سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آخرین اخبار از تحریم های ایران - حمایت ترکیه از ایران در مقابل ت

نظر

حمایت ترکیه از ایران در مقابل تحریم ها

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: موضوعات هسته‌ای و تحریم‌ها و این که چه تدابیر و حمایت‌هایی را می‌توانیم در قبال آن داشته باشیم، مورد گفت‌وگو قرار دادیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو طی اظهاراتی پس از ششمین نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ترکیه، ایران و آذربایجان در کاخ دلمه باغچه استانبول گفت: آذربایجان و ایران منبع تامین انرژی هستند. در این باره به همکاری‌ها ادامه خواهیم داد. همچنین طرح اقدامات مشترک را مورد ارزیابی قرار دادیم.



وی ادامه داد: طی این نشست راهکارهای توسعه و گسترش روابط دو جانبه را بررسی کردیم. در منطقه فرصت‌ها و چالش‌های فراوانی وجود دارد. برای حل مشکلات منطقه‌ای سه کشور همکاری خواهند کرد. این اقدامات در زمینه گسترش رفاه و توسعه اقتصادی منطقه و سایر کشورها نیز مفید خواهد بود.

این مقام مسئول افزود: هدف این است با تلاش‌های مشترک سطح مبادلات تجاری را افزایش دهیم. در این زمینه موضوعات مربوط به انرژی، حمل و نقل، تجارت و خطوط ریلی را مورد بررسی قرار دادیم.

چاووش‌اوغلو ادامه داد: موضوعات هسته‌ای و تحریم‌ها و این که چه تدابیر و حمایت‌هایی را می‌توانیم در قبال آن داشته باشیم، گفت‌وگو کردیم. بار دیگر لزوم احترام به تمامیت ارضی و حق حاکمیت جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار دادیم.

هشدار پوتین به آمریکا درباره تحریم‌های ایران و تضعیف دلار


رئیس‌جمهور روسیه به آمریکا هشدار داد تحریم‌ها ممکن است استفاده از دلار به عنوان ارز ذخیره‌ای در دنیا را تضعیف کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از واشنگتن‌اگزماینر، دیپلمات‌های اروپایی هشدار داده‌اند تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران ممکن است کشورهای دیگر را وادار به ایجاد سامانه‌های جدید بانکی و تضعیف آنچه سلطه دیرینه دلار خوانده شده کنند.

این مساله در شرایطی مطرح شده که دولت ترامپ در تدارک تحریم‌هایی برای خارج کردن ایران از نظام بانکی بین‌المللی است.

سوئیفت توسط نمایندگانی از 10 اقتصاد بزرگ دنیا هدایت می‌شود و ارتباطات مالی میان بانک‌های سراسر دنیا را تسهیل می‌کند. با نزدیک شدن موعد آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران نگاه‌ها متوجه ارتباط ایران با این سامانه شده است.

آمریکا کنترل این نهاد را بر عهده ندارد اما می‌تواند از نظام مالی به عنوان اهرم فشار بر آن استفاده کرده و اعضای هیات مدیره سوئیفت را تهدید کند در صورت کمک به ایران اجازه همکاری با نظام مالی آمریکا را نخواهد داشت. این اقدام احتمالی، پرسش‌هایی را درباره نحوه واکنش دنیا به پیش می‌کشد.

در این باره یک دیپلمات گفت: چنین اقدامی برای تسریع گفت‌وگوها درباره ضروت راه‌اندازی سامانه‌های بدیل، بدون وابستگی به دلار آمریکا و سیاست‌گذاری‌های این کشور، کافی خواهد بود. تحریم‌ها به دلیل سلطه مالی آمریکا و ارز ذخیره بودن دلار در دنیا موثر هستند اما وادار کردن ایران به خروج از سوئیف می‌تواند چین یا روسیه را به راه‌اندازی سوئیفت اختصاصی ترغیب کند که به نفع آمریکا و اروپا نیست.

علی‌رغم این تهدیدها بسیاری از سیاستمداران تندرو و ایران‌ستیز در آمریکا مشتاق به قطع ارتباط ایران با سوئیفت هستند.

