سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاغذ پارس بازهم ساختمان فروخت و سود را افزایش داد / سهام توریل و

نظر

حتوکا و پتانسیل های آن برای تعدیل مثبت با اهمیت سود

آمارهای گمرک در چهار ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد صنعت فولاد توانسته در این مدت با رساندن حجم صادرات محصولات خود به بالای 2 میلیون تن، نسبت به مدت مشابه سال قبل 77 درصد رشد صادرات را تجربه کند. فولادسازان کشورمان طی 4 ماهه اول سال جاری دو میلیون تن فولاد صادر کردند که نسبت به سال قبل افزایش قابل ملاحظه 77 درصدی را نشان می دهد.

1. سهام توریل و پتانسیل سودآوری حتوکا از محل فروش آن

حتوکا که مالک 108345000 سهم توریل، به بهای تمام شده هر سهم 100تومان در پرتفوی سرمایه گذاری خود بود، در روز گذشته 15میلیون سهم را به قیمت 225 تومان واگذار نمود. سود حاصل از این واگذاری 57ریال به ازای هر سهم حتوکا معادل 19.3درصد تعدیل مثبت خواهد بود. به نحوی که سود شرکت که برای سال مالی 95 که مبلغ 295 ریال به ازای هر سهم پیش بینی گردیده است با توجه به سود حاصل از این فروش به 352 ریال افزایش خواهد یافت. این فروش روی سود حاصل از سرمایه گذاریهای سهم نیز برای سال مالی 95 تاثیر کاهنده ای نخواهد داشت ولی برای سال مالی 96 با فرض تقسیم سود 22 تومانی توریل مشابه با مجمع امسال کمتر از 1تومان از سود حتوکا خواهد کاست. اما مهمتر از تعدیل 19.3درصدی فعلی که به آن اشاره شد شایعه ای بسیار قوی در بازار وجود دارد، مبنی بر اینکه حتوکا قصد فروش 93 میلیون سهم دیگر توریل پرتفوی خود را دارد! مهمی که اگر در قیمت 225تومان به واقعیت بپیوندد سود حتوکا برای سال مالی جاری به بیش از 70تومان خواهد رسید! یعنی بالغ بر 140درصد تعدیل مثبت!!! این در حالی است که به احتمال زیاد فروش بقیه سهمها در قیمتهای بالاتری انجام خواهد گرفت. که این رخداد در روزهایی که بیشتر شاهد تعدیل منفی های پیاپی در سهمهای مختلف هستیم برای خود یک رکورد محسوب میشود.

2. افزایش 103 درصدی حجم صادرات فولاد مبارکه و تاثیر مستقیم بر رشد سودآوری حتوکا

آمارهای گمرک در چهار ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد صنعت فولاد توانسته در این مدت با رساندن حجم صادرات محصولات خود به بالای 2 میلیون تن، نسبت به مدت مشابه سال قبل 77 درصد رشد صادرات را تجربه کند. فولادسازان کشورمان طی 4 ماهه اول سال جاری دو میلیون تن فولاد صادر کردند که نسبت به سال قبل افزایش قابل ملاحظه 77 درصدی را نشان می دهد. شرکت فولاد مبارکه که عمده درآمد حتوکا از محل حمل محصولات آن است توانسته طی این مدت با 800 هزار تن صادرات محصولاتی همچون: ورق‌های سرد و گرم، گالوانیزه، قلع اندود و اسلب سهم اصلی صادرات فولاد ایران را در اختیار بگیرد. به علاوه اینکه این شرکت توانست نسبت به سال قبل به میزان 103 درصد صادرات خود را افزایش دهد. این رشد صادرات بخاطر اینکه با نرخهای پایین صورت میگیرد اثر چندانی بر سودآوری فولاد مبارکه ندارد ولی برای شرکتهایی نظیر حتوکا که حجم کارش به شدت رشد کرده است، تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت.

حتوکا از 106میلیارد فروش و درآمد ارائه خدماتی که برای سال جاری پیش بینی نموده، 30میلیارد تومان آن را از محل حمل کالاهای صادراتی پیش بینی نموده است. با وجود اینکه این پیش بینی با 40درصد رشد نسبت به سال مالی قبل پیش بینی شده است ولی وقتی با رشد 103درصدی حجم صادرات فولاد مبارکه که در بالا به آن اشاره گردید مقایسه میگردد، اگر حجم صادرات فولاد در ادامه سال نیز تداوم داشته باشد جای رشد در آمد 40 درصدی حتوکا را نشان میدهد!

3. افزایش سرمایه و خرید ماشین آلات جدید

شرکت به تازگی مجمع افزایش سرمایه خود را تشکیل داده و حق تقدم آن تا پایان مهرماه قابل معامله است. هدف از افزایش سرمایه در جریان شرکت یکی تامین وجه 50دستگاه تریلر کمپرسی که قبلا خریداری شده و دیگری خرید 10دستگاه کشنده آمیکو عنوان گردیده است. در زیر توضیحات شرکت را که در گزارش افزایش سرمایه آن آمده است را مشاهده می کنید:

حتوکا و پتانسیل های آن برای تعدیل مثبت با اهمیت سود

 

حتوکا و پتانسیل های آن برای تعدیل مثبت با اهمیت سود

در ادامه صورت سود و زیان پیش بینی شده شرکت را تا پایان سال 97 مشاهده میکنید. شرکت در بودجه ای که بر اساس عملکرد 3ماهه خود به بازار ارسال نمود دقیقاً مطابق با گزارش توجیهی افزایش سرمایه پیش بینی سود خود را 16درصد تعدیل مثبت داد. تعدیلی که تنها با کاهش هزینه های مالی شرکت که میبایست اولین اثر هر افزایش سرمایه کارایی باشد، صورت گرفته است. ولی نکات مهم در سود پیش بینی شده سالهای 96 و97 شرکت نهفته است جایی که شاهد پیش بینی رشد سودآوری فوق العاده شرکت هستیم.

حتوکا و پتانسیل های آن برای تعدیل مثبت با اهمیت سود

همانگونه که مشاهده می شود شرکت رشد 51درصدی سود را برای سال مالی 96 نسبت به سال 95 پیش بینی نموده است یعنی حدود 45 تومان سود به ازای هرسهم شرکت. همچنین برای سال مالی 97 حتوکا پیش بینی کرده 62تومان سود به ازای هر سهم سودسازی داشته باشد و این یعنی رشد 110 درصدی سودآوری شرکت برای سال مالی97 نسبت به سال 95!!! رشد سودآوری فوق العاده ای که اگر مطابق با پیش بینی ها محقق گردد، در کمتر شرکتی در شرایط فعلی رکود اقتصادی در بورس سراغ داریم.

 

برای عملکرد یک ساله منتهی به شهریور مشخص شد:
معرفی 7 صندوق برتر با بازدهی تا 77 درصدی/ یک کارگزاری در صدر

عملکرد یک ساله 180 صندوق سرمایه گذاری با اشکال مختلف نشان می دهد 7 صندوق با بازدهی حداکثر 77 درصدی عملکرد قابل قبولی داشته اند و دو صندوق تحت مدیریت کارگزاری بانک توسعه صادرات در صدر ایستاده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سابقه تاسیس و راه اندازی اولین صندوق های سرمایه گذاری در دنیا مربوط به سال 1822 (در هلند) و در ایران سال 86 است که به علت برخورداری از ویژگی ها و مزیت های متعدد، توانسته اند بخش قابل توجهی از سرمایه ها را جذب کنند و موجب کاهش ریسک سرمایه گذاران شوند.

براساس این گزارش، طبق آخرین آمار مندرج در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس ایران fipiran.com/Fund/MFComparing/1 تاکنون 180 صندوق سرمایه گذاری مختلف و شامل سه گروه صندوق سرمایه گذاری در سهام، با درآمد ثابت و مختلط در بازار سرمایه ایران فعال هستند که مقایسه آنها در دوره های مختلف می تواند جالب باشد.

در این میان بررسی عملکرد 12 ماهه منتهی به 28 شهریور 95 صندوق سرمایه گذاری در سهام  نشان می دهد در برابر میانگین بازدهی حدود 24 درصدی شاخص کل بورس، 7 صندوق با بازدهی 77 تا 60 درصدی، بهترین عملکرد را داشته اند.

در صدر صندوق‎های سرمایه‎گذاری در سهام، صندوق­ سرمایه ­گذاری­ توسعه­ صادرات تحت مدیریت کارگزاری بانک توسعه صادرات با کسب بازدهی بیش از 77 درصدی قرار دارد.

این صندوق درحال حاضر دارای سه سرمایه‎گذار حقوقی و بیش از 300 سرمایه‎گذار حقیقی است و امکان سرمایه‎گذاری متقاضیان جدید از طریق شعب کارگزاری امکان پذیر وجود دارد.

در رده های بعدی هم صندوق های ذوب آهن، ایساتیس، مشترک گنجینه ی مهر، بانک اقتصاد نوین، نقش جهان و کارآفرینان برتر آینده با بازدهی 72 تا 60 درصدی قرار گرفته اند.

همچنین در بین 17 صندوق سرمایه گذاری مخلتط ، صندوق­ سرمایه‎گذاری­ توسعه­ پست بانک با بازدهی سالانه 61.6 درصدی در جایگاه نخست ایستاده است. این صندوق چهار سرمایه ‎گذار حقوقی و حدود 1300 سرمایه‎گذار حقیقی دارد.

صندوق های سرمایه گذاری مختلط  آسمان خاورمیانه، تجربه ایرانیان، آرمان اندیش هم نیکوکاری ایتام برکت با بازدهی سالانه 51 ، 30 ، 28 و 27 درصدی نسبت به دیگر صندوق ها عملکرد بهتری داشته اند.

بررسی ها از عملکرد 52 صندوق سرمایه گذاری از نوع با درآمد ثابت هم نشان می دهد صندوق نیکوکاری پرسپولیس با بازدهی سالانه 36 درصدی در رتبه اول جای گرفته است.

صندوق های نیکوکاری حافظ، نیکوکاری دانشگاه الزهرا(س)، قابل معامله اعتماد آفرین پارسیان (ETF) و درآمد ثابت کاریزما با بازدهی 27 ، 26، 25.6 و 25 درصدی ، کارنامه قابل قبولی را به همراه داشته اند.

