سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نظر فعالان بازار در پی این عرضه اولیه نماد \آپ\ با روش جدید

نظر

اوج بی تدبیری مدیران بورسی داد سرمایه گذاران را در آورد!
بازگشت رانت به کارگزاری ها / روش ناعادلانه بورس برای عرضه های اولیه

عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت آسان پرداخت پرشین در حالی روز گذشته انجام شد که سهامداران آنلاینی اجازه خرید مستقیم در این عرضه اولیه را نداشتند و فرآیند عرضه اولیه سهام "آپ" با اعتراضات گسترده و حاشیه های فراوانی در بورس تهران همراه شد.

عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت آسان پرداخت پرشین در حالی روز گذشته انجام شد که سهامداران آنلاینی اجازه خرید مستقیم در این عرضه اولیه را نداشتند و فرآیند عرضه اولیه سهام "آپ" با اعتراضات گسترده و حاشیه های فراوانی در بورس تهران همراه شد.

به گزارش بورس نیوز، در حالی دیروز 10 درصد از سهام شرکت آسان پرداخت پرشین به عنوان پانصدمین شرکت بورسی کشف قیمت شد که از تعداد 100 میلیون سهم "آپ"، 40 میلیون سهم به کارکنان این شرکت تعلق گرفت و بقیه این سهام نیز تنها از طریق کارگزاران قابل معامله شد. بطوریکه در اطلاعیه عرضه اولیه اعلام شد که هر کارگزاری موظف هست 25 درصد از سهمیه خود را براساس سفارش خرید مشتریان به کاربران آنلاین تخصیص دهد.

تصمیمی که به گفته مدیر عامل شرکت بورس برای تخصیص سهام شرکت های تازه وارد به روش ثبت سفارش روشی جدید در فرآیند عرضه اولیه یک سهم گرفته شده که برای اولین بار در نماد "آپ" به اجرا در آمده و با موافقت سازمان بورس از حدود دو ماه آینده در سایر عرضه ها نیز به کار گرفته خواهد شد.

اما به گفته قالیباف اصل در حالی برنامه بورس، افزایش انصاف و عدالت در رویه های عرضه اولیه سهام بوده و روش جدید هر چند کامل و تمام و مطلق نیست، اما موجب بهینه شدن روال معمول خواهد شد که این نحوه عرضه و تخصیص سهام در اولین آزمایش خود اعتراضات فراوانی را به همراه داشت که در این گزارش به برخی از آنها اشاره می کنیم.

نکته اصلی اینکه بسیاری از کاربران آنلاین روش مذکور را ناعادلانه خواندند و آن را در راستای افزایش رانت بازی ها در شرکت های کارگزاری دانستند.

ضمن اینکه اکثر فعالان بازار در پی این عرضه اولیه نماد "آپ" با روش جدید معتقدند عرضه های اولیه عمدتاً برای جذب سرمایه گذاران خرد است تا به واسطه امکان کسب بازدهی، افراد بیشتر به سرمایه گذاری در بورس تشویق شوند. حال آنکه با این روش و بی تدبیری مسئولین امر، عملاً این امکان از آنها سلب شد تا از این پس عمده سهام تازه وارد جذاب برای خرید، سهم نورچشمی ها و مشتریان خاص کارگزاری ها شود.

حال آنکه به گفته بسیاری از فعالان بازار در اغلب عرضه های اولیه اخیر همگی موفق به خرید سهام شده بودند؛ آن هم با وجود همان هسته خراب و مشکلاتی که بارها و بارها در فرآیند کشف قیمت سهم مشاهده شده بود.

ضمن اینکه، به گفته مدیر عامل شرکت بورس این روش جدید در حالی از این پس در جریان عرضه های اولیه به کار گرفته خواهد شد که بسیاری نسبت به نحوه و تعداد سهام تخصیص یافته از سوی کارگزاری ها اعتراض داشتند و مابقی نیز در خصوص عدم پاسخگویی کارگزاران خود شکایت داشتند.

بدین ترتیب این روش عرضه اولیه در حالی داد سهامداران را درآورد که هر شرکت کارگزاری تعداد متفاوتی از سهم را نسبت به دیگر کارگزاری ها برای تخصیص به مشتریانش اعلام کرده است. بطوریکه در حالی پیغام ناظر بازار حداکثر سهمیه هر کد معاملاتی را هزار سهم اعلام کرده بود که برخی کارگزاری ها تعداد 100 و یا 200 سهم را به مشتریان خود اطلاع رسانی کردند و کارگزار دیگری به هر مشتری خود پیامی مبنی بر امکان تخصیص حداکثر 500 سهم را ارسال کرد.

اما نکته جالب قضیه آنجایی است که مدیرعامل شرکت بورس علت تغییر رویه عرضه های اولیه را ناشی از قطعی اینترنت کاربران آنلاین عنوان می کند که به گفته وی افزایش ناگهانی حجم سفارش های خرید و فروش و قطعی های مکرر اینترنت آنلاین ها مشکل اصلی در عرضه های اولیه است. اما بایستی گفت آقای مدیر سرویس اینترنت مشتریان هیچ ارتباطی به سامانه معاملات بورس و کاربری های آنلاین ندارد؛ بلکه مشکل از جای دیگر آب میخورد.

علاوه بر این موارد، تحت تأثیر سردرگمی های به وجود آمده برای سرمایه گذاران در این روش جدید، همه فعالان بازار با وجود قطعی های مکرر هسته معاملات و اختلال در ارسال سفارش های خود و گهگاه عدم ثبت آن تحت تأثیر مشکلات موجود در سامانه معاملات، خواهان روش قبلی بودند. چراکه حداقل در روش قبلی آنلاین ها به صورت مستقیم می توانستند اقدام به خرید سهم طبق سهمیه اعلامی از سوی نهاد ناظر بازار کنند. حال آنکه در این عرضه 25 درصد از کل سهام عرضه شده توسط کارگزاری ها به آنلاین ها اختصاص خواهد یافت که در چگونگی آن و احتمال پایمالی عدالت شبهات بسیاری وجود دارد و دسترسی معامله گران آنلاین را بیش از پیش محدود می سازد. با این ادعا که فعالان بازار معتقدند این روش عرضه اولیه تنها به نفع خیل کارگزاران است و بس!

اما اوج این بی تدبیری در جایی مشاهده شد که نه تنها دست آنلاین ها از خرید این سهم در فرآیند کشف قیمت به صورت مستقیم بی نتیجه ماند که در بخش اطلاع رسانی ها هم در این زمینه بسیار ضعیف عمل شد. بطوریکه چند ساعتی قبل از عرضه اولیه اعلام شد که سرمایه گذاران متقاضی خرید سهم می توانند سفارش خود را از طریق کد آفلاین ثبت کنند و همین امر بسیاری از سرمایه گذاران را سردرگم کرد.

از این رو به نظر می رسد مسئولان بازار سرمایه به جای حل مشکل مربوط به هسته معاملاتی، تنها صورت مسئله را پاک کرده اند و با روش مذکور از این پس تمام مشکل را به گردن کارگزاری ها می اندازند.

بر این اساس بایستی پرسید، آیا واقعاً معنای رعایت عدالت و حمایت از سهامدار حقیقی و خرد همین است که دیروز در جریان عرضه اولیه "آپ" دیدیم؟!

