سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افکار کهنه در اداره اقتصاد کشور / انتخایات مجلس در نگاه اقتصاددا

نظر

انتخایات مجلس در نگاه اقتصاددانان/

چرا برای اداره اقتصاد کشور افکار کهنه را کنار نمی‌گذاریم؟

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: اکنون سالیان دراز است که یک نوع تفکر در اداره اقتصای کشور حاکم است که می‌بینیم جواب نمی‌دهد، بنابراین بهتر است کسانی بر سر کار بیایند که این تفکرات را کنار گذاشته و فارغ از جناح سیاسی خود منافع اقتصادی کشور را در نظر بگیرند.

داوود سوری اقتصاددان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره تاثیر مجلس بر اقتصاد کشور بیان کرد: در نظر بگیرید که مجلس در نهایت یک نهاد سیاسی است و هر فردی از هر جناحی که وارد آن شود، گرایش سیاسی دارد و افراد بر این اساس انتخاب می‌شوند که مردم از کدام لیست گروه سیاسی استقبال بیشتری کنند.

او در پاسخ به این سوال که در مجلس چه کسانی باید حضور داشته باشند که برای اقتصاد کشور مفید باشند گفت: باید بگویم که الزامی ندارد این افراد اقتصاددان باشند ولی باید کسانی باشند که سازگار فکر کنند و منافع کشور را مد نظر داشته باشند، به ان‌ها مشورت داده شود و آن‌ها هم مشورت پذیر باشند.

این اقتصاددان همچنین بیان کرد: اینکه بتوانیم در میان نمایندگان افرادی را پیدا کنیم که در همه شاخه‌ها متخصص باشند عملا امکان پذیر نیست. به نظرم باید به دنیال این باشیم که افراد به مجلس وارد شوند که در مسائل اقتصادی کشور خوب و بد را از هم تشخیص بدهند.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف همچنین بیان کرد: به هر حال خواهی نخواهی هر قانونی که بخواهد در کشور اجرا شود و هر برنامه‌ای که دولت می‌دهد نیز از چارچوب مجلس می‌گذرد، بنابراین 100 درصد نمایندگانی که انتخاب می‌شوند در اقتصاد آینده کشور موثر هستد تاثیرگذاری مجلس در اقتصاد کشور چه در تصویب قوانین و چه بعدها در اجرا و نظارت بر دولت خود را نشان می‌دهد.

او درباره ضرورت ایجاد برخی تغییرات در مجلس اظهار کرد: اکنون می‌بینیم که برخی افکار برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی در کشور حاکم هستند در حالی است که اکنون بالای 30 سال است که این افکار را تجربه کرده‌ایم و می دانیم که جواب نمی دهد. به نظر می‌رسد خوب است که عده ای بنشینند و فکر کنند که چرا طرز تفکرشان در بسیاری از موارد جواب نمی‌دهد؟‌ و بهتر است که دیگر آن‌ افکار را کنار بگذارند.

 

وی بیان کرد: من فکر می‌کنم ممکن است با آمدن افراد جدید، چیزی تغییر نکند بنابراین باید در نوع تفکری که در اداره اقتصادی کشور به کار گرفته می شود، تغییر ایجاد شود، تا شاهد سامان گرفتن وضعیت اقتصاد کشور باشیم.

او درباره مشکلات اقتصادی کشور گفت: اکنون عمده‌ترین مشکل اقتصاد ما رکود است. به دلیل سیاست‌هایی که قبلا اجرا شده است اکنون در رکود فرو رفته ایم. رکود باعث افزایش بیکاری شده و بیکاری هم قدرت اقتصادی خانوار را کاهش می‌دهد، به این ترتیب دامنه ای از نتایج بد اقتصادی حاصل شده است، در چنین شرایطی باید کسانی در مجلس روی کار بیایند که تا جای ممکن موانع تولید و سرمایه گذاری را از میان بردارند با تاکید بر اینکه بسیاری از این موانع خود ساخته مجلس است.