 نگاهی به "حکشتی" پس از لغو تحریم ها/ برجام، فرصتی طلایی برای بازگرداندن مشتریان صنعت حمل و نقل دریایی
با لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام "حکشتی" توانست در بازه ای کوتاه و با گسترش فعالیت هایش دو بار رتبه جهانی خود را ارتقا داده و به جایگاه نوزدهم دست یابد. این موفقیت در حالی رقم خورده که به دلیل شرایط و اوضاع نامطلوب در حوزه حمل و نقل دریایی در جهان از منظر کرایه حمل کالا و محصولات، بسیاری از شرکت های بزرگ همچون هانجین چین و هیوندایی کره ورشکسته شدند.

صنعت حمل و نقل دریایی بزرگترین صنعت بین المللی در جهان است که بیش از 2.5 میلیون نفر در این صنعت مشغول به کارند. اما در این صنعت رکود بازارهای جهانی، وجود مازاد ظرفیت و افزایش قیمت سوخت و به ویژه اعمال تحریم های بین المللی از مهمترین چالش های است که صنعت حمل و نقل در سنوات گذشته با آن مواجه بوده است .

به گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، صنعت حمل و نقل دریایی از آنجایی حائز اهمیت است که به دلیل تأثیر گذاری آن بر قیمت تمام شده کالاها در کشورهای در حال توسعه جایگاه والایی دارد. در ایران نیز طی سنوات گذشته شاهد آن بودیم که بسیاری از شرکت های بین المللی بیمه به دلیل ترس از تحریم های آمریکا از تعامل با شرکت های حمل و نقل کالایی ایرانی خودداری می کردند و کاهش نرخ کرایه های حمل و نقل، بالا رفتن قیمت سوخت و افت درآمدهای نفتی کشور موجب کاهش تردد کشتی در بنادر کشور و در نتیجه کاهش درآمد شرکت های کشتیرانی، فعالان و ذی نفعان در بنادر گردید و هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا در ایران به حدود دو برابر میانگین جهانی رسید.

در این میان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که تقریباً از سال 88 تحت شدیدترین تحریم های بین المللی قرار گرفته بود، توانست این محدودیت ها را به فرصت هایی جهت تشکیل ناوگانی از کشتی های حمل مشتقات نفتی و محصولات شیمیایی فله شده تبدیل سازد.

با لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام "حکشتی" توانست در بازه ای کوتاه و با گسترش فعالیت هایش دو بار رتبه جهانی خود را ارتقا داده و به جایگاه نوزدهم دست یابد. این موفقیت در حالی رقم خورده که به دلیل شرایط و اوضاع نامطلوب در حوزه حمل و نقل دریایی در جهان از منظر کرایه حمل کالا و محصولات، بسیاری از شرکت های بزرگ همچون هانجین چین و هیوندایی کره ورشکسته شدند.

نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص صنعت مورد بحث پیرامون مشکلات مرتبط با بیمه کشتی ها است که با اجرای برجام در حال حاضر بیمه های بین المللی دیگر از ارایه پوشش های بیمه ای به کشتی های تجاری ایرانی واهمه نداشته و همکاری های لازم را با آنها دارند و تمام کشتی ها براحتی می توانند از پرچم کشور ایران بدون هیچگونه نگرانی خاصی استفاده کنند.

آنچنان که اواخر مرداد ماه تفاهم نامه همکاری بیمه ای بین شرکت کشتیرانی و کلوپ پی اند آی skuld به امضا رسید تا این شرکت نروژی با توجه به نوع پوشش شناورها مسئول جبران خسارت بیمه و خدمات بیمه ای خارج از دریا را ارایه دهد.

همچنین در مرداد ماه سال جاری نیز 9 فروند کشتی مسافری و حمل فیدری متعلق به شرکت کشتیرانی والفجر از زیر مجموعه های "حکشتی" تحت پوشش کلوپ بین المللی P&I قرار گرفت تا پس از لغو محدودیت ها در ناوگان تجاری (فله ،کانتینر و جنرال کارگو) تردد ناوگان مسافری نیز بار دیگر به شرایط قبل بازگشته و با تکمیل کمربند حمل و نقلی، تردد کشتی ها تحت پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمل و نقل کالا به اقصی نقاط دنیا انجام پذیرد و این اتفاق حدوداً یک هفته پس از خروج نام سه شرکت ایرانی از فهرست تحریم های اروپا رقم خورد تا همکاری با این مجموعه ها که براساس نظر اتحادیه اروپا از سال 2008 تا 2015 میلادی ممنوع شده بود، مجدد از سر گرفته شود.

همچنین، توسعه خطوط و ابعاد همکاری های این مجموعه بورسی پس از اجرای برجام به امضای تفاهم نامه همکاری میان "حکشتی" و موسسه رده بندی GL DNV نروژ شد تا همکاری های دو جانبه میان دو کشور توسعه یابد. با این مضمون که بعد از توافق جامع هسته ای بین ایران و گروه 1+5 و رفع تحریم ها شرایط ویژه ای برای توسعه همکاری ها فراهم شده و در همین راستا اغلب کشورهای جهان از جمله ایتالیا، ترکیه و قزاقستان، به دنبال استفاده از شرایط به وجود آمده در این صنعت هستند.

در حال حاضر نیز هفت بانک متوسط اروپایی با ایران شروع به همکاری کرده اند و برخی تضمین های شرکت ها و موسسات بیمه ای نیز شروع شده است؛ بطوریکه برقراری دوباره خط اروپا به عنوان یکی از دستاوردهای برجام بوده است.

افزون بر این موارد، پس از توافق برجام و در راستای توسعه خطوط، دفاتر منطقه ای نیز در کشورهای مختلف بازگشایی شده و افزون بر دفاتر چین، دبی، کره جنوبی، ژاپن، مالزی، هند و عراق، خطوط حمل و نقل به مقصد مصر، لیبی ،لبنان،آلمان و بلژیک هم راه اندازی شده و دو شرکت مشترک نیز با دو کشور ایتالیا و آلمان تأسیس گردیده است. بطوریکه در حال حاضر محدودیت های حوزه کشتیرانی از بین رفته و کشتی های "حکشتی" ماهانه دوبار عازم اروپا ، می شوند و پس از 12 سال بار دیگر خط آمریکای جنوبی راه اندازی شده است.

همچنین بعد از سالها خط خلیج فارس به ژاپن و کره جنوبی راه اندازی شد و این جایی مهم تلقی میشود که بدانیم در کل منطقه خاورمیانه تنها شرکتی که خدمات به سمت کره جنوبی (بند اینچئون) را ارائه میکند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است .

از سوی دیگر خط جدید هند به عراق نیز که مجدد شروع به فعالیت کرده، از هند به مقصد بندر عباس و بعد به سوی ام القصر عراق بارگیری می کند.

همچنین امضای تفاهم نامه همکاری بین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با کشتیرانی مرسک دانمارک که بزرگترین کشتیرانی کانتینری جهان محسوب می شود و شرکت جی اس ام سی جی ام فرانسه به عنوان سومین خط بزرگ کشتیرانی جهان از دیگر نکات مهمی است که در دوران پسا برجام محقق شده است.

بر این اساس آنچه از این گزارش به دست می آید آن است که برجام و فضای حاکم بر اقتصاد و مراودات بین المللی ایران در فضای پسا برجام، فرصتی مغتنم را برای شرکت هایی همچون "حکشتی" فراهم آورده تا در کنار توسعه خطوط جدید مشتریان خود را نیز بازیابد؛ بطوریکه هم اکنون کشتی های ناوگان کشتیرانی جموری اسلامی ایران می توانند از بنادر ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و عراق از بنادر اروپایی و آفریقایی نیز بارگیری و در مسیرهای بین المللی بیشتری تردد کنند.

برای دومین مرتبه در سه ماه اخیر:
کاغذ پارس بازهم ساختمان فروخت و سود را افزایش داد/ این بار 25 درصد

کاغذ پارس برای دومین مرتبه در سه ماه اخیر از فروش واحد مسکونی و تعدیل سود 25 درصدی خبر داد.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کاغذی پارس که 19 اردیبشهت سال جاری به عنوان اولین شرکت جدید وارد بازار سهام شد و تاکنون با رشد قیمت 68 درصدی از 150 تومان کشف قیمت به حدود 252 تومان دیروز رسیده، سود هر سهم سال مالی را افزایش داد.

براساس این گزارش، 16 خرداد سال جاری "چکاپا" با سرمایه بیش از 131 میلیارد تومانی، سود هرسهم سال مالی جاری را از محل فروش 150 دستگاه از مجموع 577 دستگاه مسکونی با 10 درصد افزایش همراه کرده بود.

حال این شرکت فرابورسی از افزایش حدود 25 درصدی سود 301 ریالی خبر داد و اعلام کرد: از محل فروش شهرک های مسکونی مبلغ 88819 میلیون ریال سود غیرعملیاتی و از محل قرارداد منعقد شده 15000 میلیون ریال سود در سرفصل سایر درآمد های عملیاتی حاصل شده که نهایتأ eps نهایی شرکت در سال مالی منتهی به 1395/08/30 معادل 376 ریال خواهد بود.

با توجه به بررسی های صورت گرفته در نتیجه اطلاعات افشا شده فوق، سود (زیان) خالص اعلامی سال مالی منتهی به 1395/08/30 به شرح جدول ذیل تغییر خواهد یافت. به محض تهیه، اطلاعات تفصیلی نیز متعاقباً ارائه می گردد.

آخرین روز داد و ستد سهام حق تقدم یک شرکت پتروشیمی


امروز آخرین روز داد و ستد سهام حق تقدم یک شرکت پتروشیمی بزرگ و قدیمی بورسی است.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، امروز آخرین روز داد و ستد سهام حق تقدم پتروشیمی شازند (اراک) است و در پایان معاملات نماد آن " شاراکح" بسته می شود.

براساس این گزارش، مجمع فوق العاده 24 اسفند این شرکت بورسی با افزایش سرمایه 40 درصدی این شرکت موافقت کرد تا از مطالبات و آورده نقدی سهامداران ، سرمایه اسمی "شاراک" از 360 به 504 میلیارد تومان و برسد.

"شاراک" که سود هر سهم سال مالی 95 را با سرمایه جدید 643 ریال اعلام کرد جزء 50 شرکت بزرگ بورسی و در رتبه 47 به لحاظ ارزش بازار است که 16 شهریور سال 78 برای اولین بار سهام آن در بورس مورد معامله قرار گرفت.

شرکتهای سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، تاپیکو و صندوق بازنشستگی کشوری بزرگترین سهامدار این شرکت هستند.



