سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرد: واکنش به ساخت خودروهای مشترک ای

نظر

فولادساز پنجم دنیا در تدارک همکاری با بزرگترین شرکت بورس ایران برآمد

مدیران پنجمین فولادساز بزرگ دنیا با بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه، در تدارک همکاری با بزرگترین شرکت بورس ایران برآمدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان بازدید قائم مقام مدیرعامل شرکت بائو استیل از فولادمبارکه و دیدار با مدیرعامل و معاونان این شرکت و بازدید از خطوط تولید، فرصت های همکاری بین پنجمین فولادساز بزرگ دنیا و بزرگترین شرکت بورس ایران (با سرمایه 7.5 هزار میلیارد تومانی) بررسی شد.

در این دیدار، چن درانگ ( Chen Derong) با بیان اینکه صنایع فولادسازی ایران و چین مشترکات بسیاری با هم دارند و از این رو آینده درخشانی در انتظار فولادمبارکه است، گفت: فولاد مبارکه به عنوان یک فولاد ساز از تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته ای استفاده می کند.

وی افزود: قبل از بازدید، اطلاعات دقیق از صنعت فولاد ایران نداشتیم اما اطلاع داشتیم که صنعت ایران در دهه های اخیر رشد بالایی داشته است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت بائو استیل چین گفت: از این فرصت مناسب حضور در شرکتهای فولادساز ایران استفاده کردیم و شرایط سرمایه گذاری و همکاری شرکتهای چینی و شرکتهای ایرانی را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه از نظر تکنولوژیکی بسیار پیشرفته است، گفت: فولادمبارکه بزرگترین شرکت فولاد سازی ایران است و سهم بزرگی از فولاد ایران را در اختیار دارد.

مدیران بائواستیل پیش از این نیز در دیدار با رییس هیأت عامل ایمیدرو خواهان همکاری با ایران در صنعت فولاد و بخش اکتشاف معادن شدند .

چِن زایگن (Chen Zaigen) گفت: با توجه به امکاناتی که بائو استیل در بخش فولاد، معادن، اسکله، حوزه مالی و آی تی دارد، امکان ایجاد و توسعه همکاری های وسیعی بین ایران و چین ایجادکرد وجود دارد.

این مدیر ارشد بائو استیل چین با اشاره به عزم مقامات ایران و چین برای بسط همکاری های اقتصادی، اظهار کرد: کارخانه های چینی از استاندارد بالای زیست محیطی برخوردارند که حتی از برخی شرکتهای اروپایی و آمریکایی نیز پیشرفته تر هستند.

وی از دستور کار شرکت های بزرگ چینی برای توسعه همکاری با ایران، به عنوان برنامه دولت چین یاد کرد و افزود: شرکت بائو استیل با گردش مالی 130 میلیارد دلاری سالیانه از شرایط نقدینگی بالایی برخوردار است. از مجموع 800 میلیون تن کل تولید فولاد چین، حدود 700 میلیون تن آن در داخل کشور مصرف می شود و تنها 100 میلیون تن معادل 14 درصد آن روانه بازارهای صادراتی می شود.

وی با بیان اینکه ژاپن فقط حدود 30درصد از تولیدات فولادی خود را صادر می کند، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا، پرونده هایی برای صادرکنندگان فولاد چینی باز کرده اند.

مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز گفت: تا سال 2025 میلادی باید به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد دست یابیم و برای تأمین مواد اولیه آن برنامه وسیعی در بخش اکتشاف آغاز کرده ایم.

وی افزود: بر اساس پیش بینی ها، با ادامه فعالیت های اکتشافی، تا یکسال آینده میزان ذخایر سنگ آهن ایران بین 30 تا 50 درصد افزایش خواهد یافت. با توجه به ذخایر معدنی، وجود ذخایر گاز و دسترسی به آب های آزاد و همچنین نیروی کار متخصص، شرایط مناسبی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد با شرکتهای خارجی وجود دارد.

براساس این گزارش، شرکت بائو استیل در سال 2014 با تولید 43 میلیون تن فولاد خام در رتبه چهارم جهانی قرار گرفت اما در سال 2015 با 9 میلیون تن کاهش تولید، به جایگاه پنجم جهانی رسید.

این شرکت پیش بینی کرده تا پایان سال جاری میلادی، به ظرفیت تولید 80 میلیون تنی دست پیدا می کند در حالی که تا سال 2015 از ظرفیت تولید 50 میلیون تنی برخوردار بود.

در اولین سود سال مالی آینده و نسبت به سال جاری اعلام شد:
افزایش 173 درصدی سود انبوه ساز بورسی به دلیل یک برآورد

شرکت بورسی و انبوه ساز توس ‌گستر اولین سود هر سهم سال مالی 96 را با رشد 173 درصدی اعلام کرد که ناشی از یک برآورد است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سرمایه گذاری توس ‌گستر سود هر سهم سال مالی 31 شهریور جاری را که از 158 به 88 ریال کاهش داده بود، اولین سود هر سهم سال مالی 96 را با رقمی خیره کننده همراه کرد.

"وتوس" با سرمایه 67.5 میلیارد تومانی ، سود هر سهم سال مالی آینده را 240 ریال پیش بینی کرده که در مقایسه با سود 88 ریالی سال مالی جاری ، 173 درصد رشد می دهد.

این رشد ناشی از برآورد افزایش 447 درصدی درآمد فروش برای سال مالی آینده است. با این اوصاف انتظار می رود نماد این شرکت برای ارایه توضیحات بسته شود.

دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرد:
واکنش به ساخت خودروهای مشترک ایران خودرو و پژو با کمتر از 40 درصد

دبیر انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه تولید مشترک محصولات جدید پژو اگر کمتر از 40 درصد ساخت داخل صورت گیرد خلاف سیاست‌های وزارت صنعت است،گفت: قطعه سازان تا80 درصد امکان تولید قطعات مورد نیاز خودروهای مشترک را دارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،آرش محبی‌نژاد در خصوص میزان ساخت داخل محصولات جدید پژو که براساس سیاست گذاری وزارت صنعت 40 درصد تعریف شده به تسنیم گفت: هر پروژه‌ای قبل از اجرا یک سیر مطالعاتی و امکان سنجی را طی کرده و سپس به طرحی تجاری تبدیل می‌شود.

وی افزود: برهمین اساس ایران خودرو باید در گام نخست تولید محصولات مشترک 40 درصد ساخت داخل را محور فعالیت خود قرار دهد. اگر محصولی کمتر از 40 درصد تولید شود مغایر با سیاست‌های وزارت صنعت است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه ساز اضافه کرد: البته این معیار فعالیت امسال از طرف وزارت صنعت به شرکت‌های خودروساز ابلاغ شده و در سال گذشته خودروسازانی که تمایل به همکاری با شرکای خارجی خود بودند فعالیت‌ را با 20 درصد ساخت داخل آغاز و به مرور داخلی سازی را افزایش می‌دادند اما امسال حتما باید با 40 درصد ساخت داخل تولید محصولات مشترک انجام شود.

محبی‌نژاد با اعلام اینکه به طور حتم در همکاری جدید ایران خودرو و پژو، تأمین قطعات و سرمایه گذاری در بخش قطعه سازی کشور پیش بینی شده، گفت: به جرأت می‌توانم بگویم قطعه سازان تا 80 درصد امکان تولید قطعات مورد نیاز خودروهای مشترک را دارند. بسیاری از واحدهای قطعه سازی با استانداردهای شرکت پژو هماهنگ بوده و به روزرسانی ها را انجام داده‌اند. به نحوی که نمی‌توانیم بگوییم قطعه ساز داخلی نمی‌تواند قطعات مورد نیاز خودروهای مشترک را تولید نماید.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش قطعه سازی کشور با مطالبات معوق و کمبود سرمایه در گردش روبه‌رو است اما این امر به هیچ عنوان به این معنی نیست که ما توانایی تولید قطعات محصولات جدید خودرو در داخل کشور را نداریم.

محبی‌نژاد با اعلام اینکه تولید مشترک محصولات جدید پژو اگر کمتر از 40 درصد ساخت داخل صورت گیرد خلاف سیاست‌های وزارت صنعت است، گفت: باید ببینیم در قرارداد جدید چه موضوعاتی برای عمق ساخت داخل قطعات پیش بینی شده است. اما در مجموع محصول مشترک در گام اول تولید باید با 40 درصد ساخت داخل باشد. مگر اینکه در قرارداد گفته شود برای بررسی و کشش بازار محصولات جدید تولید می‌شوند تا پس از ارزیابی به تولید انبوه برسند که این موضوع به هیچ عنوان در سطح پروژه ملی تعریف نمی‌شود.


یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:
هیچ گروهی پتانسیل لیدر شدن ندارد

قیمت سهام در حال حاضر تحت تأثیر عدم تغییر در عملکرد شرکت ها، بدون هیجان و نوسانات شدید کار خود را ادامه می دهد، اما انتظار می رود این نوسانات در نیمه دوم سال تحت تأثیر پتانسیل هایی که برای رخ دادن اتفاق های مثبت اقتصادی و سیاسی پیش رو وجود دارد، صعودی شود.

در حال حاضر هیجانات بازار سرمایه کاهش یافته و این امر تحت تأثیر افزایش توجه اهالی بازار بورس به پارامترها واقعی و بنیادی اقتصادی می باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: قیمت سهام در حال حاضر تحت تأثیر عدم تغییر در عملکرد شرکت ها، بدون هیجان و نوسانات شدید کار خود را ادامه می دهد، اما انتظار می رود این نوسانات در نیمه دوم سال تحت تأثیر پتانسیل هایی که برای رخ دادن اتفاق های مثبت اقتصادی و سیاسی پیش رو وجود دارد، صعودی شود.

نیما ملایی در ادامه افزود: در شرایط فعلی هیچ گروهی پتانسیل لیدر شدن را ندارد، چرا که تغییرات مثبت اقتصادی و بنیادی در صنایع مختلف رخ نداده تا بازار را با خود همراه کند، اما با این حال هنوز گروه خودرویی پتانسیل بازگشت و صعودی شدن را دارا می باشد و از طرفی با توجه به اینکه گردش نقدینگی همچنان در این صنعت بالاست، در صورت ایجاد تغییرات مثبت در عملکرد شرکت ها تقاضا برای گروه افزایش خواهد یافت و می توان بازهم به سمت رهبری بازار سرمایه در روند صعودی بازگردد.

وی گفت: با توجه به اینکه زمزمه هایی مبنی بر کاهش مجدد نرخ سود بانک ها در نیمه دوم سال جاری وجود دارد، قطعاً در بازاری همچون بازار سرمایه که انتظارات قیمت ساز هستند، بدون واکنش از کنار این خبر عبور نخواهد کرد و ممکن با تقدم یا تأخری اثر این موضوع بر نسبت پی بر ای انتظاری بازار سرمایه را شاهد باشیم. البته هنوز به صورت واقعی نرخ سود و تسهیلات بانک ها کاهش نیافته است و پیش بینی می شود در صورتی که بانک ها کاهش نرخ را لحاظ کنند در صورت های مالی 6 ماهه برخی شرکت ها می توان آثار آن را مشاهده کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد نیمه نخست سال جاری شرکت ها گفت: به نظر می رسد در برخی گروه ها شاهد عملکردی بهتر از 3 ماهه نخست سال جاری باشیم به طوریکه در بین معدنی ها با توجه به رشد قیمت های جهانی انتظار تعدیل مثبت یا پوشش مناسب بودجه آنها می رود و در گروه خودرویی با توجه به افزایش تیراژ تولید و فروششان در 6 ماه نخست و فروش دارایی ها و یا سهام زیان ده برخی شرکت ها انتظار بهبود شرایط وجود دارد.

ملایی در خاتمه تأکید کرد: در حال حاضر قیمت سهام شرکت ها از نظر قیمتی و زمانی به محدوده کف خود رسیده و وقت فروش سهم نیست و بهترین شرایط جهت نگهداری سهام یا خرید و مدیریت پرتفوی سهامداران و سرمایه گذاران می باشد.