 

عضو هیات علمی موسسه عالی بانکداری تاکید کرد: مردم کسانی را انتخاب کنند که در سالیان گذشته نشان داده‌اند منافع مردم از همه چیز برای آن‌ها مهم تر است. در نظر بگیرید که همه کاندیداهای مجلس درگیر مسائل سیاسی هستند، ولی از میان آن‌ها کسانی انتخاب شوند که وابستگی حزبی کمتری دارند و بیشتر به وضعیت مردم توجه می کنند تا شعارهای حزبی که به آن تعلق دارند.

پیش‌بینی صعود طلای جهانی به 1400 دلار

طلا در بازار جهانی در پی افت بازارهای سهام و بازگشت سرمایه گذاران به سوی دارایی‌های امن به سطح بالاتری صعود کرد.

 

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.2 درصد صعود کرد و به 1229.30دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه 1.4 درصد افزایش یافته بود.

 

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل 0.3 درصد یا 4.80 دلار افزایش یافت و به 1227.40 دلار رسید. بهای طلا تا پایان معاملات روز سه شنبه یک درصد یا 12.50 دلار افزایش یافته و به 1222.60 دلار صعود کرده بود.

 

قیمت طلا روز دوشنبه که خوش بینی بالایی در بازارهای مالی وجود داشت و به صعود دارایی‌های پرریسک مانند سهام و نفت منجر شد، 1.7 درصد از ارزش خود را از دست داده بود با اینهمه روز سه شنبه که بازارهای سهام جهان تحت تاثیر کاهش قیمت نفت، روند نزولی را از سرگرفتند، ریسک پذیری سرمایه گذاران کمتر شد و تقاضا برای طلا افزایش یافت.

 

بر اساس گزارش بلومبرگ، ضعف بازارهای سهام جهان به همراه دورنمای تاخیر در افزایش نرخهای بهره آمریکا، سرمایه گذاران را به سوی طلا جذب کرده است. ورود سرمایه به صندوقهای سرمایه گذاری تحت پشتوانه فلزات ارزشمند در آمریکا به سوی بزرگترین افزایش ماهانه از سال 2011 پیش می‌رود. کومرس بانک اعلام کرد ذخایر صندوقهای سرمایه گذاری طلای جهان در مدت دو روز گذشته 49.8 تن افزایش یافته که بیشترین میزان افزایش دو روزه از ماه مه سال 2010 بوده و برابر با یک هفته تولید معدنی این فلز زرد است.

 

طلا که در دسامبر به پایین‌ترین قیمت در پنج سال گذشته نزول کرده بود امسال از آشفتگی بازارهای مالی جهان و سیاست نرخهای بهره پایین سود برده و با 16 درصد رشد قیمت تا به این لحظه بهترین عملکرد را در میان کالاهای دیگر داشته است.

 

بارناباس گان، اقتصاددان بانک OCBC که یکی از صحیح‌ترین پیش بینی‌ها را برای قیمت طلا داشته است در ایمیلی به بلومبرگ نوشت: طلا در صورت تشدید ریسک گریزی سرمایه گذاران ممکن است به 1400 دلار در هر اونس صعود کند.

 

وی در ادامه افزود: این فلز زرد ممکن است در سه ماهه جاری و احتمالا در سه ماهه بعدی که تقاضا برای پناهگاه مطمئن سرمایه قوی خواهد ماند، بالای 1200 دلار باقی بماند. این اقتصاددان پیش از این پیش بینی کرده بود که هر اونس طلا تا پایان امسال به 950 دلار سقوط خواهد کرد اما اکنون قیمت بین 1000 تا 1150 را تا پایان سال 2016 پیش بینی می‌کند.

 

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.1 درصد افت کرد و به 15.27 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.1 درصد کاهش، 939.30 دلار بود و هر اونس پالادیم با 0.4 درصد کاهش، 499.15 دلار معامله شد.

