سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یکه زارع زنگ معاملات امروز بورس را نواخت / ایران خودرو با 6 شرکت

نظر

آخرین اخبار خودرو: رشد 40 درصدی مقدار فروش محصولات خودرو

 
رئیس هیأت مدیره شرکت دارویی رازک عنوان کرد:

از تکذیب یک شایعه تا علت صف خرید سهام شرکت

شایعه مذاکره با شرکای خارجی را تکذیب می کنم، چرا که تاکنون این مجموعه برای انجام کلیه فعالیت های خود با سرمایه گذاران و یا شرکت های خارجی مذاکره ای صورت نداده و قصد انجام آن را نیز ندارد.

روند قیمتی سهام شرکت دارویی رازک از ابتدای خرداد ماه سال جاری و قبل از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و انجام افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته، با صف خرید و اقبال سهامداران همراه شده است، اما به دلیل آنکه حجم معاملات این نماد قالب توجه نبوده و حجم مبنای این سهم مورد معامله قرار نمی گیرد، قیمت آن با شیب بسیار کمی راه صعود را در پیش گرفته است که علت این تقاضا و صف خرید در این نماد معاملات جالب به نظر می رسد، علاوه بر این شایعاتی مبنی بر انجام مذاکراتی با سرمایه گذاران چینی در راستای انجام یک همکاری نیز مطرح می باشد.

در همین ارتباط رئیس هیأت مدیره شرکت دارویی رازک در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: شایعه مذاکره با شرکای خارجی را تکذیب می کنم، چرا که تاکنون این مجموعه برای انجام کلیه فعالیت های خود با سرمایه گذاران و یا شرکت های خارجی مذاکره ای صورت نداده و قصد انجام آن را نیز ندارد.

محمد تقی صباغ صالحانی در ادامه در خصوص علت روند حرکتی سهام "درازک" و صف خرید آن توضیح داد: علت روند صعودی با شیب ملایم این سهم به دلیل مشاهدات عینی سهامداران مجموعه، از اجرای پروژه در روز برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و مشاهده وضعیت عملکرد شرکت می باشد.

وی افزود: این پروژه ارتقا و اصلاح GMP بخشی از خطوط تولید محصولات جامد از جمله قرص و کپسول و داروهای انسانی می باشد، که تصور عملکرد مناسب و چشم انداز روشنی را برای مجموعه لابراتوارهای رازک ایجاد کرده است. این پروژه یک طرح میان مدت می باشد و انتظار بهره برداری از آن تا پایان سال جاری یا اوایل سال 96 وجود دارد، البته به بهره برداری رسیدن این طرح منوط به وضعیت نقدینگی، شرایط اقتصادی، بازار فروش و دیگر عوامل اثرگذار بر محصولات شرکت می باشد.

صباغ صالحانی گفت: اجرایی شدن این طرح با اصلاح و ارتقا GMD بخش جامدات، بازسازی، نوسازی و افزایش بهره وری خطوط تولیدی شرکت را در بر دارد که البته بخش نیمه جامدات و مایعات آن نیز همانطور که عنوان شد تا پایان سال مالی جاری به بهره برداری خواهد رسید.

این مقام مسئول در خصوص عملکرد 3 ماهه نخست سال مالی جاری عنوان کرد: به نظر می رسد با توجه به اینکه پروژه شرکت به تازگی به بهره برداری رسیده عملکرد 3 ماهه نخست سال جاری با آنکه نسبت به بودجه ارائه شده مناسب می باشد، اما هنوز جاری رشد داشته و می تواند طی 6 ماه بهتر از آنچه محقق شده باشد.

وی در خاتمه در رابطه با دیگر برنامه های شرکت گفت: هر زمان که مرحله دوم پروژه اصلاح و ارتقا GMD خطوط تولید شرکت آغاز به فعالیت کند، جهت تأمین مالی آن افزایش سرمایه ای در دستور کار قرار خواهیم داد.


هاشم یکه زارع در بیست و یکمین سالروز عرضه "خودرو" در بورس

رشد 40 درصدی مقدار فروش محصولات در سه ماهه اول امسال/ فردا از آخرین وضعیت قراردادها رونمایی می شود / برنامه های شرکت جهت تأمین نقدینگی از طریق بازار سرمایه


طی جلسه ای نمادین گرامیداشت بیست و یکمین سالروز عرضه سهام شرکت ایران خودرو در بورس با حضور مدیران ارشد این مجموعه خودروساز، برخی از مقامات مسئول در شرکت بورس و با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد و در این جلسه مدیر عامل شرکت ایران خودرو خلاصه ای از وضعیت فعلی و برنامه های آتی شرکت ارائه نمود.

مصادف با بیست و یکمین سالروز عرضه سهام شرکت ایران خودرو در بورس، زنگ آغاز معاملات روز جاری بازار سرمایه توسط هاشم یکه زارع، مدیرعامل مجموعه ایران خودرو به صدا در آمد.

بر اساس گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، طی جلسه ای نمادین گرامیداشت بیست و یکمین سالروز عرضه سهام شرکت ایران خودرو در بورس با حضور مدیران ارشد این مجموعه خودروساز، برخی از مقامات مسئول در شرکت بورس و با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد و در این جلسه مدیر عامل شرکت ایران خودرو خلاصه ای از وضعیت فعلی و برنامه های آتی شرکت ارائه نمود.

هاشم یکه زارع ابتدا با بیان اینکه مهمترین اخبار، دستاوردها و برنامه های آتی مجموعه ایران خودرو فردا در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران مطرح خواهد شد، عنوان کرد: تاکنون کلیه برنامه های "خودرو" طبق برآوردها پیش رفته که مهمترین آنها فردا به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

وی آمار خلاصه ای از مقدار تولید و فروش محصولات ایران خودرو ارائه کرد و افزود: مقدار فروش محصولات طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته با رشد بیش از 40 درصدی همراه بوده و امیدواریم تا مقدار تولید محصولات طی سال جاری به 600 هزار دستگاه برسد.

مدیرعامل گروه ایران خودرو در پاسخ به این سوال که وضعیت انعقاد قراردادها با شرکای خارجی در چه مرحله ای قرار دارد؟، گفت: در حال حاضر با شش شرکت خارجی غیر چینی در حال مذاکره هستیم و موفق به تأسیس شرکت مشترک با پژو فرانسه شده ایم تا محصولات شرکت پژو در ایران خودرو تولید شود و 30 درصد از محصولات تولیدی نیز به کشورهای خارجی صادر شود. این شرکت مشترک تأسیس شده و مراحل ثبت آن به انتها رسیده است. علاوه بر این، به اطلاع سهامداران می رسانیم که هر یک از مجموعه های ایران خودرو پژو مبلغ 45 میلیارد تومان به حساب شرکت مشترک تأسیس شده واریز کردند تا این شرکت به ثبت برسد.

یکه زارع در خصوص برنامه های این مجموعه جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه اظهار داشت: برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به تازگی اجرایی شده و پیگیری های لازم جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در حال انجام است که البته این مجموعه در نظر دارد تا برنامه مذکور را به گونه ای اجرا کند که برای شرکت منافعی در برداشته باشد، چرا که اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مذکور نقدینگی را وارد شرکت نمی کند و تنها موجب اصلاح ساختار مالی می شود.

وی افزود: شرکت ایران خودرو در حال انجام مذاکراتی با سازمان بورس و شرکت بورس کالا جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز خود از طریق بازار سرمایه است که انتشار اوراق سلف خودرو برای خودروهایی که مشمول قیمت گذاری نمی شوند، یکی از این راه هاست. همچنین با توجه به رشد مقدار فروش محصولات طی سال جاری، این شرکت می تواند بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را از محل درآمدهای حاصل از فروش محصولات تأمین کند.

مدیر عامل گروه ایران خودرو با تأکید بر اینکه فردا طی برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران اخبار خوشی به اطلاع سهامداران می رسد از رونمایی از محصول جدید این مجموعه خودروساز و ارائه توضیحات کامل در خصوص آخرین وضعیت قراردادهای همکاری مشترک با شرکت های خارجی خبر داد.



یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:
کمبود نقدینگی، عامل تداوم روند نوسانی بورس


روند آتی بازار سرمایه به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله مهمترین آن می توان به چگونگی اثر گذاری کاهش نرخ سود بانکی و نیز تسهیلات بانکی بر اقتصاد کشور اشاره کرد. چرا که این دستورالعمل تاکنون اجرایی نشده و هنوز نقدینگی 1000 هزار میلیارد تومان که در دوره اعمال نرخ سود سپرده بانکی 18 درصدی در بانک ها سپرده گذاری شده بود، در این بازار قرار دارد.

از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد روند نوسانی بازار سرمایه بوده ایم و برخی از صنایع همچون پالایشی و فلزات اساسی طی دوره ای با افزایش تقاضا همراه شدند که حرکت صعودی آنها چندان پر قدرت نبوده و نتوانستند عنوان لیدری بازار سرمایه را به خود اختصاص دهند که به نظر می رسد این امر از کمبود نقدینگی در بورس نشأت می گیرد.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: روند آتی بازار سرمایه به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله مهمترین آن می توان به چگونگی اثر گذاری کاهش نرخ سود بانکی و نیز تسهیلات بانکی بر اقتصاد کشور اشاره کرد. چرا که این دستورالعمل تاکنون اجرایی نشده و هنوز نقدینگی 1000 هزار میلیارد تومان که در دوره اعمال نرخ سود سپرده بانکی 18 درصدی در بانک ها سپرده گذاری شده بود، در این بازار قرار دارد. از این رو نمی توان انتظار داشت که در دوره کوتاه مدت تبعات مثبتی را در بازار سرمایه اعمال کند و این امر در بلند مدت مشخص خواهد شد و می توان بر اساس آن تصمیم گیری کرد.

