سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تأمین آب مورد نیاز پتروشیمی اردبیل / نگاهی به تحولات بازار سرمای

نظر

کرمانشاه در زمینه تولید ماهیان گرمابی رتبه اول / تأمین آب مورد نیاز پتروشیمی اردبیل


معاون استانداری کرمانشاه: کرمانشاه سرزمین "فرصت‌ها" است


معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، کرمانشاه را سرزمین فرصت‌ها عنوان کرد و افزود: کرمانشاه با دارابودن پتانسیل‌های بسیار در همه زمینه‌ها فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاری در خود ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، رضا رحیمی در نشست هم‌اندیشی کرمانشاهیان مقیم خارج از کشور و علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در استان که با حضور معاون اجرایی رییس جمهور برگزار شد، با بیان این‌که کرمانشاه سرزمین فرصت‌هاست، گفت: کرمانشاه با دارا بودن 7.8 درصد از آب‌های سطحی کشور، بالاترین ظرفیت در این بخش را دارد.

وی با بیان این‌که تا پیش از انقلاب هیچ سد ذخیره‌ای در استان وجود نداشت، گفت: ما هم اکنون 19 سد در استان داریم که از این تعداد هشت سد به بهره برداری رسیده، هشت سد دیگر در دست اقدام است و سه سد نیز در دست مطالعه داریم.

وی با اشاره به وجود 950 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان، گفت: این میزان زمین زراعی مرغوب و حاصلخیز فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان ایجاد کرده است.

رحیمی  به فرصت آبزی‌پروری در استان هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر کرمانشاه در زمینه تولید ماهیان گرمابی رتبه اول و در زمینه تولید ماهیان سردابی رتبه چهارم کشور را در میان استان‌های غیرساحلی دارد.

معاون استانداری کرمانشاه به طرح "سامانه گرمسیری" اشاره کرد و افزود: در این طرح آب از طریق سدها و تونل‌هایی از کردستان و اورامانات به دشت‌های گرمسیری استان منتقل می‌شود که در این طرح 50 هزار هکتار زمین زراعی استان آبی می‌شود.

وی به ظرفیت‌های استان در زمینه ایجاد گلخانه‌های مدرن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ما در استان 48 هکتار گلخانه داریم که با توجه به  ظرفیت‌های استان در این بخش، هدف‌گذاری ما ایجاد هزار هکتار گلخانه مدرن با سرمایه گذاری 1850 میلیارد تومانی است.

رحیمی یکی از پتانسیل‌های اصلی استان در زمینه سرمایه‌گذاری را بحث تجارت عنوان کرد و افزود: کرمانشاه هفت مرز و بازارچه مرزی دارد که ظرفیت خوبی در بحث تجارت برای استان ایجاد کرده‌اند.

وی اظهار کرد: کرمانشاه هم با بخش عرب‌نشین و هم با بخش کردنشین عراق هم مرز است.

رحیمی از صادرات سه میلیارد دلاری از مرزهای استان به کشور عراق در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: قطعا با ایجاد مناطق آزاد در استان این میزان صادرات افزایش چشمگیری خواهد داشت.

رحیمی در ادامه با اشاره به وجود 974 واحد صنعتی در استان گفت: این تعداد جدای از واحدهای تبدیلی بخش کشاورزی است که جهاد کشاورزی مجوز آنها را صادر می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه میزان سرمایه‌گذاری در این تعداد واحد صنعتی را 15 هزار میلیارد تومان اعلام  کرد.

رحیمی کرمانشاه را سومین قطب پتروشیمی کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر سه واحد پتروشیمی بزرگ در کرمانشاه فعال است که می‌تواند ده‌ها زیرمجموعه در استان داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 22 شهرک و ناحیه صنعتی در کرمانشاه وجود دارد که با توجه به این‌که کرمانشاه جزو هشت استان کمتر توسعه یافته است، تخفیف‌های خوب مالیاتی و مشوق‌های سرمایه‌گذاری به این مناطق اختصاص داده شده است.