پیش بینی یک کارگزاری از وضعیت امروز گروه های پیشرو و یک صنعت + \

نظر

برنامه فروش 5 ملک یک شرکت فرابورسی اعلام شد

گسترش سرمایه گذاری ایرانیان که برنامه فروش 5 ملک واقع در تهران را اعلام کرد.

 

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، گسترش سرمایه گذاری ایرانیان که با سرمایه 40 میلیارد تومانی در فرابورس حضور دارد ، برنامه فروش 5 ملک واقع در تهران را اعلام کرد.

براساس این گزارش، ارزش پایه این املاک 23.6 میلیارد تومان است و محمد جامعی مقدم مدیرعامل "وگستر" توضیح زیر را به سازمان بورس و سهامداران داده است:

 

انتهای پیام

 

افزایش سود لیدر پالایشگاه ها + 8 فرضیه و زمان تعمیرات اساسی
پالایشگاه بندرعباس سود هر سهم سال مالی جاری را 7 درصد افزایش داد و فرضیات 8 گانه این رشد و اعلام زمان تعمیرات اساسی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هفته پیش بود که پالایشگاه بندرعباس بعد از گذشت دو ماه از مهلت ارسال اطلاعات میاندوره ایی (به دلیل عدم دریافت نرخ فروش خوراک و فروش فراورده ها )، اقدام به انتشار گزارش عملکرد سه ماهه و اعلام کرد در سه ماه اول سال قادر به تحقق 19 ریال (معادل 13 درصد ) از سود 150 ریالی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 27 درصدی فروش همراه بود.

حال "شبندر" 1.3 هزار میلیارد تومانی در گزارشی دیگر، سود هر سهم سال مالی جاری را با 7 درصد افزایش 160 ریال پیش بینی کرده و در 3 ماه اول سال هم 12 درصد معادل 19 ریال را پوشش داده است.

این رشد ناشی از فرضیات 8 گانه و اعلام زمان تعمیرات اساسی به شرح زیر است:

الف) افزایش نرخ نفت خام، میعانات گازی، و فرآورده‌های نفتی نسبت به پیش‌بینی اولیه، به دلیل افزایش نرخ بین‌المللی موارد ذکر شده بوده است.

ب) نرخ ارز برای پنج ماه ابتدائی،معادل میانگین پنج ماه اول سال 95 بانک مرکزی و برای ماه‌های شهریور لغایت اسفند، براساس مصوبه هیئت مدیره‌ شرکت 32.000 ریال فرض شده و میانگین سال 95 با احتساب فرض‌های ارائه شده 31.357 ریال خواهد بود.

ج) نرخ خرید نفت خام و میعانات گازی در دوره پیش‌بینی، براساس میانگین صورتحساب‌های دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش در چهار ماه اول 95 و به ترتیب 39.24 و 39.40 دلار برای نفت خام و میعانات گازی منظور شده است.

د) نرخ فرآورده‌های اصلی، بر اساس نرخ نشریه پلاتس برای پنج ماه منتهی به پایان مرداد، با احتساب ضرایب اختلاف بنزین و نفت گاز، و نرخ فرآورده های ویژه و نفتا، بر اساس میانگین پنج ماه منتهی به پایان مرداد اعلام شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران محاسبه و منظور شده است.

نرخ های اعلامی از سوی شرکت ملی پخش، بر اساس میانگین نشریه پلاتس محاسبه و به شرکت های پالایشی و بورس کالا اعلام می شوند.

ه) کارمزد صادرات (2درصد فروش های صادراتی،ارزی وبنکرینگ) معادل 25 درصد از هزینه های عمومی، اداری و تشکیلاتی شرکت است.

و) نرخ های اعلامی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش، با توجه به شاخص کیفیت محصولات محاسبه و به شرکت اعلام گردیده است.

ز) کلیه‌ محاسبات بر اساس نرخ‌های اعلامی از سوی شرکت ملی نفت، شرکت ملی پالایش و پخش، و مفروضات فوق‌الذکر انجام شده و هم‌چون سال‌های گذشته، احتمال تغییرات مداوم اطلاعات دریافتی و در نتیجه تغییر پیش‌بینی سود و زیان وجود دارد.

ح) شرکت در نظر دارد براساس برنامه‌ ذیل در سال 1395 تعمیرات اساسی انجام دهد:

* تعمیرات اساسی واحد C.C.R در مهرماه 1395 به مدت 25 رور - TOTAL SHUTDOWN به مدت 10 روز در مهرماه.
* تعمیرات اساسی واحدهای تقطیر 01 و گاز مایع 05 در آبان و آذر 1395 به مدت 30 روز.
* تعمیرات اساسی واحد آیزو ماکس و هیدروژن در دی و بهمن 1395 به مدت 32 روز

 

افزایش سود لیدر پالایشگاه ها + 8 فرضیه و زمان تعمیرات اساسی


پالایشگاه بندرعباس سود هر سهم سال مالی جاری را 7 درصد افزایش داد و فرضیات 8 گانه این رشد و اعلام زمان تعمیرات اساسی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هفته پیش بود که پالایشگاه بندرعباس بعد از گذشت دو ماه از مهلت ارسال اطلاعات میاندوره ایی (به دلیل عدم دریافت نرخ فروش خوراک و فروش فراورده ها )، اقدام به انتشار گزارش عملکرد سه ماهه و اعلام کرد در سه ماه اول سال قادر به تحقق 19 ریال (معادل 13 درصد ) از سود 150 ریالی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 27 درصدی فروش همراه بود.

حال "شبندر" 1.3 هزار میلیارد تومانی در گزارشی دیگر، سود هر سهم سال مالی جاری را با 7 درصد افزایش 160 ریال پیش بینی کرده و در 3 ماه اول سال هم 12 درصد معادل 19 ریال را پوشش داده است.

این رشد ناشی از فرضیات 8 گانه و اعلام زمان تعمیرات اساسی به شرح زیر است:

الف) افزایش نرخ نفت خام، میعانات گازی، و فرآورده‌های نفتی نسبت به پیش‌بینی اولیه، به دلیل افزایش نرخ بین‌المللی موارد ذکر شده بوده است.

ب) نرخ ارز برای پنج ماه ابتدائی،معادل میانگین پنج ماه اول سال 95 بانک مرکزی و برای ماه‌های شهریور لغایت اسفند، براساس مصوبه هیئت مدیره‌ شرکت 32.000 ریال فرض شده و میانگین سال 95 با احتساب فرض‌های ارائه شده 31.357 ریال خواهد بود.

ج) نرخ خرید نفت خام و میعانات گازی در دوره پیش‌بینی، براساس میانگین صورتحساب‌های دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش در چهار ماه اول 95 و به ترتیب 39.24 و 39.40 دلار برای نفت خام و میعانات گازی منظور شده است.

د) نرخ فرآورده‌های اصلی، بر اساس نرخ نشریه پلاتس برای پنج ماه منتهی به پایان مرداد، با احتساب ضرایب اختلاف بنزین و نفت گاز، و نرخ فرآورده های ویژه و نفتا، بر اساس میانگین پنج ماه منتهی به پایان مرداد اعلام شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران محاسبه و منظور شده است.

نرخ های اعلامی از سوی شرکت ملی پخش، بر اساس میانگین نشریه پلاتس محاسبه و به شرکت های پالایشی و بورس کالا اعلام می شوند.

ه) کارمزد صادرات (2درصد فروش های صادراتی،ارزی وبنکرینگ) معادل 25 درصد از هزینه های عمومی، اداری و تشکیلاتی شرکت است.

و) نرخ های اعلامی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش، با توجه به شاخص کیفیت محصولات محاسبه و به شرکت اعلام گردیده است.

ز) کلیه‌ محاسبات بر اساس نرخ‌های اعلامی از سوی شرکت ملی نفت، شرکت ملی پالایش و پخش، و مفروضات فوق‌الذکر انجام شده و هم‌چون سال‌های گذشته، احتمال تغییرات مداوم اطلاعات دریافتی و در نتیجه تغییر پیش‌بینی سود و زیان وجود دارد.

ح) شرکت در نظر دارد براساس برنامه‌ ذیل در سال 1395 تعمیرات اساسی انجام دهد:

* تعمیرات اساسی واحد C.C.R در مهرماه 1395 به مدت 25 رور - TOTAL SHUTDOWN به مدت 10 روز در مهرماه.
* تعمیرات اساسی واحدهای تقطیر 01 و گاز مایع 05 در آبان و آذر 1395 به مدت 30 روز.
* تعمیرات اساسی واحد آیزو ماکس و هیدروژن در دی و بهمن 1395 به مدت 32 روز

تغییر 180 درجه ایی درآمد یک شرکت بورسی در اولین پیش بینی


شرکت بین‌ المللی‌ محصولات‌ پارس‌ در رویدادی مثبت، اولین پیش بینی هر سهم سال مالی آینده را با 180 درجه تغییر نسبت به سال جاری اعلام داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بین‌ المللی‌ محصولات‌ پارس‌ که 9 اسفند سال گذشته اقدام به افزایش سرمایه 300 درصدی ( از 10 به 40 میلیارد تومان) کرده ، در رویدادی مثبت ،  اولین پیش بینی هر سهم سال مالی آینده را با 180 درجه تغییر نسبت به سال جاری اعلام داد.

براساس این گزارش، "شپارس" درحالی برای هر سهم سال مالی 31 شهریور جاری 62 ریال زیان پیش بینی کرده که در اولین پیش بینی درآمد سال مالی آینده برای هر سهم 18 ریال سود در نظ گرفته است.

پیش بینی یک کارگزاری از وضعیت امروز گروه های پیشرو و یک صنعت + "فملی"


کارگزاری آبان وضعیت امروز معاملات سهام گروه های پیشرو، یک صنعت و ملی مس را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کارگزاری آبان درباره شرایط امروز بازار سهام اعلام کرد با توجه به نحوه داد و ستدهای روز چهارشنبه و با توجه به تعطیلی دوشنبه جاری و همچنین عرضه اولیه طی چند روز آینده، به نظر گروه های پیشرو همچون خودرویی، قطعه سازی، پالایشگاهی و فلزی و معدنی با عرضه های دارای حجم ، معاملات متعادلی را تجربه کنند و سایر گروه ها کم حجم و منفی دنبال شوند و تنها نمادهای کوچک و کم شناور همانند گروه قندی، آی تی و برخی تک نمادهای گروه برقی و تجهیزاتی مورد اقبال بازار قرار گیرند.