محمد همتی روز بهانی اجرای طرح برجام و رفع تحریم های بین المللی را عامل دوم اثر گذار بر وضعیت آتی بورس بر شمرد و گفت: علیرغم برداشته شدن کلیه تحریم های بین المللی و افزایش صادرات نفت اما تاکنون تغییراتی در وضعیت شرکت ها ایجاد نشده و اگرچه گزارش های سه ماهه شرکت ها بهتر از عملکرد سه ماهه پایانی سال گذشته آنها بوده است، اما نشانه هایی از خروج صنایع از شرایط رکودی دیده نمی شود و همچنان با رکود درگیر هستند.

وی با بیان اینکه تا زمان انتشار گزارش عملکرد نیمه اول سال جاری شرکت ها روند بازار سرمایه نوسانی است، افزود: دولت فعلی اقتصاد کشور را در بدترین شرایط تحویل گرفت و نباید انتظار داشت تا شرایط اقتصادی سریعاً تغییر یابد.

این کارشناس بازار سرمایه به عامل سوم اثر گذار یعنی جذب سرمایه گذار خارجی اشاره کرد و گفت: برای جذب سرمایه گذار خارجی می بایست ثبات اقتصادی ایجاد شود و تا زمانیکه شرایط ابتدایی فراهم نشود سرمایه گذار خارجی جذب نمی شود. در شرایط فعلی حتی سرمایه گذاران داخلی نیز رغبتی برای ورود نقدینگی به بورس ندارند و می بایست وضعیت اقتصادی کشور دچار تحول شود تا شاهد جذب سرمایه گذاران خارجی باشیم.

همتی روزبهانی در ارزیابی گزارش عملکرد سه ماه نخست امسال شرکت ها گفت: به نظر می رسد شرکت های پالایشی با توجه به رشد بهای جهانی نفت و قیمت بنزین گزارش های مناسب تری را ارائه دهند و در کنار آن بهبود شرایط سودآوری صنعت سرب و روی در دوره مذکور دور از ذهن نخواهد بود.

یکه زارع زنگ معاملات امروز بورس را نواخت و خبر داد:
ایران خودرو با 6 شرکت غیر چینی مذاکره می کند/ زمان عرضه پژو 207

مدیرعامل ایران خودرو زنگ معاملات امروز بورس را نواخت و از مذاکره با 6 خودروساز غیرچینی و تولید پژو 207 در بهمن سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هاشم یکه زارع که به بهانه بیست و یکمین سالگرد عرضه اولیه سهام ایران خودرو در تالار حافظ حاضر شد و زنگ امروز معاملات را نواخت ، به خبرنگاران گفت: درحالی  مذاکره با پژو نهایی و به امضای قرارداد منجر شده که با 6 خودروساز بین المللی که غیرچینی هستند ، در حال مذاکره هستیم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: پس از برجام ، تلاشی ویژه برای همکاری های بین المللی آغاز کردیم و به واسطه سابقه حضور پژو در ایران، نخستین همکاری با این شرکت فرانسوی آغاز شد اما پژو تنها شریک و همکاری خارجی ما نخواهد بود و علاوه بر مرسدس بنز، چند شرکت خارجی دیگر هم درحال مذاکره برای عقد قرارداد و همکاری مشترک با ایران خودرو هستند.

یکه زارع افزود: سهم طرف ایرانی و فرانسوی در شرکت مشترک تاسیس شده موسوم به ایکاپ 50 درصد است و دیروز ایران خودرو و پژو هر کدام 45 میلیارد  تومان به حساب این شرکت واریز کردند تا در مرحله بعد ،امکان ثبت رسمی شرکت فراهم شود.

به گفته وی قرار است 30 درصد محصولات تولیدی این شرکت مشترک به بازارهای جهانی صادر شود.

یکه زارع درباره عرضه محصول جدید ایران خودرو هم گفت: زمستان امسال 207 صندوقدار در راستای اجرای برنامه 7 ساله توسعه محصولات به بازار عرضه می شود. این محصول با تکیه به توان داخلی تولید شده و بهمن ماه وارد بازار می شود.

براساس این گزارش، ایران خودرو عصر فردا مجمع سالانه را برگزار خواهد کرد.



آنالیز تکنیکال و بنیادی فلز روی جهانی / عملکرد سهام گل گهر باعث

نظر

عملکرد سهام گل گهر باعث صف خرید در در این سهم شد / تحلیل تکنیکال و بنیادی به فلز روی جهانی

نگاهی تکنیکال و بنیادی به فلز روی جهانی

ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ ماده معدنی سرب و روی در آسیا بعد از چین، قزاقستان و هند می‌باشد. همچنین از نظر تولید شمش روی جایگاه ششم و از نظر تولید سرب جایگاه پنجم را در آسیا دارا می‌باشد. در حال حاضر بیش از 9 درصد ذخایر خاک سرب و روی دنیا در ایران شناسایی شده، اما آنچه در کشور تولید و صادر می شود حتی به یک درصد نسبت‌های جهانی نیز نمی‌رسد.

آلیاژهای روی از قرنها پیش استفاده می‌شده‌است. کالاهای برنجی که به 1000-1400 سال پیش باز می‌گردند در فلسطین پیدا شده‌اند و اشیاء رویی با 87? روی در ترانسیلوانیا ما قبل تاریخ یافت شده‌اند. به خاطر نقطه جوش پایین و واکنش شیمیایی این فلز (روی جدا شده دود شده و قابل دست یابی نبود) خصوصیات واقعی این فلز در زمان باستان مشخص نشده بود. ساخت برنج به رومی‌ها نسبت داده شده و مربوط به 30 سال پیش از میلاد می‌باشد. آنها کالامین و مس را با یکدیگر در بوته آهنگری حرارت می‌دادند که در این عمل اکسید روی در کالامین کاهش میافت و فلز روی آزاد توسط مس به دام انداخته می‌شد و به شکل آلیاژ در می‌آمد. برنج بدست آمده یا در قالب ریخته می‌شد یا با چکش به شکلهای مختلف در می‌آمد.

 

استخراج و تصفیه روی نا خالص در 1000 سال پیش از میلاد مسیح در هند و چین صورت می‌گرفته‌است. در غرب نیز کشف فلز روی به سال 1746 برمیگردد.

 

شرح تولید برنج در اروپای غربی در کتابهای آلبرتوس مگنوس در سال 1284 به چشم می‌خورد. این فلز در قرن 16 به میزان قابل توجه شناخته شد.

 

Agricola در سال 1546 اعلام کرد که وقتی که سنگ معدن روی گداخته می‌شود فلز سفید می‌تواند منقبض شود و دیواره کوره را بتراشد. او در نوشته‌های خود به این مسئله نیز اشاره کرد که فلزی شبیه آن به نام Zincum در Silesia تولید می‌ شده ‌است. پاراسلیوس (متوفی به سال 1541) اولین کسی در غرب بود که گفت Zircum فلزی جدید است که در مقایسه با فلزات دیگر خواص شیمیایی جداگانه‌ای دارد. نتیجه آن است که فلز روی زمانی شناخته شده که Margaraf کشفیاتش را شروع کرد و در حقیقت فلز روی دو سال زودتر توسط شیمیدان دیگری به نام Anton Von Swab تجزیه شده و بدست آمده بود. اما تحقیقات Margraaf جامع تر بود و بخاطر تحقیقات این دو شخص آنها به عنوان کاشفین روی شناخته میشوند. قبل از کشف تکنیک غوطه وری سولفید روی Calamine تنها منبع معدنی فلز روی بوده‌است.

 

برای تولید فلز روی ابتدا خاک معدنی روی خرد و آسیاب می شود و در صورت داشتن سرب به همراه خود، به واحد فلوتاسیون منتقل می شود تا سرب جدا شود. خاک های سولفوره نیز پس از انتقال به کوره به حالت اکسیده تبدیل شده و قابل استفاده می شوند. پس از آماده سازی خاک، کنسانتره ی به دست آمده در مخازن استیل، توسط سولفوریک اسید و آب مورد عمل لیچینگ قرار می گیرند، سولفات آهن و سولفات آلومینیوم جهت رسوب دهی با هالوژن هایی نظیر کلر و فلوئور برای جلوگیری از چسبندگی در کاتد ها استفاده می شوند.

روی موجود در خاک با عمل لیپینگ حل شده و سولفات روی به دست می آید. نیکل،کبالت، کادمیوم، آهن و برخی عناصر دیگر موجود در خاک نیز به همراه روی حل می شوند، از این رو باید قبل از الکترولیز یون های مزاحم حذف شوند. برای حذف آهن و کبالت از محلول، پرمنگنات پتاسیم به همراه آمونیوم پرسولفات اضافه می شود تا آهن دو ظرفیتی به آهن سه ظرفیتی تبدیل شود. با افزودن دوغاب آهک هیدراته به محلول و بالا بردن pH، آهن و کبالت اکسید شده و رسوب می دهند و از محلول جدا می شوند.