مجلس آینده باید مجلس اصلاح قوانین باشد

«اگر در دوره‌های پیش هنرمندان، فعالان سیاسی و اجتماعی مردم را به شرکت در انتخابات تشویق می‌کردند در دور جدید این فعالان اقتصادی هستند که دغدغه انتخابات را بیش از گروه‌های دیگر دارند.»

 

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت:« شرایط حساس اقتصاد کشور و وضعیت معیشت مردم، نیازمند تصمیم‌گیری‌های مهم در این بزنگاه تاریخی است و سیاستگذاری صحیح برای ارتقای سطح کیفیت زندگی مردم است که تعیین نمایندگان و قانونگذاران آینده را به امری مهم برای فعالان حوزه اقتصاد تبدیل کرده است. نزدیک انتخابات که می‌شود نمایندگان اگر رویکرد اقتصادی، اجتماعی و هنری هم نداشته باشند برای جلب نظر همه گروه‌ها گریزی هم به این بخش‌ها می‌زنند. وارد مجلس هم که می‌شوند ملاک انتخاب کمیسیون‌ها بیش از آن که تخصص افراد باشد قدرت چانه‌زنی برای حضور در کمیسیون‌های قدرتمندتر است. این‌گونه می‌شود که برخی کمیسیون‌ها با ترافیک گسترده تقاضا روبه‌رو شده و برخی هم بدون متقاضی می‌مانند و دست آخر آنان که رابطه و قدرت لابی کمتری دارند برای کمیسیون‌های مهجور انتخاب می‌شوند.

این نقدها همواره در ادوار مختلف به انتخاب و چینش نمایندگان در مجلس وارد بود؛ رویه‌ای که در دور جدید انتظار اصلاح آن می‌رود. مجلس راکد و خمود با خروجی‌های نامناسب، مجلسی ناقص است و نمایندگان منتخب ملت باید با تحقق شاخص‌های یک مجلس زنده، نشاط و تحرک دستگاه قانونگذاری را عینیت دهند.

این ویژگی‌ها اما به گفته تحلیلگران کمتر در مجلس نهم دیده شده است. در مجلس نهم از ابتدا تاکنون 655 طرح و لایحه در صحن علنی اعلام وصول شده و در دستور کار مجلس قرار گرفته است. تصویب قوانین نیز به عدد 90 می‌رسد. این اعداد و ارقام در حالی است که کارشناسان معتقدند بسیاری از قوانینی که در مجلس هر روزه بررسی و نهایتا تصویب می‌شود در بسیاری جهات در تناقض با یکدیگر بوده و از این رو به ویژه در دورانی که با ورود سرمایه‌گذاران خارجی به فضای کسب و کار کشور قرار است بخشی از کمبودهای منابع‌مان جبران شود، بهتر آن است که این قوانین اصلاح و بازبینی و در صورت لزوم حذف شوند.

مجلس نهاد تعیین‌کننده حدود فعالیت بخش خصوصی است

مجلس بر اساس تعریف قانون اساسی، قوه مقننه و یکی از مهم‌ترین نهادهای قانون‌گذاری در ایران است. درنتیجه این نهاد نقش مهم و پر رنگی در رفع مشکلات در کشور دارد و طبعا هر چه مجلسی پویاتر ایجاد شود، فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نیز پویاتر خواهد شد.

محمدرضا نجف‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می‌گوید: من شخصا فردی اقتصادی هستم و در مسائل سیاسی ابراز نظر نمی‌کنم اما به عنوان یک فعال اقتصادی، از مجلس انتظاراتی می‌رود که سال‌ها از مطرح شدن آنها می‌گذرد ولیکن هنوز به هیچ‌کدام جامه عمل پوشانده نشده است. قوانین ایران، یکی از دست و پاگیرترین قانون‌ها هستند و فعالیت اقتصادی همواره با تبصره‌ها و مواد مختلف رو به‌ رو است و به اذعان کارشناسان متعدد همین امر یکی از مهم‌ترین علل نامطلوب بودن فضای کسب و کار در کشور است به همین خاطر انتظار می‌رود نمایندگان در دوره بعدی سعی در رفع این مشکلات داشته باشند. همچنین نبود فضای رقابتی یکی از حلقه‌های مفقود اقتصاد کشور محسوب می‌شود و مجلس می‌تواند با حذف قوانین اضافی و بازتر گذاشتن دست بخش خصوصی به این مهم یاری برساند.