از دیگر نکات حائز اهمیت، قرار داشتن در روزهای آخر شهریور ماه، اتمام سال مالی کارگزاری ها و روزهای آخر تسویه حساب اکثر آنها است که می تواند بر فشار فروش ها بیافزاید.

در گروه بنیادی، گروه دارویی که با نزدیک شدن به نیمه دوم سال، طبق سالهای گذشته می توانند مورد توجه مجدد فعالین بازار قرار گیرند، شاهد معاملات کم حجم و متعادل اکثر نمادها طی هفته های اخیر بودیم.

در این میان نمادهای "دفرا، دشیمی، دسینا، ددام و دعبید"، معاملات پرتقاضا و مثبت تر را تجربه کرده اند. در نماد "دلر" علیرغم انتشار خبر رونمایی از محصولات جدید شرکت در هفته دولت، شاهد معاملات کم رمق این نماد طی روزهای گذشته بودیم.

بر اساس این خبر، شرکت داروسازی اکسیر از شرکت های تابعه هلدینگ دارویی تامین، ، با حضور وزیر دادگستری از 26 محصول جدید دارویی خود رونمایی کرد. عملیات اجرایی پروژه سایت تولید محصول پروفیلد شامل سرنگ‌های آماده تزریق کلید خورد، و همچنین سایت تولید محصولات جوشان شامل ویتامین سی و کلسیم و سایت تولید محصولات هازاروس با تولید محصول متیل پردنیزول به بهره‌برداری رسید. تعداد 9 محصول انحصاری در ایران توسط داروسازی اکسیر تولید می‌شود که شامل تولید انحصاری ویال لووفلوکساسین 500 میلی، ویال دورو مدول، کارتریج دنتاکائین، کارتریج انسولین شامل سه دوزآمپول تایلوفن است که در هفته دولت و توسط پورمحمدی وزیر دادگستری رونمایی شد.

با این حال انتظار داریم نماد "دلر" تحت تاثیر این خبر، معاملات مناسب تری را چه از لحاظ حجم و چه از لحاظ قیمت تجربه کند.

در نماد "فملی" نیز شاهد انتشار خبر افزایش تولید زیر مجموعه های شرکت بودیم. بر این اساس، تولید کنسانتره مس کشور درحالی طی 5 ماه نخست امسال رشد 18 درصدی را تجربه کرد که شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران شامل «مس سرچشمه»، «مس سونگون» و «مس میدوک» از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه، 432 هزار و 412 تن کنسانتره مس تولید کرده اند و این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 367 هزار و 14 تن بوده است.

از ابتدای فروردین تا پایان مرداد جاری، مجتمع های «مس سرچشمه» و «مس میدوک»، 97 هزار و 413 تن «مس آند» و 77 هزار و 987 تن «مس کاتد» تولید کردند.

 

 

 

 



جهت کلی شاخص بورس ایران در سال جاری / مقایسه بازار بورس ایران و

نظر

یک کارگزار خبره در گفت و گو با بورس پرس اعلام کرد:
رابطه معکوس شاخص بورس ایران با 14 شاخص مطرح دنیا / پیش بینی 6 ماه آینده
یک کارگزار خبره با مقایسه شاخص بورس ایران با 14 شاخص مطرح دنیا طی 5 سال اخیر و چند متغیر داخلی ، جهت کلی شاخص بورس ایران در سال جاری را پیش بینی کرد.

فردین آقا بزرگی در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، با اشاره به روند نزولی شاخص بورس تهران در ماه های اخیر، اظهار داشت: در برابر بازدهی منفی 5.7 درصدی شاخص کل بورس ایران تا نیمه شهریور ، شاخص بورس های شناخته شده بین المللی روندی مثبت داشته اند. بدین ترتیب رابطه ای معکوس بین روند حرکت بورس ایران و خارج از کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: با بررسی و مقایسه روند حرکتی شاخص بورس های دنیا و ایران این فرضیه مطرح خواهد شد که تا پایان سال 95 نباید انتظاری برای رشد و صعود قیمت ها و شاخص داشته باشیم. اما اتخاذ تدابیر اقتصادی خاص از جمله تک نرخی کردن و آزادسازی نرخ ارزها می تواند به ایجاد شوک تقاضا در اقتصاد منتهی شود. این موضوع تاحدودی می تواند رکود حاکم بر اقتصاد ایران را بهبود بخشیده و به مرور زمان رونق اقتصادی ایجاد شود.

این کارگزار افزود: طی 5 ماه و نیم ابتدای سال جاری اکثر قریب به اتفاق بورس های مطرح و شاخص های آنها رشدی موزون همچون روند سال های صعودی گذشته داشته اند و در این بین تنها شاخص بورس تهران و فرابورس ایران دارای بازدهی منفی بیشتر از یک درصد بود. این درحالی است که سال 94 شاخص اکثر بورس های دنیا بجز بورس تهران و فرابورس ایران منفی بود و دو شاخص بورس تهران و فرابورس 27.5 و 21 درصد رشد کردند.

آقابزرگی ادامه داد: سال 93 نیز اکثر بورس های دنیا روندی مثبت داشته و شاخص بورس و فرابورس 20 و 12 درصد بازدهی منفی داشتند. اما سال 92 که تنها شاهد رشد قابل توجه شاخص نزدک آمریکا به میزان 33 درصد بودیم ، بورس تهران 105 درصد افزایش را تجربه کرد که یکی از به یادگارماندنی ترین بازدهی ها رقم زد. شاخص فرابورس نیز 74 درصد افزایش کرد.

به گفته وی سال 91 همسویی روند مثبت شاخص بورس تهران با سایر بورس ها ثبت شد اما به دلایلس منطقی همچون تورم ساختاری و کنترل و مدیریت نرخ ارز و ... افزایش شاخص در ایران بیش از سایر بورس ها بود.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده خاطر نشان کرد: به استثناء سال 94 که تصادفا بورس تهران با رشد مواجه و سایر بورس ها با کاهش رو برو بودند، روند حرکت اکثر شاخص بورس ها، منهای چین و هنگ کنگ که دستخوش حبابی کم نظیر در آن سال  بودند، در سایر بورس ها شاهد روندی رو به رشد و آرام بودیم. به خصوص با درنظر گرفتن حجم معاملات و ارزش بازار ثبات آن بازارها تاحدودی تائید و ریسک سرمایه گذاری را در آن بورس ها کمتر نشان می دهد.

آقا بزرگی ادامه داد: اولین نتیجه ای که از آمار ارایه شده می توان گرفت این است که تقریبا بتای شاخص بورس ایران در مقایسه با سایر شاخص های مطرح دنیا  معکوس است. بنابراین نمی توانیم انتظار داشته باشیم تا پایان سال 95 حرکت شاخص همچون سایر بورس ها در سایر کشورها مثبت باشد. مگر با اتخاذ تدابیری همچون آزاد کردن نرخ ارز که که در دستور کار دولت نیز است. این موضوع می تواند موجب جهش قیمتی ارزها شود.

به گفته وی با این همه تنها باید امیدوار بود که برای سال 96 با برنامه ریزی و بهبود وضعیت سودآوری شرکتها و صنایع ، آثار مثبت رشد قیمت سهام و شاخص را شاهد باشیم.

شاخص بورس های دنیا

 

در پایان معاملات امروز رخ می دهد:
توقف نماد 3 برای افزایش سرمایه + 2 شرکت برای مجمع سالانه و هیات مدیره

در پایان معاملات امروز نماد 3 شرکت برای افزایش سرمایه 275 ، 88 و 50 درصدی و دو شرکت برای مجمع سالانه و هیات مدیره بسته می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پایان معاملات امروز نماد 3 شرکت ماشین سازی نیرو محرکه، لیزینگ رایان سایپا و ایران دارو برای افزایش سرمایه 275 ، 88 و 50 درصدی بسته می شود.

همچنین نماد دو شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) و فولاد امیر کبیر کاشان برای مجمع سالانه و انتخاب هیات مدیره بسته می شود.

براساس این گزارش، سرمایه 3.25 میلیارد "تحمرکه" از تجدید ارزیابی دارایی ها به بیش از 12 میلیارد تومان خواهد رسید و سرمایه 240 میلیارد تومانی "ولساپا" از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران به 452 میلیارد تومان خواهد رسید.

"دیران" نیز قصد دارد از محل مطالبات شده سهامداران و آورده نقدی سرمایه اسمی را از 16 به 24 میلیارد تومان برساند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:
فرصت 6 ماهه دولت برای بازگرداندن امید به بورس

 
تیم اقتصادی و مسئولین دولت برای افزایش سرمایه در گردش رفع مشکلات نقدینگی و ایجاد رونق نسبی در بخش های تولیدی اقتصاد کشور که اغلب یا تعطیل شده اند یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته و با کاهش تولید روبرو شده اند از طریق بانک ها تسهیلات ارزان قیمت اعطا کند تا با این راه کار غیر تورم زا در اقتصاد و به دنبال آن بازار سرمایه که آیینه تمام نمای اقتصاد است رونق ایجاد کند.

تیم اقتصادی دولت در نظر دارد تا در 6 ماه دوم سال جاری رکود را از بین ببرد و اقتصاد را به سمتی حرکت دهد که مشکلات بنگاه های اقتصادی حل شود و تنها در نیمه دوم سال جاری زمان دارد تا برگ برنده خود را رو کند.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: تیم اقتصادی و مسئولین دولت برای افزایش سرمایه در گردش رفع مشکلات نقدینگی و ایجاد رونق نسبی در بخش های تولیدی اقتصاد کشور که اغلب یا تعطیل شده اند یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته و با کاهش تولید روبرو شده اند از طریق بانک ها تسهیلات ارزان قیمت اعطا کند تا با این راه کار غیر تورم زا در اقتصاد و به دنبال آن بازار سرمایه که آیینه تمام نمای اقتصاد است رونق ایجاد کند.

احمد محمدی انارکی در ادامه افزود: همانطور که واقفید بازار سرمایه طی چند ماه گذشته با روند نزولی همراه شده و با رکودی در این بازار ایجاد شده سهامداران نیز دچار عدم اعتماد نسبت به وعده های مسئولین شده اند.

