سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سهم \آپ\ در بورس چقدر ارزش دارد؟

نظر

در آستانه عرضه اولیه امروز 10 درصد سهام ارایه شد:

تحلیل بنیادی "آپ" و برآورد قیمت مناسب هر سهم از نگاه یک کارگزاری

در پی قطعی شدن عرضه اولیه 10 درصد سهام شرکت آسان پرداخت با نماد "آپ" در روز جاری ، کارگزاری آبان با ارایه تحلیل بنیادی، قیمت مناسب هر سهم این شرکت را برآورد کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز دوشنبه 10 درصد سهام شرکت 100 میلیارد تومانی آسان پرداخت با نماد "آپ" در در بازار دوم معاملات بورس عرضه اولیه می شود. از این عرضه 100 میلیون سهمی، 40 میلیون سهم به کارکنان شرکت تخصیص دارد.

شرکت آسان پرداخت که پانصدمین شرکت بورسی است، اولین پیش بینی سود سال مالی اسفند جاری را با سرمایه اسمی 100 میلیارد تومانی، 1,468 ریال سود اعلام کرده و در عملکرد سه ماه اول سال 396 ریال  در عملکرد 6 ماهه 49 درصد معادل 721 ریال را پوشش داده است.

در این میانکارگزاری آبان ضمن تحلیل بنیادی سهام این شرکت ، برآوردی از قیم مناسب "آپ" ارایه کرده است:

 

شرکت در شش ماهه نخست سال حدود 50 درصد از بودجه را پوشش داده و با نگاهی به گزارشات سال های اخیر در می یابیم درآمد شرکت همواره روندی صعودی را طی کرده و با توجه به افزایش تقاضای کاربران به منظور پرداخت های الکترونیک(pos,ussd,ipg) و با وجود فضای رقابتی موجود به نظر می رسد شرکت در مسیر رشد توانا باشد و بتواند سهم خود از بازار را افزایش دهد.

از مزیت های شرکت نسبت به دیگر رقبا می توان به ساخت بسیاری از نرم افزارها و سخت افزارهای مورد نیاز خود به جای خرید از دیگر شرکت ها اشاره کرد. این موضوع موجب کاهش هزینه های نگهداری و پشتیبانی خواهد شد.

با توجه به ماهیت دانش بنیان بودن شرکت، مدیران آن در صدد اخذ معافیت مالیاتی حدود 90 درصد از درامدهای شرکت هستند که در صورت تحقق آن حدود 7-8 درصد به سود شرکت افزوده خواهد شد. 

با توجه به مطالب مطرح شده به نظر می رسد شرکت در تحقق بودجه سال جاری با مشکلی مواجه نباشد.

60 درصد از کل سهام شرکت به مدیر عامل و ریئس هیئت مدیره و 40 درصد آن هم به بانک کشاورزی اختصاص دارد. با توجه به اظهارات مدیرعامل و رییس هیئت مدیره مبنی بر حفظ مالکیت 51 درصدی، و با توجه به اینکه بانک کشاورزی نیز از مشتریان عمده شرکت می باشد بنابراین به نظر می رسد آسان پرداخت پس از عرضه اولیه فروشنده عمده ای نداشته باشد و از این بابت می تواند برای خریداران جذاب باشد.

از شرکت های رقیب آسان پرداخت که در بورس فعالیت می کنند می توان به کارت اعتباری ایران کیش و تجارت الکترونیک پارسیان اشاره کرد که با P/E حدود 8 در بازار معامله می شوند و با توجه به سود 146 تومانی هر سهم برای سال جاری قیمت هایی در محدوده 1000 تومان برای عرضه جذاب است.

 

از سوی یک کارگزاری ارایه شد:

پیش بینی سود آینده "آپ" به همراه مقایسه با دو شرکت مشابه

کارگزاری بانک توسعه صادرات ضمن تحلیل بنیادی "آپ" ( وضعیت شرکت آسان پرداخت ) و مقایسه با دو شرکت مشابه تجارت الکترونیک پارسیان و کارت اعتباری ایران کیش، سود آینده این شرکت را پیش بینی کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز طبق اعلام قبلی 10 درصد سهام شرکت آسان پرداخت در بازار دوم معاملات بورس عرضه اولیه می شود و طی آن 60 میلیون سهم برای عموم واگذار و 40 میلیون سهم دیگر به کارکنان این شرکت تخصیص داده می شود.

براساس این گزارش، "آپ" درحالی با سرمایه 100 میلیارد تومانی، سود هر سهم سال مالی جاری را 1468 ریال اعلام کرده که فرنوش شیخ الاسلامی از کارگزاری بانک توسعه صادرات ، ضمن تحلیل بنیادی وضعیت مالی و عملیاتی شرکت آسان پرداخت و مقایسه با دو شرکت مشابه تجارت الکترونیک پارسیان و کارت اعتباری ایران کیش، سود آینده این شرکت را پیش بینی کرد.

این سناریوی تحلیلی از سود آینده "آپ"براساس 4 فرضیه افزایش تعداد تراکنش ها در سال 95 به نسبت رشد سال قبل، در نظر گرفتن نرخ اجاره بهای سه ماهه دستگاه های pos برای کل سال، افزایش تعداد دستگاه های pos تا 500 هزار دستگاه برای سال مالی جاری و در نظر گرفتن حاشیه سود 10 درصد برای سال مالی انجام و اعلام شده به دلیل افزایش قدرت خرید و تسویه حساب ادارات و افزایش تعداد تراکنش ها در ماه های پایانی سال، شرکت توانایی تحقق سود تا 150 تومان را خواهد داشت.