قوه مقننه نقشی مهم و تاثیرگذار در چگونگی برخورد هر جامعه با بخش خصوصی دارد؛ چرا که این مجلس است که با تصویب قوانین بسترهای لازم را برای حدود فعالیت وشیوه کار بخش خصوصی شکل می‌دهد. از سوی دیگر، همان‌طور که در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل به یک اصل شده، توقع می‌رود که نمایندگان مجلس در تصویب قوانین اقتصادی، با فعالان اقتصادی مشورت کنند و مسائل آنها را نیز بشنوند. در واقع این امر باید در تمام حوزه‌ها رعایت شود و از این طریق است که مجلس به طور واقعی خانه ملت خواهد شد؛ هر چند نمی‌توان توقع داشت که در مجلس تنها یک نگرش وجود داشته باشد ولی باید با کمک مکانیسم‌های مختلف تلاش کرد که نظرات مختلف بر اساسی پیش بروند که بتوانند به پیشرفت و توسعه یاری برسانند و نه صرفا به جناح‌بندی‌های سیاسی.»



طرح پیشفروش نوروزی ایرانخودرو / تاکتیک جدید خودروسازان برای فروش

نظر

تاکتیک جدید خودروسازان برای فروش خودرو/ دلیل پرداخت سودهای 27 و 26 درصدی از سوی خودروسازان چیست؟

اقتصاد > صنعت - اقتصادنیوز نوشت: ایران‌خودرو محصولات خود را با سود مشارکت 27 و سود انصراف 26 درصد پیش‌فروش می‌کند. به عقیده کارشناسان این طرح هر چند غیرقانونی نیست و به افزایش نقدینگی این شرکت برای جبران هزینه‌ها می‌انجامد، اما تبعات ناگوار خود را به همراه دارد.

ایران‌خودرو بر مبنای طرح پیش‌فروش نوروزی، محصولات خود را با پیش‌پرداخت‌های 5، 10، 20، 30 و 50 میلیون تومان و یا ضرایبی از این مبالغ با موعد تحویل مردادماه به فروش می‌رساند. سود مشارکت در این طرح، 27 درصد است و سود انصراف 26 درصد، به این معنا که اگر خریدار از خرید خودرو منصرف هم شود، به ازای پولی که در اختیار ایران‌خودرو قرار داده، ماهانه 26 درصد سود را به صورت روزشمار دریافت می کند.

این در شرایطی است که نظام بانکی سود تسهیلات، سپرده یک ساله و سپرده روزشمار به ترتیب 22، 18 و 10 درصد تعیین کرده است. حال سوال اینجاست که اجرای چنین طرحی چه اختلالی در نظام پولی کشور ایجاد می‌کند؟

احمد حاتمی‌یزد، کارشناس سیاست های پولی و بانکی در این باره این طرح ایران‌خودرو می گوید: به نظر می‌رسد این شرکت به دلیل ضعف وضعیت اقتصادی و ناتوانایی دریافت پول از بانک‌ها به چنین روشی روی آورده است و اگر می‌توانست تسهیلات بیشتری از بانک‌ها بگیرد با همین میزان سود، دیگر به مشتری برای خلق پول متوسل نمی‌شد. از طرفی هم این اقدام ایران‌خودرو را نمی‌توان در اقتصاد کشور عامل ایجاد خلل و مشکل دانست، چون حجم پولی که با این روش قرار است در اختیار ایران‌خودرو قرار بگیرد در مقایسه با نقدینگی که به صورت سپرده در بانک‌ها موجود است، بسیار کم است.