رحیمی به ظرفیت معادن استان هم اشاره کرد و افزود: کرمانشاه معادن بسیار غنی دارد و یکی از ظرفیت‌های آن وجود 75 درصد منابع قیر طبیعی کشور در استان است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر سالانه حدود 90 هزار تن قیر طبیعی از معادن استان استخراج شده و متاسفانه به صورت خام به خارج از استان و کشور صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر قیر طبیعی، کرمانشاه دارای معادن بسیار دیگر در زمینه انواع سنگ‌های تزیینی، منگنز، سیلیس و گچ است.

این مقام مسئول، گردشگری را دیگر پتانسیل برجسته استان در زمینه سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: کرمانشاه با وجود سه هزار اثر تاریخی ثبت شده و نیز اثر جهانی بیستون، آب و هوای چهار فصل و جاذبه‌های طبیعی بسیار از پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری برخوردار است.

رحیمی در پایان به ظرفیت‌های انسانی استان اشاره کرد و افزود: ما در حال حاضر 48 هزار دانشجو در چهار دانشگاه اصلی استان داریم که با احتساب دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علمی - کاربردی، این تعداد بیشتر هم هستند که می‌توان از ظرفیت‌ها آنها در جهت توسعه استان بهره گرفت.


تأمین آب مورد نیاز پتروشیمی اردبیل
پتروشیمی غدیر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با کلیات اختصاص تأمین آب مورد نیاز پتروشیمی موافقت شده است.

به گزارش ایسنا، «داود نجفیان» از تأمین آب مورد نیاز پتروشیمی اردبیل به شیوه‌های مختلف و از منابع مد نظر خبر داد و گفت: در ماه‌های اخیر در جلسه‌های متعددی میزان آب مورد نیاز پروژه پتروشیمی اردبیل اعلام شده و در نهایت نیز شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با کلیات اختصاص و تأمین آب مورد نیاز این طرح موافقت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای اختصاص آب بخش‌های مختلف این واحد صنعتی درخواست کرده که نوع مصرف بخش‌ها و فرآیندهای مختلف کارخانه و برنامه زمان‌بندی حجم آب درخواستی اعلام شود تا متناسب با منابع مختلف موجود در استان بتوان آب مورد نیاز این واحد صنعتی را تأمین کرد.

نجفیان  با اشاره به زمان‌بندی آب درخواستی پتروشیمی برای سال‌های 95 تا 99 اضافه کرد: در این مدت متناسب با پتانسیل‌های آبی موجود آب مورد نیاز تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به رعایت ملاحظه‌های زیست محیطی در تأمین آب این واحد صنعتی و سایر واحدهای صنعتی استان اشاره کرد و افزود: تمام نیاز بخش صنعت استان با رعایت ملاحظه‌های فنی و زیست محیطی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که شرکت آب منطقه‌ای اردبیل متناسب با منابع آبی موجود مناسب‌ترین گزینه تأمین آب را به هر واحد تولیدی پیشنهاد می‌دهد، خاطرنشان کرد: این شرکت نه تنها مخالفتی با توسعه صنایع ندارد، بلکه به‌دنبال اختصاص بهتر منابع آبی مورد نیاز آنها با توجه به ظرفیت‌های موجود است.


یک دلیل مهم برای ضرورت رفع فیلتر توئیتر


جنگ رسانه‌ای سعودی‌ها علیه ایران در شرایطی در توئیتر به اوج خود رسیده که ایرانی‌ها به‌واسطه مسدود بودن این شبکه‌های اجتماعی، حضور نسبتاً محدودی در این بستر دارند و به همین دلیل، پاسخ قاطعی به عملیات روانی سعودی‌ها نداده‌اند؛ شرایطی که لزوم تجدیدنظر در استمرار مسدود بودن دسترسی به توئیتر را یادآور می‌شود.

به گزارش ایسنا، «تابناک» با این مقدمه نوشت: عربستان سعودی در ماه‌های اخیر، سرمایه‌گذاری وسیعی در فضای آنلاین برای ایجاد عملیات روانی با تکیه بر شبکه‌های اجتماعی و ایجاد جریان‌های خبری متکی بر این ظرفیت جهانی در دستور کار قرار داده و شواهد نشان می‌دهد، گروه سایبری تدارک دیده که با درآمیختن با کاربران سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی، ظرفیت عملیات روانی علیه وقایع مختلف دارد و این ظرفیت اخیراً نمود بیشتری یافته است.