امروز آخرین مهلت سه حق تقدم یک بانک و دو شرکت بورسی است
امروز آخرین مهلت داد و ستد سه حق تقدم مربوط به یک بانک و دو شرکت بورسی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز آخرین مهلت داد و ستد سهام سه حق تقدم مربوط به شرکت های لیزینگ خودرو غدیر، بانک انصار و خدمات کشاورزی مگسال است.

سهام حق تقدم "ولغدر" مربوط به افزایش سرمایه 30 مرداد و از 30 به 53 میلیارد تومان ، "وانصار" مربوط به افزایش سرمایه 31 نیر و از 800 به 1000 میلیارد تومان و "زمگسا" مربوط به افزایش سرمایه 5 مرداد و از 3 به 12 میلیارد تومان است.


استعفای نعمت‌زاده تایید نشد
معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت ، استعفای نعمت‌زاده را تکذیب کرد و گفت: وزیر صنعت اکنون در سفر استانی در هرمزگان به‌همراه معاون اول رئیس‌جمهور است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرتضی جعفرپوریان معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت به تسنیم گفت: خبری مبنی بر استعفای محمدرضا نعمت‌زاده از سمت خود از این وزارتخانه مطرح نیست و این موضوع تکذیب می‌شود.

وی افزود: وزیر صنعت در حال حاضر در سفر استانی هرمزگان به‌همراه معاون اول رئیس جمهور به سر می‌برد.

عصر دیروز اخباری مبنی بر استعفای جمعی از وزرای دولت یازدهم از جمله وزرای صنعت و معدن، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش به‌منظور چالاک‌سازی کابینه دولت مطرح شد.

تعدیل منفی اولین شرکت ایرانی خواهان حضور در بورس لندن + علت
سرمایه گذاری غدیر که به عنوان اولین شرکت ایرانی برنامه حضور در بورس لندن را دارد، سود هر سهم سال مالی جاری را 8 درصد کم کرد که ناشی از دو عامل بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر درحالی اسفند سال گذشته با اعلام مهمترین برنامه های سال جاری از درج این شرکت در بورس لندن به عنوان اولین شرکت ایرانی تا پایان 2016 و برای عرضه اولیه 20 درصد سهام خبر داده که این شرکت در عملکرد 9 ماهه ، سود هر سهم را 8 درصد کم کرد.

براساس این گزارش، "وغدیر" که زمان افزایش سرمایه 17 درصدی (از 4.6 به 5.4 هزار میلیارد تومان) را از 14 شهریور به موعد دیگری موکول کرده ، سود هر سهم سال مالی 30 آذر را از 404 به 372 ریال کاهش داده و در عملکرد 9 ماهه قادر به تحقق 24 معادل 89 ریال شده است.

این رویداد ناشی از دو عامل است: اول؛ با توجه به ماهیت فعالیت این شرکت، بخش عمده سود ناشی از شناسایی سود سهام شرکت های سرمایه پذیر است و این درآمد ها با توجه به تاریخ سال مالی شرکت های سرمایه پذیر مهم و تاثیر گذار ، عمدتا در سه ماهه آخر سال مالی سرمایه گذاری غدیر شناسایی و در دفاتر ثبت خواهد شد.

دوم ؛ دلائل  تغییر  مبلغ  سود حاصل از سرمایه  گذاری ها  عمدتا  مربوط  به برگزاری مجامع برخی از شرکت های بورسی و تعیین سود نقدی واقعی آن شرکت ها و همچنین سود اعلام شده برخی از شرکت های بورسی بر اساس آخرین پیش بینی سال مالی است.



سهم \آپ\ در بورس چقدر ارزش دارد؟

نظر

در آستانه عرضه اولیه امروز 10 درصد سهام ارایه شد:

تحلیل بنیادی "آپ" و برآورد قیمت مناسب هر سهم از نگاه یک کارگزاری

در پی قطعی شدن عرضه اولیه 10 درصد سهام شرکت آسان پرداخت با نماد "آپ" در روز جاری ، کارگزاری آبان با ارایه تحلیل بنیادی، قیمت مناسب هر سهم این شرکت را برآورد کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز دوشنبه 10 درصد سهام شرکت 100 میلیارد تومانی آسان پرداخت با نماد "آپ" در در بازار دوم معاملات بورس عرضه اولیه می شود. از این عرضه 100 میلیون سهمی، 40 میلیون سهم به کارکنان شرکت تخصیص دارد.

شرکت آسان پرداخت که پانصدمین شرکت بورسی است، اولین پیش بینی سود سال مالی اسفند جاری را با سرمایه اسمی 100 میلیارد تومانی، 1,468 ریال سود اعلام کرده و در عملکرد سه ماه اول سال 396 ریال  در عملکرد 6 ماهه 49 درصد معادل 721 ریال را پوشش داده است.

در این میانکارگزاری آبان ضمن تحلیل بنیادی سهام این شرکت ، برآوردی از قیم مناسب "آپ" ارایه کرده است:

 

شرکت در شش ماهه نخست سال حدود 50 درصد از بودجه را پوشش داده و با نگاهی به گزارشات سال های اخیر در می یابیم درآمد شرکت همواره روندی صعودی را طی کرده و با توجه به افزایش تقاضای کاربران به منظور پرداخت های الکترونیک(pos,ussd,ipg) و با وجود فضای رقابتی موجود به نظر می رسد شرکت در مسیر رشد توانا باشد و بتواند سهم خود از بازار را افزایش دهد.

از مزیت های شرکت نسبت به دیگر رقبا می توان به ساخت بسیاری از نرم افزارها و سخت افزارهای مورد نیاز خود به جای خرید از دیگر شرکت ها اشاره کرد. این موضوع موجب کاهش هزینه های نگهداری و پشتیبانی خواهد شد.

با توجه به ماهیت دانش بنیان بودن شرکت، مدیران آن در صدد اخذ معافیت مالیاتی حدود 90 درصد از درامدهای شرکت هستند که در صورت تحقق آن حدود 7-8 درصد به سود شرکت افزوده خواهد شد. 

با توجه به مطالب مطرح شده به نظر می رسد شرکت در تحقق بودجه سال جاری با مشکلی مواجه نباشد.

60 درصد از کل سهام شرکت به مدیر عامل و ریئس هیئت مدیره و 40 درصد آن هم به بانک کشاورزی اختصاص دارد. با توجه به اظهارات مدیرعامل و رییس هیئت مدیره مبنی بر حفظ مالکیت 51 درصدی، و با توجه به اینکه بانک کشاورزی نیز از مشتریان عمده شرکت می باشد بنابراین به نظر می رسد آسان پرداخت پس از عرضه اولیه فروشنده عمده ای نداشته باشد و از این بابت می تواند برای خریداران جذاب باشد.

از شرکت های رقیب آسان پرداخت که در بورس فعالیت می کنند می توان به کارت اعتباری ایران کیش و تجارت الکترونیک پارسیان اشاره کرد که با P/E حدود 8 در بازار معامله می شوند و با توجه به سود 146 تومانی هر سهم برای سال جاری قیمت هایی در محدوده 1000 تومان برای عرضه جذاب است.