مدیر عامل پیشین بانک صادرات می افزاید: این طرح ایران‌خودرو قرار نیست حجم بسیار زیادی از نقدینگی کشور را در اختیار این شرکت قرار دهد؛ شما فرض کنید ایران‌خودرو 100 هزار خودرو با این روش پیش‌فروش کند با پیش‌پرداخت به طور متوسط 20 میلیون که می‌شود دو هزار میلیارد تومان که در مقابل سپرده بانک‌ها مبلغ بالایی نیست.

او می گوید: مساله دوم اینکه سپردن پول به بانک یا موسسه مالی نسبت به سپردن پول به شرکتی مانند ایران‌خودرو ریسک بیشتری را می‌طلبد، بنابراین استقبالی که برای سپردن پول به ایران خودرو می‌شود کمتر از بانک است، از این رو کسی که پول خود را به ایران‌خودرو می‌سپارد و ریسک بسیار بیشتری را متحمل می‌شود، انتظار سود بیشتری هم دارد.

در همین زمینه بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس بانکی کاهش سود بانکی توسط بانک مرکزی را در این تصمیم ایران‌خودرو موثر دانسته و توضیح می‌دهد: در شرایطی که بانک مرکزی تصمیم به کاهش سود سپرده‌ها کرده، این اتفاق می‌تواند برای شرکت‌های این چنینی فرصتی باشد که سرمایه‌های مردم را جذب کنند، اما این سیاست نباید باعث به ایجاد حباب در بخش‌های دیگر اقتصادی شود، یعنی پول از بانک به بازار خودرو هجوم نیاورد.

او می افزاید: با این طرح ایران‌خودرو طبیعتا مردم ترغیب می‌شوند خودرو را پیش‌خرید کنند که یا صاحب خودرو شوند و یا در صورت انصراف سود پول خود را به دست آورند. این اتفاق فرصتی برای رونق بخش‌خودوریی کشور است و بازار خودرو را تحریک می‌کند، اما از سویی دیگر به ایجاد حباب در این بخش هم می‌انجامد.

این کارشناس پولی و بانکی تصریح می کند: بخش خودرو از سویی در شرایطی است که نیاز به نقدینگی برای جبران هزینه‌های خود دارد، ولی از سویی دیگر در بازار خودرو ایجاد حباب می‌کند، یعنی تقاضا را به صورت تصنعی در بازار بالا می‌برد و بازار در یک فرآیند غیرطبیعی رونق می‌‌یابد.

محمد کاظم، رئیس هیات مدیره انجمن لیزینگ ایران نیز در این باره به اقتصادنیوز می گوید: ایران‌خودرو با فعالیت‌های این چنینی در روزهای پایان سال که میزان پرداخت‌ها بالاست و باید نقدینگی خود را افزایش دهد، به دنبال افزایش سرمایه در گردش خود و پوشش دادن هزینه‌هاست.

او می افزاید: از طرف دیگر سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در رابطه با کاهش نرخ‌ها باعث شده که بانک‌ها توانایی ارائه تسهیلات به مجموعه‌های این چنینی را نداشته باشند و این مجموعه‌ها نیز با این روش‌ها پول خلق کنند.

کاظم می گوید: در هر صورت متولی نظارت بر فعالیت‌های پولی و مالی نهادهای مختلف کشور بانک مرکزی است، براساس قوانین پولی و بانکی کشور بعید به نظر می‌رسد که هر نهاد و سازمانی بتواند با این روش محصولات خود را پیش‌فروش کند و اگر شرکتی این کار را در قالبی خلاف قانون انجام دهد و بدون مجوز بانک مرکزی سرمایه مردم را جمع‌آوری کند، نهادی که باید موضع بگیرد بانک مرکزی است و اگر بانک مرکزی اقدامی نمی‌کند، پس نمی‌توان این طرح راغیرقانونی دانست.



مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه جلسه ای برای بررسی قدرت نظامی ایرا

نظر

کمیته خدمات نظامی مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه جلسه ای برای بررسی قدرت نظامی ایران برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وب سایت کنگره آمریکا، در آستانه انتخابات مجلس و خبرگان در ایران جلسه استماع مجلس سنای کنگره آمریکا با موضوع قدرت نظامی ایران برگزار خواهد شد.

