سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک کارشناس بازار سرمایه : اثر نرخ ارز بر صنایع بورسی فعلا\ روشن

نظر


اثر نرخ ارز بر صنایع بورسی فعلا" روشن نیست / شاخص بدون تغییر تا آخر سال

یک کارشناس بازار سرمایه با اعلام اینکه اثر نرخ ارز بر صنایع بورسی فعلا" روشن نیست اعلام کرد: شاخص تا پایان سال تغییر خاصی نخواهد داشت.

 علینقی رفیعی امام در گفت وگو با بورس پرس، به اثرات افزایش قیمت دلار بر صنایع بورسی اشاره کرد و گفت: بدلیل اینکه مشخص نیست روند افزایش قیمت ادامه دارد یا خیر، باید منتظر ماند. این تغییرات در کوتاه مدت بر صنایع مرتبط مؤثر نخواهد بود اما در صورت تداوم روند صعودی نرخ ارز تا سال 96 صنایع مرتبطی که مواد اولیه آنها از خارج کشور تهیه می شود و ارز بر هستند مانند صنعت داروسازی...،و یا صنایع ارز آور مانند پتروشیمی یا صنایعی که صادرات دارند تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین اظهار نظر در مورد این مسأله به سهولت امکان پذیر نیست.

تنور سرد بورس در دوره انتخابات گرم خواهد شد؟!

بازار سرمایه طی دوره طولانی دچار رکود و رخوتی شده که تاکنون هیچ یک از عوامل داخلی و خارجی همچون کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، ارائه بسته خروج غیر تورمی از رکود و نیز اجرای طرح برجام نتوانسته سبب برون رفت بورس از روند نزولی مداوم شود.

همواره عوامل و رویدادهای مختلفی بر روند معاملات بازارهای مالی بویژه بازار سرمایه اثر گذار است و در این میان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یکی از این رویدادها به شمار می رود. آنچنان که چندی پیش برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور آمریکا به دلیل حساسیت و اثر گذاری نتایج آن بر سرنوشت اجرای برجام برای دوره ای کوتاه مدت بر کلیت بازار سرمایه اثر گذاشت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه طی دوره طولانی دچار رکود و رخوتی شده که تاکنون هیچ یک از عوامل داخلی و خارجی همچون کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، ارائه بسته خروج غیر تورمی از رکود و نیز اجرای طرح برجام نتوانسته سبب برون رفت بورس از روند نزولی مداوم شود. بر این اساس در شرایطی که دولت و حتی متولیان بازار سرمایه توجهی به این بازار و پتانسیل های آن برای رشد و بالندگی ندارند، چشم امید سهامداران متضرر و نا امید بورس به انتخابات ریاست جمهوری کشورمان که 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود، معطوف شده تا شاید دولت و دولتمردان جهت مناسب جلوه دادن عملکرد خود در عرصه اقتصادی نیم نگاهی به بازار سرمایه داشته باشند و برای مدتی روح امید و شادابی در بازار سرمایه دمیده شود و اندکی از زیان های هنگفت اهالی شیشه ای جبران گردد.

در همین راستا این پایگاه خبری نظرسنجی با محوریت اقدامات و برنامه های احتمالی دولت پیرامون بازار سرمایه در زمان انتخابات ریاست جمهوری کشور برگزار نمود.

به نظر شما دولت در آستانه انتخابات در اقتصاد و بازار سرمایه کشور با استفاده از محرک های خاص رونق ایجاد خواهد کرد؟

تنور سرد بورس در دوره انتخابات گرم خواهد شد؟!

تعداد کل آراء: 3,873

همانطور که از جدول بالا مشخص است، بیش از 3500 نفر در این نظرسنجی شرکت کرده اند که از میان آنها حدود 38 درصد از آراء به گزینه اول رأی داده اند و بر این باورند که دولت در آستانه انتخابات حتماً برنامه هایی جهت ایجاد رونق در بورس اجرایی خواهد کرد. البته این موضوع با توجه به تجربه اهالی بازار سرمایه در دوره های انتخاباتی قبل چندان دور از ذهن نیست. چرا که سهامداران به خوبی خاطره خوش دوره انتخابات اخیر را به خاطر دارند که قبل از برگزاری انتخابات نقدینگی جدید و تقاضا برای خرید سهام در بورس ایجاد شده بود و در عین حال پس از مشخص شدن نتایج انتخابات با توجه به برگزیده شدن کاندیدای مورد قبول اغلب اهالی بازار سرمایه روندی رو به رشد و صعودی را سپری کرد و بموجب آن بازدهی مطلوبی را نصیب اغلب سهامداران نمود.