 

صنعت روی در ایران:

 

ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ ماده معدنی سرب و روی در آسیا بعد از چین، قزاقستان و هند می‌باشد. همچنین از نظر تولید شمش روی جایگاه ششم و از نظر تولید سرب جایگاه پنجم را در آسیا دارا می‌باشد. در حال حاضر بیش از 9 درصد ذخایر خاک سرب و روی دنیا در ایران شناسایی شده، اما آنچه در کشور تولید و صادر می شود حتی به یک درصد نسبت‌های جهانی نیز نمی‌رسد. هم اکنون ایران سالانه در حدود 160 هزار تن روی در 7 کارخانه بزرگ و 45 کارخانه کوچک تولید می کند و برنامه ریزی شده است تا سال 1404 این مقدار به 300 هزار تن در سال افزایش یابد. تولید سرب و روی طی سال 91 نسبت به مدت مشابه سال 90؛ با رشد7?7درصدی به مرز182هزار تن رسید .

 

مهمترین معادن سرب و روی ایران را در جدول زیر مشاهده می کنید.

 

 

 

 

 
نگاهی تکنیکال و بنیادی به فلز روی جهانی
 

در حال حاضر شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه شامل کالسیمین،معادن بافق،باما،صنعت روی زنگان ، فرآوری مواد معدنی ، ملی سرب و روی ایران و توسعه معادن روی ایران در زمینه صنعت روی فعالیت میکنند.

 

به طور معمول قیمت سهم های مرتبط با فلز روی همبستگی شدیدی با قیمت فلز روی جهانی دارد.حتی در بازه های کوتاه مدت نیز قیمت سهام گروه روی وابستگی بسیار زیادی با قیمت جهانی فلز روی نشان میدهد.

 

قیمت فلز روی در بازار جهانی در سال 2007-2008 با ریزش شدید مواجه شد.این فلز که قبل از آن تا 4500 دلار بر هر تن رشد کرده بود،ناگهان تا 1000 دلار افت را تجربه کرد که باعث کاهش سود شرکت های فعال در این زمینه شد.

 

اما در 6 ماه گذشته قیمت این فلز از محدوده 1500 دلار تا 2230 دلار رشد کرد که باعث عوض شدن روند قیمتی شرکت های رویی شد.

 

اما جالب است بدانید این رشد در حالی اتفاق افتاد که بر خلاف روال معمول،موجودی انبارها افزایش یافته بود.

 
نگاهی تکنیکال و بنیادی به فلز روی جهانی
 

با وجود رشد مقداری انبارهای جهان ،بسیاری از تحلیلگران بنیادی 2500 تومان را هدف قیمتی این فلز در میانمدت میدانند اما شاید بهتر باشد به بررسی تکنیکال این فلز نیز بپردازیم:

 

فلز روی همانظور که در شکل زیر مشاهده میکنید در حال تشکیل یک سه موجی WXY صعودی است .یک خط روند نزولی بر سر راه صعود قرار دارد که هر بار پس از برخورد با این خط روند از شکستن آن عاجز بوده .همکنون نیز پیشبینی می شود قیمت پس از برخورد با این خط روند واکنش منفی نشان دهد که این مرحله به اتمام موج w صعودی انجام خواهد گرفت.با این حساب به نظر می رد در حال حاضر باید منتظر اصلاح موقتی قیمت روی باشیم.

 
نگاهی تکنیکال و بنیادی به فلز روی جهانی
 

تحلیلگران: محمدمهدی نوری افشین راعی

عملکرد 3 ماهه یک شرکت بزرگ منجر به صف خرید سنگین شد

انتشار عملکرد 3 ماهه گل گهر و اعلام ارقام امیدوار کننده موجب شد تا سهام این شرکت معدنی که برنامه افزایش سرمایه 600 میلیارد تومانی دارد، امروز با صف خرید چند میلیون سهمی همراه شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، گل گهر که تصمیم به افزایش سرمایه مرحله دوم و 600 میلیارد تومانی از آورده نقدی و مطالبات سهامداران و سود انباشته گرفته تا به شرکتی 3 هزار میلیارد تومانی تبدیل شود، گزارش عملکرد سه ماه اول سال را منتشر کرد و امروز با صف خرید بیش از 12 میلیون سهمی در 20 دقیقه اول معاملات روبرو شد.

براساس این گزارش، "کگل" 2.4 هزار میلیارد تومانی درحالی سود هر سهم سال مالی اسفند جاری را پیش از این 166 ریال پیش بینی کرده بود که در پایان خرداد ماه قادر به تعدیل سود 32 درصدی شد و این متغیر مهم را به 220 ریال افزایش داد. همچنین در پایان فصل بهار، 20 درصد از این سود معادل 43 ریال را محقق کرد.

معاون وزیر برای مخابرات شرط گذاشت/ اول تسویه بدهی دولت بعد تخفیف اینترنت


معاون وزیر ارتباطات گفت: تا روزی که مخابرات بدهی‌ با زیرساخت را تعیین تکلیف نکند نمی‌تواند از نرخ‌های جدید اینترنت و انتقال بهره‌مند شود و باید حق دولت را بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم ، تصویب تعرفه‌های جدید ارتباطی در حوزه ICT منجر به کاهش نرخ پهنای باند بین‌الملل بین 16 تا 40 درصد و با میانگین 30 درصد و کاهش تعرفه‌های انتقال لایه 2 و 3 بین 20 تا 70 درصد و با میانگین 40 درصد برای اپراتورها شد و قرار است نرخ‌های جدید از اول مرداد در سیستم ارتباطی کشور اعمال شود.

طبق اظهارات علی اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در هر دو این موارد با افزایش پهنای باند و ظرفیت واگذار شده، درصد کاهش تعرفه بیشتر می‌شود.

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره تعرفه‌های جدید خدمات ADSL نیز پیش از این گفته بود در بخش خدمات اینترنت ثابت از طریق فناوری ADSL با مصرف بیش از 2 گیگابایت به صورت ماهانه، حداقل 16 درصد کاهش تعرفه خواهیم داشت که این کاهش در بعضی موارد به 30 درصد هم می‌رسد.

با این حال بندی در مصوبه چند جانبه اخیر وجود دارد که بهره‌مندی اپراتورها از کاهش نرخ‌ها را منوط به تعیین تکلیف بدهی‌هایشان با مجموعه وزارت ارتباطات می‌کند.

محمد جواد آذری جهرمی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: زمانیکه بنده در شرکت ارتباطات زیرساخت مسئولیت گرفتم، بدهی‌های مخابرات ایران به این شرکت 430 میلیارد تومان بود که با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید در مخابرات، حدود 130 میلیارد تومان از بدهی‌شان پرداخت شد.

وی تصریح کرد: بخشی از بدهی‌های مخابرات با همدلی مسئولان جدید این شرکت، پرداخت شد اما نکته‌ای که در مصوبات کمیسون تنظیم مقررات ارتباطات وجود دارد این است که شرکت‌ها زمانی می‌توانند از تعرفه تخفیفی زیرساخت استفاده کنند که بدهی‌هایشان تعیین تکلیف شده باشد.

وی عنوان کرد: تا روزی که مخابرات بدهی‌اش با زیرساخت را تعیین تکلیف نکند، نمی‌تواند از نرخ‌های جدید مربوط به اینترنت و انتقال بهره‌مند شود و باید حق دولت را بپردازد.

معاون وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: با این حال در صورتیکه شرکت ارتباطات زیرساخت هم می‌توانست رفتارهای غیرمنصفانه با مخابرات را پیش گیرد اما توافق بر این شد تا نماینده‌ای از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در محل عقد قراردادها مستقر شود تا ناظر بر استدلال‌های طرفین باشد. در نهایت این سازمان استدلال دو طرف برای تعیین تکلیف بدهی‌ها را شنیده و نظر منطقی را تأیید می‌کند.

آذری جهرمی گفت: با هیچ شرکتی حتی مخابرات مشکلی نداریم اما تا زمانیکه بدهی‌هایش را نپردازند مثل این است که به یک اپراتور وامی با سود صفر درصد داده‌ایم.

بر اساس این گزارش، با توجه به عدم تعیین تکلیف بدهی مخابرات با زیرساخت و اجرایی شدن مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از ابتدای هفته آینده، ممکن است شرکت مخابرات که دارای پروانه ارتباطات سیار و ثابت است از تخفیف تعرفه‌های اینترنت و انتقال محروم شود.

روز آرام و مثبت بورس در غیبت بزرگان بازار و حضور 92 شرکت


بازار سهام در نیمه اول از آخرین روز کاری هفته و در غیبت اکثر بزرگان با رشد شاخص روبرو شده و از 92 شرکت حاضر در تابلو تنها 18 شرکت با کاهش قیمت روبرو شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز و فردا که آخرین مجامع سالانه شرکت های دارای سال مالی اسفند 94 برگزار می شود ، بورس در آخرین روز کاری هفته با روندی آرام و مثبت و مورد خوشایند فعالان روبرو شده است.