همزمان با آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا در ماهشهر، سعودی‌ها هشتگی تحت عنوان #ایران_تحترق را در توئیتر فعال کردند و کوشیدند تا از حوادث رخ داده در یک واحد پتروشیمی ایران، بهره برداری تبلیغاتی و تروریستی کنند و در همین راستا، یک شبکه وهابی ادعا کرد: «گردان‌های عقاب‌های احواز مسئولیت حادثه را به عهده گرفتند» و سپس بر این طبل محکم‌تر از قبل کوبیده شد، به گونه‌ای که این هشتگ در توئیتر ترندِ منطقه‌ای شد.

عربستان سعودی، یک عملیات روانی را در توئیتر علیه ایران به راه انداخت و با هشتگ #ایران_تدعم_الارهاب_بفرنسا، کوشید تا به استدلال‌های مضحک حملات نیس را به گردن ایران بیندازد. مهم‌ترین استدلال سعودی‌ها، اعتراض دولت و برخی مطبوعات ایران نسبت به برگزاری دورهمیِ منافقین در پاریس بود و سعودی‌ها با این استدلال، ادعا کردند ایران به تلافی چنین دورهمی‌، حمله به نیس را سازماندهی کرده‌اند!

در این شرایط، متأسفانه از سوی کاربران ایرانی، واکنش آنچنان جدی مشاهده نشد و چنین به نظر آمد که اساساً رویکردی برای مقابله با چنین اقداماتی وجود ندارد؛ هرچند برخی کاربران ایرانی کوشیدند در این زمینه پاسخ‌هایی دهند، با توجه به مسدود بودن این شبکه اجتماعی، دشواری گسترش سریع مخاطبان توئیتر برای پاسخ به چنین حملاتی و به دست گرفتن ابتکار عمل دشوارتر شده است.

توئیتر بر خلاف فیس‌بوک پیش از آنکه به اندازه کافی در ایران شناخته شود، مسدود شد و با توجه به آنکه هیچ‌یک از جذابیت‌های فیس‌بوک و اینستاگرام را نداشت و عمدتاً کارکرد خبری داشته، در ایران آنچنان فراگیر نشده و مردم نیز گرایش کمتری نسبت به اینستاگرام برای حضور در این بستر مجازی دارند.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی و فعال شدن عربستان سعودی در توئیتر برای ایجاد جنگ روانی علیه ایران از طریق «ترند» کردن موضوعات ضدایرانی، باید در این مقطع درباره رفع مسدودیت توئیتر در کشورمان بررسی‌هایی توسط نهادهای تصمیم‌گیرنده صورت پذیرد. حقیقت آن است که توئیتر دارای ابعاد اخلاقی منفی نیز نیست و تنها ابعاد امنیتی برای آن متصور بود که با توجه به تحرکات اعراب ضدایرانی، این ابعاد پررنگ‌تر می‌شود.

توئیتر یک رسانه کارآمد و یک بلندگوی به شدت قوی در سطح بین‌الملل است که پیش از مسلط شدن سعودی‌ها بر آن، باید توسط ایرانی‌ها کنترل شده باشد. انتظار می‌رود برای حضور وسیع کاربران ایرانی در این «نبردآنلاین» که بخواهیم یا نخواهیم رسماً آغاز شده، بستر لازم در این دوره زمانی فراهم شود و قدرت عمل در اختیار تعداد بالای کاربران ایرانی قرار گیرد.


با اعلام نرخ خوراک منتظر تعدیل سود باشیم یا خیر؟ اثر نرخ خوراک 8 سنتی بر سودآوری شرکت های پتروشیمی

نگاهی به تحولات بازار سرمایه ایران یک سال پس از توافق وین

با گذشت یک سال از توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازیگران بازار پول و سرمایه ایران همچنان منتظر هستند تا بتوانند بیش از پیش در بازارهای جهانی نقش آفرینی کنند.

به گزارش بورسینس به نقل از ایسنا در هفته گذشته بازار مالی تهران شاهد برپایی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بود و این موضوع سبب شد بیش از روزهای معمول توجه رسانه‌ها به بازار سرمایه، بازار پول و بیمه ایران جلب شود.