 

از سوی یک کارگزاری ارایه شد:

پیش بینی سود آینده "آپ" به همراه مقایسه با دو شرکت مشابه

کارگزاری بانک توسعه صادرات ضمن تحلیل بنیادی "آپ" ( وضعیت شرکت آسان پرداخت ) و مقایسه با دو شرکت مشابه تجارت الکترونیک پارسیان و کارت اعتباری ایران کیش، سود آینده این شرکت را پیش بینی کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز طبق اعلام قبلی 10 درصد سهام شرکت آسان پرداخت در بازار دوم معاملات بورس عرضه اولیه می شود و طی آن 60 میلیون سهم برای عموم واگذار و 40 میلیون سهم دیگر به کارکنان این شرکت تخصیص داده می شود.

براساس این گزارش، "آپ" درحالی با سرمایه 100 میلیارد تومانی، سود هر سهم سال مالی جاری را 1468 ریال اعلام کرده که فرنوش شیخ الاسلامی از کارگزاری بانک توسعه صادرات ، ضمن تحلیل بنیادی وضعیت مالی و عملیاتی شرکت آسان پرداخت و مقایسه با دو شرکت مشابه تجارت الکترونیک پارسیان و کارت اعتباری ایران کیش، سود آینده این شرکت را پیش بینی کرد.

این سناریوی تحلیلی از سود آینده "آپ"براساس 4 فرضیه افزایش تعداد تراکنش ها در سال 95 به نسبت رشد سال قبل، در نظر گرفتن نرخ اجاره بهای سه ماهه دستگاه های pos برای کل سال، افزایش تعداد دستگاه های pos تا 500 هزار دستگاه برای سال مالی جاری و در نظر گرفتن حاشیه سود 10 درصد برای سال مالی انجام و اعلام شده به دلیل افزایش قدرت خرید و تسویه حساب ادارات و افزایش تعداد تراکنش ها در ماه های پایانی سال، شرکت توانایی تحقق سود تا 150 تومان را خواهد داشت.



یک تحلیلگر اعلام کرد: 7 نکته درباره قرارداد اخیر سایپا - پژو

نظر

در گفت و گو یک کارشناس با بورس پرس اعلام شد:
7 نکته درباره قرارداد اخیر سایپا - پژو و تصویری کلی از سال آینده "خساپا"

یک کارشناس بازار سرمایه 7 نکته در رابطه با قرارداد اخیر سایپا با پژو اعلام و تصویری کلی از سال آینده این شرکت بورسی ارایه کرد.

احمدعلی محصصی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، در رابطه با قرارداد اخیر سایپا با پژو که پنچ شنبه گذشته در جریان بازدید مدیر عامل پژو سیتروئن از کارخانه سایپا کاشان نهایی شده ، به 7 نکته اشاره کرد و اظهار داشت: با اجرای این قرارداد، مبلغ فروش نقدی سایپا کاشان به سود کل زیر مجموعه ها و سایپا اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه اینکه قطعات مورد نیاز تا زمان ساخت در داخل ، توسط سیتروئن انجام خواهد شد ، هزینه تامین مالی از دو ش ساپپا برداشته خواهد شد و از این محل ، هزینه هنگفتی متوجه ساپیا نخواهد بود.

این کارشناس به سومین نکته اشاره کرد و گفت: همچنین با اجرای قرارداد ، شرکت های قطعه ساز برتر هم از بابت فروش قطعات با افزایش حجم فروش و سود مواجه خواهند شد. نکته چهارم هم مربوط به این است که با افزایش فروش نمایندگی های ساپیا در سراسر کشور، هزینه های سربار تولید و فروش هر واحد محصول کاهش خواهد یافت. در این میان با فعال شدن نمایندگان سیتروئن، بهره وری بیشتری در انتظار خواهد بود.

محصصی افزود: علاوه بر این سود ناشی از فروش محصولات جدید ، باعث ارتقاء کیفیت سود سایپا شده و بجای سود غیر عملیاتی ، سود عملیاتی افزایش می یابد. همچنین به دلیل ترکیب سهامداری تو در تو ، سود کل شرکت های زیرمجموعه سایپا افزایش خواهد یافت.

وی نکته هفتم را مربوط به افزایش سود نقدی "خساپا" دانست که باید توسط کارشناسان برآود شود اما تاکید کرد: همه این فرآیندها ظرف یکسال نخواهد بود ولی برای سال بعد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و سایپا به سهم رشدی - ارزشی با امکان افزایش P/E تبدیل خواهد شد.

یک کارگزاری با توجه به چند عامل پیش بینی کرد:
وضعیت 4 گروه و چند شرکت در هفته ای با سه روز کاری
کارگزاری آبان با توجه به چند عامل درون سازمانی، تعطیلی دو روزه هفته جاری و افزایش قیمت نفت، وضعیت گروه های خودرویی، پالایشگاهی، فلزی و معدنی و چند شرکت تازه وارد را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روند معاملات بازارسهام با روشن شدن موتور خودرو سازان با تغییراتی روبرو شده و هفته جاری هم تعطیلی دو روزه تاسوعا و عاشورا در پیش رو است .

در این میان کارگزاری آبان پیش بینی کرد با توجه به عرضه های پرحجم شرکت های حقوقی، نحوه داد و ستد گروه های پیشرو بازار، احتمال کم عرضه اولیه نماد آپ و همچنین با در نظر گرفتن تعطیلات و عملا نیمه تعطیل بودن هفته ، انتظار می رود در سه روز کاری پیش رو، بازاری کم حجم و کم نوسان اما متعادل و مثبت را نظاره گر باشیم.

احتمالا نمادهای گروه خودرویی به لیدری نمادهای "خودرو، خساپا و خزامیا" مورد توجه بیشتر معامله گران قرار خواهند گرفت و در کنار نمادهایی همانند "خچرخش و خلنت"، داد و ستدهای مثبتی را تجربه خواهند کرد.

نمادهای تازه وارد "بکهنوج و غگلستا" به دلیل عرضه مکرر صف خرید طی چهارشنبه گذشته، احتمالا چند روزی با تعادل قیمتی و جابجایی سهامداران مواجه باشند اما با توجه به ارزندگی هر دو سهم مذکور و همچنین با در نظر گرفتن صف خرید نماد "کرمان" (سهامدار عمده بکهنوج) ، با آهنگی آهسته و دیدی میان مدت، رشد قیمتی مجدد را تجربه کنند.

ولی نماد "زگلدشت" به دلیل رشد بالای سهم و فروش های سهامدار عمده، احتمالا همچنان از فشار فروش بالایی برخوردار باشد و افت قیمتی را تجربه خواهد کرد.پ

با رشد قیمت جهانی نفت به دلیل کاهش ذخایر استراتژیک نفت امریکا و قرار گرفتن آن در قیمت های بیش از 50 دلار در هر بشکه، انتظار می رود گروه پالایشگاهی در کنار گروه های فلزی و معدنی (به دلیل کاهش شاخص دلار و انتشار اخبار نامناسب وضیعت اشتغال آمریکا) پرتقاضا مورد دادوستد قرار گیرند.

در این بین نمادهای "شراز، شبریز، فنوال، فزرین، کیمیا، فولای، فلوله، فخاس و فروس" به دلیل شناوری پایین تر، مورد توجه بیشتر نوسان گیرها خواهند بود.