در نظرسنجی بورس نیوز مطرح شد:
بورس، بازار منتخب سرمایه گذاران

بازار طلا، سکه و ارز نیز همچون بازار مسکن حال و روز خوشی ندارد و در دولت یازدهم نرخ ارز همچون نرخ تورم کنترل شده و برنامه های جدی برای تثبیت این نرخ در محدوده مشخصی به اجرا در آمده است.

انتخاب مناسب ترین بازار برای سرمایه گذاری همواره یکی از مهمترین دغدغه های سرمایه گذاران و معامله گران به شمار می رود و پتانسیل های بازار های مالی همچون بازار پول، سرمایه، مسکن و طلا توسط سرمایه گذاران بررسی می شود تا در نهایت نقدینگی خود را در بهترین و پر پتانسیل ترین بازار برای رشد و اعطای بازدهی مناسب به آنها انتخاب کنند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، نظر سنجی با محوریت بهترین بازار برای سرمایه گذاری در این پایگاه خبری برگزار شده تا نظر فعالان بازار سرمایه در این خصوص مطرح شود.
بورس، بازار منتخب سرمایه گذاران

بورس، بازار منتخب سرمایه گذاران

تعداد کل آراء: 4,425

همانطور که از نمودار فوق مشخص است 60 درصد آراء از تعداد 4،425 شرکت کننده در نظرسنجی بورس نیوز به گزینه دوم یعنی بازار پول و سرمایه رأی داده اند.

به عبارت بهتر حداکثر سرمایه گذارانی که در نظرسنجی شرکت نموده اند بر این امر معتقدند که بازار سرمایه از پتانسیل رشد و بالندگی برخوردار است و می تواند تا پایان سال جاری نسبت به سایر بازارهای موازی با آن همچون بانک، مسکن و طلا بازدهی بیشتری را نصیب آنها کند. بر این اساس حدود 16 درصد از آراء به گزینه اول یعنی بازار مسکن تعلق می گیرد و مابقی بازارها یعنی طلا، سکه و نیز سپرده بانکی سهم 12 درصدی را به خود اختصاص می دهند.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد نتایج نظرسنجی متناسب با شرایط حاکم بر بازارهای مالی بدست آمده، چرا که در شرایط فعلی بازار مسکن در سکون به سر می برد و راهکارها و برنامه های دولت جهت ایجاد تحرکات مثبت در این بازار همچون افزایش قیمت مسکن دور از انتظار است.

علاوه بر این، در بازار پول نیز در حالی که طی سال های گذشته بانک ها و موسسات مالی رقابت تنگاتنگی جهت اعلام نرخ سود بالای بانکی داشته اما در سال جاری و در پی اجرایی شدن اهداف دولت و بانک مرکزی نرخ سود سپرده های یکساله به 15 درصد کاهش یافته است. بطوریکه امید آن می رود تا روند کاهش نرخ سود تداوم یابد و بانک مرکزی نظارت دقیقی بر اجرای این دستور العمل توسط بانک ها اعمال کند. چرا که با توجه به تخطی برخی از بانک ها و موسسات مالی در خصوص اعمال کاهش نرخ اعطایی به سپرده گذاران برخی از افراد معتقدند که تاکنون برخی از بانک ها، بانک مرکزی را در این خصوص همراهی نکرده اند. با این حال انتظار می رود تا رفته رفته سرمایه گذارن و سپرده گذاران در بانک ها به پتانسیل های بازار سرمایه برای بالندگی و اعطای بازدهی بیش از نرخ سود بانکی پی ببرند و به این بازار به عنوان آئینه تمام نمای اقتصاد کشور اعتماد کنند.

بر اساس این گزارش، بازار طلا، سکه و ارز نیز همچون بازار مسکن حال و روز خوشی ندارد و در دولت یازدهم نرخ ارز همچون نرخ تورم کنترل شده و برنامه‌های جدی برای تثبیت این نرخ در محدوده مشخصی به اجرا در آمده است.

بر این اساس با توجه به مطالب عنوان شده به نظر می رسد بازار سرمایه بهترین گزینه برای سرمایه گذاری باشد که البته در شرایط فعلی این بازار نیز با چالش کمبود نقدینگی و عملکرد نامناسب برخی از سهامداران و شرکت های حقوقی در روند معاملات روزانه بورس مواجه شده اند که این امر نیز با اراده قوی دولت، مقامات و متولیان بازار سرمایه مرتفع خواهد شد و در این میان نباید از این نکته غافل شویم که انتشار گزارش های عملکرد مناسب شرکت ها در کنار رشد بهای جهانی نفت و افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی در کنار وقوع برخی از رویدادهای مثبت در شرکت ها نوید روزهای خوب در بازار سهام را به سرمایه گذاران می دهند.



شرایط امروز بازار سهام / پوست تخمه زیر پای اهالی تالار بورس / ر

نظر

مستطیل شیشه ای تالار
بورس در حالت اتو پایلوت / پوست تخمه زیر پای اهالی تالار

روند خسته کننده و راکد بورس طی روزهای اخیر حوصله سهامداران و کارگزارن را سر برده است بطوریکه اغلب کارگزاران به گفته خودشان برای گذران وقت در ساعات معاملات روی به بازی های آنلاین آورده اند از طرف دیگر مسئویلن و مدیران بازار سرمایه نیز آنگونه که بنظر می رسد برنامه انگیزشی و تشویقی برای ایجاد رونق در بورس ندارند لذا مشخص نیست چه اتفاق یا اقدامی قرار است بورس را به راه خود خود بازگرداند.

با اتمام ساعات معاملات بورس روز چهارشنبه 95.05.27 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 11 واحد افزایش به رقم 55075 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 80 واحد افزایش عدد 166918 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 8 واحد افزایش به رقم 27743 واحد رسید.

همچنین در این روز "وغدیر" با 33 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 28 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحدکاهش به رقم 803 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 1969 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1722 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه در معاملات روز جاری همچون گذشته با روندی متعادل اما کسل کننده همراه بود و اغلب سهام شرکت ها با حجم معاملات غیر قابل قبول مواجه شدند اما این روند در حالی است که همچنان جو خوشبینی و انتظار روزهای سبز در بین اهالی تالار وجود دارد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، روند خسته کننده و راکد بورس طی روزهای اخیر حوصله سهامداران و کارگزارن را سر برده است بطوریکه اغلب کارگزاران به گفته خودشان برای گذران وقت در ساعات معاملات روی به بازی های آنلاین آورده اند از طرف دیگر مسئویلن و مدیران بازار سرمایه نیز آنگونه که بنظر می رسد برنامه انگیزشی و تشویقی برای ایجاد رونق در بورس ندارند لذا مشخص نیست چه اتفاق یا اقدامی قرار است بورس را به راه خود خود بازگرداند.

بنابراین گزارش، نکته اصلی و مهم این روزهای بورس عدم تغییر جهت و روند بورس با تغییرات مدیریتی در سطح کلان این بازار است، به جرأت می توان گفت شاید بی برنامگی یا یکسان بودن برنامه های مدیران گذشته و حال بورس اصلی ترین علت یکسان بودن روند بورس در دوران مدیران جدید نسبت به مدیران دیگر است. گویی که بورس چند سالی می شود که بر حالت اتو پایلوت یا همان پایدار کننده حرکت قرار گرفته است در این حالت نیازی به سکاندار و انجام اقدام خاص وجود ندارد و وسیله نقلیه یا بهتر بگوییم هواپیما یا کشتی اقیانوس پیما مسیر از پیش تعیین شده را طی می کنند بی آنکه نیازی به سکاندار باشد.

امروز هم بورس همان حالت را به خود گرفته است، بلوک های شاخصی، رفتارهای قدیمی و نداشتن یک برنامه مشخصی و مدون از سوی سکانداران، یعنی امروز اهالی تالار سوار بر کشتی قرار گرفته در حالت اتو پایلوت هستند.

متأسفانه حلقه مفقوده بازار سرمایه طی سال های اخیر داشتن یک چشم انداز از پیش تعیین شده و مدون می باشد. اینکه امروز یک نفر پیدا شود و برای سهامداران مشخص کند امروز کجاییم و قرار است یکسال دیگر کجا باشیم، امروز چند شرکت داریم و سال آینده چند شرکت، امروز ارزش بورس چه رقمی است و قرار است سال دیگر کجا باشد، امروز چه ابزارهایی داریم و سال آینده چه ابزارهای جدید خواهیم داشت.

اصلاً برنامه نخواستیم لااقل یک زیر ساخت در حد نام بازار سرمایه داشته باشیم، امروز یکی از مهمترین اشکالات بورس همین سامانه معاملاتی دست ساز می باشد که حتی کشش حجم و ارزش معاملاتی در حد 1000 میلیارد تومان روزانه را هم ندارد.

عذای روزهای مثبت بازار همین سامانه معاملاتی است که خود دلیل مهمی است بر تغییر جهت مثبت به منفی بورس.

شاید امروز که زیرپای اغلب فعالان و کارگزاران و معامله گران بازار سرمایه پر است از پوست تخمه، بهترین زمان برای تقویت زیر ساخت ها و اصلاح برخی قوانین و فرآهم آوردن بستر لازم برای یک بازار پویا از سوی مسئولین ذیربط باشد واقعاً اگر به روزهای سبز و بازار سرمایه ای کارا اعتقاد داریم باید از همین فردا شروع کنیم اما اگر قرار است همچنان بورس به مسیر باری به هر جهت ادامه دهد که همین ابزارها و شرایط هم کار این بازار را راه می اندازد.

پیش بینی یک کارگزاری از شرایط امروز بازار سهام، چند صنعت و دو شرکت تازه وارد

شرکت کارگزاری آبان با تکیه بر بهای قیمت نفت و رویدادهای موثر روزهای گذشته، شرایط امروز بازار سهام ، دو شرکت تازه وارد و برخی صنایع و شاخص را پیش بینی کرد.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کارگزاری آبان درباره شرایط امروز بازار سهام اعلام کرد در بازارهای بین المللی، افزایش بهای قیمت نفت و روند صعودی قابل توجه چند روز اخیر، احتمالا افزایش تقاضا در گروه های پالایشگاهی را در پی داشته باشد. موضوعی که می تواند برخی نمادهای گروه همچون شتران و شپنا را با معاملاتی مثبت و صف خرید مواجه گرداند.

در گروه تاثیر گذار خودرویی، نماد "خودرو" با توجه به تعدیل مثبت 39 درصدی سود سال مالی جاری، احتمالا قبل از شروع داد و ستدها متوقف شود. همچنین انتظار می رود برخی قطعه سازان همچون "خکمک، خرینگ، ختوقا و خفنر" با ادامه صف خرید و برخی نمادها همچون "خکاوه" تحت تاثیر معامله بلوکی و افزایش سرمایه پیش رو، دادوستدهای پرتقاضایی را تجربه کنند.

نمادهای تازه وارد "تلیسه و اپرداز" در حالی همچنان رشد قیمتی و صف خرید را تجربه می کنند که در نماد "اپرداز" شاهد بازدهی مطلوبی برای سهامداران این نماد بودیم. اما با توجه به نحوه معاملات و عرضه های پرحجم نماد اپرداز در روز چهارشنبه نسبت به روز های قبل از آن  به نظر می رسد در شروع بازار شنبه با عرضه صف خرید آن مواجه شویم و با توجه به رشد سریع هفته های اخیر علاوه بر فشار فروشندگان جهت شناسایی سود، معاملات پرتقاضای آنرا نیز نظاره گر باشیم.