اختتامیه این نمایشگاه با اولین سالروز توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مصادف شد. با این توافق که در تیر ماه سال 1394 به وقوع پیوست، بسیاری از فعالان بازار سرمایه انتظار داشتند که شرایط بورس ایران با تحولی اساسی رو به رو شود اما برآورده شدن این انتظارات تا ماه‌های پایانی سال 1394 به طول انجامید. در این ماه‌ها بورس تهران شاهد رکورد زنی‌هایی به سمت مثبت بود به طوری که سهامداران برخی از نمادها، در آن روزها سودهای 200 و حتی 300 درصدی کسب کردند.

اما با ورود به سال 1395 و با اتمام تعطیلات نوروزی شاخص بورس تهران با افت‌هایی مواجه شد و چند ماهی بیشتر نگذشت که دماسنج بورس تهران از کانال 81 هزار واحدی سقوط کرد و از تراز 73 هزار واحدی هم پایین تر رفت. این بار بازیگران بازار سرمایه شاهد افت های فزاینده در قیمت سهام های خود بودند.

در روز توافق وین شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در تراز 69 هزار و 433 واحدی بود، اما پس از این توافق نماگر بازار مخالف انتظارات، با روند نزولی مواجه شد و حتی تا کانال 61 هزار و 436 واحدی سقوط کرد. با رفت و آمدهای سران کشورها و ایجاد امیدواری بیشتر به فضای اقتصادی ایران، نماگر تالار شیشه ای در اوایل سال 1395 تراز 81 هزار واحدی را هم رد کرد و به عدد 81 هزار و 480 واحدی رسید. اما از آنجایی که این افزایش در دماسنج بازار تا حدودی ناشی از جو روانی به نتیجه رسیدن مناقشه هسته ای ایران بود و می توان گفت رشدی حباب گونه داشت با فروکش کردن این جو روانی و با بالا رفتن انتظارات سهامداران و فعالان بورسی از دستاورد های کوتاه مدت برجام در ادامه، شاخص بورس با کاهش هایی همراه شد به طوری که در تاریخ 13 تیر 1395 در سالروز توافق وین شاخص کل در تراز 73 هزار و 763 واحدی ایستاد.  با این حساب بعد از گذشت یک سال از توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک شاخص بورس تهران 4 هزار و 330 واحد رشد کرده است.

از طرفی هر چه روزها می گذشت بازیگران بازار سرمایه انتظارشان از اثرات مثبت توافق وین بیشتر می‌شد تا حدی که این افزایش انتظارات و در عین حال برآورده نشدن آن ها باعث به وجود آمدن فضای رکود، در بورس تهران شد.

از تاثیرات برجام در روزها و ماه های اخیر می توان به مذاکرات ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران اشاره کرد. با اعلام خبر نهایی شدن قرارداد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و بوئینگ بر سر خرید 100 فروند هواپیمای مسافربری، بورس تهران تا حدودی شاهد تکان های به سمت مثبت بود، اما دیری نگذشت که مجلس نمایندگان آمریکا مصوبه‌ای را به رای گذاشت تا از فروش هواپیما به ایران جلوگیری کند. اکثریت جمهوری خواه این مجلس ممنوعیت فروش هواپیما به ایران را تصویب کردند. اما از آنجا که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مقابل این قبیل اقدامات صراحتا گفته بود "هر گونه مصوبه‌ای که باعث تضعیف توافق اتمی با ایران شود را وتو خواهد کرد" بازار سرمایه ایران چندان از این خبر شوکه نشد.

گذشتن یک سال از برجام باعث شد بازار سرمایه ایران در نهمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه همراهانی از دیگر کشورها از جمله آلمان و کره جنوبی داشته باشد و بورس تهران بتواند قراردادهایی با بورس های آتن و مونیخ ببندد.

همچنین در فضای پسابرجام، بورس تهران توانست عضو سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) شود و این موضوع زمینه‌ای را فراهم کرد تا بازار سرمایه ایران بعد از مدت ها به صورت وابسته به عضویت فدراسیون جهانی بورس ها (WFE) در آید. این موضوع سبب می‌شود بورس تهران بتواند بیش از پیش در مجامع جهانی مطرح شود.