در گروه محصولات کاغذی، "چکاپا" به دلیل شایعه تعدیل مثبت و "چکاوه" به دلیل خبر افزایش سرمایه همچنان پرتقاضا خواهند بود. "چکاوه" پیشنهاد هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه 150درصدی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران به منظور اصلاح ساختار مالی و تأمین مالی جهت جایگزینی و بهسازی دستگاه خمیرسازی را منتشر کرده است.

در برنامه بازدید کانون کارگزاران و بورس از محل کارخانه:
آخرین وضعیت مالی و عملیاتی صنعتی بهشهر اعلام شد


با هماهنگی کانون کارگزاران بورس و شرکت بورس تهران، مدیرعامل صنعتی بهشهر آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت بورسی را برای فعالان بازدیدکننده از کارخانه اعلام کرد.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت صنعتی بهشهر هفته پیش میزبان گروهی از کارشناسان و کارگزاران بازار سرمایه بود که با هماهنگی کانون کارگزاران بورس و شرکت بورس تهران انجام شد.

"غبشهر" که بعد از افزایش سرمایه 194 درصدی در اردیبهشت سال جاری ، 300 میلیارد تومانی شده و سود هر سهم سال مالی آذر را 416 ریال پیش بینی کرده، سال گذشته با حواشی مرتبط با سهامدار عمده و عربستانی یعنی صافولاد (که به طور مستقیم 72 درصد سهام این شرکت بورسی را دارد) و شایعاتی مبنی بر کناره گیری این مالک و تشکیل کمپین نخریدن محصولات مواجه شد که به گفته مدیرعامل شرکت، توسط رقبا و با هدف کاهش سهم بازار صورت گرفت که موفق نشدند.

براساس این گزارش، بعد از بازدید فعالان بازار از کارخانه و خطوط تولید جدید و قدیم شرکت صنعتی بهشهر، محمود شه رضایی مدیرعامل آن ضمن ارایه توضیحاتی ، به سئوالات حاضرین پاسخ داد و آخرین وضعیت مالی و علمیاتی "غبشهر" را اعلام کرد که چکیده نکات مهم اعلامی به شرح زیر است:

- این شرکت از سال 1330 توسط توسعه صنعتی بهشهر تاسیس و از سال 1374 در بورس تهران پذیرفته شده است. سال 88 با تغییراتی در ترکیب سهامداری و همچنین تحولاتی مانند انتقال شرکت مارگارین به محوطه صنعتی بهشهر، تغییر ساختار و بازسازی خصوط تولید و... روبرو شده و هم اکنون 33 درصد سهم بازار محصولات را در اختیار دارد.

- ظرفیت تولید "غبشهر" بعد از افزایش سرمایه اخیر، از 360 به 500 هزار تن رسیده و باعث افزایش سهم تولید روغن مایع نسبت به روغن مایع شده است. افزایش قیمت 9 درصدی محصولات از مرداد اعمال شده و خطوط جدید از کشورهای چون آلمان و ایتالیا با اخرین فناوری تجهیز شده است.

- این شرکت دارای 730 نیروی انسانی استخدامی، 800 نیروی انسانی پیمانکاری، 1000 نیروی فعال در شرکت زیرمجموعه (طلوع پخش آفتاب ) و 400 تا 500 نیروی پیمانکار غیر مستقیم بوده و تا 70 روز توان نگه داشتن موجودی 130 هزار تنی در انبارها را دارد. بیشترین واردات مواد اولیه هم مربوط به سویا با 60 درصد است.

- پیش بینی فروش محصولات در بودجه 95 از 2.07 هزار میلیارد تومان به 2.221 هزار میلیارد تومان تعدیل شده و در 6 ماهه منتهی به 31 خرداد، 1.014 هزار میلیارد تومان محقق شده و بودجه پیش بینی هم تا پایان سال مالی پوشش داده می شود.

- در عملکرد 6 ماهه، 110 ریال از سود پیش بینی شده 461 ریالی معادل 27 درصد محقق شده و عملکرد 9 ماهه شرکت هم تا چند روز دیگر در کدال منتشر می شود.حاشیه سود ناخالص هم 10 درصد است.

- فروش محصولات شرکت در سه مقطع زمانی قبل از نوروز ، ماه رمضان و محرم بیشتر می شود.

- بخش صادرات به تازگی و مجددا" راه اندازی شده و فعلا" هر ماه 100 تا 200 تن به کشورهای چون افغانستان و کشورهای آسیانه میانه صادرات محصولات انجام می شود.

- تنها اثر تک نرخی شدن ارز ، افزایش سرمایه در گردش بوده و در این حالت دولت باید مجوز افزایش قیمت محصولات را بدهد. در غیر این صورت به دلیل افزایش بهای تمام شده ، شرکت به سرعت زیانده خواهد شد.

- آخرین رتبه شفافبت شرکت صنعتی بهشهر در بورس 4 بوده که رتبه بالا و بسیار مناسبی از نظر شفافیت اطلاعات است.

بلوک 4.9 درصدی "وپاسار" امروز در بورس عرضه می شود
بلوک 4.9 درصدی بانک پاسارگاد امروز توسط یک سهامدار حقوقی در بورس عرضه می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز طبق اعلام قبلی ، سرمایه گذاری سامان مجد که 4.94 درصد سهام بانک پاسارگاد را در اختیار دارد اقدام به این بلوک می کند تا در صورت انجام معامله از ترکیب سهامداری آن خارج شود.

این بلوک شامل بیش از 4 میلیارد و 492 میلیون سهم است که به قیمت پایه هر سهم 112 تومان و به ارزش پایه بیش از 279 میلیارد تمان به صورت نقد و از سوی کارگزاری تامین سرمایه نوین روانه میز فروش می شود.

"وپاسار" با سرمایه 5.4 هزار میلیارد تومانی دومین بانک بزرگ بورسی ( بعد از بانک صادرات) از لحاظ سرمایه اسمی است.

 

 



زمان احتمالی عرضه اولیه سهام شرکت آسان پرداخت

نظر

طی روزهای اخیر رقم خورد؛

اجرای یک استراتژی جدید سرمایه گذاری در بورس

تاکنون روال عادی و همیشگی بورس چنین بود که خرد جمعی و کلیت بازار در میان گروه های مختلف، هر مقطع زمانی یک صنعت خاص را دارای پتانسیل رشد ارزیابی می کرد و حجم نقدینگی افراد به سمت سهام شرکت های فعال آن سرازیر می شد؛ آنچنان که حرکت سهام در یک گروه و یا صنعت خاص به صورت دسته جمعی و با حضور اکثریت نمایندگان آن روی می داد.
دیدگاه سرمایه گذاران بورسی به خرید سهام این روزها شکل تازه ای به خود گرفته و تغییراتی در استراتژی اغلب فعالان بازار مشاهده می شود که در نوع خود جای تأمل و البته جالب توجه به نظر می رسد.

به گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، تاکنون روال عادی و همیشگی بورس چنین بود که خرد جمعی و کلیت بازار در میان گروه های مختلف، هر مقطع زمانی یک صنعت خاص را دارای پتانسیل رشد ارزیابی می کرد و حجم نقدینگی افراد به سمت سهام شرکت های فعال آن سرازیر می شد؛ آنچنان که حرکت سهام در یک گروه و یا صنعت خاص به صورت دسته جمعی و با حضور اکثریت نمایندگان آن روی می داد.

