سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تغییر واحدپول، سهام ارزان و سامانه معاملات را مبهم می کند/منتظر

نظر

یک تحلیلگر بازارسرمایه به در گفت گو با بورس پرس:
تغییر واحدپول، سهام ارزان و سامانه معاملات را مبهم می کند/منتظر تصمیم سازمان
یک تحلیلگر بازارسرمایه گفت: با اجرای تغییر واحد پول از ریال به تومان،باید تکلیف سامانه معاملات و سهام ارزان و کوچک و که با ارقام کمتر از 100 تومان خرید و فروش می شوند، توسط سازما بورس مشخص شود.

حسین خواجویی در گفت وگو پایگاه خبری بورس پرس، در خصوص تغییر واحد پول کشور از ریال به تومان اظهار داشت: با توجه به اینکه کاربرد ریال عملا از دست رفته و خرید با واحد تومان انجام می شود کلیت این طرح مثبت به نظر می رسد.



وی افزود: تنها کاربرد وجود عدد صفر واحد پولی کشور بزرگتر کردن حوزه های مالی است که البته با این وضعیت محاسبه صورت های مالی با واحد ریال گیج کننده است اما مسلما با جایگزینی این پیشنهاد در حوزه شرکت ها علاوه بر راحتی بیشتر اعداد را نیز ملموس تر می کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: حذف یک یا نهایتا دو صفر از واحد پول عملکرد درستی به نظر می رسد اما حذف 3 صفر به دلیل ایجاد خلل در قیمت برخی کالاها در حال حاضر مطلوب نیست و در حقیقت خرید بسیاری از کالاها با این پول بی معنا خواهد شد. برای مثال در خرید برخی اقلام مانند نان با حذف بیش از 3 صفر اختلال ایجاد می شود.

خواجویی در پاسخ به این سوال که وضعیت بازار سهام در صورت عملی شدن این مصوبه چگونه خواهد بود به بورس پرس گفت: با توجه به عدم اظهارنظر مسئولین در این خصوص، پیش بینی وضعیت آینده بورس کمی مشکل به نظر می رسد اما یک سوال مطرح می شود و اینکه تکلیف سهام ارزان و کوچک که خرید و فروش آن با اعداد و ارقام پایین انجام می شود چه خواهد شد. زیرا زمانی که صفرهای بیشتری از واحد پول حذف شود امکان اعمال سفارش و دستور در تعیین این نوع سهام وجود ندارد. بنابراین باید منتظر تصمیم سازمان بورس بود.

وی با اشاره به تعداد سهم هایی با قیمت 1000 ریالی و کمتر افزود: بعید به نظر می رسد این تغییر در سامانه معاملات بورس اعمال شود.

معاون وزیر صنعت با اعلام سفر 4 روزه با ظریف خبر داد:
تفاهم 30 میلیارد دلاری ایران با چین و ژاپن و مذاکره در حوزه فولاد و آلومینیوم
معاون وزیر صنعت با اعلام سفر4 روزه با وزیر امورخارجه ایران و ملاقات با نخست وزیر و وزیر تجارت و صنعت ژاپن و معاون و نخست وزیر چین از تفاهم 30 میلیارد دلاری و مذاکره در حوزه فولاد و آلومینیوم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی کرباسیان در کانال تلگرامی خود با اشاره به سفر فشرده 4 روزه با ظریف به کشورهای چین و ژاپن و ملاقات با نخست وزیر و وزیر تجارت وصنعت ژاپن و معاون و نخست وزیر چین خبر داد و اعلام کرد: وزیر خارجه ایران با تسلط در ملاقات ها و سخنرانی در همایش کار افرینان ایرانی و چینی و ژاپنی ضمن اعلام مواضع راهکارهای سرعت بخشی به روابط اقتصادی طرفین را مطرح کرد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود با فعال تر شدن سیستم بانکی طرفین از 30 میلیارد اعتبار تفاهم شده با چین و10 میلیارد دلار با ژاپن، بخش خصوصی بویژه برای سرمایه گذاری یا تامین مالی استفاده کند.

کرباسیان همچنین از مذاکراتی با مسولان شرکت های میتسوبیشی و سومیتومو و....در مورد همکاری در حوزه فولاد و آلومینیوم و استفاده بهینه از آب و انرژی خبر داد .