وی تأکید کرد: طبق آنچه که وزیر اقتصاد در جلسه ای که با کمیسیون اقتصادی مجلس داشته قول داده است، بحث کاهش مجدد نرخ سود بانک ها افزایش توان اعتباردهی نظام بانکداری و بهبود مشکلات بانک مرکزی طی 6 ماه آینده انجام خواهد شد و در همین راستا اعضای کمیسیون اقتصادی نیز پیگیری های لازم را به صورت جدی انجام خواهند داد.

محمدی انارکی تصریح کرد: دولت تنها 6 ماه فرصت دارد تا برگ برنده خود را در جهت بازگرداندن اعتماد و امید سرمایه گذاران و سهامداران به اقتصاد کشور، رو کند.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری و خوش بینی نسبت به رشد اقتصادی در نیمه دوم سال جاری، گفت: دولت در حال حاضر 600 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران، بانک ها و دیگر بخش های اقتصاد بدهکار است و برای پرداخت بخشی از این بدهی صکوک منتشر کرده است. هر چند که این به ایجاد رونق در اقتصاد کمک خواهد کرد اما کافی نیست. البته ناگفته نماند فروش نفت ایران از نظر مقداری به شرایط قبل از تحریم رسیده است و این موضوع خود می تواند در کنار دیگر موارد مذکور روزنه های روشنی از امید برای رشد اقتصادی طی 6 ماه دوم سال جاری ایجاد کند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: دولت تنها زمانی که برای رو کردن آخرین برگه شانس خود در اختیار دارد تا قبل از تاریخ انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می باشد. چرا که شرایط اقتصاد و بازار سرمایه به حال خود رها شود علاوه بر اینکه از آنچه که در حال حاضر وجود دارد بدتر می شود، صرف هزینه های هنگفتی را نیز می طلبد.



خبر و تحلیلی از حال و آینده شرکت بورسی / لیدر پالایشگاه ها اطلا

نظر

در پی اظهارات نوبخت در خصوص رشد بازار سرمایه در دولت یازدهم بررسی شد:
صرفاً جهت اطلاع سخنگوی دولت / عملکرد بورس در دولت یازدهم/ اشتباه به عرضتان رسانده اند

سرمایه گذاران به دلیل امیدواری به تمهیدات دولت جهت مذاکره با گروه 1+5 و دستیابی به توافقی همه جانبه و لغو تحریم ها و نیز چشم انداز مثبت اقتصادی که پیش چشم ملت ایران شکل گرفته بود، شاهد رشد نسبی قیمت سهام بودند و امیدی که به ویژه در سال 94 نسبت به توان دولت تدبیر و امید به حل مشکلات و معضلات اقتصادی داخلی و خارجی کشور در دل ها زنده شده بود، موجب شد بورس نیز در آن برهه زمانی تمایل به صعود پیدا کند.

به دنبال افزایش گلایه های سهامداران و سرمایه گذاران حقیقی از رفتار سهامداران عمده در بحث انجام معاملات بلوکی که بیشتر با هدف پایین نگه داشتن قیت سهام و اجبار سهامداران حقیقی به فروش سهام خود به قیمت های ناچیز و البته به قصد حفظ شاخص کل از نزول بیشتر صورت می گیرد، طی هفته گذشته شاهد پخش گزارشی در دو شبکه رادیویی پیام و تهران بودیم.

به گزارش بورس نیوز، این اعتراضات در حالی از این شبکه های رادیویی پخش شد که محمدباقر نوبخت طی بازدیدی که طی هفته گذشته از اداره کل پخش خبر رادیو داشت، مدعی شد که بورس از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم رشد چشمگیری داشته است. سخنی که معلوم نیست پایه و اساس ادعای این مقام دولتی چه آمار و اطلاعاتی بوده است؟ اما در این گزارش می خواهیم شرایط بازار سهام و روزگار نامطلوبی را که بر سهامداران حقیقی تحمیل شده، صرفاً جهت اطلاع سخنگوی دولت مرور کنیم.

البته قصد نداریم خدای نکرده بگوییم دولت در رابطه با رشد بورس طی سه سال اخیر، دروغ می گوید؛ اما آقای نوبخت، به نظر می رسد طی گزارش های ارایه شده به حضرتعالی آماری اشتباه به عرضتان رسانده باشند.

در بررسی این ادعا لازم است به نکاتی اشاره کنیم. چرا که در ارزیابی روند شاخص ها و قیمت سهام به وضوح می توان دید که برآیند کلی بازار از 12 مرداد مرداد ماه 1392 و زمان آغاز به کار دولت یازدهم تا به اینجا که سه سال از دوره چهار ساله ریاست جمهوری حسن روحانی گذشته، چندان تغییری نداشته و حتی اگر قدری با دقت بیشتر به آن نگاه کنیم، روند آن نزولی هم بوده است.

در تشریح این ادعای خود به روند شاخص کل اشاره می کنیم که نه برای اهالی بازار سرمایه، بلکه بیشتر برای مقامات و مدیران ارشد حائز اهمیت است و همواره ملاک سنجش عملکردها قرار می گیرد.

در بررسی روند این نماگر همانطور که در نمودار ذیل به وضوح می توان دید، شاخص کل طی این دوره سه ساله از رقم 74 هزار و 637 واحدی پس از افت و خیزهای فراوان تنها توانسته خود را به مدار 76 هزار واحدی برساند. برآیند مثبت کمتر از دو هزار واحدی، آن هم در شرایطی که طی این سه سال سود تقسیمی شرکت ها در مجامع عادی سالیانه نیز در محاسبه آن لحاظ شده و این مبالغ به دلیل فرمول محاسباتی اشتباهی که نماگر مذکور دارد، مانع از افت بیشتر آن شده است.

صرفاً جهت اطلاع سخنگوی دولت / عملکرد بورس در دولت یازدهم/ اشتباه به عرضتان رسانده اند

قیمت سهام نیز در حالی طی بازه ای در برخی گروه ها در همراهی با نماگر بورس صعود را تجربه کرد که طی چند ماه اخیر به دلایلی که به آن اشاره خواهیم کرد، تاب نیاورده و دوباره حرکتی برگشتی را شاهد بود. بطوریکه در سال گذشته اوضاع نابه سامان بورس تا جایی پیش رفت که شاخص کل طی مهر ماه سال گذشته به کمترین میزان خود در مدار 61 هزار واحدی رسید، اما پس از حصول توافق نهایی برجام و ارایه وعده اجرای آن بازار توانست حدود 21 هزار واحد صعود را طی کمتر از سه ماه تجربه کند. رشدی شارپی که به بهانه توافق ایران با گروه 1+5 و البته انعقاد برخی قراردادهای خارجی به ویژه در دو گروه خودرویی و فولادی محقق شد. اما دولت در آن هیچ نقش نداشت، بلکه امیدواری ها و گسترش روابط بین المللی دلیل اصلی این صعود بود.

بدین ترتیب در بازه ای سرمایه گذاران به دلیل امیدواری به تمهیدات دولت جهت مذاکره با گروه 1+5 و دستیابی به توافقی همه جانبه و لغو تحریم ها و نیز چشم انداز مثبت اقتصادی که پیش چشم ملت ایران شکل گرفته بود، شاهد رشد نسبی قیمت سهام بودند و امیدی که به ویژه در سال 94 نسبت به توان دولت تدبیر و امید به حل مشکلات و معضلات اقتصادی داخلی و خارجی کشور در دل ها زنده شده بود، موجب شد بورس نیز در آن برهه زمانی تمایل به صعود پیدا کند.

اینجاست که لازم است بگوییم، آقای نوبخت درست است که دولت با قدرت های برتر جهان مذاکره کرد و به توافقاتی هم دست یافت، اما آیا چیزی به سفره مردم اضافه شد؟! آقای نوبخت لازم است به عرضتان برسانیم که اگر روند شاخص صنایع مختلف بورسی را مورد بررسی قرار دهید، می توانید مشاهده کنید که از 37 صنعت فعال در بازار سرمایه نماگر 27 صنعت از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون با نزول مواجه بوده اند و در مقابل تنها 10 شاخص صنعت که عمدتاً صنایع کوچک و کم حجم بازار سهام با در اختیار داشتن حدود 11 درصد از کل ارزش روز بازار بوده اند، افزایش یافته و مابقی نزولی بوده اند.

آقای نوبخت شاید لازم باشد کارشناسانی که این گزارش ها را در خصوص وضعیت بورس و بازار سرمایه به دولت ارایه می کنند، تغییر دهید. چرا که این گزارش ها چندان با واقعیت بورس همخوانی ندارد و بر خلاف آنچه عنوان شده، از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم بورس هیچ رشد چشمگیری نداشته است.

ضمن اینکه طی همین یک ماه اخیر که ریاست سازمان بورس نیز تغییر کرده، معاملات بلوکی که امان حقیقی ها را هم بریده و دادشان را درآورده، خود عاملی مهم در جلوگیری از ریزش بیشتر شاخص کل بورس بوده و همین اقدامات است که موجب شده گزارش های ارایه شده به دولت از پایه و اساس اشتباه باشد.

آقای نوبخت شما را دعوت می کنیم به انداختن نیم نگاهی به ارزش و حجم معاملات بازار سرمایه. چرا که در اوایل دولت یازدهم به مدد خوش بینی هایی که در بازار و بین اهالی تالار شیشه ای شکل گرفته بود، ارزش و حجم معاملات حداقل بسیار فراتر از آن چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم. چرا که در آن بازه زمانی روزانه بین 500 تا 800 میلیارد تومان معامله خرد در بازار سهام به ثبت می رسید. حال آنکه امروز بازار به آنچنان کمایی فرو رفته که به مدد بلوک زنی های معروف و معاملات کد به کد و انتقالی سهامداران عمده و حقوقی ها در بورس و فرابورس و البته فروش برخی اوراق مشارکت با درآمد ثابت، با زحمت فراوان به 200 تا 250 میلیارد تومان می رسد.

آقای نوبخت اگر می خواهید واقعیت بازار سرمایه را بدانید، روند بازار را از زمانی بررسی کنید که دولت اولین بودجه سالانه خود را تقدیم مجلس کرد، اما پس از آن به دلیل اینکه هیچ اقدام عملی و موثری برای بهبود شرایط زندگی عموم مردم و بخش های مختلف اقتصادی صورت نگرفت و برنامه خاصی در جهت ایجاد رونق در بازارها به اجرا در نیامد، رکود در بازار سرمایه رفته رفته تشدید شد تا کار به اینجا برسد که ارزش معاملات روزانه واقعی آن کمتر از 200 میلیارد تومان باشد.