اما نکته جالب توجه در این روزهای بازار آن است که در اکثر گروه ها دیگر خبری از حرکت های دسته جمعی و یکپارچه به چشم نمی خورد و تغییر روندها و تحرکات تنها به یک سهم خاص از یک گروه معطوف می شود. اتفاقی که دیروز هم در گروه های متعددی از جمله خودرویی، پالایشی، قندی و رایانه و نظایر آن مشاهده شد.

بدین ترتیب با استراتژی جدیدی که این روزها بر دیدگاه سرمایه گذاران و سهامداران غالب شده، دیدیم که دیروز در گروه خودرویی سهمی همچون سایپا در حالی پس از 253 میلیون معامله با صف خرید حدود 71.6 میلیونی رو به رو شد که در مقابل، سایر نمادهای خودرویی و حتی زیر مجموعه های خود "خساپا" همچون زامیاد، سایپا دیزل و پارس خودرو حتی تا نزدیکی آستانه منفی و حداقل قیمت مجاز روزانه نیز پایین رفتند.

در گروه پالایشی هم مشاهده می شود که در حالی سایر سهم ها همانند "شبندر" که زمانی پیشتاز گروه و لیدر بازار بود، امروزه چندان نمی تواند پر قدرت ظاهر شود. بلکه قدرت در دستان نماد "شبریز" افتاده تا در افت قیمت سهام پالایش نفت بندر عباس، روندی مثبت را در پیش گیرد.

یا در گروه قندی همه نمادها در حالی قرمز پوش شدند که سهم "قمرو" راه خود را از سایر نمادهای گروه جدا کرد و صف خرید بود.

"مداران" هم در گروه رایانه ای بورس از وضعیتی مشابه برخوردار بود؛ تا جاییکه این سهم در حرکت نوسانی و کم رمق هم گروهی هایش صف خرید شد و معاملات نسبتاً پر حجمی را در اختیار داشت.

اما سوال اصلی اینجاست که چه عاملی موجب بروز این دیدگاه در سرمایه گذاران و فعالان بازار سهام شده است؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت شاید مهمترین عاملی که می توان در رابطه با این نحوه عملکرد و با یک استراتژی جدید معاملاتی که امروزه در میان سرمایه گذاران و سهامداران فراگیر شده، اشاره کرد، عامل نقدینگی باشد. فاکتوری مهم و اثرگذار که می تواند روند سهمی را بدون دخالت هیچ عامل بنیادی و اقتصادی دیگری دگرگون سازد.

چرا که این روزها بازار سهام به شدت از نبود نقدینگی رنج می برد و سرمایه های افراد در میان هر گروه به سمت آن سهامی می رود که در قیاس با بقیه هم گروهی هایش از پتانسیل بالاتری برخوردار بوده، سهام شناور آزاد و یا سرمایه پایین تری داشته باشد تا براحتی با نقدینگی کمتری امکان رشد بیشتری پیدا کند و به صف خرید برسد.

به عبارتی به نظر می رسد در دوره فعلی نقدینگی در بورس به صورت کاملاً برنامه ریزی شده و با حساب و کتاب خاصی میان گروه ها و صنایع مختلف در گردش می باشد تا هر بار در هر گروه، سهی که طبق عوامل مذکور در بالا، شرایط مساعدتری را دارد مورد هدف قرار دهد که البته این رفتار را با توجه به افت قیمت ها و نبود انگیزه و فروشنده بالقوه، بیشتر در سهام کوچک می توان به چشم دید.

همین تزریق نقدینگی حساب شده به سهم است که موجب می شود سهمی همانند سایپا در غلبه روند منفی بر کلیت گروه، با آن حجم عظیم معاملاتی صف خرید میلیونی هم داشته باشد. چرا که اهالی بازار با مشاهده پتانسیل های لازم برای یک سهم به سراغ آن می روند و در ادامه وجود اخبار و اطلاعات پشت پرده هم می تواند مزید بر علت شده و به سهم قدرت لازم را جهت رشد اعطا کند.

در نتیجه اینگونه نیست که وقتی همه سهام یک صنعت خاص با نزول قیمت ها همراه است و تنها یک سهم همچنان تمایل به رشد دارد، یعنی خرد جمعی در خصوص ارزنده بودن آن سهم از اطمینان لازم برخوردار است و مابقی سهام آن گروه مناسب سرمایه گذاری نیستند؛ بلکه علت اصلی این قضیه همان قدرت نقدینگی است که با نیم نگاهی به اخبار داخلی و اتفاقات پیرامون و پشت پرده یک شرکت به سراغ سهام آن می رود. اما اینکه یک گروه به صورت یکپارچه و با حضور دسته جمعی نمادهای فعال خود در یک جهت خاص حرکت نمی کند، در کم بودن حجم نقدینگی مورد انتظار بازار است که به اندازه لازم برای به حرکت در آوردن یک گروه کافی نیست و زورش تنها به حرکت دادن یک سهم می رسد.

به هر ترتیب این هم دیدگاه جدیدی است که این روزها در بورس به اجرا در آمده و تأکید بر این نکته دارد که در هر شرایط و هر زمانی سرمایه و پول، به خوبی راه خود را پیدا می کند و گویا استراتژی فعلی بازار همین اتفاقی است که اخیراً در بازار قابل مشاهده است. بگونه ای که به نظر می رسد تا زمانی که نقدینگی پر قدرت برنامه خاصی برای ورود به بورس نداشته باشد شرایط به همین منوال پیش خواهد رفت.

 


در گفتگو با مدیرعامل گروه مالی نور انوار مطرح شد:
محدوده زمانی و قیمتی یکسان سازی نرخ ارز کجاست؟/ بازار ارز در انحصار کامل دولت

بازار ارز، بازاری است که به صورت کاملاً انحصاری در اختیار دولت بوده به اصطلاح اقتصاددانان به صورت شناور مدیریت یا میخکوب شده است و اینکه در چه زمانی و چه محدوده قیمتی این بازار به صورت تک نرخی درآید بستگی به تصمیم دولت دارد.

زمان تک نرخی کردن ارز که یکی از تصمیمات تیم اقتصادی دولت می باشد و محدوده قیمتی که ارز در آن به صورت یک نرخ واحد در خواهد آمد، برای بسیاری از فعالان اقتصادی جای سوال دارد.

در همین ارتباط مدیرعامل گروه مالی نور انوار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بازار ارز، بازاری است که به صورت کاملاً انحصاری در اختیار دولت بوده به اصطلاح اقتصاددانان به صورت شناور مدیریت یا میخکوب شده است و اینکه در چه زمانی و چه محدوده قیمتی این بازار به صورت تک نرخی درآید بستگی به تصمیم دولت دارد. اما در رابطه با اینکه یکسان سازی نرخ ارز قبل یا پس از انتخاب ریاست جمهوری اجرایی شود باید گفت، بهتر است این اتفاق هر چه زودتر بیفتد. چرا که از نظر اقتصاد دانان دو نرخی بود ارز یک بازار سرمایه و رانتی را ایجاد می کند و فعالان این بازار منفعتی واهی خواهند برد و این نوعی فساد است.