گزینه دوم نیز حدود 34 درصد از آراء را به خود اختصاص داد و این گروه از فعالان بازار سرمایه معتقدند که دولت حتی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به منظور جلب نظر سرمایه گذاران هیچ اقدامی انجام نمی دهد و بازار سرمایه در این دوره نیز در سراشیبی نزول خواهید بود، به نظر می رسد این دیدگاه از عملکرد دولت فعلی در خصوص حمایت از بازار سرمایه و سهامداران طی ماه های گذشته و برآورد نشدن انتظارات آنها در این خصوص نشأت می گیرد. چرا که در این مدت شاهد تقویت بازار پول و جذب مبالغ قابل توجهی سپرده توسط بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بودیم و بازدهی بدون ریسک بانک ها سبب شد تا بازار سرمایه در مقابل بازار پول کمتر عرض اندام کند. در این شرایط تغییر سیاست های سازمان بورس در پی تغییر رییس آن سبب شد تا در بازار سهام، بازار اوارق بدهی بسط و گسترش یابد و بخش عمده ای از حجم و ارزش معاملات به اوراق با درآمد ثابت اختصاص یابد.

مابقی آراء از آن گزینه سوم می شود و 24 درصد از بیش از 3500 نفر امیدوارند تا در دوره برگزاری انتخابات دولت اقدامات کارآمدی را در راستای رشد و بالندگی بازار سرمایه به اجرا درآورد. به عبارت بهتر می توان گفت با احتساب آراء اختصاص یافته به گزینه اول و سوم اغلب شرکت کنندگان در این نظرسنجی در انتظار روزهای سودآور و سبز در بازار سرمایه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری کشورمان هستند.

باید دید که کدام دیدگاه همسو با سیاست های دولت در زمان برگزاری مهمترین انتخابات در کشور خواهد بود و آیا تنور سرد بورس در دوره انتخابات گرم خواهد شد یا نه؟


یک کارشناس بازار سرمایه به بورس پرس اعلام کرد:


اثر نرخ ارز بر صنایع بورسی فعلا" روشن نیست / شاخص بدون تغییر تا آخر سال


یک کارشناس بازار سرمایه با اعلام اینکه اثر نرخ ارز بر صنایع بورسی فعلا" روشن نیست اعلام کرد: شاخص تا پایان سال تغییر خاصی نخواهد داشت.

 علینقی رفیعی امام در گفت وگو با بورس پرس، به اثرات افزایش قیمت دلار بر صنایع بورسی اشاره کرد و گفت: بدلیل اینکه مشخص نیست روند افزایش قیمت ادامه دارد یا خیر، باید منتظر ماند. این تغییرات در کوتاه مدت بر صنایع مرتبط مؤثر نخواهد بود اما در صورت تداوم روند صعودی نرخ ارز تا سال 96 صنایع مرتبطی که مواد اولیه آنها از خارج کشور تهیه می شود و ارز بر هستند مانند صنعت داروسازی...،و یا صنایع ارز آور مانند پتروشیمی یا صنایعی که صادرات دارند تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین اظهار نظر در مورد این مسأله به سهولت امکان پذیر نیست.

این کارگزار در خصوص وضعیت شاخص بورس تا پایان سال گفت: به نظر نمی رسد شاخص تا پایان سال تغییر خاصی داشته باشد. البته تغییرات منفی در صنایع حاضر در بورس نخواهیم دید اما برخی عوامل برون سازمانی می تواند به بهبود وضعیت بازار کمک کند که انتظارات در جهت بهبود بازار وجود دارد.

رفیعی امام ادامه داد: با حذف صفر از واحد پول کشور عملا تغییری در وضعیت بازار سرمایه شاهد نخواهیم بود و تمام هزینه هایی که این تغییر در پی دارد صرفا شکلی است. اعمال این کار شرایط اقتصادی خاصی می طلبد در حقیقت همه ارکان اقتصاد کشور باید برای پذیرش این تغییر مهیا باشد.