براساس این گزارش، درحالی نماد شرکت های بزرگ و جلوداری چون ایران خودرو، سایپا، مپنا، بانک های صادرات ، ملت، تجارت، پاسارگاد، اقتصادنوین و انصار، گروه بهمن، پالایشگاه های بندرعباس و اصفهان، توسعه معادن و فلزات و... طی دو سه روز گذشته بسته شده که در 1.5 ساعت اول معاملات تنها 92 شرکت در تابلوی معاملات بورس حضور داشتند.

از این تعداد شرکت هم فقط 18 شرکت با کاهش قیمت در حال داد و ستد سهام بوده و شرکت های بزرگی چون گل گهر، چادرملو، پتروشیمی مبین، فولاد آلیاژی، سرمایه گذاری سایپا و ماشین سازی اراک، با رشد قیمت و اثر 40 تا 8 واحدی بر شاخص موجب رشد 190 واحدی شاخص و ثبت رقم 74 هزار و 500 واحدی این متغیر شده اند.

در این میان به دلیل عدم حضور شرکت های بزرگ ، حجم معاملات به شدت کاهش یافته و به حدود 55 میلیارد تومان در نیمه اول معاملات رسیده تا در اوج برگزاری مجمع سالانه شرکت ها، بورس روز آرامی را آغاز کرده و به پایان برساند.

شروط مهم و 49 میلیارد تومانی بانک مرکزی برای مجمع بانک دی اعلام شد

بانک دی هم با شروط تعیین شده بانک مرکزی در مجمع سالانه پنج شنبه مواجه شد مربوط به ذخیره مازاد 19 میلیارد تومانی و عدم توزیع 30 میلیارد تومان به عنوان سود است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک دی در حالی صبح فردا پنج شنبه ، دو مجمع سالانه و عادی به طور فوق العاده در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار خواهد کرد که مانند بانک های خاورمیانه، پارسیان، پاسارگاد و انصار مشمول رعایت شروط تعیین شده بانک مرکزی شد.

براساس این گزارش، بانک دی که با سرمایه 640 میلیارد تومانی، اولین سود هر سهم سال مالی اسفند جاری را 278 ریال پیش بینی کرده ، طبق اطلاعات اعلامی ، برای هر سهم مالی قبل 251 ریال سود محقق کرده ( بیش از 160 میلیارد تومان) اما با شرط بانک مرکزی باید علاوه بر تخصیص ذخیره مازاد 19 میلیارد تومانی برای مطالبات، نمی تواند 30 میلیارد تومان از سود را بین سهامداران تقسیم کند.



شفاف سازی \وسین\ / افزایش سرمایه 1185 درصدی \شپلی\

نظر

افزایش سرمایه 1185 درصدی "شپلی"/ شفاف سازی "وسین" / آخرین وضعیت "واتی"

بورس پرس خبر می دهد:

نتیجه آخرین پیگیری ها از افزایش سرمایه 1185 درصدی "شپلی"

 

نتیجه آخرین پیگیری ها از افزایش سرمایه 1185 درصدی پلی اکریل از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها نشان از مراحل نهایی دارد و باید چند روز دیگر منتظر تصمیم مسئولان بود.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، آخرین وضعیت افزایش سرمایه 1185 درصدی پلی اکریل ایران از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها نشان می دهد بررسی های کارشناسی درخواست افزایش سرمایه در مراحل نهایی قرار دارد و تا دیروز نتیجه نهایی یعنی برگزاری جلسه کمیته برای بررسی افزایش سرمایه به دست نیامده است.

براساس این گزارش، این درحالی است که با توجه به ارایه مدارک مورد نیاز و همکاری و عزم جدی مسئولان پلی اکریل ، کمیته مربوطه احتمالا" در چهارشنبه جاری یا هفته بعد با برگزاری جلسه ای در مورد درخواست افزایش سرمایه " شپلی" تصمیم گیری خواهد کرد.

در این میان این احتمال هم وجود دارد که علاوه بر افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، درصدی هم از محل آورده نقدی تامین شود اما فعلا" قطعی نیست.

از سوی دیگر در جریان برگزاری نمایشگاه هفته پیش بورس، بانک و بیمه، بورس پرس موضوع افزایش سرمایه پلی اکریل ایران و ادامه توقف نماد این شرکت با مسئولان ارشد سازمان بورس را در میان گذاشت. مسئولان هم اعلام کردند با توجه به لزوم حمایت از سهامداران ، حداکثر مساعدت ها و همراهی به عمل خواهد آمد اما باید منتظر بررسی های کارشناسی بود.

با این اوصاف به نظر می رسد سهامداران این شرکت باید چند روز دیگر صبر کنند تا نتیجه افزایش سرمایه و سپس وضعیت نماد پلی اکریل روشن و نهایی شود.

"آکنتور" مجوز نگرفته دو مجمع 31 تیر را لغو کرد و منفی شد

شرکت کنتورسازی که مجوز افزایش سرمایه 125درصدی از تجدید ارزیابی دارایی را نگرفته ، 2 مجمع سالانه و فوق العاده31 تیر را لغو و به زمان معین دیگری موکول کرد و در روز مثبت بازار، منفی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کنتورسازی ایران بعد از اعلام رشد 433 درصدی سود هر سهم سال مالی قبل (از 2829 به 15080 ریال) به دلیل انعقاد قرارداد 10 دی سال گذشته در خصوص تامین و تجهیز کلیه اصناف کشور به انواع صندوق (پوز) فروشگاهی و احتساب 201 هزار دستگاه، با رشد فزاینده قیمت هر سهم از 1200 تا بیش از 8100 تومانی ( 18 فروردین) روبرو شد اما در ادامه با افت قیمت به ارقام کمتر از 5 هزار تومانی رسید.

این شرکت سود هر سهم سال مال جاری را 25070 ریال پیش بینی کرده و دارای P/E حدود 1.9 مرتبه ایی است.

براساس این گزارش، "آکنتور" قصد داشت بعدازظهر پنچ شنبه 31 تیر، دو مجمع سالانه و فوق العاده (افزایش سرمایه) را برگزار کند و در پایان معاملات امروز با توقف نماد روبرو شود اما اقدام به لغو هر دو مجمع و اعلام زمان دیگری (صبح 21 مرداد در هتل المپیک) کرد و در روز مثبت بازار، با کاهش قیمت هر سهم به 4770 تومان رسید.

این در حالی است که مدیران کنتورسازی به رغم عدم دریافت مجوز سازمان بورس ، اقدام به اعلام زمان برگزاری مجمع فوق العاده کرده بودند که به نظر می رسد علت لغو دو مجمع هم همین موضوع باشد. با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که آیا این شرکت قادر به دریافت مجوز می شود یا خیر؟

از سوی دیگر به باور برخی کارشناسان، این شرکت به دلیل مشکل نقدینگی ، توان پرداخت سود را ندارد که باید منتظر تصمیم مجمع و زمان بود.

هیات مدیره این شرکت 15 اسفند تصویب کرده ، سرمایه 20 میلیارد تومانی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به 45 میلیارد تومان برسد و صرف اصلاح بخشی از ارزش دفیری شرکت به ارزش جاری شود اما تاکنون سازمان بورس مجوزی برای این درخواست صادر نکرده است.

 

آخرین وضعیت "واتی"

 

واتی و صف فروش سنگین
 تحلیگران سیگنال فروش سهم را در محدوده 384-383 تومان صادر کرده اند
"حلما" معتقدست سهم تا 300-320 تومان اصلاح خواهد داشت

 شفاف سازی "وسین" در خصوص عملکرد واقعی سال مالی 94

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، شرکت بیمه سینا براساس گزارش شفاف سازی در خصوص عملکرد واقعی سال مالی 94 اعلام نموده که:

1- دلیل افزایش 327 درصدی ذخیره حق بیمه ناشی از تغییر طبقه بندی ذخیره ریاضی از سرفصل سایر ذخایر فنی به ذخیره حق بیمه در ترازنامه و صورت سود و زیان صورت های مالی منتهی به 29 اسفند ماه1394 می باشد که این موضوع در راستای الف) یکسان سازی فرمت گزارشات صورت مالی با سامانه های سنهاب بیمه مرکزی و کدال سازمان بورس ، ب) تامین نظر حسابرسان شرکت، ج) رعایت فرمت استاندارد تهیه و ارائه صورت های مالی شرکت های بیمه ای مطابق نظر بیمه مرکزی می باشد. (شایان ذکر است تغییر مذکور در عملکرد سال مالی 93 نیز اعمال و تجدید ارائه شده است)

2- رشد 4025 درصدی سرفصل سرمایه گذاری از محل ذخایر فنی به دلیل سرمایه گذاری منابع نقدی حاصل از فروش پروژه ی آتی شهر می باشد که این رخ داد از زمان وقوع در اسفند ماه 94 از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی گردیده است.

3- دلیل صفر شدن ده میلیارد ریال کاهش ارزش سرمایه گذاری ها به دلیل تامین نظر حسابرس در گزارش سال مالی 1394/12/29 بر اساس استاندارد حسابداری مبنی بر عدم لزوم محاسبه ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاری ها در شرایطی که مجموع سبد سرمایه گذاری دارای سود می باشد، بوده است در حالی که در گزارشات قبلی بر اساس نظر آن زمان حسابرس نسبت به شناسایی و احتساب ذخیره کاهش ارزش برای تک تک اقلام سبد سرمایه گذاری اقدام شده بود. و در خصوص 12 میلیارد ریال زیان اعلام شده در گزارش 9 ماهه از محل معاملات سهام و صفر شدن آن در عملکرد پایان سال مالی نیز موضوع فوق ناشی از معاملات بعد از تاریخ 1394/09/30 و تغییر نتایج حاصل از فعالیت های سرمایه گذاری در این بازه زمانی بوده است.