در نهایت و با توجه به بازار بی رمق، خسته کننده و بعضا منفی این روز ها، به نظر شنبه پیش رو همین منوال داد و ستدها را نظاره گر باشیم اما با توجه به رشد قیمت های جهانی نفت و فلزات پایه و اصلاح چند روزه گروه های فلزی، معدنی و پالایشگاهی افزایش تقاضا در گروه های مذکور محسوس بوده که در صورت عقب نشینی فروشندگان، می توانند به عنوان لیدر بازار ظاهر شده و موج جدید صعودی بازار را رقم بزنند.

در این بین از لحاظ تحلیل تکنیکال با اتمام "پول بک" شاخص کل به محدوده 77 هزار واحد و حرکت مجدد به محدوده 79 هزار واحد می تواند اوایل هفته پیش رو را با معاملات پرتقاضا و مثبت همراه سازد، اما همچنان با وجود فروشندگان پرقدرت این روند با آهنگی کند دنبال خواهد شد.

نظر کارگزار بورس درباره اقدامات دولت، اثر انتشار اوراق بدهی و تغییر حجم مبنا

یک کارگزار خبره درباره اقداماتی که دولت درحوزه بازار سرمایه باید انجام می‌داد اما نداد ، اثر انتشار اوراق بدهی بر بازار سهام و تغییر حجم مبنا و افزایش نوسان نکاتی مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره اقداماتی که دولت در یک سال گذشته در حوزه بازار سرمایه انجام داده به ایسنا گفت: انتشار اوراق بدهی یکی از بزرگ‌ترین موضوعاتی بود که در دستور کار دولت قرار داشت. اوراق بدهی باعث خلق نقدینگی می‌شود و یکی از پررنگ‌ترین نمودهای تصمیمات دولت در چند ماه گذشته به حساب می‌آید.

وی درباره اینکه چقدر احتمال دارد انتشار اوراق بدهی نقدینگی را از بازار سهام برباید، افزود: اوراق بدهی یک ابزار جدید در بازار سرمایه ما است. البته بیم آن می‌رود موجب انتقال بدهی از بازار پول به بازار سرمایه شود. از طرفی نرخ بازدهی اوراق بدهی نسبت به سیستم بانکی بیشتر است و ابزار جدید با بازدهی جدید تلقی می‌شود. در نتیجه این فرضیه که امکان دارد منابع نقد از بازار  اوراق بهادار و سهام خارج شود، تأیید می‌شود. تا پیش از این از ابزار بدهی به عنوان یک اهرم در بازار سرمایه استفاده نمی‌شد ولی از اواخر سال 1394 در دستور کار دولت قرار گرفت که خود می‌تواند نقطه عطفی برای بازار سرمایه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کم شدن نرخ سود و تسهیلات بانکی گفت:‌ یکی از مهمترین کارهایی که طی چند وقت گذشته در بازار سرمایه در دستور کار دولت قرار گرفت، تصمیماتی مربوط به کاهش نرخ سود و تسهیلات بانکی در حوزه بازار پول بود. این اتفاق تا حدودی منجر شد که نقدینگی از بازار پول به سمت بازار سرمایه برود و در نتیجه گردش نقدینگی افزایش یابد. از طرفی هم به خاطر انتشار اوراق بدهی حجم نقدینگی افزایش یافت. این دو مورد در کنار هم موضوعات پررنگی بودند که از جانب دولت درباره بازار سرمایه انجام پذیرفتند.

آقابزرگی درباره اقداماتی که دولت در حوزه بازار سرمایه باید انجام می‌داد اما نداد، افزود: یکی از اقداماتی که حتما باید صورت می‌پذیرفت تک نرخی شدن ارز و به تبع آن انجام معاملات آتی ارز و تأسیس بورس ارز  بود. این موارد انتظاراتی است که خود دولت برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرد اما محقق نشد.

وی اضافه کرد: با طرح موضوع سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه ایران اولین بحثی که پیش می‌آید بحث انتقال ارز و سیستم هجینگ نرخ ارز است. ما می‌توانستیم به وسیله ایجاد معاملات آتی ارز به صورت مشتقه،  فرایند هج کردن را داشته باشیم اما به دلیل محقق نشدن طرح تک نرخی شدن نرخ ارز این برنامه تحقق نیافت.

وی درباره بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز گفت: نرخ اعلام شده برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، با نرخی که قبلا انتظار می‌رفت همسو نبود و در نتیجه خواسته‌های فعالان بازار سرمایه در این زمینه تأمین نشد. در صورتی که اگر این موضوع دقیق و طبق خواسته‌ها صورت می‌پذیرفت تأثیرات مثبتی را می‌توانستیم در بازار سرمایه ایران شاهد باشیم.

آقابزرگی درباره اقدامات بورس انرژی نیز اظهار کرد: علیرغم برنامه‌هایی که دولت برای انجام معاملات فراورده‌های نفتی داشت  بورس انرژی در حد انتظار ظاهر نشد و به نظر می‌رسد که با برنامه‌های از پیش تعیین شده فاصله دارد. در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی مزیت رقابتی داریم و حداقل انتظار در این مورد این است که بورس انرژی حجم وسیعی از معاملات بازار سرمایه را داشته باشد که متأسفانه این طور نیست.

وی درباره قوانین و مقررات بورس تصریح کرد: باید در قوانین و مقررات بازار سرمایه تجدیدنظرهایی انجام پذیرد و نیاز است آن مقرراتی که زائد یا موازی با دیگر قانون‌ها هستند مورد بازنگری قرار گیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان بورس می‌تواند در حذف حجم مبنا و افزایش نوسان موفق باشد؟ گفت: شاید این قابلیت در ظرفیت فعلی ما وجود نداشته باشد اما رئیس جدید سازمان بورس (شاپور محمدی )این موضوع را جزو دستورکارش قرار داده است. با توجه به اینکه وی سال‌ها در بدنه بازار سرمایه بوده و همکاری‌هایی با بدنه دولت داشته و دارد فکر می‌کنم بتواند در برنامه‌هایش موفق شود و مقدار زیادی از گفته‌هایش را عملی کند.



مذاکرات نماد \توریل\ با یک شرکت روسی + برنامه عرضه اولیه سهام زی

نظر

مدیر معاملات شرکت کارگزاری بورس آثل عنوان کرد:
صعود بورس در زمستان سال جاری تحت تأثیر محرک های اقتصادی/ بازماندن پرونده 3 گروه با پتانسیل لیدر شدن

شهریور ماه پایان سال مالی بسیاری از شرکت های کارگزاری و سرمایه گذاری می باشد که این امر موجب افزایش حجم معاملات طی این مدت خواهد شد، اما ممکن است قیمت سهام را در بازار با رشد همراه نکند. از طرفی به نظر می رسد گزارش های 6 ماهه نخست سال جاری شرکت ها نیز همچنان با ابهام همراه باشند چرا که این گزارشات چون حسابرسی می شوند، انعطاف پذیری کمتری نسبت به صورت های مالی 3 و 9 ماهه دارند.

روند شاخص بورس طی چند مدت اخیر از لحاظ نموداری و تکنیکالی در موج پنج صعودی قرار گرفته اما نمی توان گفت این موج به پایان رسیده است.

مدیر معاملات شرکت کارگزاری بورس آثل ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: شهریور ماه پایان سال مالی بسیاری از شرکت های کارگزاری و سرمایه گذاری می باشد که این امر موجب افزایش حجم معاملات طی این مدت خواهد شد، اما ممکن است قیمت سهام را در بازار با رشد همراه نکند. از طرفی به نظر می رسد گزارش های 6 ماهه نخست سال جاری شرکت ها نیز همچنان با ابهام همراه باشند چرا که این گزارشات چون حسابرسی می شوند، انعطاف پذیری کمتری نسبت به صورت های مالی 3 و 9 ماهه دارند.

بابک اخیانی در ادامه افزود: در پاییز سال جاری اتفاق مهم سیاسی نیز رخ خواهد داد و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طی این مدت مشخص خواهد شد، این امر باعث می شود که سرمایه گذاران در تصمیم گیری های خود اندکی دست نگه دارند، اما در بلند مدت تأثیر قابل توجهی بر روند معاملات بورس نخواهد داشت.

وی گفت: از طرفی با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نیز نزدیک است و تنها چند ماه به پایان دولت فعلی باقی مانده است، به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت برنامه های انبساطی در دستور کار قرار دهد و شور و نشاط مناسبی در اقتصاد ایجاد کند که تحرکات فعلی دولت همچون پرداخت بهش از بدهی خود به پیمانکاران گویای این امر می باشد، اما نکته مهم اینجاست که در شرایط فعلی اولویت اول دولت بازار سرمایه نیست و این تحولات به صورت غیر مستقیم بر بورس اثرگذار خواهند بود.

اخیانی تأکید کرد: بازار بورس از جو روانی که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهور در کشور ایجاد می شود، بی تأثیر نخواهد ماند، اما آثار واقعی آن را زمانی خواهیم دید که نقدینگی لازم به بورس تزریق شود. به نظر می رسد این اتفاق در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده صورت پذیرد. البته بودجه دولت نیز در آذر یا دی ماه تعیین تکلیف خواهد شد و کاهش مجدد نرخ بهره بانک ها را نیز احتمالاً در آن زمان پیش رو داشته باشیم که کلیت این اتفاقات قطعاً می تواند شرایط را برای رشد بازار سرمایه فراهم کند.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: قیمت سهام در بازار سرمایه طی سه ماهه پایانی سال جاری با توجه به محرک هایی که عنوان شد پتانسیل صعود را خواهد یافت.

اخیانی در رابطه با صنایعی که پتانسیل لیدر شدن را دارند، گفت: به نظر می رسد با توجه به اینکه همچنان برخی از شرکت های حال حاضر در گروه خودرویی پروژه های نیمه تمام دارند و هنوز پرونده شان باز است، بنابر این این گروه پتانسیل لیدر شدن را دارد از طرفی بازی دو گروه پالایشی و فلزات اساسی هنوز به پایان نرسیده و این صنایع نیز پتانسیل آن را دارند که به آرامی حرکت صعودی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: 
نمونه سوالات آزمون معاملات آنلاین بورس ( معاملات برخط ) + پاسخ

وی در خاتمه افزود: نسبت پی بر ای در بازار سرمایه بسیار با اهمیت می باشد و بهتر است سرمایه گذاران در شرایط فعلی روی آن دسته سهامی که پی بر ای کمی در مقایسه با گروه و بازار دارند از شرایط بنیادی مناسبی برخوردارند تمرکز داشته باشند.


مدیر مالی شرکت توکاریل خبر داد:

مدیر معاملات شرکت کارگزاری بورس آثل عنوان کرد:
صعود بورس در زمستان سال جاری تحت تأثیر محرک های اقتصادی/ بازماندن پرونده 3 گروه با پتانسیل لیدر شدن

شهریور ماه پایان سال مالی بسیاری از شرکت های کارگزاری و سرمایه گذاری می باشد که این امر موجب افزایش حجم معاملات طی این مدت خواهد شد، اما ممکن است قیمت سهام را در بازار با رشد همراه نکند. از طرفی به نظر می رسد گزارش های 6 ماهه نخست سال جاری شرکت ها نیز همچنان با ابهام همراه باشند چرا که این گزارشات چون حسابرسی می شوند، انعطاف پذیری کمتری نسبت به صورت های مالی 3 و 9 ماهه دارند.

روند شاخص بورس طی چند مدت اخیر از لحاظ نموداری و تکنیکالی در موج پنج صعودی قرار گرفته اما نمی توان گفت این موج به پایان رسیده است.

مدیر معاملات شرکت کارگزاری بورس آثل ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: شهریور ماه پایان سال مالی بسیاری از شرکت های کارگزاری و سرمایه گذاری می باشد که این امر موجب افزایش حجم معاملات طی این مدت خواهد شد، اما ممکن است قیمت سهام را در بازار با رشد همراه نکند. از طرفی به نظر می رسد گزارش های 6 ماهه نخست سال جاری شرکت ها نیز همچنان با ابهام همراه باشند چرا که این گزارشات چون حسابرسی می شوند، انعطاف پذیری کمتری نسبت به صورت های مالی 3 و 9 ماهه دارند.