وی به تجربه برخی کشورها در تغییر واحد پول یا حذف صفر اشاره کرد و افزود: با توجه به مطالعات محققان و اطلاعات تحلیلگران مشخص است که برخی کشورهایی که تجربه موفقی در این خصوص داشته اند از لحاظ بنیادین شرایط رشد را دارا بودند مانند روسیه و ترکیه و این کشورها از مرحله گذار با موفقیت عبور کرده اند ولی با شرایط اقتصادی کشور بعید به نظر می رسد چنین تغییری ایجاد شود.

مدیر پذیرش بورس تهران در گفت وگو با بورس پرس اعلام کرد:
مرحله تازه عرضه اولیه سهام با 5 شرکت / بیش از 31 شرکت پشت دروازه بورس

مدیر پذیرش بورس تهران با اعلام آمادگی 5 شرکت برای عرضه اولیه و اضافه شدن 7 شرکت دیگر به این فهرست، از بررسی اولیه 24 شرکت جدید و نهایی شدن فرایند شرکت ملی نفت‌کش تا پایان سال خبر داد.

اسماعیل درگاهی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره آخرین وضعیت شرکت های آماده عرضه اولیه در بورس اظهار داشت: شرکت‌های گروه دارویی برکت، فولاد کاوه جنوب کیش، پالایشگاه جی، صنعتی مینو و ترانسفورماتور توزیع زنگان در صف عرضه قرار دارند که با عرضه اولین شرکت از این گروه یعنی شرکت گروه دارویی برکت، عرضه های اولیه وارد فاز جدیدی خواهد شد.

وی ادامه داد: این درحالی است که با نهایی شدن مراحل درج شرکت‌های دیگری که مرحله موافقت هیات پذیرش را طی کرده اند، به فهرست شرکتهای آماده عرضه افزوده خواهد شد. این شرکتها شامل گروه هتل های هما، تامین سرمایه امید، توسعه نفت و گاز پرشیا، تولید انرژی برق شمس پاسارگاد، چدن سازان، مادر تخصصی مالی و سرمایه‌گذرای سینا، ایرانیان اطلس و چندین شرکت دیگر هستند که تکمیل مستندات آنها در دستور کار کارشناسان پذیرش بورس قرار دارد.

این مقام مسئول افزود: شرکت‌های تامین سرمایه بانک ملت، مدیریت طرح و توسعه آینده پویا، هلدینگ برق و انرژی غدیر، سیمرغ به همراه 20 شرکت دیگر نیز جزو شرکت هایی هستند که مرحله کارشناسی و بررسی اولیه پذیرش براساس مقررات موجود را طی کرده و با تکمیل مدارک و اطلاعات و به محض حصول میزان آمادگی مدنظر بورس، در جلسات هیات پذیرش طرح موضوع خواهد شد.

درگاهی ادامه داد: یکی از پرونده های با اهمیت امسال، پرونده شرکت ملی نفت‌کش است که طبق اقدامات انجام شده، انتظار می‌رود با پایان سال بخش عمده فرآیند پذیرش آن انجام شود. همچنین از میان درخواست های موجود، به زودی درخواست پذیرش دو شرکت پلی پروپیلن جم (از زیرمجموعه های پتروشیمی جم) و اکتشاف انرژی گستر پارس (از زیرمجموعه های هلدینگ انرژی بنیاد مستضعفان) در هیات پذیرش مطرح خواهد شد.

در پایان معاملات امروز رخ می دهد:
توقف نماد سومین شرکت پرجمعیت بورس

نماد سومین شرکت پرجمعیت بورس در پایان معاملات امروز بسته می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی اعلام مجمع عادی بطور فوق العاده شرکت توسعه معادن روی ایران برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره (ساعت 11 سه شنبه جاری در زنجان) ، نماد این شرکت در پایان معاملات امروز بسته می شود.

براساس این گزارش، "کروی" با برخورداری از بیش از 125 سهامدار، سومین شرکت بورسی پرجمعیت و بعد از سرمایه گذاری توسعه صنعتی و ایران خودرو بشمار می رود.