4- در خصوص اختلاف سرفصل سود سپرده های بانکی در دوره 9 ماهه و سالیانه حسابرسی نشده، به استحضار می رساند که مبالغ در زمان ثبت اطلاعات در سامانه کدال به اشتباه در سرفصل بلند مدت درج شده که این مورد در زمان انتشار صورت های مالی حسابرسی شده اصلاح خواهد شد.



سهامداران ایران خودرو در مجمع شرکت کنند / مدیرعامل ایران خودرو :

نظر

دور نمای بورس را روشن تر می شود / سهامداران ایران خودرو در کنار مشتریان

0

آیا بمب خبری در داغ ترین روز برگزاری مجامع شرکت ها، در مجمع ایران خودرو خواهد ترکید؟


در گفتگو با بورس نیوز عنوان شد:

دعوت رسمی یکه زارع از سهامداران "خودرو" / با دست پر به مجمع خواهیم آمد/ سهامداران نتیجه صبوری خود را خواهند دید

 

شرکت ایران خودرو نیز یکی از مجموعه هایی است که در این روز پر خبر سهامداران خود را راهی جاده مخصوص خواهد کرد تا کارنامه کاری خود را در حضور صاحبان سهام تشریح کند.


"آیا بمب خبری در داغ ترین روز برگزاری مجامع شرکت ها، در جاده مخصوص خواهد ترکید؟؟" روزی که پرترافیک ترین زمان از فصل برگزاری مجامع شرکت ها است و بزرگترین مجموعه ها نیز اکثراً در این روز سهامداران خود را به مجمع تقسیم سود فراخوانده اند.

به گزارش بورس نیوز، شرکت ایران خودرو نیز یکی از مجموعه هایی است که در این روز پرخبر سهامداران خود را راهی جاده مخصوص خواهد کرد تا کارنامه کاری خود را در حضور صاحبان سهام تشریح کند.

اما "خودرو" در حالی در آستانه برگزاری مجمع قرار گرفته که سالی پرنوسان را در قیمت سهام آن شاهد بودیم و در این شرایط، بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نیز به میان آمد تا بازار سرمایه شاهد نوسانات بیشتر تحت تأثیر احتمال به روز شدن ارزش دارایی های این غول خودروسازی باشد. اتفاقی که علی رغم انتظارات فعالان بازار سرمایه نتوانسته تاکنون تحقق یابد.

در همین ارتباط، به گفتگو با هاشم یکه زارع، مدیرعامل شرکت گروه خودروسازی ایران خودرو نشستیم تا دو روز مانده به دیدار سهامداران با مدیران "خودرو" پاسخ مهمترین پرسش های سهامداران را از این مقام مسئول جویا شویم.

یکه زارع پیرامون علت عدم تحقق افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و با استفاده از معافیت مالیاتی اظهار داشت: از سال گذشته در حالی روزهای پرنوسانی در قیمت سهم رقم خورد و بحث ها پیرامون افزایش سرمایه از این محل بیش از پیش قوت گرفت که علی رغم تلاش ها و پیگیری های ما، متأسفانه به دلیل وجود منع قانونی اجرای این برنامه در سال 1395، نتوانستیم به سرانجام برسانیم.

وی افزود: البته امیدواریم موضوع معافیت مالیاتی بابت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها مجدد در هیأت دولت مورد بررسی قرار گرفته و در اصلاحیه لایحه قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شود. بر این اساس، ما همچنان پیگیر موضوع هستیم تا با مساعدت مسئولین امر بتوانیم از این فرصت برای افزایش ثروت سهامداران استفاده کنیم.

وی در خصوص علت حرکت ایران خودرو در سکوت خبری و عدم اطلاع رسانی موثر پیرامون انعقاد قراردادهای خارجی بعد از اجرای برجام گفت: طی ماه های اخیر ایران خودرو مذاکرات تنگاتنگ و مستمری را نه با یک مجموعه، بلکه با چندین شرکت خودروساز خارجی انجام داده است که اطلاع رسانی در خصوص اینکه این مذاکرات در چه مرحله ای از اجرا بوده و تاکنون چه اقدامات عملی در رابطه با آنها انجام شده است را به روز مجمع عمومی صاحبان سهام موکول می کنیم؛ بطوریکه در روز 31 تیرماه سهامداران می توانند با حضور در جلسه مجمع از جزییات کامل این اقدامات مطلع شوند.

یکه زارع با بیان اینکه ایران خودرو یکی از شرکت هایی بوده که از شرایط پسابرجام بهترین استفاده را داشته، تأکید کرد: اینکه تاکنون تبلیغات گسترده ای در خصوص اجرای برنامه ها صورت نگرفته، دلیل بر این امر نیست که هیچ اقدامی به صورت عملی صورت نگرفته است؛ بلکه تمام برنامه ها در حال پیگیری می باشد و بزودی با تحقق و نهایی شدن هر برنامه به تدریج و مرحله به مرحله در خصوص آنها اطلاع رسانی شفاف و دقیقی صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو افزود: «سهامداران» ایران خودرو در کنار «مشتریان» و «کارکنان» سه گروهی هستند که ما خود را ملزم و موظف می دانیم تا منافع آنها را در نظر گرفته و تامین کنیم و تلاش داریم با برآورده کردن خواسته ها و انتظاراتشان، از آنها حمایت کنیم. اما اعتقاد داریم زمانی باید برای سهامدار انتظار ایجاد کنیم که آن انتظارات قابل برآورد کردن باشد که البته امروز به این مهم دست یافته ایم.

وی ادامه داد: در بخش های مختلف کاری گروه صنعتی ایران خودرو از حوزه تولید و ‌کیفیت گرفته تا صادرات و همکاری های بین الملل، اتفاق های خوب و ارزشمندی رخ داده و همچنان در حال پیگیری و انجام است؛ اما ترجیح دادیم پاسخ وفاداری سهامداران را با صداقت بدهیم و معتقدیم نتیجه پیگیری های ما باید در عملکرد واقعی "خودرو" خودنمایی کند.

مدیرعامل ایران خودرو گفت: ایران خودرو در حوزه همکاری های بین المللی اقدامات بسیار خوب و مهمی انجام داده است که می شد با انتشار پرطمطراق آنها حوزه های مالی را تحریک کرد؛ اما ترجیح دادیم بازار سرمایه مسیر منطقی خود را برمبنای انتشار گام به گام اخبار و اقدامات طی کند و ما نیز پس از نهایی شدن اقدامات، ‌نسبت به اطلاع رسانی آنها اقدام کنیم. اما سکوت ما دلیل بر عدم انجام فعالیت ها و تحقق خواسته های سهامداران نیست.

یکه زارع افزود: در روز برگزاری مجمع در خصوص آخرین اقدامات و دستاوردهای ایران خودرو با سهامداران سخن خواهیم گفت و برنامه هایی که برای اصلاح ساختار مالی نیز تدوین شده است، را تشریح خواهیم کرد.

وی از سهامداران ایران خودرو دعوت کرد تا در مجمع روز پنجشنبه هفته جاری حضور پیدا کنند و در پایان سخنان خود اظهار کرد: سهام ایران خودرو آینده ای روشن را پیش رو دارد و سهامدارانی که طی این مدت با سهم وفاداری کرده اند، بزودی نتیجه صبوری و وفاداری خود را خواهند دید.

قثابت را چند بخریم؟

تحلیگران خرید سهم را در محدوده 103-107 تومان مناسب می دانند

"مینا یوسفی" معتقدست سهم برای نوسانگیری کوتاه مدت در صورت اقبال به گروه قند و شکر مناسب می باشد


یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

اقدامات تیم اقتصادی دولت دور نمای بورس را روشن تر می کند

 

از جمله اقدامات مهم دولت در سطح کلان اقتصادی می توان به ابلاغ قانون اصلاح نظام بانکداری، کاهش نرخ سود و تسهیلات بانک ها و یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد که این سه عامل هر کدام به نحوی می تواند بر قسمت های مختلف اقتصاد تأثیر مثبت داشته باشد، اما نکته مهم زمان برای اجرای کامل این تصمیمات و آشکار شدن آثار آن در صورت های مالی شرکت های فعال بورسی می باشد.

دولت در خصوص سه عامل مهم که در وضعیت عملکردی شرکت های فعال در بازار سرمایه و بخش واقعی اقتصاد کشور تغییرات قابل توجهی ایجاد خواهد کرد، تصمیم گیری کرده است و این موضوع باعث افزایش پتانسیل های بازار برای رشد اما در بازه زمانی بلند مدت خواهد شد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: از جمله اقدامات مهم دولت در سطح کلان اقتصادی می توان به ابلاغ قانون اصلاح نظام بانکداری، کاهش نرخ سود و تسهیلات بانک ها و یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد که این سه عامل هر کدام به نحوی می تواند بر قسمت های مختلف اقتصاد تأثیر مثبت داشته باشد، اما نکته مهم زمان برای اجرای کامل این تصمیمات و آشکار شدن آثار آن در صورت های مالی شرکت های فعال بورسی می باشد.