بابک اخیانی در ادامه افزود: در پاییز سال جاری اتفاق مهم سیاسی نیز رخ خواهد داد و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طی این مدت مشخص خواهد شد، این امر باعث می شود که سرمایه گذاران در تصمیم گیری های خود اندکی دست نگه دارند، اما در بلند مدت تأثیر قابل توجهی بر روند معاملات بورس نخواهد داشت.

وی گفت: از طرفی با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نیز نزدیک است و تنها چند ماه به پایان دولت فعلی باقی مانده است، به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت برنامه های انبساطی در دستور کار قرار دهد و شور و نشاط مناسبی در اقتصاد ایجاد کند که تحرکات فعلی دولت همچون پرداخت بهش از بدهی خود به پیمانکاران گویای این امر می باشد، اما نکته مهم اینجاست که در شرایط فعلی اولویت اول دولت بازار سرمایه نیست و این تحولات به صورت غیر مستقیم بر بورس اثرگذار خواهند بود.

اخیانی تأکید کرد: بازار بورس از جو روانی که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهور در کشور ایجاد می شود، بی تأثیر نخواهد ماند، اما آثار واقعی آن را زمانی خواهیم دید که نقدینگی لازم به بورس تزریق شود. به نظر می رسد این اتفاق در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده صورت پذیرد. البته بودجه دولت نیز در آذر یا دی ماه تعیین تکلیف خواهد شد و کاهش مجدد نرخ بهره بانک ها را نیز احتمالاً در آن زمان پیش رو داشته باشیم که کلیت این اتفاقات قطعاً می تواند شرایط را برای رشد بازار سرمایه فراهم کند.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: قیمت سهام در بازار سرمایه طی سه ماهه پایانی سال جاری با توجه به محرک هایی که عنوان شد پتانسیل صعود را خواهد یافت.

اخیانی در رابطه با صنایعی که پتانسیل لیدر شدن را دارند، گفت: به نظر می رسد با توجه به اینکه همچنان برخی از شرکت های حال حاضر در گروه خودرویی پروژه های نیمه تمام دارند و هنوز پرونده شان باز است، بنابر این این گروه پتانسیل لیدر شدن را دارد از طرفی بازی دو گروه پالایشی و فلزات اساسی هنوز به پایان نرسیده و این صنایع نیز پتانسیل آن را دارند که به آرامی حرکت صعودی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: 
نمونه سوالات آزمون معاملات آنلاین بورس ( معاملات برخط ) + پاسخ

وی در خاتمه افزود: نسبت پی بر ای در بازار سرمایه بسیار با اهمیت می باشد و بهتر است سرمایه گذاران در شرایط فعلی روی آن دسته سهامی که پی بر ای کمی در مقایسه با گروه و بازار دارند از شرایط بنیادی مناسبی برخوردارند تمرکز داشته باشند.


مدیر مالی شرکت توکاریل خبر داد:
مذاکرات "توریل" با یک شرکت روسی/ برنامه عرضه اولیه سهام زیر مجموعه شرکت در فرابورس

یکی از زیر مجموعه های شرکت توکاریل با یک شرکت روسی در حال انجام مذاکره جهت همکاری می باشد که تا به اینجا مذاکرات این دو شرکت به یک جمع بندی اولیه رسیده است، اما با توجه به اینکه خرید از این کشور باید به صورت فاینانس صورت بگیرد و این مسأله، موضوعی است که باید به دقت در رابطه با آن مطالعه انجام شود، اکنون هر دو مجموعه ایرانی و روسی در حال انجام محاسبه و مطالعه در این خصوص هستند تا به دقت بررسی های لازم را انجام دهند.

طی هفته جاری خبری مبنی بر عقد قرارداد شرکت توکاریل با یک سرمایه گذار خارجی در بین اهالی تالار حافظ مطرح شده، که موجب ایجاد جو مثبت و هیجان خرید در این نماد معاملاتی گشته است.

در همین ارتباط مدیر مالی شرکت توکاریل در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: یکی از زیر مجموعه های شرکت توکاریل با یک شرکت روسی در حال انجام مذاکره جهت همکاری می باشد که تا به اینجا مذاکرات این دو شرکت به یک جمع بندی اولیه رسیده است، اما با توجه به اینکه خرید از این کشور باید به صورت فاینانس صورت بگیرد و این مسأله، موضوعی است که باید به دقت در رابطه با آن مطالعه انجام شود، اکنون هر دو مجموعه ایرانی و روسی در حال انجام محاسبه و مطالعه در این خصوص هستند تا به دقت بررسی های لازم را انجام دهند.

امید سخایی در ادامه افزود: پس از انجام بررسی ها در خصوص فاینانس و رسیدن به یک جمع بندی کلی، قرارداد برای خرید حداقل 600 واگن لبه کوتاه منعقد خواهد شد.

وی تأکید کرد: به محض نهایی شدن مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن جهت اطلاع سهامداران شفاف سازی انجام خواهیم داد.

این مقام مسئول در خصوص دیگر برنامه های مجموعه توکاریل برای سال جاری عنوان کرد: همانطور که در مصاحبه های قبلی اعلام شده، مقدمات اولیه جهت ورود شرکت آسیا سیر ارس که از زیر مجموعه های شرکت توکاریل می باشد، در حال انجام و پذیرش آن در بازار فرابورس صورت گرفته است و در حال طی مراحل قانونی آن برای رسیدن به الزامات فرابورس و اصلاحات ساختاری شرکت می باشد، اما هنوز زمان عرضه اولیه سهام این مجموعه را در فرابورس نمی توان مشخص کرد.

مدیرمالی شرکت توکاریل در خاتمه خاطرنشان کرد: برای 6 ماه باقی مانده از سال جاری، مجموعه توکاریل قصد دارد طبق استراتژی های تدوین شده، بر آنچه که بیشترین منافع را برای سهامدارن مجموعه در پی دارد، تمرکز خود را افزایش دهد تا به برنامه های مشخص شده "توریل" نیز دست یابد.

در پایان معاملات امروز رخ می دهد:
توقف نماد یک شرکت سرمایه گذاری + آخرین روز داد و ستد سهام حق تقدم

در پایان معاملات امروز نماد یک شرکت سرمایه گذاری بسته می شود و آخرین روز داد و ستد سهام حق تقدم یک شرکت بورسی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پایان معاملات امروز نماد شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی برای برگزاری مجمع سالانه بسته می شود.

مجمع سالانه "وپترو" ساعت  10 روز یکشنبه 31 مرداد در  پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

همچنین امروز آخرین روز داد و ستد سهام حق تقدم سرمایه گذاری بهمن است.

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد:
عرضه 136 میلیون تومانی هرسهم پتروشیمی بزرگ‌ترین واگذاری ماه/برنامه 2.1 هزارمیلیاردی

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی عرضه بلوک 80 درصدی پتروشیمی دماوند به قیمت هر سهم 136 میلیون تومان را بزرگ‌ترین واگذاری دولتی در شهریور دانست و از عرضه چند شرکت دیگر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،جعفر سبحانی درپی مشخص شدن زمان عرضه 80 درصد سهام پتروشیمی دماوند به قیمت پایه هر سهم 136 میلیون و 949 هزار تومان در فرابورس که 14 شهریور انجام می شود به ایلنا، گفت: این واگذاری یکی از بزرگ‌ترین مزایده‌های سال 95 خواهد بود. البته در سال 94 نیز مزایده پتروشیمی دماوند برگزار شد که چندان موفق نبود.

وی درباره آگهی عرضه واگذاری 2.1 هزار میلیارد تومانی سهام شرکت‌های دولتی در شهریور، اظهار کرد: آگهی‌های واگذاری شرکت‌های دولتی در ماه‌های ابتدایی سال افت دارند که دلیل آن برگزارنشدن مجامع شرکت‌هاست و عملا قیمت‌گذاری‌ها باید پس از تقسیم سود و زیان شرکت‌ها و در تابستان صورت گیرد زیرا مجامع شرکت‌ها به طور معمول در تیرماه برگزار می‌شود و تا زمان برگزارشدن مجمع و مشخص‌شدن سود و زیان آنها، نمی‌توان این شرکت‌ها را قیمت‌گذاری کرد.

وی با اشاره به بزرگ‌ترین آگهی‌ عرضه و واگذاری شرکت‌های دولتی در سال جاری افزود:امسال سه آگهی دیگر نیز داشتیم که ارقام آن ریز بودند اما اولین سری آگهی بزرگ سازمان خصوصی‌سازی مربوط به عرضه واگذاری 2 هزار و 100 ‌میلیارد تومانی سهام شرکت‌های دولتی است که متشکل از چند بخش در حوزه پتروشیمی می‌شود.

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد:چند پتروشیمی دیگر نیز در فهرست واگذاری‌ها هستند که شامل 20 درصد از پتروشیمی ابن‌سینا، 10 درصد از پتروشیمی دهلران، 49 درصد از پلی‌اتیلن لرستان، 92 درصد از شرکت نساجی قائمشهر و 100 درصد از شرکت نخ‌کار هستند که مجموع ارزش آنها بالغ بر 65 ‌میلیارد تومان می‌شود.

سبحانی ادامه داد:همچنین از سال گذشته واگذاری جایگاه‌های سوخت را آغاز کردیم که برخی از آنها به فروش رفتند و برخی دیگر به دلیل اینکه قیمت‌ گذاری نشده بودند،همچنان باقی مانده‌اند که در فهرست واگذاری جدید قیمت‌گذاری و عرضه می‌شوند.

به گفته وی 700 ‌میلیارد تومان از مجموع 2.1 هزار میلیارد تومان واگذاری متعلق به جایگاه‌های سوخت است.

سایپا دیزل و دو شرکت بورسی اعلام افزایش سرمایه کردند
سایپا دیزل و دو شرکت بورسی قند قزوین و شیشه دارویی رازی اعلام افزایش سرمایه 115 ، 105 و 100 درصدی کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سایپا دیزل  که با عرضه بلوک 56.7 درصدی توسط سایپا و نیوان ابتکار در 14 شهریور برآمده ، بهمن سال گذشته به همراه پارس خودرو، سایپا آذین و لیزینگ رایان سایپا از برنامه افزایش سرمایه خبر داده و قرار بود سرمایه اسمی سایپا دیزل از محل آورده و مطالبات سهامداران با 358 درصد افزایش به 936 میلیارد تومان برسد اما با مصوبه 15 اسفند هیات مدیره "خکاوه"، قرار شد سرمایه 210 میلیارد تومانی با حدود 115 درصد افزایش به بیش از  450 میلیارد تومان برسد اما تا دیروز درخواستی به سازمان بورس ارسال نکرده بود.

با این حال ، "خکاوه" برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را از 210 به 451.5 میلیارد تومان اعلام کرده و گزارش حسابرس را به سازمان بورس ارسال کرده است.

همچنین دو شرکت بورسی شیشه دارویی رازی و قند قزوین اعلام افزایش سرمایه 105 و 100 درصدی کردند.

"کرازی" در نظر دارد سرمایه از محل سود انباشته ، سرمایه 24.3 میلیارد تومانی را به 50 میلیارد تومان برساند. هدف از این تامین مالی ، جبران مخارج سرمایه ای انجام شده سنوات گذشته و اصلاح ساختار مالی از طریق عدم خروج نقدینگی و جلوگیری از افزایش هزینه های مالی و کاهش سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت است.

"قزوین" نیز  سرمایه بیش از 16.5 میلیارد تومانی را از محل آورده نقدی سهامداران به بیش از 33 میلیارد تومان خواهد رساند.