بحث باز یا بسته بودن سوئیفت در ایران از دیگر موضوعات مطرح در روزهای پسابرجام بود به طوری که خبر بسته بودن سوئیفت بر روی بانک‌های ایران، مقامات بانک مرکزی را مجبور کرد تا از رسانه ها دعوت کند که به ساختمان شیشه ای بانک مرکزی واقع در میرداماد بیایند و از نزدیک ببنند که سوئیفت بر روی ایران باز است، البته با توجه به تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بسیاری از بانک‌های اروپایی نگران از دور زدن ناخواسته این تحریم ها، ترجیح دادند جانب اطمینان را رعایت کنند و تا حد امکان از ارتباط با بانک های ایرانی دوری گزینند.

اما باید دید که با گذشت روزها و ماه‌ها از توافق هسته‌ای، بورس تهران و بانک های ایرانی تا چه حد می‌تواند با بورس‌های بزرگ و بازارپول دنیا وارد مذاکره شود و بازارهای سرمایه جهان تا چه حد به بازار سرمایه ایران روی خوش نشان می‌دهند.


از قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی سوال شد:
با اعلام نرخ خوراک منتظر تعدیل سود باشیم یا خیر؟

آیین نامه محاسبه نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی اواخر دی ماه سال گذشته اعلام و قرار بر اجرای آن از تاریخ 95.01.01 بود، اما با 3 ماه تأخیر و از واسط خردادماه سال جاری اجرا شد و بر اساس آن نرخ های فروردین و اردیبهشت ماه را اعلام کردند.

طی هفته گذشته، بالاخره پس از 6 ما انتظار از ابلاغ فرمول شناور، وزارت نفت قیمت خوراک پتروشیمی ها را حدود 8 سنت تعیین و به این مجموعه ها ابلاغ کرد.

در همین ارتباط قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: آیین نامه محاسبه نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی اواخر دی ماه سال گذشته اعلام و قرار بر اجرای آن از تاریخ 95.01.01 بود، اما با 3 ماه تأخیر و از واسط خردادماه سال جاری اجرا شد و بر اساس آن نرخ های فروردین و اردیبهشت ماه را اعلام کردند.

فریبرز کریمایی در ادامه افزود: هفته گذشته نیز نرخ خوراک را برای خرداد ماه اعلام کردند که این نرخ ها بر اساس میانگین مصارف داخلی و صادراتی 6 ماه اخیر و 4 هاب اروپایی و آمریکایی برای هر ماه، محاسبه شده است.

وی تأکید کرد: آنچه که برای 3 ماه ابتدایی سال جاری محاسبه شده، دقیقاً بر اساس فرمول شناور آیین نامه تعیین نرخ خوارک می باشد، اما نکته مهم در این بین نحوه محاسبه و فاکتورهای اثر گذار بر این نرخ است.

این مقام مسئول گفت: کشور ما که ذخایر انرژی قابل توجهی را داراست، باید اقتصادی بر مبنای قیمت های انرژی داشته باشد و نباید با هاب کشورهای اروپای که واردات انرژی دارند، مورد مقایسه قرار بگیرد. چرا که نبود خط لوله و نداشتن واردات انرژی برای ایران یک مزیت مهم محسوب می شود و نباید در شاخص های اندازه گیری نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی آن ها با کشورهای اروپایی مورد توجه قرار گیرد، تنها هاب های آمریکا و کانادا برای انجام این مقایسه به دلیل داشتن شرایط مشابه با ایران مناسب و کافی به نظر می رسد.

کریمایی گفت: هر چند نرخ 8 سنت بر اساس فرمول تعیین شده اما محاسبه این نرخ بر اساس میانگین هاب کشورهای اروپایی منصفانه نیست و علاوه بر این باید از ابتدای سال 94 باید مبنای محاسبه قرار می گرفت.

وی در خصوص اثر نرخ خوراک 8 سنتی بر سودآوری شرکت های پتروشیمی طی 3 ماه نخست سال جاری گفت: با توجه به اینکه بودجه شرکت های حاضر در این گروه برای سال مالی جاری بر اساس نرخ خوراک 8.5 سنتی برآورد شده، ابلاغ نرخ 8 سنت تأثیر قابل توجه در درآمد هر سهم این مجموعه ها در پی نخواهد داشت و تنها بخشی از ابهام آنها رفع کرده است.