مسعود عموزاده در ادامه افزود: با اصلاح نظام بانکداری، این مجموعه ها دارایی های غیر مولد خود را بفروش می رسانند و از بنگاه داری خارج خواهند شد و از طرفی می توانند از محل منابع ارزی بدهی های خود را پرداخت کنند. کاهش نرخ سود تسهیلات و بهره بانک ها نیز به نفع شرکت های متقاضی وام خواهد بود و با کاهش هزینه های مالی این شرکت ها سود آوری آنها را افزایش خواهد داد، همچنین یکسان سازی نرخ ارز نیز هر زمان انجام شود قطعا به نفع شرکت های صادرات محور بوده و می تواند بر درآمد زایی این مجموعه اثر مثبت داشته باشد. در نگاه کلی علاوه بر تمامی این موارد با قیمت های جهانی و قیمت نفت که محصولی استراتژیک در اقتصاد ایران به شمار می رود نیز روند صالاحی خود را به پایان رسانده و انتظار افت بیش از این مقدار برای آنها نمی رود . پیش بینی می شود روند صعودی آنها در میان مدت ادامه یابد.

وی تأکید کرد: بازار سرمایه کشورمان در بلند مدت پتانسیل رشد و چشم انداز مثبتی را دارا می باشد، اما تا زمانی که تصمیمات اتخاذ شده به درستی اجرا نشود و آثار آن را در بخش واقعی اقتصاد مشاهده نکنیم این نوسانات مثبت و منفی ادامه خواهد داشت.

عمو زاده گفت: در حال حاضر متأسفانه فعالان بازار بورس به جای بررسی بنیادین شرکت ها بر اساس شایعات و اخبار اقدام به نوسانگیری کرده و این موضوع باعث شده تا نوسانات بازار و رفتار هیجانی در بورس شدت یابد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه گفت: در گزارش های سه ماهه نخست سال جاری نیز انتظار تغییر محسوسی نمی رود و اگر تغییری ایجاد شود در 6 ماهه دوم سال 95 و ابتدای سال آینده ایجاد خواهد شد.



تحولات ترکیه روی بورس ایران تاثیر ندارد / نگاهی به تحولات بازار

نظر

رئیس اداره نظارت بر ناشران بورس پاسخ داد:
کلیه نمادهای پالایشی متوقف خواهند شد؟

برخی از شرکت های گروه پالایشی طی چند روز اخیر، صورتهای مالی خود را تعدیل در درآمد هر سهم با اهمیتی همراه کردند که علت عمده این تغییر سود آوری برگشت ذخایری می باشد که این مجموعه ها برای سال 94 در نظر گرفته بودند.

طی چند روز گذشته شاهد ارائه تعدیل های مثبت قابل توجهی در درآمد هر سهم برخی شرکتهای گروه پالایش گاهی بودیم به طوریکه این موضوع باعث شد قیمت سهام دیگر مجموعه های پالایشی نیز با افزایش همراه و باعث ایجاد انتظار تعدیل مثبت درسودآوری آنها در ذهن فعالان بازار سرمایه شده است.

در همین ارتباط رئیس اداره نظارت بر ناشران بورس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: برخی از شرکت های گروه پالایشی طی چند روز اخیر، صورتهای مالی خود را تعدیل در درآمد هر سهم با اهمیتی همراه کردند که علت عمده این تغییر سود آوری برگشت ذخایری می باشد که این مجموعه ها برای سال 94 در نظر گرفته بودند.

علی بیگ زاده در ادامه افزود: با توجه به اینکه تا کنون تنها دو شرکت صورتهای مالی سالانه خود را با تعدیل مثبت روانه کدال کرده اند، برای دیگر مجموعه های پالایشی که امکان تغییر در درآمد هر سهمشان مطرح می باشد، درخواست ارائه اطلاعات و شفاف سازی کرده ایم و پیگیری های لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص توقف نماد شرکتهای پالایشی تا زمان ارائه اطلاعات و تعدیل در سودآوریشان توضیح داد: توقف نماد بر اساس یک مکانیزم مشخص و تابع قوانین خاصی می باشد و در حال حاضر امکان توقف این نمادهای معاملاتی وجود ندارد، اما با توجه به پیگیری های سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بر بازار سرمایه و شرکتهای فعال در آن، به محض ارائه اطلاعات در صورت تغییر با اهمیت در سودآوری آنها نماد معاملاتشان تا زمان ارائه شفاف سازی متوقف خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان این نکته که کمتر از ده روز به برگزاری مجمع عمومی مجموعه های پالایشی باقی مانده و هنوز برخی از آنها اطلاعات سالیانه خود را برای اطلاع عموم در سامانه اطلاع رسانی کدال قرار نداده اند، گفت: این امر طبق قوانین نبوده و تخلف می باشد. چرا که طبق آیین نامه و مقررات موجود حداکثر گزارش حسابرسی شده شرکتهای فعال در بورس ده روز قبل از مجمع عمومی عادی سالیانه آنها منتشر شود، بر این اساس نه تنها گروه پالایشی بلکه تمامی شرکتهای متخلفی که صورتهای مالی خود را ارائه نکرده اند به کمیته تخلفات سازمان بورس رفته و با رسیدگی به پرونده برای آنها جریمه در نظر گرفته خواهد شد که البته این پروسه نیز زمانبر می باشد.

 دردسر جدید سعودی‌ها در بازار نفت

افزایش گرمای تابستانی و جهش مصرف برق در خاورمیانه درحالی توان صادرات نفت عربستان را کاهش داده که گازهای ترش پارس جنوبی این روزها به برگ برنده ایران در تجارت نفت تبدیل شده است.

به گزارش مهر، با افزایش دمای هوای تابستانی در منطقه خاورمیانه و جهش بی‌سابقه مصرف برق در کشورهای مختلف این منطقه، ایران و عربستان سعودی دو مسیر متفاوت را در بازار نفت در پیش گرفته‌اند.

بر این اساس ایران با افزایش تولید و برداشت گاز طبیعی به ویژه از فازهای جدید پارس جنوبی، گاز بیشتری به نیروگاه‌های برق عرضه می‌کند و هم اکنون نیروگاه‌های کشور به جای گازوئیل و نفت کوره از گاز به عنوان سوخت اول خود استفاده می‌کنند.

آرش کردی مدیرعامل توانیر هفته جاری در گفتگو با مهر با اشاره به مصرف 240 تا 250 میلیون مترمکعب گاز طبیعی (معادل تولید 10 فاز استاندارد پارس جنوبی) در نیروگاه‌های کشور به منظور تولید 50 هزار مگاوات برق در ساعات پیک مصرف خبر داده و گفته است: به استثنای چند نیروگاه در استان سیستان و بلوچستان در تمامی واحدهای نیروگاهی به جای سوخت مایع، گاز طبیعی مصرف می شود.

از این رو با توقف مصرف سوخت مایع در واحدهای نیروگاهی با افزایش تولید در پارس جنوبی، گاز بیشتری در اختیار نیروگاه‌ها قرار می‌دهد و این ظرفیت گازی موجب شده که در کنار توقف واردات سوخت‌های حرارتی، ایران از ابتدای سال‌جاری تاکنون به یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده گازوئیل و نفت کوره در سطح منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت هفته جاری با اشاره به شکسته شدن رکورد صادرات نفت کوره ایران، گفته است: خرداد ماه امسال بالغ بر یک میلیون و 500 هزار تن نفت کوره توسط ایران به بازار صادر شده است.

سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم با اشاره به افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی ایران، تاکید می‌کند: با افزایش تولید گاز در پارس جنوبی و ظرفیت مازاد انواع سوخت مایع از ابتدای امسال تاکنون بیش از 13 میلیون لیتر گازوئیل صادر شده است.

به عبارت دیگر متوسط مصرف نفت کوره در نیروگاه‌ها از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود 16 میلیون لیتر در روز کاهش یافته و در بخش گازوئیل هم متوسط مصرف این فرآورده نفتی حدود 10 میلیون لیتر در روز کاهش داشته است.

با مرور این آمارها با وجود جهش پیک مصرف برق تابستانی در نیروگاه‌ها و نیاز به سوخت بیشتر، افزایش گازرسانی به این واحدها در خدمت تجارت نفت ایران قرار گرفته و عملا با اتکا به تولید بیشتر گاز، محدودیتی برای افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران ایجاد نخواهد شد.  

نیروگاه‌های برق نفت عربستان را بلعیدند

به گزارش مهر، هر چقدر افزایش تولید گاز در ایران به عاملی برای ادامه افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران تبدیل شده که عربستان سعودی به دلیل نداشتن ذخایر غنی گاز در فصل تابستان با محدودیت‌های جدید در تولید و صادرات نفت خام روبرو شده است.

افزایش دما در اکثر نقاط عربستان سعودی، مصرف برق و در نهایت مصرف نفت خام و فرآورده‌های نفتی در واحدهای نیروگاهی این کشور را به شدت افزایش داده به طوری‌که آمارهای رسمی از کاهش قابل توجه صادرات نفت خام این کشور بزرگ تولیدکننده عضو اوپک حکایت دارد.