حسین نصیری در ادامه افزود: اگر دولت پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به اجرای تصمیم یکسان سازی نرخ ارز اقدام کند، یک پیام خوب اقتصادی به ملت خواهد داد، چرا که با توجه به این موضوع که دو نرخی شدن ارز ثمره دولت قبلی است، دولت روحانی نشان خواهد داد که قصد دارد با فساد و رانت خواری مبارزه کند.

وی در خصوص محدوده ای که دلار ممکن است در آن یکسان سازی شده و از دو نرخی بودن خارج شود، گفت: سطحی که دلار در آن به صورت تک نرخی در خواهد آمد به سیاست های اقتصادی دولت وابسته است ولی در اقتصادی که 80 درصد آن را واردات به خود اختصاص داده، کاهش نرخ ارز، نهادهای تولید را ارزان تر، بهای تمام شده کالاها را به خود اختصاص داده، کاهش نرخ ارز، نهادهای تولید را ارزان تر، بهای تمام شده کالاها را با کاهش و سودآوری شرکت ها را با رشد همراه می کند و منجر به کاهش تورم نیز خواهد شد. بر این اساس احتمال آن وجود دارد که دولت به دلیل کنترل تورم و کاهش سطح عمومی قیمت ها، حدود 3 هزار تومان را برای یکسان سازی انتخاب کند و تک نرخی شدن ارز در سطوح نزدیک به 4 هزار و یا کمتر از 2500 تومان بعید به نظر می رسد.

نصیری ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا آپشن های ارزی برای اطمینان از معاملات وجود دارد چرا که برای انجام مبادلات ارز باید در یک سطح مشخصی ثابت شود، اما در این بازار مشتقات ارزی برای ثابت شدن نرخ ارز در مبادلات تجاری و ارتباط با دنیا وجود ندارد.

وی تأکیدکرد: دولت به صورت کامل بر بازار ارز انحصار دارد چرا که بزرگترین عرضه کننده و کنترل کننده آن می باشد و بنا به سیاست هایی که دارد می تواند در یک محدوده مناسب ارز را تک نرخی کند.

حسین نصیری در خاتمه گفت: به طور کل ارز تک نرخی از جهات مختلف به نفع اقتصاد خواهد بود و فساد را از بین می برد و باعث ایجاد رونق نسبی در اقتصاد کشور خواهد شد.

"آپ" امروز معرفی می شود/ اطلاعات جدید+ زمان احتمالی عرضه اولیه 10 درصدی

شرکت آسان پرداخت با ارایه عملکرد 12 ماهه سال گذشته و اطلاعات جدید، امروز برای سرمایه گذاران معرفی می شود تا به احتمال زیاد چهارشنبه جاری یا هفته آینده عرضه اولیه شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت آسان پرداخت که 5 مهر با نماد "آپ" در تابلوی دوم معاملات بورس درج شده ، ساعت 14 امروز دوشنبه جلسه  معارفه ایی در هتل اسپیناس (واقع در بلوار کشاورز) جلسه معارفه برگزار می کند تا آماده عرضه اولیه  10 درصد سهام شود.

قرار بود سهام این شرکت نیمه شهریور وارد بورس شود اما به لزوم طی مراحل قانونی و ارایه آخرین اطلاعات برای درج نماد، قرار شده هفته آینده 100  میلیون سهم آن به احتمال زیاد در چهارشنبه جاری و با احتمال کمتر، هفته آینده و قبل از تاسوعا عرضه اولیه شود.

"آپ" با سرمایه اسمی 75 میلیارد تومانی در عملکرد 12 ماهه سال گذشته ، برای هر سهم 1675 ریال سود محقق کرده و با فروش بیش از 2 هزار میلیارد تومانی، دارای  سود ناخالص 7.5 درصدی شده اما با ارایه اطلاعات جدید، این شرکت در اولین پیش بینی سود سال مالی اسفند، سرمایه اسمی را 100 میلیارد تومان و سود هر سهم را 1,468 ریال اعلام کرده است.

علاوه بر این با انتشار گزارش عملکرد سه ماهه منتهی به 31 خرداد ، 396 ریال محقق شده است.

این شرکت با مشارکت 40 درصدی بانک کشاورزی و 60 درصدی دو فرد حقیقی، در زمینه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک از طریق بسترهای دستگاه کارت‌خوان (POS)، درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) و درگاه پرداخت موبایلی (USSD) با پذیرش کلیه کارت‌های بانکی نقدی و اعتباری فعالیت دارد.

توضیح خنثی هم مانع رشد 46 درصدی این شرکت قندی نشد


قند مرودشت هم بعد دو شرکت همگروه، درباره رشد 46 درصدی قیمت سهام در 9 روز کاری توضیحی خنثی داد اما امروز با کاهش قیمت همراه نشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درجریان معاملات امروز که سهام اکثر شرکت های خودرو با رشد قیمت و صف خرید همراه شده اند، اکثر شرکت های قندی با کاهش قیمت و صف فروش روبرو شده اند.

در این میان قند مرودشت هم بعد از قند چهارمحال و قوچان و بجنورد درباره رشد 46 درصدی قیمت سهام در 9 روز کاری (از 385 تومان 31 شهریور به 560 تومان امروز) توضیحی خنثی داد اما امروز با کاهش قیمت همراه نشد.

این شرکت 12 میلیارد تومانی، برنامه افزایش سرمایه 108 درصدی از سود انباشته دارد و اولین پیش بینی سود سال مالی تیر 96 را 113 ریال اعلام کرده است.

محمود ماجدی مدیرعامل "قمرو" با ارسال نامه ای به سازمان بورس در خصوص وضعیت معاملات و افزایش قیمت سهام شرکت اعلام کرد: با توجه به اطلاعات حسابرسی نشده سال مالی منتهی به 31 تیر 95 که در تاریخ 29 شهریورماه به اطلاع عموم رسیده و از طرفی بهره برداری سال جاری و تولید از امروز آغاز شده است، تنها موردی که از نظر این شرکت در پیش بینی قبلی تأثیرگذار بوده انتقال مقدار حدود 4.400 تن از موجودی تفاله خشک سال مالی قبل است که به علت عدم فروش به سال مالی جدید انتقال یافته است که به نظر نمی رسد بعد از مورد یادشده باتوجه به اینکه کلیه تولیدات فروش رفته پیش بینی شده است تغییرات با اهمیتی متصور باشد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت:
بورس انرژی میزبان100 هزار بشکه نفت صادراتی در روز می شود

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت از آماده شدن زیرساخت های عرضه روزانه 100 هزار بشکه نفت صادراتی در بورس انرژی خبر داد و گفت: اجرای این طرح در انتظار تایید سازمان بورس است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن قمصری درباره آخرین وضعیت طرح عرضه نفت خام در بورس به ایرنا گفت: مقدمات و زیرساخت های عرضه نفت خام فراهم شده و فقط بخشی از مسایل مربوط به قیمت و چگونگی پرداخت باقی مانده است. حتی مدل قیمتی برای نرخ نفت خام عرضه شده در بورس نیز تهیه شده و در اختیار سازمان بورس قرار دارد تا پس از تصویب توسط این سازمان اجرایی شد. البته باید سازمان بورس قیمتی را برای نفت خام صادراتی عرضه شده در بورس تعیین کند که مورد تایید وزارت نفت نیز باشد.