+ نوشته شده در  یکشنبه 27 تیر1395ساعت   توسط بورس باز  |  نظر بدهید

آخرین وضعیت شپنا : احتمال کاهش زیان در صورت های مالی سال 94


مدیر مالی شرکت پالایش نفت اصفهان عنوان کرد:

احتمال کاهش زیان در صورت های مالی سال 94

با آنکه طی سال 94 برای نرخ فرآورده های اعلام شده از طرف شرکت پالایش و پخش در خواست تعدیل و تغییر آن را ارسال کرده بودیم، اما این نرخ ها برای سال گذشته تغییری نداشت و در حال حاضر نیز با توجه به همان قیمتهای اعلام شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش، صورتهای مالی شراز در تهیه شده است و در حال حسابرسی می باشد.

با شروع فصل مجامع، ارسال گزارش های سالیانه شرکتهای مختلف روی سامانه کدال نیز آغاز می شود اما سالهاست که تنها مجموعه هایی که در ارسال صورتها و گزارش های مالی میان دوره ای و سالیانه روی جهت اطلاع سهامداران تاخیر دارند، گروه پالایش گاهی هستند که امسال نیز طبق روال گذشته به همین روند خود ادامه داده و با وجود آنکه آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه خود را ارائه کرده اند هنوز خبری از ارسال صورتهای مالی آنها نمی باشد.

مدیر مالی شرکت پالایش نفت اصفهان در همین ارتباط درگفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با آنکه طی سال 94 برای نرخ فرآورده های اعلام شده از طرف شرکت پالایش و پخش در خواست تعدیل و تغییر آن را ارسال کرده بودیم، اما این نرخ ها برای سال گذشته تغییری نداشت و در حال حاضر نیز با توجه به همان قیمتهای اعلام شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش، صورتهای مالی شراز در تهیه شده است و در حال حسابرسی می باشد.

ناصر تنگستانی در ادامه افزود: پس از اعلام نظر حسابرس صورتهای مالی سالانه منتهی به 29 اسفند ماه سال 94 را جهت اطلاع سهامداران روی سامانه اطلاع رسانی کدال قرار خواهیم داد.

وی گفت: با توجه به اینکه برای سال 94 مبلغ 22 ریال سود برآورد کرده بودیم ، با توجه به نرخ فرآورده های نفتی شرکت، احتمال پوشش بودجه اعلام شده ضعیف می باشد، اما امکان کاهش زیان 9 ماهه شرکت مطرح می باشد که باید منتظر اعلام نظر حسابرس شرکت در این زمینه بود و فعلا نمی توان نظر قطعی ارائه کرد.

تنگستانی در خصوص قیمت برآوردی نفت در پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 95 اظهار داشت: در بودجه سال مالی جاری قیمت نفت خام حدود 40 دلار برآورد شده است.

این مقام مسئول در خصوص تاثیر رشد قیمت نفت خام طی چند وقت اخیر بر سود آوری این شرکت توضیح داد: در نگاه کلی قطعا افزایش یا کاهش قیمت نفت خام بر درآمد زایی شرکتهای پالایشی اثر گذار است، اما باید توجه داشت که علاوه بر قیمت نفت خام عوامل دیگری همچون نرخ فرآورده ها که پالایش و پخش اعلام می کند نیز سود هر سهم پالایش گاه نفت شیراز تاثیر خواهد داشت.

وی در خاتمه در خصوص برنامه های آتی "شراز" گفت: فعلا برنامه افزایش سرمایه در دستور کار نداریم، از برنامه ها و پروژه های مهم فعلی پالایش نفت شیراز پروژه افزایش کیفیت فرآورده های شرکت می باشد که در حال انجام است، البته لازم به ذکر است که این پروژه تنها کیفیت محصولات را افزایش می دهد و اثری رد سودآوری شرکت ندارد.


معاون سرمایه گذاری ارزش آفرینان پاسارگاد عنوان کرد:
رشد اقتصادی در گرو 3 فاکتور مهم


جذابیت اوراق صکوک، مشارکت و ارواق با درآمد ثابت در پرداخت سود با نرخ های بالا و در بازه های یک، 3 و 6 ماهه موجب شده تا نقدینگی قابل توجهی به بازار بدهی وارد شود به طوریکه به محض عرضه این اوراق در بازار سرمایه به سرعت فروش می رود، همانطور که می دانید دولت نیز طی ماه اخیر اوراق خزانه اسلامی با نرخ های بالا منتشر کرده است.