مذاکرات "توریل" با یک شرکت روسی/ برنامه عرضه اولیه سهام زیر مجموعه شرکت در فرابورس

یکی از زیر مجموعه های شرکت توکاریل با یک شرکت روسی در حال انجام مذاکره جهت همکاری می باشد که تا به اینجا مذاکرات این دو شرکت به یک جمع بندی اولیه رسیده است، اما با توجه به اینکه خرید از این کشور باید به صورت فاینانس صورت بگیرد و این مسأله، موضوعی است که باید به دقت در رابطه با آن مطالعه انجام شود، اکنون هر دو مجموعه ایرانی و روسی در حال انجام محاسبه و مطالعه در این خصوص هستند تا به دقت بررسی های لازم را انجام دهند.

طی هفته جاری خبری مبنی بر عقد قرارداد شرکت توکاریل با یک سرمایه گذار خارجی در بین اهالی تالار حافظ مطرح شده، که موجب ایجاد جو مثبت و هیجان خرید در این نماد معاملاتی گشته است.

در همین ارتباط مدیر مالی شرکت توکاریل در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: یکی از زیر مجموعه های شرکت توکاریل با یک شرکت روسی در حال انجام مذاکره جهت همکاری می باشد که تا به اینجا مذاکرات این دو شرکت به یک جمع بندی اولیه رسیده است، اما با توجه به اینکه خرید از این کشور باید به صورت فاینانس صورت بگیرد و این مسأله، موضوعی است که باید به دقت در رابطه با آن مطالعه انجام شود، اکنون هر دو مجموعه ایرانی و روسی در حال انجام محاسبه و مطالعه در این خصوص هستند تا به دقت بررسی های لازم را انجام دهند.

امید سخایی در ادامه افزود: پس از انجام بررسی ها در خصوص فاینانس و رسیدن به یک جمع بندی کلی، قرارداد برای خرید حداقل 600 واگن لبه کوتاه منعقد خواهد شد.

وی تأکید کرد: به محض نهایی شدن مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن جهت اطلاع سهامداران شفاف سازی انجام خواهیم داد.

این مقام مسئول در خصوص دیگر برنامه های مجموعه توکاریل برای سال جاری عنوان کرد: همانطور که در مصاحبه های قبلی اعلام شده، مقدمات اولیه جهت ورود شرکت آسیا سیر ارس که از زیر مجموعه های شرکت توکاریل می باشد، در حال انجام و پذیرش آن در بازار فرابورس صورت گرفته است و در حال طی مراحل قانونی آن برای رسیدن به الزامات فرابورس و اصلاحات ساختاری شرکت می باشد، اما هنوز زمان عرضه اولیه سهام این مجموعه را در فرابورس نمی توان مشخص کرد.

مدیرمالی شرکت توکاریل در خاتمه خاطرنشان کرد: برای 6 ماه باقی مانده از سال جاری، مجموعه توکاریل قصد دارد طبق استراتژی های تدوین شده، بر آنچه که بیشترین منافع را برای سهامدارن مجموعه در پی دارد، تمرکز خود را افزایش دهد تا به برنامه های مشخص شده "توریل" نیز دست یابد.

در پایان معاملات امروز رخ می دهد:
توقف نماد یک شرکت سرمایه گذاری + آخرین روز داد و ستد سهام حق تقدم

در پایان معاملات امروز نماد یک شرکت سرمایه گذاری بسته می شود و آخرین روز داد و ستد سهام حق تقدم یک شرکت بورسی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پایان معاملات امروز نماد شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی برای برگزاری مجمع سالانه بسته می شود.

مجمع سالانه "وپترو" ساعت  10 روز یکشنبه 31 مرداد در  پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

همچنین امروز آخرین روز داد و ستد سهام حق تقدم سرمایه گذاری بهمن است.

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد:
عرضه 136 میلیون تومانی هرسهم پتروشیمی بزرگ‌ترین واگذاری ماه/برنامه 2.1 هزارمیلیاردی

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی عرضه بلوک 80 درصدی پتروشیمی دماوند به قیمت هر سهم 136 میلیون تومان را بزرگ‌ترین واگذاری دولتی در شهریور دانست و از عرضه چند شرکت دیگر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،جعفر سبحانی درپی مشخص شدن زمان عرضه 80 درصد سهام پتروشیمی دماوند به قیمت پایه هر سهم 136 میلیون و 949 هزار تومان در فرابورس که 14 شهریور انجام می شود به ایلنا، گفت: این واگذاری یکی از بزرگ‌ترین مزایده‌های سال 95 خواهد بود. البته در سال 94 نیز مزایده پتروشیمی دماوند برگزار شد که چندان موفق نبود.

وی درباره آگهی عرضه واگذاری 2.1 هزار میلیارد تومانی سهام شرکت‌های دولتی در شهریور، اظهار کرد: آگهی‌های واگذاری شرکت‌های دولتی در ماه‌های ابتدایی سال افت دارند که دلیل آن برگزارنشدن مجامع شرکت‌هاست و عملا قیمت‌گذاری‌ها باید پس از تقسیم سود و زیان شرکت‌ها و در تابستان صورت گیرد زیرا مجامع شرکت‌ها به طور معمول در تیرماه برگزار می‌شود و تا زمان برگزارشدن مجمع و مشخص‌شدن سود و زیان آنها، نمی‌توان این شرکت‌ها را قیمت‌گذاری کرد.

وی با اشاره به بزرگ‌ترین آگهی‌ عرضه و واگذاری شرکت‌های دولتی در سال جاری افزود:امسال سه آگهی دیگر نیز داشتیم که ارقام آن ریز بودند اما اولین سری آگهی بزرگ سازمان خصوصی‌سازی مربوط به عرضه واگذاری 2 هزار و 100 ‌میلیارد تومانی سهام شرکت‌های دولتی است که متشکل از چند بخش در حوزه پتروشیمی می‌شود.

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد:چند پتروشیمی دیگر نیز در فهرست واگذاری‌ها هستند که شامل 20 درصد از پتروشیمی ابن‌سینا، 10 درصد از پتروشیمی دهلران، 49 درصد از پلی‌اتیلن لرستان، 92 درصد از شرکت نساجی قائمشهر و 100 درصد از شرکت نخ‌کار هستند که مجموع ارزش آنها بالغ بر 65 ‌میلیارد تومان می‌شود.

سبحانی ادامه داد:همچنین از سال گذشته واگذاری جایگاه‌های سوخت را آغاز کردیم که برخی از آنها به فروش رفتند و برخی دیگر به دلیل اینکه قیمت‌ گذاری نشده بودند،همچنان باقی مانده‌اند که در فهرست واگذاری جدید قیمت‌گذاری و عرضه می‌شوند.

به گفته وی 700 ‌میلیارد تومان از مجموع 2.1 هزار میلیارد تومان واگذاری متعلق به جایگاه‌های سوخت است.

سایپا دیزل و دو شرکت بورسی اعلام افزایش سرمایه کردند
سایپا دیزل و دو شرکت بورسی قند قزوین و شیشه دارویی رازی اعلام افزایش سرمایه 115 ، 105 و 100 درصدی کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سایپا دیزل  که با عرضه بلوک 56.7 درصدی توسط سایپا و نیوان ابتکار در 14 شهریور برآمده ، بهمن سال گذشته به همراه پارس خودرو، سایپا آذین و لیزینگ رایان سایپا از برنامه افزایش سرمایه خبر داده و قرار بود سرمایه اسمی سایپا دیزل از محل آورده و مطالبات سهامداران با 358 درصد افزایش به 936 میلیارد تومان برسد اما با مصوبه 15 اسفند هیات مدیره "خکاوه"، قرار شد سرمایه 210 میلیارد تومانی با حدود 115 درصد افزایش به بیش از  450 میلیارد تومان برسد اما تا دیروز درخواستی به سازمان بورس ارسال نکرده بود.

با این حال ، "خکاوه" برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را از 210 به 451.5 میلیارد تومان اعلام کرده و گزارش حسابرس را به سازمان بورس ارسال کرده است.

همچنین دو شرکت بورسی شیشه دارویی رازی و قند قزوین اعلام افزایش سرمایه 105 و 100 درصدی کردند.

"کرازی" در نظر دارد سرمایه از محل سود انباشته ، سرمایه 24.3 میلیارد تومانی را به 50 میلیارد تومان برساند. هدف از این تامین مالی ، جبران مخارج سرمایه ای انجام شده سنوات گذشته و اصلاح ساختار مالی از طریق عدم خروج نقدینگی و جلوگیری از افزایش هزینه های مالی و کاهش سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت است.

"قزوین" نیز  سرمایه بیش از 16.5 میلیارد تومانی را از محل آورده نقدی سهامداران به بیش از 33 میلیارد تومان خواهد رساند.



قانونی شدن پاداشهای کلان / برنامه یک شرکت بیمه برای وصول مطالبات

نظر


در پی برنامه سهامدار عمده جهت عرضه بلوکی و خروج کامل از سهم
مدیریت "شلیا" از این پس با کیست؟/ لزوم مداخله سازمان بورس

شرکتی که در همان ابتدای امر صحبت بر سر گران فروشی آن مطرح بود تا سهمی را که طبق برخی گمانه زنی ها تنها در حدود چهار میلیارد تومان ارزش داشت، به بیش از دو برابر قیمت به فعالان و سرمایه گذاران بازار سهام بفروشند. پس از آن نیز طی کمتر از شش ماه حدود 80 درصد از این سهم توسط "وتوصا" به بازار فروخته شد و در عین حال ارزش بازار سهم به بیش از 20 میلیارد تومان رسید.

شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران در حالی قصد دارد بلوک 20 درصدی "شلیا" را ابتدای شهریور ماه روی میز فروش بگذارد که با این عرضه "وتوصا" به طور کامل از سهم مذکور خارج خواهد شد.

به گزارش بورس نیوز، یکسال پیش بود که سهام شرکت مواد ویژه لیا به قیمت هر سهم 136 تومان و با ارزش بازاری حدود هفت میلیارد تومان پا به فرابورس گذاشت. شرکتی که در همان ابتدای امر صحبت بر سر گران فروشی آن مطرح بود تا سهمی را که طبق برخی گمانه زنی ها تنها در حدود چهار میلیارد تومان ارزش داشت، به بیش از دو برابر قیمت به فعالان و سرمایه گذاران بازار سهام بفروشند. پس از آن نیز طی کمتر از شش ماه حدود 80 درصد از این سهم توسط "وتوصا" به بازار فروخته شد و در عین حال ارزش بازار سهم به بیش از 20 میلیارد تومان رسید.

اما گویا برنامه فروش این سهم به دست سهامدار عمده به همین جا هم ختم نشده و شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران بیش از برنامه عرضه سهم، قصد فروش کامل و خروج از این مجموعه تازه وارد فرابورسی را دارد. آنچنان که طی چند روز پیش شاهد انتشار آگهی عرضه باقیمانده سهام "شلیا" به صورت بلوک 20 درصدی به قیمت هر سهم 300 تومان و با ارزشی نزدیک به 4.5 میلیارد تومان بودیم تا با این عرضه، سهامدار اصلی که سال گذشته سهم را وارد بازار سهام کرد، به کلی از این شرکت خارج شود.

اما سوال اساسی پیرامون این عرضه ها اینجاست که از این پس و با خروج سهامدار اصلی از سهم چه کسی مدیریت این شرکت را به دست خواهد گرفت؟؟ چرا که سهم به صورت خرد و در دست تعداد زیادی سهامدار است و پس از "وتوصا" بالاترین درصد سهامداری متعلق به یک شخص حقیقی با در اختیار داشتن حدود 2 درصد از سهام است و مابقی اشخاص حقیقی و حقوقی هم همگی کمتر از این میزان سهام "شلیا" را دارا می باشند.

همچنین این سوال مطرح است که مگر نباید طبق قانون بازار اوراق بهادار تغییر مالکان اصلی شرکت و برنامه خروج آنها از سهم به بازار و سهامداران اطلاع رسانی می شد؟!