بر این اساس کمیته خدمات نظامی مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه جلسه ای برای بررسی قدرت نظامی ایران برگزار خواهد کرد.

در این جلسه مقامات نظامی آمریکایی مثل کریستوفر میر معاون وزیر دفاع آمریکا، ژنرال گرگ اولسون معاون رئیس ارتش آمریکا و دیگر مقامات نظامی پنتاگون حضور خواهند داشت.



ظرفیت آموزش عالی برای تبدیل به یک بازار جهانی و تشویق سرمایه گذا

نظر

آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته های پزشکی تنها در یک کشور آسیای جنوب شرقی، بیشتر از کل دانشجویان 36 کشور خارجی شاغل به تحصیل در ایران است.

به گزارش خبرنگار مهر، تعداد دانشجویانی که در سال 2000 میلادی در موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف ثبت نام کرده بودند، 97 میلیون نفر بود که این تعداد در سال 2015 میلادی به 263 میلیون افزایش یافته است.

بررسی آمارها نشان می دهد تعداد دانشجویانی که در دنیا می خواهند خارج از کشور خود به ادامه تحصیل بپردازند از یک میلیون و 300 هزار نفر در سال 90 میلادی به 4 میلیون و 300 هزار نفر در سال 2011 رسید.

این آمار نشان دهنده ظرفیت آموزش عالی برای تبدیل به یک بازار جهانی و تشویق سرمایه گذاری در این حوزه است.

به عنوان مثال درآمد یکی از دانشگاه های استرالیا در سال 2013 از جذب دانشجویان خارجی 5976 میلیون دلار بوده است و یا برخی از دانشگاه های معتبر خارجی، 70 درصد اعتبارات پژوهشی را از مجاری غیردولتی تامین می کنند.

بر اساس آمار معاونت آموزشی وزارت بهداشت تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته های علوم پزشکی در 15 کشور دنیا از سال 90 تاکنون، کشور فیلیپین اولین مقصد ایرانی ها است.

در حال حاضر یک هزار و 626 دانشجوی ایرانی در فیلیپین، یک هزار و 417 نفر در هندوستان و 837 نفر در مجارستان در رشته های علوم پزشکی تحصیل می کنند.

کشورهای ترکیه، ایتالیا، آلمان، بلاروس، آمریکا، انگلستان، مالزی، اوکراین، آذربایجان، قبرس و کانادا به ترتیب مقصدهای بعدی دانشجویان ایرانی برای رشته های علوم پزشکی هستند.

البته این آمار از سال 90 تاکنون را مورد بررسی قرار داده و تعداد دانشجویان بر اساس افرادی که به صورت رسمی و با دریافت ارز دانشجویی خارج شده اند مورد بررسی هستند. ممکن است افرادی که به صورت شخصی برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده اند و در این آمار قید نشده باشد.

در حال حاضر تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در کشور در رشته های پزشکی یک هزار و 73 نفر است که از این تعداد بیشترین تعداد متعلق به دانشجویان افغان با 491 نفر است. همچنین پس از آن دانشجویان عراقی با 194 نفر و دانشجویان سوریه ای با 160 نفر، دانشجویان لبنانی با 104 نفر بیشترین دانشجویان شاغل به تحصیل در ایران هستند.

در مجموع از 36 کشور دنیا در رشته های پزشکی دانشجو در ایران حضور دارد که کشورهای پاکستان، یمن، تاجیکستان، فلسطین، نیجریه، هند، اتیوپی و بحرین به ترتیب از 49 تا 13 دانشجو در ایران دارند.

کشورهای سودان و غنا با 5 دانشجو، کشورهای بنگلادش  مصر با 4 دانشجو، سوئد با 3 دانشجو، کشورهای آمریکا، انگلستان، اردن، تایلند، عربستان هر کدام با دو دانشجو در ردیف این کشورها قرار دارند.