براساس گزارش‌های منتشر شده در موسسات معتبر انرژی جهان، در ماه گذشته میلادی صادرات نفت خام عربستان به پایین ترین میزان در طول 6 ماه گذشته تاکنون کاهش یافته است. آغاز تعمیرات اساسی برخی از پالایشگاه‌های نفت و افزایش تقاضا در بخش نیروگاهی دو عاملی بوده که در کاهش تولید و صادرات نفت خام عربستان تاثیرگذار بوده است.

در آوریل سال 2016 میلادی صادرات نفت خام عربستان سعودی با 100 هزار بشکه کاهش در روز به هفت میلیون و 440 هزار بشکه رسیده و عملا مصرف مستقیم نفت خام در نیروگاه‌های این کشور عربی، توان صادرات طلای سیاه سعودی‌ها را به شدت کم کرده است.

براساس گزارش‌های موجود در آوریل سال جاری میلادی روزانه بیش از 500 هزار بشکه نفت خام در نیروگاه‌های عربستان مصرف شده است که در مقایسه با ماه مارس 2016 افزایشی روزانه حدود 100 هزار بشکه ای را تجربه می کند.

از سوی دیگر، مصرف نفت خام و فرآورده های نفتی در مقایسه با گاز طبیعی راندمان تولید در نیروگاه‌های برق را به کمتر می کند و عملا این روزها هر چه قدر تجارت نفت عربستان از نبود گاز ضربه می‌خورد، افزایش تولید گاز به عنوان برگی برنده در خدمت تجارت و صادرات نفت ایران درآمده است.

 

 ضرورت تک نرخی ماندن بنزین

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: بهتر است بنزین تک نرخی بماند و فکر نمی‌کنم مصلحت باشد که به سمت دو نرخی شدن برگردیم.

به گزارش انتخاب، اسدالله قره خانی با بیان اینکه بهتر است بنزین به صورت تک نرخی باقی بماند گفت:‌ مدتی عرضه بنزین دو نرخی در کشور اجرایی شد و پس از آن تمام تلاش‌ها به این سمت رفت تا تبدیل به یک نرخی شود اکنون که جامعه خود را با تک نرخی بودن تطبیق داده اگر بخواهیم به روال گذشته برگردیم هزینه‌هایی که برای تک نرخی بودن، انجام شده به هدر می‌رود.
 
وی افزود:‌در حال حاضر تامین بودجه برای پرداخت یارانه‌ها از همان طریق بنزین و گازوئیل و یا حامل‌های سوخت انجام می‌شود حتی برخی پالایشگاه‌ها و شرکت گاز و وزارت نیرو نیز با مشکل مواجه هستند ما اگر بخواهیم دو مرتبه به سمت دو نرخی شدن برویم باید مابه التفاوتی را بپردازیم.
 
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه اظهار کرد: کسری بودجه باعث شده تا برخی شرکت‌ها و پالایشگاه‌ها نیز کاهش درآمد داشته باشند و نتوانیم طرح های توسعه وزارت نفت و یا استاندارد شدن پالایشگاه‌ها را به خوبی دنبال کنیم بنابراین همه مسائل در دو نرخی بودن اثرگذار است.
 
نماینده علی آباد کتول هم‌چنین بیان کرد: دو نرخی بودن به معنای این است که از یک طرف به عده‌ای سوبسید تعلق می‌گیرد و برای عده‌ای دیگر نیز قیمت تمام شده لحاظ می‌شود اما این مسأله مشکلاتی را برای وزارت نفت ایجاد می‌کند.
 
وی با بیان اینکه وزارت نفت مکلف شده تا پالایشگاه‌ها را نوسازی کند، گفت: ما باید از وابستگی به درآمد بنزین رهایی یابیم و استانداردسازی بنزین انجام شود که همه این‌ها نیاز به سرمایه‌داری دارد و فکر نمی کنم که مصلحت باشد که به سمت دو نرخی شدن برگردیم.

 

دوشنبه 28 تیر 1395 ساعت 10:44 | توسط: مثبت اندیش | چاپ مطلب

نماد "خپارس" - شبندر - نماد وبصادر در بورس

یکشنبه 27 تیر 1395 ساعت 13:06 | توسط: مثبت اندیش | چاپ مطلب

تحولات بازار سرمایه ایران / تحولات ترکیه روی بورس ایران تاثیر ندارد/ صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت یک تهدید است یا فرصت؟


در گفت‌وگو با یک فعال بازار سرمایه مطرح شد
صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت یک تهدید است یا فرصت؟


مسئولان بانک مرکزی معتقدند انتشار اوراق با درآمد ثابت باعث شده که کاهش نرخ سودهای سپرده بانکی به سمت پایین چسبنده نباشد، اما یکی از کارشناسان بازار سرمایه در این باره می گوید انتشار اوراق بدهی یک بار مالی را از دوش بانک مرکزی برمی دارد.

عزت الله صیادنیا طیبی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتشار اوراق بدهی اظهار کرد: صندوق‌های با درآمد ثابت در شرایط فعلی که نرخ بهره‌های بانکی پایین آمده یکی از ابزارهای جایگزین برای سرمایه گذارای است که به دنبال ریسک نیستند، چرا که در صندوق های سهام سرمایه‌گذاران باید ریسک را بپذیرند. بنابراین یک سال امکان دارد سود مناسبی داشته باشند وسال دیگر ضرر دهند.

وی افزود: در صندوق های با درآمد ثابت مدیر صندوق حداقل بازدهی را برای سرمایه‌گذاران تضمین می کند و در نهایت اگر توانست، بازدهی بالاتری هم به دست می آورد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه آیا این صندوق ها باعث نشده‌اند که پول سرمایه گذاری در سهام به سمت اوراق بدهی برود، گفت: من فکر می‌کنم سرمایه گذاران اندکی هستند که دربازار سهام و اوراق بدهی جا به جا می شوند. این بازارها از هم تفکیک شده هستند و اکثر مشتریان صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت مشتری بانک هستند که ریسک گریزند اما آنها که در صندوق های سهام سرمایه گذاری می کنند  سرمایه خود را آورده اند که ریسک کنند و در مقابلش بازدهی به دست آورند.

طیبی با اشاره به موضع بانک مرکزی نسبت به صندوق های با درآمد ثابت تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بانک مرکزی علیه صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت موضع گرفته آنها فکر می‌کنند که این صندوق‌ها باعث می‌شوند که نرخ های بهره به سمت پایین چسبنده نباشند، اما همانطور که گفتم سرمایه‌گذاران در اوراق سهام و بدهی تفکیک شده‌اند. مسئولان بانک مرکزی باید اجازه دهند صندوق های با درآمد ثابت گسترش پیدا کنند.

 وی ادامه داد: دولت برای پرداخت بدهی هایش دو راه  پیش رو دارد یا اینکه از بانک مرکزی قرض کند و از این طریق بدهی ها را تسویه کند که این موضوع باعث رشد پایه پولی و تورم می شود. در نتیجه سیاست های دولت در سه سال اخیر که به درستی در راستای کاهش تورم بوده  از بین می رود. راه دوم این است که دولت اوراق بدهی منتشر کند که این گزینه تنها راه موجود برای پرداخت بدهی و در عین حال به وجود نیامدن تورم است. در نتیجه دولت در آینده اکثر بدهی هایش را از طریق انتشار اوراق پرداخت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه امسال حدود 30 هزار میلیارد تومان اوراق اجاره و خزانه منتشر خواهد شد گفت: بنگاه های خصوصی توانایی مالی  برای خرید این اوراق ندارند پس صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت باید وارد این عرصه شوند و این اوراق را خریداری کنند این صندوق ها پول را از بانک بیرون می کشند و روی اوراق بدهی سرمایه گذاری می کنند.

طیبی ادامه داد: سررسید این اوراق بلند مدت است و هرچه نرخ بهره بانکی کاهش یابد بازدهی اوراق افزایش خواهد یافت در نتیجه با کاهش نرخ سود بانکی قیمت این اوراق افزایش یافته است.

 


یک کارشناس بازار سرمایه:
تحولات ترکیه روی بورس ایران تاثیر ندارد



یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تحولات اخیر ترکیه معتقد است همچنان که سال‌هاست در دیگر کشورهای همسایه ایران هم‌چون افغانستان تحولاتی این‌چنینی رخ می‌دهد، ایران به این تحولات عادت کرده و موضوعات رخ داده در ترکیه روی بورس تهران تاثیری ندارد.

سلامی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تاثیر تحولات اخیر ترکیه در بازار سرمایه ایران گفت: از دیدگاه من تحولات ترکیه هیچ ارتباطی با بازار سرمایه ایران ندارد، چرا که بورس ایران ارتباطی با بورس‌های دیگر کشورها ندارد.

وی ادامه داد: از طرفی تا آنجا که من خبر دارم این کودتا به نتیجه نرسیده و ما هم در کشورمان عادت داریم که اطراف‌مان ناآرام باشد. مثلا افغانستان سال‌هاست که آن وضع است، در نتیجه برای بورس تهران چندان فرقی نمی‌کند که وضعیت ترکیه چگونه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها مربوط به کالاهایی است که صادر و وارد می‌کند برفرض که هرکدام از این کشورها نباشند ما می‌توانیم از طریق امارات صادرات و واردات‌مان را انجام دهیم. من در تحولات ترکیه موضوعی را نمی‌بینم بخواهد در بورس ایران تاثیر گذاشته باشد.