حال آنکه این اقدام سهامدار اصلی "شلیا" تنها به ضرر سهامداران حقیقی و خردی است که کمتر از یک درصد سهام شرکت را در اختیار دارند. چرا که معلوم نیست از این به بعد استراتژی های کلان مجموعه مذکور توسط چه کسی تعیین خواهد شد؟!

با این وضعیت چه کسی باید پاسخگوی سهامداران خرد باشد؟ نقش نظارتی سازمان بورس و نیز شرکت فرابورس در برخورد با چنین مواردی چیست؟ آیا این وظیفه سازمان بورس نیست که بر این گونه موارد نظارت کند؟ یا سازمان مذکور وظیفه خود می داند که تنها در معاملات چند سهامدار حقیقی زیر یک درصدی دخالت کند و از آنها مثل متخلفان و مجرمان در خصوص دلایل خرید و یا فروش تعدادی سهم از یک شرکت به نوعی بازپرسی کند؟

چرا فرابورس و ناظر بازار آن نسبت به این فروش ها هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد و سکوت اختیار کرده است؟

حال آنکه با این روال به نظر می رسد تنها هدف از عرضه سهام "شلیا" این بوده که سهم در فرابورس به خلق الله عرضه شود و در این میان تنها سودی به جیب شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران برود.

با این اوصاف بایستی منتظر ماند و دید سازمان بورس، فرابورس و سهامداران "شلیا" نسبت به این اتفاق چه واکنشی خواهند داشت؟!

واکنش ذوب آهن به اعلام ورشکستگی، پایین کشیدن کرکره و مدرک مدیرعامل

ذوب آهن اصفهان به اعلام ورشکسته شدن از سوی یکی از رسانه ها، پایین کشیدن کرکره این شرکت،فرسودگی تجهیزات و مدرک لیسانس مدیرعامل ، واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی اعلام یک رسانه مبنی بر ورشکسته شدن ذوب‌آهن اصفهان ، این شرکت فرابورسی واکنش نشان داد و توضیحاتی به شرح زیر اعلام کرد.

ذوب آهن اصفهان مادر صنعت فولاد کشور همچون تمام صنایع فولادی کشور و حتی جهان به دلیل بحران صنعت فولاد طی سه سال گذشته ، با مشکلات نقدینگی و بدهی مواجه است که برای برون رفت از این مشکلات، راهکارهایی متعدد و استراتژی های ترکیبی را اتخاذ نموده است.

یکی از بارزترین این سیاست ها،ایجاد تنوع در تولید و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا همچون ریل و تیرآهن بال پهن است که صنعت ریلی و صنعت ساختمان کشور را متحول می سازد. اما علاوه بر فعالیت های این شرکت، برخی عوامل بیرونی نیز می تواند در حل مشکلات این صنعت و سایر صنایع کشور موثر باشد.

از جمله این عوامل بیرونی می توان به اتخاذ سیاست های حمایتی دولت از تولید ملی و همچنین اطلاع رسانی صحیح رسانه ها اشاره کرد. در واقع در شرایط کنونی که به دلایل مختلف ، شاهد رونق اقتصادی در کشور نیستیم،حداقل انتظاری که از رسانه ها می رود این است که با نقدهای سازنده و گزارش های مستند به حمایت از تولید داخلی بپردازند نه اینکه با برجسته سازی آمارهای بدهی و وام های بانکی که صرف توسعه اقتصادی و تولیدملی شده است، به یک برند معروف جهانی بتازند و کلیه مشکلات اقتصادی کشور ، خشکی زاینده رود و آلودگی هوای اصفهان را به این برند نسبت دهند و از به خاک افتادن غول صنعت فولاد کشور خبر بدهند.

علاوه براین، مطرح کردن ورشکستگی برای شرکتها نیاز به مراتب قانونی و اعلام مراجع قضایی دارد که با توجه به عدم طی شدن این مراحل برای ذوب آهن اصفهان ، تیتر مطلب مذکور کذب و مصداق تشویش اذهان عمومی است و می تواند موجب دلسردی 16 هزار نفر از تلاشگران این شرکت و بیش از 100 هزار نفر که بطور غیر مستقیم از این شرکت ارتزاق می کنند شود.

در این شرایط این سوال مطرح است که آیا کشورهای سرمایه داری و غربی نیز که اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار نمی دهند با یک برند معتبر ، پرقدمت و شهیر خود اینگونه برخورد می کنند که در کشور اسلامی ما، با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری درحمایت از تولید ملی ، خبرگزاری ... برخلاف سایر رسانه ها که امروز بر تولید ریل ملی در ذوب آهن اشاره دارند، با حمله واژگانی به ذوب آهن،‌ این شرکت را « تابلوی مجسم نابودی صنعت فولاد در کشور » خطاب کند. آیا به راستی صنعت فولاد کشور که که صدها هزار نفر دراین صنعت و صنایع پایین دستی و بالادستی آن ارتزاق می کنند و معادن کشور به آن وابسته است ، نابوده شده است !

این سخنان در چنین گزارشی تنها می تواند واردکنندگانی را خوشحال نماید که با واردات محصولات بی کیفیت چین ، نه تنها به صنایع ، تولید کنندگان و کارگران صنعت و معدن کشور خیانت می کنند، بلکه با بهره گیری از این محصولات فولادی بی کیفیت  وارداتی و فاقد استاندارد در صنعت ساختمان ، جان مردم عزیز کشورمان را نیز به خطر می اندازند .

این درحالی است که ذوب آهن اصفهان به لحاظ کیفیت محصولات ، از جایگاهی جهانی برخوردار است و محصولات این شرکت با برخورداری از استانداردهای بین المللی که هرسال مورد بازبینی و رصد قرار می گیرد ، به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می شود . صادرات محصولات ذوب آهن باعث شد ،  این شرکت چندین سال متوالی به عنوان صادر کننده نمونه کشوری انتخاب و مورد تقدیر قرار گیرد.

در گزارش مذکور ، پایین کشیدن کرکره ذوب آهن اصفهان ،‌ کمک به اقتصاد کشور دانسته شده حال آنکه برخی از مشکلات کنونی ذوب آهن دقیقاً حاصل کمک این شرکت طی سالیان گذشته به صنعت و اقتصاد کشور است. این مجتمع عظیم صنعتی که با تاسیس آن رویای دیرین ایرانیان از زمان سلسله قاجار تحقق یافت ، با امکانات مالی و فنی خود زمینه ساز شکل گیری دیگر صنایع فولادی همچون فولاد خراسان ، فولاد سبا و .. شد و نیروی انسانی متخصص این شرکت در شکل گیری سایر صنایع بزرگ فولادی کشور نقش ایفا نمودند. این اقدامات و کمک های ذوب آهن به دلیل سیاست های دولت وقت ، هیچ گاه در زمره دارایی های ذوب آهن محسوب نشد.

در بخش دیگری از این گزارش از فرسودگی تجهیزات ذوب آهن و استفاده از شیوه کوره بلند انتقاد شده است . شاید این انتقاد حاصل گزارش هایی است که به سبک پشت میزی نوشته می شود و نویسنده بدون اینکه حتی یک بار موضوع یا محل مورد گزارش خود را دیده باشد ، انتقاداتی مطرح می کند که دور از واقعیت است .

شیوه کوره بلند یک شیوه رایج در تولید فولاد است که 70 درصد فولاد دنیا به این روش تولید می شود و به دلیل عدم استفاده وسیع از آهن قراضه ، محصول با کیفیتی ارائه می شود و به ویژه جهت محصولات ساختمانی به کار گرفته می شود .  ذوب آهن اصفهان طی سالهای گذشته بخش عمده خط تولید خود از جمله کوره بلندها را نوسازی نمود و دو کوره بلند فعال این شرکت از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا برخوردارند.

باتری های کک سازی ذوب آهن نیز به طور کامل نوسازی و یک باتری جدید نیز ساخته شد . همچنین نوسازی و مدرنیزاسیون در  فولادسازی ، آگلومراسیون  و سایر قسمت ها و بطور کلی مجموع این اقدامات تولید فولاد به شیوه کوره بلند را در کشور ، بومی سازی نمود .

نویسنده گزارش مذکور که درگزارش خود اشاره گذرا و سطحی به تمام موضوعات صنعت فولاد نموده است،با بیان عبارت «دودهای دودکش کوره بلند» ، به مسائل زیست محیطی نیز پرداخته است . این در حالی است که ذوب‌ آهن با انجام پروژه های زیست محیطی مختلف از جمله پروژه آسپراسیون کوره بلند ، برای تبدیل شدن  به صنعت سبز تنها منتظر اتمام پروژه غبارگیر کنورتور در بخش فولادسازی است که به زودی با حضور مسئولین کشوری بهره برداری از آن آغاز می شود.

در خصوص استفاده از آب زاینده رود نیز قطعاً ،‌پایین کشیدن کرکره های ذوب آهن نمی تواند آب را به این رودخانه بازگرداند چرا که مصرف کل صنایع اصفهان از آب زاینده رود تنها 5 درصد از آب این رودخانه است و ذوب آهن نیز یک مجتمع صنعتی در کنار سایر صنایع این استان می باشد . ضمن اینکه این شرکت به دلیل مشکلات خشکسالی و بحران آب ، میزان آب برداشتی خود از رودخانه را همواره کاهش داده و با استفاده از پساب و سایر پروژه های مربوطه ، مصرف آب خود را بیش از 40 درصد کاهش داده است .

انتقاد دیگر این گزارش به مدرک لیسانس احمد صادقی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان است که قضاوت در این مورد به عهده متخصصان و آشنایان با صنعت فولاد گذاشته می شود.  شایان ذکر است صادقی از زمان شروع فعالیت مجدد خود در این شرکت با اتخاذ سیاست های مختلف،قیمت تمام شده محصولات این شرکت را به ازاء هر کیلوگرم قریب به 500 تومان کاهش داد و این امیدواری را به وجود آورد که تا پایان سال شاهد سوددهی مادر صنعت فولاد کشور باشیم .

توسط بانک مرکزی:
اصلاحیه قانون تجارت به بانک‌ها ابلاغ شد/ نظر کارشناس درباره قانونی شدن پاداش‌های کلان

با ابلاغ اصلاحیه قانون تجارت مبنی بر تغییر سقف تخصیص پاداش به هیأت‌مدیره بانک ها،پاداش‌های کلان قانونی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی تصویب اصلاحیه ماده 241 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مبنی بر تغییر سقف تخصیص پاداش هیأت‌مدیره شرکتها (که 16 خردادتوسط رئیس‌جمهور به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ شد)، بانک مرکزی اقدام به ابلاغ آن به بانک ها و مؤسسات اعتباری کرد تا از این پس پاداش های کلان قانونی شود.

براین اساس، نسبت معینی از سود خالص سال مالی شرکت که ممکن است برای پاداش هیأت‌مدیره در نظر گرفته شود، به‌هیچ‌وجه نباید در شرکت‌های سهامی عام از سه درصد و در شرکت‌های سهامی خاص از شش درصد سودی که در همان سال به صاحبان سهام قابل پرداخت است، تجاوز کند.

همچنین این پاداش نمی‌تواند برای هر عضو موظف از معادل یک سال حقوق پایه وی و برای هر عضو غیرموظف از حداقل پاداش اعضای موظف هیأت‌مدیره بیشتر باشد.  

از ظاهر این اصلاحیه شاید این‌گونه برداشت شود که میزان پاداش اعضای هیأت‌مدیره بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند اما یک کارشناس بانکی معتقد است این اصلاحیه چندان تأثیری در پاداش هیأت‌مدیره بانک‌ها نخواهد داشت و فقط راه را برای اضافه دریافت‌های احتمالی می‌بندد.  