اما الآن که سه سال از حیات دولت تدبیر و امید می گذرد، سرمایه گذاران بیشتر از آنچه به دنبال امید و آرزو و وعده های خوش بینانه مسئولین دولتی باشند، در جستجوی واقعیت ها و ارزیابی عملکردها هستند تا ببینند در عمل چه اتفاقی افتاده و تا چه اندازه آن وعده وعیدهای دل خوش کنکی که در گوش مردم خوانده شده بود، محقق شده است؟

تمام این موارد در شرایطی است که تنها کمتر از 8 ماه از دوره فعالیت دولت یازدهم باقی مانده و به نظر می رسد اگر وضع به همین منوال پیش برود، دولت تدبیر و امید برای پیروزی در انتخابات دوره دوازدهم کار سختی در مقابل رقبای خود پیش روی خواهد داشت.

امروز 3 شرکت بورسی مشمول رفع گره معاملاتی هستند

امروز 3 شرکت بورسی که در روزهای گذشته دارای صف خرید و فروش بودند، مشمول رفع گره معاملاتی شده و سهام آنها بدون حجم مبنا و تا دامنه نوسان 16 درصدی داد و ستد می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز شرکت های صنایع‌ شیمیایی‌ سینا، کابل‌ البرز و دارویی‌ رازک‌ مشمول گره معاملاتی شده اند و سهام این سه شرکت بورسی بدون حجم مبنا و دامنه نوسان 5 درصدی و حداکثر 16 درصدی داد و ستد خواهند شد.

از میان این سه شرکت "شسینا" که با پیش بینی سود 155ریالی و قیمت کمتر از 1500 تومانی هر سهم دارای P/E بیش از 96.7 مرتبه ایی است، طی روزهای گذشته دارای صف فروش بود و معاملات سهام آن کمتر از 33,338 سهم حجم مبنا بود.

اما سهام "بالبر و درازک" طی روزهای گذشته در گروه مقبول ترین شرکت های بورس آن هم در بازاری منفی بوده و دارای صف خرید بودند که بدون حجم مبنای 190,042 و 164,000 سهمی داد و ستد و با کمترین رشد قیمت معامله شده اند.

از سوی یک کارگزاری ارایه شد:
تحلیلی از حال و آینده شرکت بورسی که 7 ماهه 260 درصد افزایش سرمایه داده

حال و آینده شرکت بورسی ایرکا پارت صنعت که در عرض 7 ماه 260 درصد افزایش سرمایه از دو محل جذاب داده توسط کارگزاری آبان تحلیل شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ایرکا پارت صنعت (کاربراتور ایران) از دی سال گذشته تا تیر ماه سال جاری دو مرتبه اقدام به افزایش سرمایه 150 درصدی از سود انباشته ( 8.5 به 21.25 میلیارد تومان) و 110 درصدی از تجدید ارزیابی دارایی ها (از 21.25 به 44.7 میلیارد تومان ) کرده است.

"خکار" سود هر سهم سال مالی اسفند جاری را با 91 درصد رشد نسبت به سال مالی قبل، 176 ریال پیش بینی کرده اما در 3 ماه اول سال تنها قادر به پوشش 2 درصدی بودجه شده است.

در این رابطه کارگزاری آبان در تحلیلی از حال و آینده این شرکت اعلام کرده از دلایل رشد سودآوری در سال مالی 95 نسبت به سال قبل می توان به افزایش 132 درصدی فروش در بودجه 95 نسبت به سال مالی قبل اشاره کرد.

محصولات تولیدی این شرکت عمدتا دریچه هوا، واتر پمپ و اویل پمپ بوده که تولید و فروش پیش بینی شده  محصولات برای سال جاری بالغ بر 1،066 هزار قطعه است و در مقایسه با سال مالی قبل که 400 هزار قطعه بوده بالغ بر 166 درصد افزایش داشته است.

افزایش 166 درصدی تولید و فروش محصولات شرکت در سال مالی جاری با فرض تولید محصولات جدید، استفاده بیشتر از ظرفیت ماشین الات و افزایش تقاضای بازار متناسب با سفارش مشتریان برآورد شده است.

در سال 95 و از ماه مهر، تولید محصولات جدید مجموعه منیفولد آغاز خواهد شد. با وجود افزایش برآوردی میزان تولید در بودجه، شرکت در سه ماهه نخست سال پوشش مناسبی نداشته و تنها موفق به محقق کردن حدود 11 درصدی مقادیر تولید و فروش بودجه شده است.

بیش از 56 درصد از مبلغ فروش بودجه 95 به دریچه هوا اختصاص دارد. بنابراین تغییر در نرخ فروش محصولات موجب تغییر سودآوری شرکت خواهد شد.

حاشیه سود "خکار" در سال مالی قبل حدود 15 درصد بود. به طوری که در بودجه 95 حدود 21 درصد براورد شده و در سه ماهه نیز حاشیه سود 5 درصدی محقق شده است.

کاهش حاشیه سود در سه ماهه به دلیل افزایش هزینه های سربار در راستای تجدید ارزیابی و افزایش هزینه های انرژی است که در کنار آن افزایش 32 درصدی دستمزد مستقیم که متناسب با تورم افزایش یافته موجب رشد بهای تمام شده است که نهایتا منجر به کاهش حاشیه سود شده است.

جمع تسهیلات دریافتی در سال گذشته حدود 3.4 میلیارد تومان بوده و برای سال جاری نیز حدود 4 میلیارد تومان برآورد شده است.بنابراین هزینه مالی شرکت در بودجه امسال با 132 درصد افزایش نسبت به سال قبل به مبلغ 1.5 میلیارد تومان برآورد شده است.

این شرکت، در سه ماهه سال جاری حدود 18 میلیارد تومان دریافتنی های تجاری داشته که 57 درصد از کل دارایی های جاری را تشکیل می دهد. دریافتنی های تجاری عمدتا از شرکتهای مگا موتور و ساپکو است.

بعد از دو ماه تاخیر:
لیدر پالایشگاه ها اطلاعات 3 ماهه داد

عملکرد سه ماه اول سال جاری پالایشگاه بندرعباس بعد از دو ماه تاخیر اعلام شد تا لیدر پالایشگاه ها شفاف تر از قبل باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پالایشگاه بندرعباس که مجمع سالانه را با تقسیم سود 20 تومانی هرسهم برگزار کرده و آمار تولید سه ماه اول سال و فروش دو ماهه را ارایه کرده، بعد از گذشت دو ماه از مهلت ارسال اطلاعات میاندوره ایی (به دلیل عدم دریافت نرخ فروش خوراک و فروش فراورده ها )، اقدام به انتشار گزارش عملکرد سه ماهه کرد تا لیدر پالایشگاه ها شفاف تر از قبل باشد.

براساس این گزارش، "شبندر" 1.3 هزار میلیارد تومانی که سود هر سهم سال مالی جاری را 150 ریال پیش بینی کرده، در سه ماه اول سال قادر به تحقق 19 ریال معادل 13 درصد سود شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 27 درصدی فروش همراه شده است.



نظر برنده جایزه نوبل درباره تحلیل تکنیکال چیست؟

نظر

آخرین روز معاملات سهام حق تقدم دومین شرکت بزرگ بورس
امروز آخرین روز معاملات سهام حق تقدم دومین شرکت بزرگ بورس از نظر سرمایه اسمی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پایان معاملات امروز نماد حق تقدم مخابرات به دلیل اتمام مهلت پذیره نویسی و استفاده یا عدم استفادن از این اوراق بسته می شود.

"اخابر" در مجمع فوق العاده 24 فروردین 95 اقدام به افزایش سرمایه از 4.57 به 6 هزار میلیارد تومان کرده و به دومین شرکت بزرگ بورس ( بعد از فولاد مبارکه 7.5 هزار میلیارد تومانی) از نظر سرمایه اسمی تبدیل شده است.

یک کارگزاری اعلام کرد:
پیش بینی امروز 5 گروه و چند شرکت
کارگزاری آبان با تکیه بر افزایش فعالیت های صنعتی چین و شرایط صنایع، وضعیت گروه های فلزی، معدنی، قطعه ساز، شیمیایی ، پالایشگاهی و یک شرکت تازه وارد را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کارگزاری آبان درباره شرایط امروز بازار سهام اعلام کرد در بازارهای بین المللی، افزایش شاخص PMI تولید کشور چین که به معنی افزایش فعالیت های صنعتی است می تواند رشد مجدد قیمت کامودیتی ها و افزایش قیمت نمادهای گروه فلزی و معدنی را در پی داشته باشد.

کاهش چشمگیر موجودی زغال سنگ کک شو در بنادر چین، موجب رشد قابل توجه قیمت زغال سنگ در هفته های اخیر شده که احتمالا افزایش تقاضای مجدد نمادهای "کطبس، کشرق و کپرور" را در پی خواهد داشت.

با توجه به نحوه معاملات گروه قطعه ساز به نظر همچنان داد و ستدهای پرتقاضایی را دراین گروه نظاره گر باشیم. در این بین احتمالاً، نمادهای "خچرخش، خاهن، خکمک و ختراک" از اقبال به مراتب بیشتری برخوردار خواهند بود.

نماد تازه وارد "تلیسه" با توجه به معاملات چهارشنبه گذشته و عرضه های سهامدار عمده، به نظر می رسد امروز روز پرعرضه و احتمالا منفی را تجربه کند.

در گروه های شیمیایی و پالایشگاهی و در نماد "شپترو" علیرغم فروش های پرحجم سهامداران عمده "وصندوق و تاپیکو" در هفته گذشته احتمالا با توجه به اخباری همچون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و بهبود وضعیت دریافت خوراک همچنان شاهد اقبال بازار به این نماد باشیم.

همچین، نحوه معاملات گروه پالایشگاهی طی چهارشنبه و قرار گرفتن در سطوح حمایتی از شروع مثبت گروه مذکور در شنبه حکایت دارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
خودروسازان قراردادها با طرف خارجی را به مجلس دهند
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ارسال نامه به خودروسازان برای ارائه قراردادها به این کمیسیون خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید باستانی با انتقاد از هزینه های مالی زیاد و سربار خودروسازان به خانه ملت گفت:در کشوری همانند کره جنوبی در یک مقطعی اجازه واردات خودرو داده نشد و تسهیلات با نرخ پایین به خودوسازان پرداخت شد که پس از چالاک سازی خودروسازان روی پای خود ایستادند.