پیتر روسکام نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی هم گفت : تحریم‌های سوئیفت برای گزنده بودن تحریم‌های جدید علیه ایران ضروری هستند. بدون تحریم‌های سوئیفت، برای ایران ایستادگی در برابر تحریم‌ها یا دور زدن آنها راحت‌تر خواهد بود.

کنگره آمریکا به دنبال قطع دسترسی ایران به سوئیفت شد

 

تحرکات برخی نمایندگان کنگره برای تصویب قانونی که براساس آن دولت را ملزم می‌کند تا دسترسی ایران به سیستم‌های مالی بین‌المللی را قطع و راههایی را برای اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران باز کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، کنگره به دنبال تصویب قانونی است که به طور کامل دسترسی ایران را به سیستم مالی بین المللی را قطع کند.

براساس این گزارش، تندروهای کنگره آمریکا اخیرا انتقادات تندی علیه وزارت خزانه داری بیان کرده‌اند چرا که معتقدند واشنگتن قصد دارد دسترسی ایران به این سیستم را باز بگذارد، یک امتیاز بزرگ به ایران و کشورهای اروپاییکه در تلاش برای حفظ توافق هسته ای 2015 هستند.

مقامات آمریکایی آشنا به تلاشها و تحرکات کنگره، در آستانه بازگشت تحریمها علیه ایران در روز 4 نوامبر در حال جنگ با وزارت خزانه داری و تلاشهای این وزارت خانه برای باز نگه داشتن دسترسی ایران به سوئیفت هستند. سوئیفت یک سامانه تبادل بین بانکی بین المللی است که تعاملات تجاری ایران با غرب را تسهیل می‌کند.

تندروهای کنگره آمریکا از وزارت خزانه داری به خاطر این تصمیم ناامید هستند. به همین دلیل برخی مقامات در داخل دولت ترامپ در حال عقب نشینی از وعده‌های رئیس جمهوری مبنی بر اعمال تحریمهای جدید و شدید علیه ایران هستند.

دخالت دولت آمریکا بر سر وسعت تحریمها و تلاشها از طرف کشورهای اروپایی برای حفظ تعاملات تجاری با ایران و نگه داشتن این کشور در بازارهای بین المللی اختلاف و درگیری وجود دارد. درحالیکه جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نماینده مواضع سرسختانه علیه ایران در درون کاخ سفید است، اما فشارهای کشورهای اروپایی به وزارت خزانه‌داری باعث نرم شدن مواضع این نهاد و در نهایت هفته گذشته برای اولین بار اعلام کرد که دسترسی ایران به سوئیفت باید باقی بماند. این تلاشهای وزارت خزانه داری باعث شده است که برخی تندروهای کنگره مثل تد کروز در صدد تصویب قانونی جدید برای حفظ تحریمهای کلیدی علیه ایران باشند.

طرح تد کروز دولت ترامپ را ملزم می‌کند تا تحریمهای مرتبط با سوئیفت را علیه ایران اعمال کند. این طرح همچنین ممکن است اعطای ویزا و مسدود کردن داراییهای اعضای هیات اجرایی سوئیفت که ادامه دسترسی ایران به این سازمان را برقرار می‌کنند، هدف بگیرد. این طرح راههای جدیدی برای دولت ترامپ فراهم می‌کند تا بانکهای ایرانی را خاطر آنچه که حمایت از عملیاتهای تروریستی خوانده می‌شود مورد هدف قرار گیرد.

چند منبع در کنگره آمریکا می‌گویند که طرح تد کروز قبلا در میان نمایندگان مورد اقبال قرار گرفته است. از جمله تام کاتن و مارکو روبیو شدیدا حامی این طرح هستند. به گفته روبیو برای اینکه به جاه طلبیهای هسته‌ای ایران یک بار برای همیشه پایان دهیم دولت ترامپ باید نه تنها تحریمهایی که بعد از برجام و توسط دولت باراک اوباما تعلیق شدند را برگرداند بلکه تحریمهای بیشتری نیز اعمال کند، تحریمهایی که حداکثر فشار را علیه حکومت ایران وارد کند.