احمد حاتمی‌یزد دراین‌باره به شرق می‌گوید: در دولت اصلاحات، پاداش هیأت‌مدیره بانک‌ها به اندازه چهار ماه حقوق آنها بود و به دلیل دولتی‌بودن بانک‌ها، ارتباطی به میزان تقسیم سود بانک نداشت اما فعلا هیأت‌مدیره بانک‌ها می‌توانند حداقل تا سه درصد از سود سالانه قابل پرداخت به سهام‌داران را به ‌عنوان پاداش بردارند که بسیار بیشتر از حقوق سالانه اعضا خواهد بود؛ به‌همین‌دلیل شرط «بیش از حقوق پایه یک‌ سال نشود» را اضافه کرده‌اند که با این حساب هم رقم کمی نیست.

به گفته مدیرعامل اسبق بانک صادرات، حتی با این شرط که پاداش از حقوق پایه یک سال اعضا بیشتر نباشد هم، مدیران فعلی سه‌برابر مدیران قبلی بانک‌های دولتی پاداش می‌گیرند ضمن اینکه حقوق مدیران امروز نیز نسبت به آن زمان حدود 10برابر بیشتر است.

حاتمی‌یزد با استناد به اینکه باز هم پول‌های درخور توجهی به مدیران داده خواهد شد، پیش‌بینی می‌کند: اگر این اصلاحیه اجرا شود تصور نمی‌کنم کسی گله‌مند باشد یا بخواهد خود را به دلیل حقوق کم از سیستم کنار بکشد.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش در مجمع سالانه یکی از بانک‌های خصوصی حدود دو ‌میلیارد تومان پاداش به هیأت‌مدیره تخصیص یافته بود، می‌گوید: فعلا حقوق 30‌میلیون‌تومانی در بانک‌ها مسئله غیرمعمولی نیست پس با این حساب اگر حقوق مدیران حدود 30‌ میلیون تومان باشد باز هم در قالب همین اصلاحیه می‌توان دو ‌میلیارد تومان پاداش پرداخت کرد.

حاتمی‌یزد اظهار می‌کند: گرچه حقوق مدیران بانک‌ها نسبت به حقوق مدیران بانک‌های دولتی در دولت اصلاحات 10برابر شده و شرط سه و شش درصد سود بنگاه و یک‌برابر حقوق پایه سالانه هم اضافه شده است اما باز هم نمی‌توان فقط به این حقوق‌ها‌ گیر داد و آنها را دریافت‌های نجومی تلقی کرد چراکه این امر نسبی است و کسی نمی‌گوید حقوق این مدیران نسبت به کدام مدیر نجومی است.  

به گفته این کارشناس بانکی، سال‌هاست مدیران آستان‌ها، نهاد‌ها و بنیادها رقم حقوق خود را افشا نکرده‌اند و کسی نمی‌داند دریافتی اینها چقدر است در حالی‌که برخی از آنها حقوق دریافت نمی‌کنند بلکه درصدی از عایدات مجموعه تحت مدیریت به آنها اختصاص می‌یابد.  این قانون، پاداش مدیران را کم نمی‌کند مگر اینکه واحد آنها سودآوری بالایی نداشته باشد یا زیان‌ده تلقی شود درحالی‌که قبلا حتی در بنگاه‌های زیان‌ده هم پاداش‌های درخور ‌توجهی تقسیم می‌شد.  

نقدی که مدیرعامل اسبق بانک صادرات به قانون «اصلاح ماده (241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت» وارد می‌کند این است که پاداش مدیران در بنگاه‌های زیان‌ده یا کمتر سودده را به‌شدت کاهش می‌دهد و امکان جذب مدیران توانمند در این بنگاه‌ها برای سودآورکردن بنگاه از بین می‌رود؛ پس باید برای این موارد هم فکری کرد.

برنامه یک شرکت بیمه برای وصول مطالبات معوق
معاون فنی بیمه های اموال و مسوولیت بیمه دانا خواستار تقویت برنامه راهبردی این شرکت در بحث اصلاح و ترکیب پرتفوی و وصول مطالبات شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سیاوش سعیدیان راد در جلسه سرپرستان مناطق و روسای شعب بیمه دانا گفت: با توجه به حساسیت ها و ضرورت هایی که در بحث وصول مطالبات معوق و سررسید شده وجود دارد، استراتژی شرکت باید با هدف جذب پرتفوی اقتصادی تقویت پیدا کند و در تنظیم و انعقاد قراردادها نیز حتما ارزیابی ریسک در پوشش های بیمه ای صورت پذیرد.

وی با اشاره به تفکیک بین مطالبات سررسید شده و مطالبات جاری، افزود: در شرایط بازار و فروش اقساطی بیمه، وصول مطالبات سررسید شده برای شرکت اهمیت مضاعفی دارد و روسای شعب موظف هستند در اسرع وقت نسبت به انجام این مهم برنامه ریزی و اقدام کنند.

سعیدیان راد با اشاره به اینکه عملکرد شعب در حوزه وصول مطالبات بررسی و پیگیری خواهد شد، خواستار بازنگری و تغییر نگرش در بیمه درمان محوری در شرکت شد و تصریح کرد: در بحث قراردادهای بیمه ای باید به توسعه بیمه های عمر و تجمیع بیمه های اموال توجه بیشتری معطوف شود.

 

 



پیشنهادی برای مواجهه با برنامه ششم توسعه / نظر کارشناس درباره قا

نظر


یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:
لزوم اراده قوی سهامداران حقوقی شرکت ها جهت برون رفت از شرایط فعلی

شرکت های پالایشی دارای ابهامات فراوانی هستند و قیمت خوراک مصرفی و نرخ فروش فرآورده های نفتی مجموعه های مذکور توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام می شود و از این رو می توان گفت وضعیت سودآوری و عملیاتی این مجموعه ها با ابهامات فراوانی همراه است.

اغلب صنایع فعال در بورس همچون پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزات اساسی دارای مزیت نسبی هستند و نسبت به سایر صنایع برتری دارند. حال آنکه به نظر می رسد علیرغم پتانسیل های فراوان در این گروه ها جهت رشد و بالندگی اما وجود برخی از ابهامات و مشکلات مانع از تداوم روند رو به رشد سودآوری آنها شده است.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرکت های پالایشی دارای ابهامات فراوانی هستند و قیمت خوراک مصرفی و نرخ فروش فرآورده های نفتی مجموعه های مذکور توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام می شود و از این رو می توان گفت وضعیت سودآوری و عملیاتی این مجموعه ها با ابهامات فراوانی همراه است.

محمد جواد شیخ به وضعیت شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی اشاره کرد و ابراز داشت: قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی در حالی طی یک سال گذشته بطور قابل توجهی کاهش یافته که علیرغم شکل گیری این روند، بهای تمام شده تولید شرکت های فولادی کاهش نیافته است که این امر بنا به دلایلی همچون تکنولوژی ضعیف و قدیمی واحدهای تولیدی این مجموعه ها، افزایش قیمت حامل های انرژی و نیز رشد هزینه دستمزد اتفاق افتاده است. در کنار آن قیمت دلار نیز در محدوده ای خاصی ثابت مانده و در پی آن درآمدهای صادراتی شرکت های تولید کننده فولاد ثابت باقی مانده است.

وی افزود: در این شرایط اخبار مثبت در حوزه گروه خودرو نیز منتشر شده و تبعات مثبت آن در قیمت سهام شرکت های خودرویی پیش خور شده است. به گونه ای که می توان گفت در حال حاضر گروه خودرو حرفی برای گفتن ندارد و خودروسازان راهکارهای موجود به منظور اصلاح ساختار مالی را اجرایی کرده اند. از این رو انتظار می رود تا این شرکت ها طی سال های آتی به سودآوری برسند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص راهکارهای موجود جهت رونق بازار سرمایه ابراز داشت: انتشار انواع اوراق با درآمد ثابت همچون اوراق صکوک و مشارکت و نیز عرضه اوراق سلف موازی در بورس کالا یکی از راهکارهای موجود جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکت ها و ایجاد رونق در بورس است. علاوه بر این، می توان از ظرفیت های بالقوه بورس کالا استفاده نمود و ابزارهایی جدیدی در این بازار تدوین کرد. همچنین، می توان ابزارهای موجود در بازار سرمایه را توسعه داد و علاوه بر اختیار فروش، ابزراهایی همچون اختیار خرید و فروش استقراضی تدوین نمود.

شیخ افزود: در شرایط فعلی از یک سو ریسک سیاسی همچون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بازار سرمایه را تهدید می کند و از سوی دیگر با توجه به اوضاع نامناسب اقتصاد جهانی و تداوم رکود اقتصاد داخلی بهبود شرایط در این حوزه به سادگی امکان پذیر به نظر نمی رسد.

این در حالی است حتی با وجود اوضاع فعلی اقتصادی و سیاسی در صورتیکه سهامداران عمده و شرکت های حقوقی همچون تأمین اجتماعی، صندوق های بازنشستگی و شرکت های سرمایه گذاری بزرگ اراده کنند می توانند با حمایت از روند معاملات سهام موجب برون رفت از شرایط فعلی شوند.

"ورنا"درباره علت جابجایی سهام سایپا توضیح داد/ افزایش مالکیت به 15.6 درصد

مدیرعامل سرمایه گذاری رنا با اعلام علت خرید انبوه سهام سایپا ، از انتقال 5.5 درصد سهام سایپا توسط زیر مجموعه و افزایش مالکیت به 15.6 درصد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طی سه روز کاری گذشته حدود 640 میلیون سهم ساپیا معامله شد که بخش عمده ای از این حجم مربوط به سرمایه گذاری رنا بود.

براساس این گزارش، این جریان موجب شد تا سازمان بورس از مدیران سرمایه گذاری رنا درخواست ارایه توضیح کند.

علی شیدایی مدیرعامل "ورنا" درباره علت خرید انبوه سهام سایپا توضیح داد و اعلام کرد معاملات مذکور بابت پرداخت دیون یکی از شرکت های سرمایه پذیر به سرمایه گذاری رنا است.

به این ترتیب در صورت انتقال 5.5 درصد سهام سایپا توسط شرکت توسعه سرمایه رادین ، سرمایه گذاری رنا مالک 15.4 درصدی سایپا خواهد شد.

بانک مرکزی اصلاحیه قانون تجارت را ابلاغ کرد / نظر کارشناس درباره قانونی شدن پاداش‌های کلان
با ابلاغ اصلاحیه قانون تجارت مبنی بر تغییر سقف تخصیص پاداش به هیأت‌مدیره بانک ها،پاداش‌های کلان قانونی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی تصویب اصلاحیه ماده 241 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مبنی بر تغییر سقف تخصیص پاداش هیأت‌مدیره شرکتها (که 16 خردادتوسط رئیس‌جمهور به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ شد)، بانک مرکزی اقدام به ابلاغ آن به بانک ها و مؤسسات اعتباری کرد تا از این پس پاداش های کلان قانونی شود.
بانک مرکزی اصلاحیه قانون تجارت را ابلاغ کرد/نظر کارشناس درباره قانونی شدن پاداش‌های کلان
براین اساس، نسبت معینی از سود خالص سال مالی شرکت که ممکن است برای پاداش هیأت‌مدیره در نظر گرفته شود، به‌هیچ‌وجه نباید در شرکت‌های سهامی عام از سه درصد و در شرکت‌های سهامی خاص از شش درصد سودی که در همان سال به صاحبان سهام قابل پرداخت است، تجاوز کند.

همچنین این پاداش نمی‌تواند برای هر عضو موظف از معادل یک سال حقوق پایه وی و برای هر عضو غیرموظف از حداقل پاداش اعضای موظف هیأت‌مدیره بیشتر باشد.  

از ظاهر این اصلاحیه شاید این‌گونه برداشت شود که میزان پاداش اعضای هیأت‌مدیره بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند اما یک کارشناس بانکی معتقد است این اصلاحیه چندان تأثیری در پاداش هیأت‌مدیره بانک‌ها نخواهد داشت و فقط راه را برای اضافه دریافت‌های احتمالی می‌بندد.  