وی ادامه داد: خودروسازان حدود 6میلیون تومان هزینه سربار بانک و دولت داردند و اگر این هزینه ها کاهش یابد قیمت خورو کاهش می یابد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با تاکید بر اینکه مشکل خودروسازی داخلی عدم توانایی رقابت در قیمت و کیفیت است، ادامه داد: تنها راه برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت ایجاد شرکت های مشترک با برندهای واقعی شرکت های خارجی  است. به گونه ای که به عنوان مثال با نمایندگی فرانسوی پژو قرارداد منعقد شود.

باستانی با بیان اینکه با سرمایه گذاری شرکت خارجی باید به سمت صادرات خودرو حرکت کنیم، ادامه داد: کمترین مقدار برای صادرات خودرو 30 درصد در نظر گرفته شده که این 30 درصد باید توسط برند خودروی خارجی صادر شود تا بتوان تنوع محصول داشت.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی مناسبی برای شرکت های خودروسازی وجود ندارد، افزود: تا زمانی که هزینه های سربار کاهش نیابد کیفیت خودروها افزایش نیافته و قیمت ها کاهش نمی یابد و قیمت متناسب با کیفیت نیست.

وی با اشاره به اینکه خودروهای خارجی نیم بند وارد کشور می شود،ادامه داد:قیمت واقعی  خودروها این میزانی نیست که به مردم داده می شود و متاسفانه خودروهای داخلی پکیج خودروهای خارجی را ندارند.

باستانی تصریح کرد: کمیسیون نامه ای به خودروسازان ارسال کرده تا قراردادها را جهت بررسی به کمیسیون  صنایع و معادن مجلس ارائه کنند.

یک استاد دانشگاه و کارگزار بورس بررسی کردند:
تفاوتهای تحلیل بنیادی و تکنیکال در بورس ایران/ نقاط ضعف و علت اصلی اختلاف
یک استاد دانشگاه به همراه کارگزار بورس با اعلام تفاوت های دو روش بنیادی و تکنیکال در بورس ایران، نقاط ضعف و علت اصلی اختلاف نتایج حاصله از ابزارهای مختلف روش تکنیکال را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پرویز سعیدی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و استاد تئوری مالی) و محمد مشاری (از کارگزاران بورس ) با ارایه مقاله ایی تحت عنوان "تحلیل تکنیکال چرا؟ کجا؟ و چگونه؟" ابعاد این روش سرمایه گذاری در بورس ایران را مورد بررسی قرار دادند که فارغ از تایید یا رد توسط بورس پرس منتشر می شود.

این درحالی است که روش تجزیه و تحلیل تکنیکال مدافعان سرسختی هم در دنیا و ایران دارد و گروه از فعالان با تکیه بر تجارب ، از این روش مخصوصا" هنگام رونق بازار بهره مند می شوند. بنابراین مدافعان روش تکنیکال در صورت تمایل می توانند نظرات کارشناسی را ارایه دهند تا در بورس پرس منتشر شود.

چکیده: تحلیل تکنیکال در کنار تحلیل بنیادی از روش های مورد استفاده کارشناسان و فعالان بازار سرمایه است. تفاوت ماهوی این دو روش باعث به وجود آمدن تعصبی سخت در استفاده کنندگان هر دو روش شده است. تا حدی که در بسیاری از مراکز علمی و آکادمیک از تحلیل تکنیکال به عنوان روشی علمی یاد نمی شود و ارزش علمی برای این روش منظور نمی گردد.هدف ما در این مقاله نگاهی بدون قضاوت و پیش داوری به موضوع تجزیه و تحلیل تکنیکال است.

مقدمه/ 3 فرض اساسی تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال بر 3 فرض اساسی بنیان نهاده شده است: اول اینکه همه اطلاعات (گذشته ،عمومی و پنهانی) در قیمت لحاظ شده است. دوم اینکه تاریخ تکرار می شود و سوم اینکه تغییرات قیمت دارای نظم و الگوی خاص و قابل تفسیر است.

اگرچه اولین فرض این روش بطور شفاف تعریف بازار کارا در سطح قوی را به ذهن متبلور می نمایاند اما فرض دوم به معنای همبستگی قیمتهای گذشته به قیمتهای آینده کارایی بازار در سطح ضعیف را نقض می کند و فرض سوم نیز فرض پیروی قیمتها از یک گشت تصادفی را نقض می کند. در هر صورت تجزیه و تحلیل تکنیکال و طرفداران این روش مدعی هستند که با استفاده از ابزارهای ابداعی خود توانایی پیش بینی روندها ،الگو ها و در نهایت پیش بینی قیمت را دارند.

تحلیل بنیادی تمام توان خود را صرف محاسبه ارزش ذاتی دارایی های مالی می کند و تحلیل تکنیکال تلاش دارد قیمت های آینده و رفتار قیمت را پیش بینی کند. از این منظر و با این تعریف نمی بایست اختلاف و نزاعی بین طرفداران این دو روش به وجود آید. چون هر کدام از این روش ها عملکردی دارد که می تواند تکمیل کننده یکدیگر باشند نه تخریب کننده یکدیگر ،مشکل از آن جایی آغاز می شود که کارشناسان در کاربرد هر کدام از این روشها دچار اشتباه می شوند.

تفاوت های دو روش بنیادی و تکنیکال

تحلیل بنیادی با استفاده از مدلها و روش های مختلف و با توجه به سناریوهای متفاوت سعی به پی بردن به ارزش ذاتی هر سهم دارد ولی هیچگاه نمی تواند نقطه حداقل قیمت دارایی مالی را به عنوان قیمت  مناسب برای ورود (خرید) مشخص کند و همچنین فاقد این توانایی است که نقطه حداکثر قیمت دارایی مالی را به عنوان قیمت مناسب برای خروج (فروش )را مشخص کند.

با این تفاسیر تحلیل تکنیکال نیز هیچ گاه قدرت پی بردن به ارزش ذاتی را ندارد. به بیان دیگر انجام معامله بدون توجه به ارزش ذاتی دارایی مالی به شدت بر افزایش ریسک سرمایه گذاری تاثیر گذار خواهد بود.

تحلیل بنیادی با شعار محاسبه ارزش ذاتی توانایی محاسبه ارزش دارایی هایی را دارد که می تواند در آمدهای آتی آن دارایی ها را تخمین بزند ،دارایی هایی مثل سهام یا اوراق بدهی با در آمد ثابت .اگر چه در سالیان اخیر مدلهایی طراحی شده که توانایی دارد ارزش ذاتی دارایی های بدون در امد آتی یا دارایی هایی با درامدهای آتی نامشخص و مبهم را محاسبه کند ولی این مدل ها عمدتا برای محاسبه ارزش ذاتی دارایی های واقعی کاربرد دارند و به طور عموم نمی توان از آنها برای محاسبه ارزش دارایی های مالی استفاده نمود.

تحلیل بنیادی بطور غیر قابل باوری در محاسبه ارزش ذاتی دارایی های بدون در آمد آتی ضعف دارد این بدین معناست که هیچ تجزیه و تحلیل گر بنیادی توان محاسبه ارزش ذاتی قیمت ارزهای مختلف ،فلزات اساسی و کالاهای کشاورزی را ندارد و قابل توجه اینکه در بسیاری از موارد تحلیل گران بنیادی برای محاسبه ارزش ذاتی یک دارایی مالی نیازمند به پیش بینی قیمت قیمت های آتی یک دارایی واقعی هستند ،کاری که فقط در توان تحلیل تکنیکال است.

بطور مثال یک شرکت صادر کننده فولاد جهت تسعیر ارز در آمدهای صادراتی خود محتاج به دانستن قیمت تبدیل ارز در سناریوهای مختلف است.در همین مثال بدون داشتن یک پیش بینی قوی از نرخ برابری ارز تحلیل گر بنیادی دو راه پیش رو دارد یا بر مبنای قضاوت ذهنی نرخی را برای تسعیر ارز در نظر بگیرد که در این حالت ارزش ذاتی محاسبه شده برای سهام فولاد ،از اعتبار پایینی برخوردار خواهد شد و یا با چندین فرض متفاوت و با چندین نرخ متفاوت (دامنه ای از قیمت های مورد انتظار)ارزش ذاتی را محاسبه کند که این موضوع نیز باعث محاسبه چندین ارزش ذاتی خواهد شد که این موضوع نیز باعث پایین آمدن قابلیت اتکاء ارزش های ذاتی محاسبه شده و سردرگمی استفاده کنندگان از تحلیل بنیادی خواهد شد.

اصولا فعالیت در بسیاری از بازارها نیازمند دانستن تحلیل تکنیکال است ،بازار معاملات جهانی (فارکس)،بازار آتی کالاهای کشاورزی ،فلزی و....از این دست است.

در بسیاری از مدل های تحلیل بنیادی محاسبه بتا به عنوان عامل ریسک سیستماتیک نقشی اساسی دارد. در مدلهای فعلی معمولا از بتای تاریخی استفاده می شود در حالی که با محاسبه بتای آینده می توان کارایی این مدلها را افزایش داد که محاسبه بتای آینده مستلزم پیش بینی شاخص کل بازار است و ما جهت پیش بینی شاخص کل ابزاری بهتر از تحلیل تکنیکال در دست نداریم.

تحلیل گران بنیادی تجارب بسیاری دارند از اوقاتی که سرمایه گذاران خلاف قاعده عمل می کنند یعنی سهامی را در قیمتهای بسیار بالاتر از ارزش ذاتی را می خرند و بالعکس در مواردی سهامی را در قیمتهای پایین تر از ارزش ذاتی می فروشند می کنند.در واقع سرمایه گذاران با تحلیل هایی فراتر از تحلیل های بنیادی تصمیمات سرمایه گذاری خود را اتخاذ می کنند.

اگر چه مالی رفتاری در پی توضیح این گونه رفتار سرمایه گذاران است ولی انفعال تحلیل گران بنیادی در این گونه مواقع جالب توجه است.اما تحلیل گران تکنیکی با فرض عدم اهمیت چرایی و اهمیت داشتن چیستی از این فرصت های ایجادشده حداکثر استفاده را می کنند .در حقیقت ابزارهای طراحی شده در تجزیه و تحلیل تکنیکال حالتهای روانی بازار را بهتر نمایانگر می سازند،این حقیقتی غیر قابل انکار است که تغییرات احساسی و روانی سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه را با ابزارهای تحلیل بنیادی نمی توان اندازه گیری کرد،در حالی که ابزارهای بسیاری در تجزیه و تحلیل تکنیکال برای این مهم وجود دارد.به عنوان مثال با استفاده از اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI ) به راحتی می توان افراط در فروش (حالت خرسی بازار )و افراط در خرید (حالت گاوی بازار)را مشخص نمود.توجه به مسائل روانشناسی سرمایه گذاران در تحلیل تکنیکال مورد توجه قرار گرفته است ،چیزی که در تحلیل بنیادی اثری از آن نمی توان پیدا کرد.