وی درباره زمان آغاز عرضه نفت خام در بورس گفت: امیدواریم تا پایان امسال و پس از رفع مسایل باقی مانده، عرضه نفت خام در بورس را آغاز کنیم.

قمصری با بیان این که نفت خام در بورس انرژی به خریداران عرضه خواهد شد، افزود: در گام نخست، عرضه نفت خام در بورس به صورت محدود خواهد بود و بر این اساس روزانه 100 هزار بشکه معامله می شود.

پیش بینی مثبت کارشناسان از ورود نفت به کانال های 60 و 70 دلاری

اقتصاد دانان مریل لینچ معتقدند قیمت نفت طی سال جاری و آینده وارد کانال های 60 و 70 دلاری خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خبرآنلاین، در پی همکاری عربستان برای کاهش تولیدات ، تحلیل گران پیش بینی کردند قیمت نفت در هفته آینده نیز صعودی شود. چرا که کاهش قیمت نفت تاثیرات مخربی بر اقتصاد عربستان گذاشته و نفت کمتر از 50 دلاری بزرگترین تولیدکننده نفت جهان را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

پس از اولین افت قیمت نفت در سال 2008 ، موافقت با فریز نفت، اولین توافق اوپک محسوب می شود.

در این رابطه هلیما کرافت از کارشناسان اقتصادی با اعلام اینکه عربستان بسیار کوتاه آمده تا توانسته به تقاضای ایران پاسخ دهد، ادامه داد: در حالی به دلیل تعداد دکل های نفتی و اتفاق های غیر قابل پیش بینی، احتمال تلاطم بازار وجود دارد که زمان نفت 40 دلاری به پایان رسیده است. بنابراین پیش بینی می شود قیمت نفت در سال میلادی جاری و آینده در کانال 50 و 60 دلاری حرکت کند.

به باور وی اعضای اوپک نمی توانستند کاهش قیمت نفت را تحمل کنند و عربستان هم به پول نیاز دارد. در نتیجه توافق اخیر اوپک قطعا" اجرا خواهد شد.

از سوی دیگر اقتصاد دانان مریل لینچ معتقدند قیمت نفت در سال آینده 60 و اواسط 2017 به 70 دلار بالغ خواهد شد.


 



شرکت آکنتور حاشیه دار بورس / توضیح خنثی \قشیر\

نظر

 سرویس های جدید فناوری «اینترنت اشیا»، رونمایی شد

همراه اول در روز پایانی نمایشگاه ایران تلکام 2016 از سرویس های جدید مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT)، رونمایی کرد.

به گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، همراه اول به منظور فراهم سازی بستر مناسب برای هوشمندسازی کشور، در حال توسعه بزرگترین زیرساخت نرم افزاری و همچنین پلتفرم لازم جهت پیاده سازی اینترنت اشیا و شبکه های پهن پوشش کم مصرف در کشور است تا به عنوان اپراتور ملی زیرساخت های لازم را در جهت ایجاد کشوری هوشمند، فراهم سازد.

راهکارهای جدید همراه اول که در نمایشگاه تلکام رونمایی شد، شامل کنتورهای انرژی هوشمند، سامانه تعاملی هوشمند خودرو، شهر هوشمند، سلامت همراه و همچنین خانه هوشمند است.

اینترنت اشیا مفهومی جدید در دنیای ارتباطات و انقلابی در فناوری اطلاعات است که در آن برای تمامی اشیا قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌ های ارتباطی، فراهم می‌ شود به گونه ای که در آن مجموعه ای از تمامی اشیای متصل به یکدیگر اطلاعات جامع و یکپارچه ای را برای تصمیم گیرندگان و مدیران فراهم می سازند. در نتیجه بینش حاصل از این اطلاعات کاربردهای وسیعی در برنامه ریزی های کلان شهری و همچنین بهینه سازی تصمیمات مدیران خواهد داشت.

ارزش بازار اینترنت اشیا در دنیا و تا سال 2022 در حدود 15 تریلیون دلار بیش بینی شده است که حاصل ارتباطات فراهم شده بین بیش از 50 میلیارد شی خواهد بود.

در مورد رشد 75 درصدی قیمت سهام در 15 روز کاری:
توضیح خنثی "قشیر" که برنامه افزایش سرمایه حدود 230 درصدی دارد

قند شیروان قوچان و بجنورد که برنامه افزایش سرمایه حدود 230 درصدی دارد، در مورد رشد 75 درصدی قیمت سهام در 15 روز کاری توضیحی خنثی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، قند شیروان قوچان و بجنورد از جمله شرکت های حذف شده از بورس است که اردیبهشت 88 پس از 10 سال حضور به دلیل عملکرد نامطلوب و تداوم زیان از بورس اخراج شد و پس از اصلاح ساختار مدیریتی، نیروی انسانی و مالی همچنین تغییر در سیستم تولید و بازاریابی و تغیرات اساسی ساختاری از 18 بهمن 90 در بازار دوم معاملات فرابورس پذیرفته شد.

این شرکت در نظر دارد سرمایه بیش از 10 میلیارد تومانی کنونی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به 33 میلیارد تومان برساند

براساس این گزارش، "قشیر" درحالی طی سه ماه اول سال جاری با نوسان قیمتی 272 تا 315 تومانی هر سهم سپری کرده که در 15 روز کاری گذشته با رشد قیمت سهام از 300 تومان 16 شهریور به حدود 526 تومان چهارشنبه گذشته رسیده تا در کنار اکثر شرکت های قندی یکی از گزینه های خرید برخی سهامداران باشد.

در این میان محسن طیبی مدیرعامل این شرکت با ارسال نامه ایی به سازمان بورس ، از عدم تغییر سود 98 ریالی هر سهم خبر داد

از سوی یک کارگزاری ارایه شد:
پیش بینی عرضه و تقاضای 10 صنعت در هفته جاری / همه نگاه ها به "خساپا و خودرو"

کارگزاری آبان وضعیت 9 گروه خودرو، سرمایه گذاری، فلزی ، معدنی، غذایی، قندی ، کانی های غیرفلزی، پتروشیمی، شیمیایی و پالایشگاهی و سهم تازه وارد فرابورسی در هفته جاری را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کارگزاری آبان درباره گروه های لیدر در هفته جاری اعلام کرد با وجود صف خرید و شرایط مساعد تکنیکالی اکثر نمادهای گروه خودرویی، انتظار می رود طی معاملات امروز نمادهای این گروه شروعی متعادل داشته باشند. چرا که عرضه های بسیار پرحجم نماد "خساپا" و تداوم ساز مخالف معاملات نماد "خودرو" می تواند روند صعودی گروه را مختل کند.

با این حال به طور قطع همه نگاه ها به نمادهای "خساپا و خودرو" خواهد بود. بطوری که در صورت عدم عرضه های پرحجم در نماد "خساپا" از سوی حقوقی، می توان به ادامه معاملات مثبت و رشد قیمتی کوتاه مدت گروه خودرو خوش بین بود. اما در صورت عرضه های مجدد، پیش بینی می شود با عقب نشینی خریداران و افزایش قدرت فروشندگان شاهد ایجاد گارد نزولی گروه های خودرویی و قطعه سازها باشیم. بنابراین، رصد معاملات روز شنبه برای گروه و کل بازار حائز اهمیت است.