سایر کشورها از میان 36 کشور دارنده دانشجو در ایران، هر کدام یک دانشجو در ایران دارند.



بابک زنجانی تاکنون بدهی ها را برنگردانده است / تخلفات انتخاباتی

نظر

معاون اول قوه قضاییه گفت: زنجانی تاکنون بدهی ها را برنگردانده است و زمینه‌ای هم نیست که برگرداند.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین محسنی اژه‌ای در حاشیه امضای یادداشت تفاهم روسای سازمان‌های بازرسی ایران و عراق در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخابات پیش‌روی مجلس و خبرگان افزود: مردم ما یک ذهنیت بسیار منفی در طول سال‌ها و چه بسا چند دهه اخیر نسبت به حکام مکار انگلیس دارند. مردم ما هر وقت از انگلیس چیزی بشنوند خلاف آن عمل می‌کنند. ضرب‌المثل «اختلاف بینداز و حکومت کن» در مورد حکام مکار انگلیس صدق می‌کند.

تخلفات انتخاباتی نگران کننده نیست

سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه برخی تعبیر می‌کنند انگلیس می‌خواهد در امور کشور دخالت کند، ادامه داد: این خیال خام انگلیس و به ویژه شیطان بزرگ است و باید در خواب ببیند که دوباره در ایران بتوانند دخالتی کنند.

اژه‌ای با اشاره به حمایت انگلیس از برخی افراد و گروه‌ها در انتخابات مجلس و خبرگان اضافه کرد: سئوال این است که انگلیس چه رابطه‌ای با کسانی که از آنها حمایت می‌کند دارد یا چه تضادی با کسانی که می‌گوید به آنها رای ندهید دارد. اگر منافع انگلیس را افراد یا گروه‌هایی تامین کنند و روابط پشت پرده داشته باشند، می‌گویند به آنها رای بدهید و اگر افراد یا گروه‌هایی منافع آنها را تامین نکنند می‌گوید رای ندهید.

وی در خصوص تخلفات انتخاباتی گفت: تخلفاتی وجود داشته و این هفته نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته است، چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی تخلفاتی بوده، اما نه آنقدر زیاد که نگران‌کننده باشد. در هر صورت دستگاه قضایی، انتظامی و اطلاعاتی باید هوشیار باشد تا افرادی ایجاد زحمت نکنند برای جامعه. در حال حاضر فضایی با نشاط و باطراوت در انتخابات کشور در جریان است که امیدواریم همین مختصر تخلفات هم وجود نداشته باشد.

اژه‌ای ادامه داد: مردم هوشیار باشند تا از طریق ماهواره، شبکه‌های مجازی یا حتی شبکه‌های داخلی فریب نخورند و به اعمال خلاف کشیده نشوند.

در یکی از قراردادهای پتروپارس وجوهی دریافت شده است

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سئوالی در خصوص تخلفات مالی در شرکت پتروپارس تاکید کرد: اصل موضوع تخلف در شرکت پتروپارس صحت دارد و در یکی از قراردادها وجوهی دریافت شده است و در همین رابطه یک نفر بازداشت شده و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سئوالی در خصوص تقاضای تخفیف مجازات از سوی خانواده هاشمی در خصوص حکم مهدی هاشمی گفت: حکم قطعی در حال اجرا است. اگر منظور ماده 477 است، این موضوع وجهی ندارد، اما اگر موضوع اعاده دادرسی باشد در این زمینه اطلاعی ندارم، اما باید بررسی شود تا ببینیم چگونه است.

وی در خصوص پایان مهلت بازگرداندن اموال از سوی بابک زنجانی گفت: مکرر گفته شده بود که اگر وجوه را برگرداند بی‌تاثیر نیست، اما تاکنون متاسفانه برنگردانده است و زمینه‌ای هم نیست که برگرداند. در خصوص اموال بابک زنجانی از مدت‌ها قبل متهم وکالتی به وزارت نفت داد و دادستان هم وکالتی داد تا در جهت استیفای بخشی از مطالباتش اقدام کند.