مدلهای تحلیل بنیادی کیفیت درونی شرکتها را کنکاش می کنند و به عرضه و تقاضا توجهی نمی کنند .عملکرد یک شرکت هر طور که باشد و در خصوص سهام آن هر چیز که گفته شود ،یک مسئله مسلم و غیر قابل تغییر است ،اگر قدرت خریداران بیش تر از فروشندگان باشد قیمت ان سهم بالا می رود و بالعکس اگر قدرت فروشندگان بر خریداران فزونی داشته باشد قیمت آن سهم پایین می رود و چنانچه قدرت خریداران و فروشندگان برابر باشد قیمت سهم تغییر چندانی نخواهد کرد.که این مکانیزم متاثر از قانون غیر قابل انکار عرضه و تقاضاست.چیزی که اصلا مد نظر تحلیل گران بنیادی نیست ولی تحلیل گران تکنیکی حداکثر استفاده را از آن می برند.

نظر برنده جایزه نوبل

هری مارکویتس پدر علم مالی کلاسیک و برنده جایزه نوبل به خاطر ارائه مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای در اواخر عمر خود به ناکار آمدی مدلهای بنیادی ارائه شده از سوی خودش برای بخشی از بازار اذعان داشت. وی در اواخر عمرش اعتقاد داشت در بسیاری از موارد و مواقع آن چیزی که باعث حرکت قیمت دارایی های مالی به سمت بالا و پایین می شود ، تغییرات ارزش ذاتی سهم نیست بلکه ورود و خروج جریانات نقدی به یک دارایی مالی است.

به نظر وی بخش قابل توجهی از بازده سهام به دلیل عوامل بنیادی نیست .اما نکته قابل توجه اینجاست که این مفهوم توسط تجزیه و تحلیل گران تکنیکی مورد توجه قرار گرفته و از ملاک های اصلی این روش تجزیه و تحلیل می باشد.تحلیل گران تکنیکی با ابداع ابزاری به نام اندیکاتور شاخص جریان نقدی (MFI)، سعی در مشخص نمودن میزان ورود و خروج جریانات نقدی از یک دارایی مالی و حتی شاخص کل بورس اوراق بهادار کردند.

بسیاری از تجزیه و تحلیل گران بنیادی بر این نکته تاکید دارند که راهبردهای مبتنی بر تحلیل بنیادی بر مبنای سرمایه گذاری بلند مدت پایه ریزی شده و بازده حاصل از این راهبرد بیشتر از راهبردهای مبتنی بر تحلیل تکنیکال و دوره های کوتاه مدت سرمایه گذاری است. اگر چه تعدادی از پژوهش های انجام شده این فرضیات را تایید و تعدادی دیگر آن را رد می کنند در هر صورت هیجان ناشی از سرمایه گذاری های کوتاه مدت برای سرمایه گذاران مطلوبیت دارد و از طرفی دیگر به قول جان میلارد  کینز اقتصاد دان معروف در بلند مدت همه ما مرده ایم.

تجزیه و تحلیل تکنیکال علاوه بر همه کارایی هایش نقاط ضعف قابل توجه ای نیز دارد. تمرکز و توجه افراط گونه تحلیل تکنیکال بر قیمت ،حجم و نمودارها و ابزارهای مشتق شده از قیمت و حجم باعث پرورش جماعتی به عنوان تحلیل گر امر سرمایه گذاری شده که هیچ تجربه و تحصیلاتی در زمینه امور مالی و سرمایه گذاری ندارند آنها تنها نمودارها را می فهمند و به کمک سیستم های کامپیوتری در طی چند دقیقه دستورات خرید و فروش را صادر می کنند که خیلی از اوقات درک چرایی و علت این دستورات امری گیج کننده و غیر قابل باور است.عمل کردن به دستورات کارشناسانی که فاقد تخصص در حوزه های مالی و اقتصاد هستند و تنها بر پایه تقارن ،زاویه ،روند و تقاطع خطوط مختلف مشتق شده از قیمت سهام مشاوره می دهند بسیار ترسناک است.

تعدد ابزارها و علت اصلی اختلاف نتایج

شمع های ژاپنی ،خطوط روند، کانا لهای قیمت،چنگال آندروز،باد بزن های فیبوناچی، زاویه و مربع های گن، الگوهای هارمونیک، ابرهای ایچیموکو کانکایو، امواج الیوت،تئوری نقطه و شکل و انواع اندیکاتورها و اسلایتورها از جمله ابزارهای تحلیل مورد استفاده در تحلیل تکنیکال است. ابزارهایی که به نظر می رسد زمانی که یک ابزار در تحلیل هایش دچار تردید و مشکل شد ابزار بعدی ابداع شد.

این تعدد ابزار و روش ها گاهی اوقات خود استفاده کنندگان از تحلیل تکنیکال را دچار سردرگمی می کند. تا جایی که هر تحلیل گر تکنیکال تنها از تعداد محدودی از این ایزار ها استفاده می کند بدون اینکه به کارایی هر ابزار با توجه به شرایط بازار ، صنعت و سهم مورد تحلیل توجه کند.

به نظر می رسد علت اصلی اختلاف بین نتایج حاصل از استفاده از ابزارهای مختلف نیز همین موضوع باشد.به بیان دیگر استفاده از یک ابزار در بعضی موارد بسیار موفقیت آمیز و چیزی شبیه پیشگویی مرتاض ها است و همان ابزار در بعضی از موارد نتایج فاجعه باری دارد.

تسلط و تمرکز بر یک یا چند ابزار محدود گاهی اوقات نتایج رضایت بخشی ندارد. کما اینکه دو تحلیل گر با یک روش مشابه به دلیل استفاده از راهبردهای متفاوت (به طور مثال راهبرد ممنتوم و یا راهبرد معکوس)تحلیل های متفاوت ارائه می دهند که این برای بسیاری از استفاده کنندگان قابل درک نیست.

ابزارهای ابداعی دام دیگر تحلیل تکنیکال

استفاده ترکیبی از ابزارهای ابداعی در تحلیل تکنیکال دام دیگری است که نه تنها باعث تسهیل فرآیند تصمیم گیری نمی شود که در بعضی از اوقات باعث از دست دادن بازده های قابل توجه و یا کسب زیان غیر قابل جبران می شود اگر چه تحلیل گران تکنیکی با استفاده از روشهایی مانند حد سود و حد زیان سعی در پوشاندن این نواقص دارند اما نکته ای که تحلیل گران تکنیکی از آن  غافل هستند این موضوع است  که آنها هیچ روش نظام مندی برای متنوع سازی در جهت کاهش ریسک ارائه نمی دهند.

تحلیل گران تکنیکی کم وبیش همانطور و با همان ابزاری که شاخص های مختلف بورس را تحلیل می کنند قیمت نفت ،طلا ،سهام شرکت های مختلف و...را تحلیل می کنند این استفاده از ابزار مشابه برای تحلیل پدیده های که تنها در قیمت وجه اشتراک دارند کمی گیج کننده است.تحلیل گر تکنیکی توجه هی ندارد نمودار قیمتی که در اختیار دارد نمودار قیمت برنج در بورس کالایی شرق آسیا است یا نمودار قیمت اختیار خرید سهام (آی بی ام) در بورس نیویورک او قیمت را می شناسد و با متر خویش همه چیز را اندازه گیری می کند.

عدم کارایی بازار و دخالت نهاد ناظر در ماکنیزم قیمتها می تواند تاثیر به سزایی در عدم اثربخشی ابزارهای تحلیل تکنیکال داشته باشد.

وقتی نهاد ناظر اجازه نمی دهد قیمتها از یک کف قیمتی مشخص پایین تر بیاید و یا از یک سقف قیمتی مشخص بالاتر برود باعث به وجود آمدن حالتهایی در بازار(صف خرید یا صف فروش) می شود که تحلیل تکنیکال قادر به تفسیر آن نیست.این دخالت در مکانیزم قیمتها بطور سیستماتیک در بورس اوراق بهادار ایران انجام می شود. دامنه نوسان و حجم مبنا دو محدودیتی است که تجزیه و تحلیل گران تکنیکی می بایست اثر آن را در تحلیل هایشان منظور کنند.

بزرگترین ضعف تحلیل تکنیکال

بزرگترین ضعف تحلیل تکنیکال آن جایی نمود پیدا می کند که از یک دارایی مالی یا غیر مالی سابقه قیمتی در دسترس نیست. به طور کاملا واضح می توان گفت تحلیل گران تکنیکال در پیش بینی شرکت های عرضه اولیه کاملا نا کارآمد هستند. این که این شرکتها باید در بازار ها معامله بشوند و سابقه قیمتی پیدا بکنند تا بعدا بتوان قیمت های آتی آن را پیش بینی کرد مثال کسی می ماند که ترجمه لغت گاو به انگلیسی را می داند ولی ترجمه لغت گوساله را نه و در جواب عنوان می کند اجازه می دهم گوساله بزرگ بشود بعدا آن را گاو صدا می کنیم.

تحلیل بنیادی ماهی گیری و تحلیل تکنیکال زمان ماهی گیری را نشان می دهد

در نهایت می توان سیستم های معاملاتی را طراحی کرد که آموزه های تحلیل تکنیکال تکمیل کننده خروجی های تحلیل بنیادی باشد. ،سیستم هایی که به شدت ریسک حاصل از تصمیمات سرمایه گذاری را کاهش دهد و به سرمایه گذاران در اتخاذ تصمیمات بهینه کمک کند. تلفیق تحلیل تکنیکال و بنیادی به معنای استفاده از همه ظرفیت های مطرح شده در تحلیل بنیادی مانند متنوع سازی و همه نقاط برجسته تحلیل تکنیکال مانند نقاط حمایت و مقاومت است. یادمان باشد تحلیل بنیادی ماهی گیری را آموزش می دهد و تحلیل تکنیکال زمان ماهی گیری را.