با کاهش نرخ سود بانک ها نقدینگی از این بازار تا حدی خارج شده و به سمت بازار سرمایه روانه شده است، اما این نقدینگی به دلیل جذابیت نرخ سود اوراق بدهی در این بخش از بازار سرمایه جذب شده و به بازار سهام ورود پیدا نکرده اند.

معاون سرمایه گذاری ارزش آفرینان پاسارگاد ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: جذابیت اوراق صکوک، مشارکت و ارواق با درآمد ثابت در پرداخت سود با نرخ های بالا و در بازه های یک، 3 و 6 ماهه موجب شده تا نقدینگی قابل توجهی به بازار بدهی وارد شود به طوریکه به محض عرضه این اوراق در بازار سرمایه به سرعت فروش می رود، همانطور که می دانید دولت نیز طی ماه اخیر اوراق خزانه اسلامی با نرخ های بالا منتشر کرده است.

محمود خدام در ادامه افزود: از طرفی نسبت قیمت بر سود تقسیمی در بازار سهام نسبت به بازار بدهی بالا بوده به همین دلیل این بازار توانایی رقابت با اوراق بدهی را ندارد. برای بهبود شرایط رکودی بازار بورس این نسبت باید به حدود 5 واحد کاهش یابد که این امر نیز تحت تأثیر رشد سودآوری و افزایش انتظارات فعالان بازار سرمایه از رشد سودآوری شرکت های فعال در این بازار می باشد. به نظر می رسد با وجود شرایط فعلی این اتفاق در پایان سال 95 و سال مالی آتی رخ دهد.

وی تأکید کرد: البته تعدیل نرخ سود اوراق نیز می تواند در جهت تغییر نسبت قیمت بر سود تقسیمی این بازار نیز اثر گذار باشد و قدرت رقابت بازار سهام را افزایش دهد. با پیشرفت فضای اقتصادی کشور به سمت رونق، کاهش نرخ بهره بانک ها، افزایش هزینه های عمرانی دولت، سیاست های پولی مناسب و افزایش سرمایه گذاری های خارجی می تواند به رونق بورس کمک کند، اما در حال حاضر نشانه های قوی در این ارتباط را شاهد نیستم.

خدام گفت: با مشخص شدن نتیجه نهایی انتخابات آمریکا احتمالاً فضای اقتصادی کشور نیز بهبود خواهد یافت و به نظر می رسد تا به آن موقع و تا پاییز سال جاری این روند فرسایشی ادامه خواهد داشت. اما افت قابل توجهی برای آن قابل تصور نیستم.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با 3 عامل اثر گذار و شاه بیت رشد اقتصادی اظهار داشت: 3 عامل رشد مسکن، رشد صادرات و رشد سرمایه گذاری در زیر ساخت ها که از طریق سرمایه گذار خارجی صورت می پذیرد، می باشد. در رابطه با رشد مسکن با توجه به کاهش نرخ رشد جمعیت از دهه 50 تاکنون انتظار می رود طی 20 سال آینده نهایتاً جمعیت کشور از 75 میلیون به 100 میلیون نفر افزایش یابد و با توجه به کاهش نرخ رشد جمعیت کشور تقاضا نیز کاهش می یابد و نمی توان انتظار رشد اقتصادی را مشابه سالیان گذشته داشت. بر این اساس تولید کنندگان داخلی کشور از این پس باید به فکر افزایش صادرات باشند، چرا که مصرف داخل و تقاضای کل در اقتصاد نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است. از طرفی با افزایش صادرات شرکت ها و بنگاه های اقتصادی جانی تازه می گیرند.

محمود خدام در خاتمه خاطرنشان کرد: با بهبود این 3 عامل مهم، رونق به بازار بورس باز خواهد گشت اما در غیر این صورت این روند فرسایشی همچنان ادامه خواهد داشت.
 

برچسب‌ها: رویدادهای بازار بورس تهران, نسبت قیمت بر سود تقسیمی در بازار سهام, مدیر مالی شرکت پالایش نفت اصفهان