سلامی تاکید کرد: نقش ایران در بازارهای بین‌المللی بسیار بسیار اندک است، بنابراین اتفاق‌هایی که در اروپا و آمریکا و حتی ترکیه می‌افتد، روی اقتصاد ایران تاثیر ندارد، مگر این‌که آن اتفاق‌ها تبدیل به یک بحران جهانی شود. البته در همین حالت هم در سال‌های گذشته دیدیم که بحران سال 2008 روی اقتصاد ایران چندان تاثیری نداشت و حتی در آن دوران بورس ایران برعکس دنیا رونق بیشتری هم گرفت.

وی افزود: ما هنوز بعد از گذشت یکسال از برجام قادر نشدیم ارتباط بانکی‌مان را با دنیا برقرار کنیم. ارتباط بین‌المللی نیاز به پول‌های بین‌المللی دارد و هنوز ریال توانسته ثبات لازم را در بازارهای بین‌المللی به دست آورد و به عنوان یک ارز باثبات شناخته شود. تحقق این موضوع مستلزم زمان و چاره‌اندیشی‌هایی است و تا زمانی که آن چاره‌اندیشی‌ها صورت نگیرد ما این مشکلات را خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه درباره‌ انعقاد قرارداد بین بورس ایران و بورس آتن اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بورس آتن از بورس ایران بدتر است و چندان روی بازار سرمایه آتن نمی‌توان حسابی باز کرد. باید از کسانی که این قراردادها را بستند پرسید که این قراردادها چه تاثیری روی بازار سرمایه ایران دارد.

سلامی درباره انعقاد قرارداد بورس ایران و بورس مونیخ نیز گفت: ما شرکت‌هایی مثل پتروشیمی داریم که می‌تواند محصولات‌شان در بازارهای بین‌المللی عرضه شود. قیمت محصولات پتروشیمی با ارزهای خارجی مانند دلار سنجیده می‌شود. در این زمینه مراوداتی با مونیخ داریم. اگر این قراردادها و تصمیم‌گیری‌ها خوب اداره شوند قرارداد ایران با مونیخ می‌تواند در کوتاه‌مدت اثر مطلوبی بر بازار سرمایه ایران داشته باشد.

وی درباره‌ عضویت بورس ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها نیز ادامه داد: این عضویت اقدام خوبی است. مزیت ما در صنایع بین‌المللی کالاهای نفتی و فلزات اساسی است، بنابراین می‌توانیم با مبادله این کالاها در بازارهای جهانی فعال باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گذشتن یکسال از توافق وین اظهار کرد: زمانی که برجام عملی شد بورس منفی را طی کرد و این نشان می‌دهد که یکسری تصمیمات داخلی روی بورس تهران اثر می‌گذارد.

سلامی افزود: مداخلاتی که دولت در قیمت‌گذاری‌ها می‌کند، وجود شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی در بورس و تسلط اطلاعات غیرواقعی بر اطلاعات شفاف موضوعاتی است که بورس ایران را با بورس دیگر کشورها متمایز کرده است.

وی تصریح کرد: بورس آینه اقتصاد هر کشور است، ولی در اکثر مواقع بورس ایران آینه اقتصاد ایران نبود، در حال حاضر بازار سرمایه ایران تا حدودی به این سمت پیش می‌رود و نشانگر اقتصاد کشور می‌شود. در نتیجه تا زمانی که اقتصاد درست نشود بورس ما تکان نخواهد خورد و تلاش‌ها برای افزایش شاخص راه به جایی نمی‌برد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: زمانی که بانک‌های ما در وضعیت خوبی قرار ندارند نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مثل سابق قیمت سهام بانک‌ها دهها برابر قیمت اسمی‌شان باشد.


به بهانه اولین سالگرد برجام
نگاهی به تحولات بازار سرمایه ایران یک سال پس از توافق وین



با گذشت یک سال از توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازیگران بازار پول و سرمایه ایران همچنان منتظر هستند تا بتوانند بیش از پیش در بازارهای جهانی نقش آفرینی کنند.

به گزارش ایسنا در هفته گذشته بازار مالی تهران شاهد برپایی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بود و این موضوع سبب شد بیش از روزهای معمول توجه رسانه‌ها به بازار سرمایه، بازار پول و بیمه ایران جلب شود.

اختتامیه این نمایشگاه با اولین سالروز توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مصادف شد. با این توافق که در تیر ماه سال 1394 به وقوع پیوست، بسیاری از فعالان بازار سرمایه انتظار داشتند که شرایط بورس ایران با تحولی اساسی رو به رو شود اما برآورده شدن این انتظارات تا ماه‌های پایانی سال 1394 به طول انجامید. در این ماه‌ها بورس تهران شاهد رکورد زنی‌هایی به سمت مثبت بود به طوری که سهامداران برخی از نمادها، در آن روزها سودهای 200 و حتی 300 درصدی کسب کردند.

اما با ورود به سال 1395 و با اتمام تعطیلات نوروزی شاخص بورس تهران با افت‌هایی مواجه شد و چند ماهی بیشتر نگذشت که دماسنج بورس تهران از کانال 81 هزار واحدی سقوط کرد و از تراز 73 هزار واحدی هم پایین تر رفت. این بار بازیگران بازار سرمایه شاهد افت های فزاینده در قیمت سهام های خود بودند.

در روز توافق وین شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در تراز 69 هزار و 433 واحدی بود، اما پس از این توافق نماگر بازار مخالف انتظارات، با روند نزولی مواجه شد و حتی تا کانال 61 هزار و 436 واحدی سقوط کرد. با رفت و آمدهای سران کشورها و ایجاد امیدواری بیشتر به فضای اقتصادی ایران، نماگر تالار شیشه ای در اوایل سال 1395 تراز 81 هزار واحدی را هم رد کرد و به عدد 81 هزار و 480 واحدی رسید. اما از آنجایی که این افزایش در دماسنج بازار تا حدودی ناشی از جو روانی به نتیجه رسیدن مناقشه هسته ای ایران بود و می توان گفت رشدی حباب گونه داشت با فروکش کردن این جو روانی و با بالا رفتن انتظارات سهامداران و فعالان بورسی از دستاورد های کوتاه مدت برجام در ادامه، شاخص بورس با کاهش هایی همراه شد به طوری که در تاریخ 13 تیر 1395 در سالروز توافق وین شاخص کل در تراز 73 هزار و 763 واحدی ایستاد.  با این حساب بعد از گذشت یک سال از توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک شاخص بورس تهران 4 هزار و 330 واحد رشد کرده است.

از طرفی هر چه روزها می گذشت بازیگران بازار سرمایه انتظارشان از اثرات مثبت توافق وین بیشتر می‌شد تا حدی که این افزایش انتظارات و در عین حال برآورده نشدن آن ها باعث به وجود آمدن فضای رکود، در بورس تهران شد.

از تاثیرات برجام در روزها و ماه های اخیر می توان به مذاکرات ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران اشاره کرد. با اعلام خبر نهایی شدن قرارداد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و بوئینگ بر سر خرید 100 فروند هواپیمای مسافربری، بورس تهران تا حدودی شاهد تکان های به سمت مثبت بود، اما دیری نگذشت که مجلس نمایندگان آمریکا مصوبه‌ای را به رای گذاشت تا از فروش هواپیما به ایران جلوگیری کند. اکثریت جمهوری خواه این مجلس ممنوعیت فروش هواپیما به ایران را تصویب کردند. اما از آنجا که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مقابل این قبیل اقدامات صراحتا گفته بود "هر گونه مصوبه‌ای که باعث تضعیف توافق اتمی با ایران شود را وتو خواهد کرد" بازار سرمایه ایران چندان از این خبر شوکه نشد.

گذشتن یک سال از برجام باعث شد بازار سرمایه ایران در نهمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه همراهانی از دیگر کشورها از جمله آلمان و کره جنوبی داشته باشد و بورس تهران بتواند قراردادهایی با بورس های آتن و مونیخ ببندد.

همچنین در فضای پسابرجام، بورس تهران توانست عضو سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) شود و این موضوع زمینه‌ای را فراهم کرد تا بازار سرمایه ایران بعد از مدت ها به صورت وابسته به عضویت فدراسیون جهانی بورس ها (WFE) در آید. این موضوع سبب می‌شود بورس تهران بتواند بیش از پیش در مجامع جهانی مطرح شود.

بحث باز یا بسته بودن سوئیفت در ایران از دیگر موضوعات مطرح در روزهای پسابرجام بود به طوری که خبر بسته بودن سوئیفت بر روی بانک‌های ایران، مقامات بانک مرکزی را مجبور کرد تا از رسانه ها دعوت کند که به ساختمان شیشه ای بانک مرکزی واقع در میرداماد بیایند و از نزدیک ببنند که سوئیفت بر روی ایران باز است، البته با توجه به تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بسیاری از بانک‌های اروپایی نگران از دور زدن ناخواسته این تحریم ها، ترجیح دادند جانب اطمینان را رعایت کنند و تا حد امکان از ارتباط با بانک های ایرانی دوری گزینند.

اما باید دید که با گذشت روزها و ماه‌ها از توافق هسته‌ای، بورس تهران و بانک های ایرانی تا چه حد می‌تواند با بورس‌های بزرگ و بازارپول دنیا وارد مذاکره شود و بازارهای سرمایه جهان تا چه حد به بازار سرمایه ایران روی خوش نشان می‌دهند.