احمد حاتمی‌یزد دراین‌باره به شرق می‌گوید: در دولت اصلاحات، پاداش هیأت‌مدیره بانک‌ها به اندازه چهار ماه حقوق آنها بود و به دلیل دولتی‌بودن بانک‌ها، ارتباطی به میزان تقسیم سود بانک نداشت اما فعلا هیأت‌مدیره بانک‌ها می‌توانند حداقل تا سه درصد از سود سالانه قابل پرداخت به سهام‌داران را به ‌عنوان پاداش بردارند که بسیار بیشتر از حقوق سالانه اعضا خواهد بود؛ به‌همین‌دلیل شرط «بیش از حقوق پایه یک‌ سال نشود» را اضافه کرده‌اند که با این حساب هم رقم کمی نیست.

به گفته مدیرعامل اسبق بانک صادرات، حتی با این شرط که پاداش از حقوق پایه یک سال اعضا بیشتر نباشد هم، مدیران فعلی سه‌برابر مدیران قبلی بانک‌های دولتی پاداش می‌گیرند ضمن اینکه حقوق مدیران امروز نیز نسبت به آن زمان حدود 10برابر بیشتر است.

حاتمی‌یزد با استناد به اینکه باز هم پول‌های درخور توجهی به مدیران داده خواهد شد، پیش‌بینی می‌کند: اگر این اصلاحیه اجرا شود تصور نمی‌کنم کسی گله‌مند باشد یا بخواهد خود را به دلیل حقوق کم از سیستم کنار بکشد.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش در مجمع سالانه یکی از بانک‌های خصوصی حدود دو ‌میلیارد تومان پاداش به هیأت‌مدیره تخصیص یافته بود، می‌گوید: فعلا حقوق 30‌میلیون‌تومانی در بانک‌ها مسئله غیرمعمولی نیست پس با این حساب اگر حقوق مدیران حدود 30‌ میلیون تومان باشد باز هم در قالب همین اصلاحیه می‌توان دو ‌میلیارد تومان پاداش پرداخت کرد.

حاتمی‌یزد اظهار می‌کند: گرچه حقوق مدیران بانک‌ها نسبت به حقوق مدیران بانک‌های دولتی در دولت اصلاحات 10برابر شده و شرط سه و شش درصد سود بنگاه و یک‌برابر حقوق پایه سالانه هم اضافه شده است اما باز هم نمی‌توان فقط به این حقوق‌ها‌ گیر داد و آنها را دریافت‌های نجومی تلقی کرد چراکه این امر نسبی است و کسی نمی‌گوید حقوق این مدیران نسبت به کدام مدیر نجومی است.  

به گفته این کارشناس بانکی، سال‌هاست مدیران آستان‌ها، نهاد‌ها و بنیادها رقم حقوق خود را افشا نکرده‌اند و کسی نمی‌داند دریافتی اینها چقدر است در حالی‌که برخی از آنها حقوق دریافت نمی‌کنند بلکه درصدی از عایدات مجموعه تحت مدیریت به آنها اختصاص می‌یابد.  این قانون، پاداش مدیران را کم نمی‌کند مگر اینکه واحد آنها سودآوری بالایی نداشته باشد یا زیان‌ده تلقی شود درحالی‌که قبلا حتی در بنگاه‌های زیان‌ده هم پاداش‌های درخور ‌توجهی تقسیم می‌شد.  

نقدی که مدیرعامل اسبق بانک صادرات به قانون «اصلاح ماده (241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت» وارد می‌کند این است که پاداش مدیران در بنگاه‌های زیان‌ده یا کمتر سودده را به‌شدت کاهش می‌دهد و امکان جذب مدیران توانمند در این بنگاه‌ها برای سودآورکردن بنگاه از بین می‌رود؛ پس باید برای این موارد هم فکری کرد.

7 ایراد مرکز پژوهش‌های مجلس از لایحه برنامه ششم/ مجلس تصویب نکند

مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام 7 ایراد اساسی در لایحه برنامه ششم و در خواست عدم تصویب این سند مهم در مجلس، پیشنهادی ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از ویرایش جدید لایحه برنامه ششم توسعه، اعلام کرد بسیاری از ایرادهای لایحه قبلی به ‌قوت خود باقی است و کاستی‌های این لایحه را رفع‌نشدنی دانست و از مجلس دهم خواست کلیات این لایحه را تصویب نکند.

براساس بررسی‌های انجام‌شده، تغییرات اندکی در لایحه برنامه ششم توسعه نسبت به لایحه احکام مورد‌نیاز اجرای برنامه ششم توسعه ایجاد شده که اغلب ماهیت شکلی دارند. البته ضروری است درباره جدول‌های کمّی اضافه‌شده (مواد یک تا سه)، در لایحه برنامه ششم توجه شود که جدول‌های یادشده هویت مشخصی ندارند و معلوم نیست با چه منطقی گزینش شده‌اند، از روی چه مکانیسمی به وجود آمده‌اند و منطق رفتاری آنها به چه صورت است؟

در سند برنامه منتشرشده از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز الگوی مشخصی ارائه نشده است. از سوی دیگر منحصربه‌فردبودن راه‌حل‌های ارائه‌شده برای مواجهه با مشکلات پیش‌روی کشور نیز محل تردید است.

در ادامه برخی از مهم‌ترین کاستی‌های لایحه برنامه ششم توسعه (ویرایش جدید) واکاوی شده است:

1 - بی‌توجهی به مسائل اساسی پیش‌روی کشور: لایحه برنامه ششم توسعه در احکام خود برای مهم‌ترین مسائل و بحران‌های کشور، راهکار متناسبی ارائه نکرده و فقط به برخی الزام‌ها یا سیاست‌ها که گاهی امتحان هم شده، بسنده کرده است، برای مثال راهکار حل اشتغال در این لایحه فقط در ماده 21 و منحصر به دو سال پرداخت‌نشدن سهم کارفرما و بیمه بی‌کاری شده است.

2 - بی‌توجهی به وضعیت موجود کشور و امکان‌پذیری برنامه: جدول‌های کمّی ارائه‌شده در ابتدای لایحه این تصور را متبادر می‌کند که گویی تا امروز عملکردی نزدیک به اهداف تعیین‌شده داشته‌ایم، تمامی زیرساخت‌ها و پیش‌نیازها آماده است و قرار است فقط اندکی وضعیت گذشته را بهبود ببخشیم. این‌گونه برنامه‌ریزی در عمل ناکارآمد است و تنها دستاورد آن برای دولت تعهدی بزرگ است که امکان‌پذیری آن نیز محل تردید است.

3 - بی‌توجهی به بند یک قانون برنامه پنجم توسعه و نامشخص‌بودن نسبت لایحه برنامه ششم توسعه با الگوی توسعه اسلامی ایرانی.

4 – نامشخص‌بودن روش تعیین اولویت‌ها: مشخص نیست اولویت‌های معرفی‌شده بر چه مبنایی انتخاب شده‌اند، برای مثال مشخص نیست کدام بخش خصوصی قرار است در مکران به فعالیت بپردازد و چه انگیزه‌ای برای جذب سرمایه در این منطقه وجود دارد یا چرا برخی اولویت‌هایی که در اسناد پیشین دولت ذکر شده بود؛ مانند بحران صندوق‌های تأمین اجتماعی حذف شده است.

5 – نامشخص‌بودن نسبت مواد لایحه، با اقتصاد مقاومتی: اقتصاد مقاومتی حاوی یک نوع نگاه از آینده به حال است، به‌عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی تهدیدهایی را که می‌تواند در آینده کشور را دچار بحران کند، شناسایی کرده و با هدف افزایش تاب‌آوری و کاهش صدمات احتمالی برنامه‌ریزی می‌کند، حال آنکه لایحه برنامه تقدیمی از این ویژگی برخوردار نیست و مشخص نیست افزوده سیاست‌های اتخاذی با فرض تحقق آنها چیست و چقدر ضریب مقاومت کشور را بالا می‌برد.

6 - نامشخص و مبهم‌بودن نحوه تأمین منابع مالی مورد‌نیاز تحقق برنامه: درباره منابع مورد‌نیاز، برنامه و ترکیب ذکرشده برای متوسط سالیانه درخور توجه است که:
1. به نظر می‌رسد به منابع مذکور نمی‌توان اتکا کرد، این مسئله درباره منابع داخلی و در ارتباط با منابع خارجی موضوعیت دارد؛ برای مثال با توجه به اینکه دولت درحال‌حاضر بدهی زیادی دارد، همچنان تلاش می‌کند با انتشار اوراق بدهی از بازار سرمایه و بازارهای مالی کشور منابعی به دست آورد که این امر افزودن بار اضافی بر دوش اقتصاد ملی محسوب می‌شود.

2. رقم مربوط به صندوق توسعه ملی نیز از نظر منطق فعالیت صندوق و هم از نظر مقدار منابع ذکرشده محل تردید است.

3. حتی اگر به‌صورت خوش‌بینانه فرض شود که منابع مالی سالانه ارائه‌شده در لایحه، به‌درستی و در زمان مورد‌نیاز تأمین شود، هنوز ارتباط بین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص با ارقام ذکرشده و رشد اقتصادی و تورم نامشخص است.

7 – نامشخص‌بودن ارتباط اهداف، اولویت‌ها و طرح‌های مطرح‌شده در لایحه: با توجه به طبقه‌بندی جدید ارائه‌شده در لایحه برنامه ششم توسعه، اهداف و اولویت‌هایی به‌طور جداگانه مطرح شده‌اند که نسبت اولویت‌های معرفی‌شده حتی با فرض اینکه مبنای علمی برای انتخاب آنها وجود داشته، با اهداف برنامه تبیین نشده است.

از سوی دیگر هم‌ردیف با اولویت‌های برنامه ششم، طرح‌ها و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نیز اولویت‌دار معرفی‌شده‌اند، حال آنکه انتظار می‌رود اهداف، اولویت‌ها و پروژه‌های عملیاتی در طول یکدیگر و در راستای توسعه برگزیده شوند. درباره هدفی مانند رشد 22درصدی صادرات غیرنفتی، بی‌کاری هفت‌درصدی و رشد بهره‌وری 2,8 درصدی چه احکام و تدابیری اندیشیده شده است؟

همچنین این ابهام وجود دارد که ارتباط بین پروژه‌های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و اهداف و اولویت‌های لایحه برنامه ششم توسعه چگونه برقرار خواهد شد؟

پیشنهادی برای مواجهه با برنامه ششم توسعه

با توجه به کاستی‌های ذکرشده در ارتباط با لایحه برنامه ششم توسعه، می‌توان گفت لایحه مذکور ویژگی‌های یک برنامه توسعه را ندارد و در شرایط خطیر کنونی آن طور که شایسته است به مسائل اساسی پیش‌روی کشور نپرداخته است؛ بنابراین انتظار می‌رود کلیات لایحه برنامه ششم توسعه، به‌علت کاستی‌های جدی‌ که در بخش‌های پیشین تبیین شد، از سوی مجلس پذیرفته نشود.

در صورت ردنشدن کلیات لایحه برنامه ششم توسعه از سوی مجلس و با توجه به کاستی‌های فراوان لایحه یادشده، مجلس مجبور خواهد شد در محتوای برنامه دخالت کند، به‌عبارت دیگر تصویب کلیات لایحه برنامه، محملی برای انبوهی از خواسته‌های ناسازگار استانی، منطقه‌ای و دستگاهی خواهد شد که نه‌تنها موجب بروز پراکندگی و ناهماهنگی‌های متناقض با فلسفه برنامه‌ریزی می‌شوند، اغلب با بار مالی نیز همراه هستند که این مسئله می‌تواند همراهی‌نکردن دولت را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر تجربه اظهار نظر شورای نگهبان در ارتباط با لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور، از وجود محدودیت برای دخالت مجلس حکایت دارد؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت، تلاش‌های همراه با حسن ‌نیت نمایندگان مجلس، بتواند کاستی‌های جدی لایحه برنامه ششم توسعه را مرتفع کند.