چهارشنبه گذشته گروه سرمایه گذاری ، شاهد ادامه معاملات پرحجم و مثبت نمادهای "وگستر، ونیرو، وبهمن و وساپا" بودیم که پیش بینی می شود نمادهای مذکور با توجه به رشد هفته گذشته و شناسایی سود سهامداران کوتاه مدتی، معاملات متعادل تری را در شروع هفته تجربه کنند. در این میان بازگشایی حق تقدم نماد "وساپا" و دادوستدهای آن می تواند معاملات این نماد را تحت تاثیر قرار دهد و حائز اهمیت باشد.

انتظار می رود گروه های فلزی و معدنی، به خصوص گروه روی و تک نمادهایی همانند "کیمیا، فزرین، فسرب، زنگان، کمنگنز، فباهنر، وتوکا، فخاس، ذوب و فلوله" پر تقاضا و مثبت تر از چهارشنبه دنبال شوند. در این بین افزایش مجدد قیمت های جهانی می تواند مزید بر علت باشد.

پیش بینی می شود گروه روی در کنار گروه زغال سنگ با تعدیلات مثبت و مناسب سود در گزارش های دوره ای پیش رو، علاوه بر تحکیم روند صعودی، رشد قیمتی هفته های اخیر را منطقی کنند.

در گروه غذایی به خصوص نماد شرکت های لبنیاتی که این روزها اکثرا مثبت و پرتقاضا دنبال می شوند، نماد "غگلستا" با توجه به قیمت مناسب عرضه اولیه می تواند در کنار دیگر نماد تازه وارد ( زگلدشت) با صف خرید پرحجم، رشد قیمتی را تجربه کند تا سریال عرضه اولیه های کوچک اما سود آور تداوم داشته باشد.

گروه قندی که رشد بسیار مناسب کوتاه مدتی را در هفته های اخیر تجربه کرده، طی چهارشنبه با عرضه های بسیار پرحجمی مواجه شد و پیش بینی می شود در شروع هفته منفی باشند اما با توجه به قرار داشتن در موج سوم پرقدرت صعودی و ادامه رشد قیمت های جهانی شکر از اصلاح و استراحتی کوتاه برخوردار بوده و احتمالا مجددا به مدار رشد بازگردند.

در پایان معاملات چهارشنبه نماد "اپرداز" برای اعلام تعدیل پیش بینی سود که احتمالا تعدیل مثبت و بیشتر از 20 درصد خواهد بود، متوقف شد. شنیده هایی از توقف نماد "مداران" نیز به گوش می رسد و پیش بینی می شود گروه بنیادی محور آی تی در صورت بازگشایی نماد "مرقام" مورد توجه مجدد فعالین بازار قرار گرفته و در نیمه دوم سال رشد قیمتی مناسبی را تجربه کنند.

از دیگر گروه های مورد توجه هفته می توان به گروه کانی های غیرفلزی به لیدری "کاذر" اشاره کرد.

احتمالا گروه های پتروشیمی، شیمیایی و پالایشگاهی نیز با توجه به توافق کشورهای عضو اوپک مبنی بر کاهش تولید و در نتیجه شروع دور تازه رشد جهانی قیمت نفت، با افزایش تقاضا و معاملات مثبتی مواجه گردند.

در این بین به نظر می رسد برخی نمادها همانند "شراز، شاوان، شتران، خراسان، کرمانشا، ساینا، مارون، شخارک، شفارس، پترول، وپترو، شدوص و شسینا" به دلیل احتمال رشد قیمت های اوره، آمونیاک، متانول، مواد شوینده و ادامه حمایت های سهامداران عمده و همچنین با توجه به شرایط تکنیکالی مناسب از اقبال بیشتری برخوردار باشند.

 ادامه روند صعودی بورس در پاییز سال جاری

شرکت حاشیه دار بورس برای پنجمین بار دو مجمع را لغو کرد و رکورد دار شد

شرکت حاشیه دار، مبهم و عجول کنتورسازی ایران برای پنجمین بار دو مجمع سالانه و فوق العاده را لغو کرد و رکورددار شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کنتور سازی که از نظر سازمان بورس شرکتی مبهم در مورد در خصوص تامین و تجهیز کلیه اصناف به انواع صندوق فروشگاهی بشمار می رفت و از 13 شهریور با نماد توقف به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات مواجه است، برای پنجمین بار دو مجمع سالانه و فوق العاده را لغو کرد و رکورد دار شد.

"آکنتور" که به رغم سپری شدن 7 ماه از سال و سه ماه از فصل مجامع ، هنوز مجمع سالانه را برگزار نکرده، بعد از لغو 4 باره مجامع سالانه و فوق العاده طی تیر تا شهریور، قصد داشت صبح پنچ شنبه گذشته 8 مهر این دو مجمع را ( البته بدون مجوز قانونی سازمان بورس برای افزایش سرمایه 125درصدی از تجدید ارزیابی دارایی) برگزار کند اما ساعت 20:03 شب چهارشنبه هر دو مجمع را لغو کرد.

به این ترتیب این شرکت حاشیه دار ، برای پنجمین بار دو مجمع را لغو کرد و از لحاظ دعوت به مجمع و لغو آن حداقل در سال های اخیر ، بین شرکت های بورسی رکورد دار شد تا بیش از گذشته مبهم شود.

با این اوصاف باید باز هم منتظر اعلام نظر سازمان بورس در مورد توقف نماد آن ( که از قرار معلوم به شواهدی دسترسی یافته که حاکی از تناقض در ارایه با اهمیت بوده و به بررسی های کارشناسی نیاز دارد) و  توضیحات مدیران "آکنتور" در روزهای آینده و همچنین تکلیف برگزاری مجامع سالانه ماند.

برای بازگشایی نماد:
دلایل تحقق سود شرکت فرابورسی به رغم زیان سال مالی قبل اعلام شد

سرمایه گذاری مسکن تهران بعد از اصلاح اولین سود هر سهم سال مالی شهریور آینده، دلایل تحقق سود به رغم زیان سال مالی توضیح داد و آماده بازگشایی نماد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سرمایه گذاری مسکن تهران بعد از افزایش سرمایه تیر سال گذشته از 60 به 100 میلیارد تومان ، فروردین سال جاری هم اقدام به افزایش سرمایه 20 درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی کرد و 120 میلیارد تومانی شد.

بر اساس این گزارش، "ثتران" که از 29 شهریور با توقف نماد روبرو است، اولین سود هر سهم سال مالی شهریور آینده را به 94 ریال اعلام کرد که در مقایسه با گزارش قبلی تغییری نداشته اما زیان هر سهم سال مالی 31 شهریور 95 که پیش از این با سرمایه 100 میلیارد تومانی 160ریال اعلام شده بود به 133 ریال تغییر کرد.

با این اوصاف امید علیجانی مدیرعامل این شرکت فرابورسی، با ارسال نامه ایی به سازمان بورس درباره پیش بینی درآمد دو سال مالی 95 و 96 و دلایل تحقق سود به رغم زیان سال مالی قبل، توضیحاتی به شرح زیر داد تا نماد شرکت آماده بازگشایی شود.