سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرکت سبد گردان هدف مطرح شد: بررسی رویدادهای اثرگذار بر وضعیت آتی

نظر

بانک مشترک ایران - ونزوئلا چندملیتی‌ می شود

مدیرعامل بانک مشترک ایران - ونزوئلا با اعلام سود 50 میلیارد تومانی سال گذشته گفت: ایران به دلیل مشکلات مالی ونزوئلا به‌دنبال چندملیتی‌کردن این بانک است تا بتواند خدمات ارزی بهتری به مشتریان ارائه دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،، داوود بنایی مدیرعامل بانک مشترک ایران - ونزوئلا با بیان اینکه سال گذشته سود این بانک 50‌ میلیارد تومان بوده گفت: ایران به دلیل مشکلات مالی ونزوئلا به‌دنبال چندملیتی‌کردن این بانک است تا بتواند خدمات ارزی بهتری به مشتریان ارائه دهد.

وی افزود: این بانک فعالیت خود را با سرمایه 200‌ میلیون دلار شروع کرد و قرار بود سرمایه آن اکنون به یک‌ میلیارد دلار برسد اما به دلیل مشکلات مالی ونزوئلا، این هدف تاکنون محقق نشده است.

بنایی از جمله مشکلات عمده این بانک پایین‌بودن حجم تجاری دو کشور، شفاف‌نبودن نظام مالی، نوسان قیمت ارز و همچنین عدم کاربرد ارز در کشور ونزوئلا بیان کرد.

وی ادامه داد: در ونزوئلا فعالیت‌های اقتصادی با ارز انجام نمی‌شود بلکه ارز را به پول آن کشور تبدیل می‌کنند که همین امر ما را در بازپرداخت دچار مشکل می‌کند، بنابراین با وجود آنکه ونزوئلا سهام‌دار این بانک است اما ترجیح می‌دهیم در شرایط کنونی با این کشور کار نکنیم زیرا احتمال اینکه برگشت پول ما به نصف برسد وجود دارد.

بنایی اظهار داشت: بنابراین سهام‌دار ایرانی منتظر است کشورهای دیگری را وارد این جریان و از بانک ارزی به عنوان تجربه با بانک کشورهای دیگر استفاده کند این امر نیازمند چندملیتی‌کردن این بانک است.

همراه با جو روانی منفی سنگین و صف های فروش رخ داد:
واکنش اولیه بورس تهران به پیروزی ترامپ: ریزش 10681 واحدی شاخص در 30 دقیقه اول

در پی افزایش احتمال پیروزی ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا و کسب نتیجه دور از پیش بینی ها، شاخص بورس تهران با ریزش 1068 واحدی در 30 دقیقه اول به این رویداد تاریخی واکنش منفی نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی تا ساعتی دیگر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص می شود که با افزایش احتمال پیروزی ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا ، همه بازارهای مالی دنیا به این رویداد دور از انتظار واکنش منفی نشان دادند.

به طوری که از همان آغاز بکار بورس های آسیایی، همه شاخص ها منفی شدند و قیمت جهانی طلا نیز با حدود 5 درصد افزایش، رکورد بیشترین جهش را بعد از خروج انگستان از اتحادیه اروپا را ثبت کرد. همچنین روند نزولی قیمت جهانی تشدید شد.

در ایران نیز این نتیجه برای اکثر کارشناسان غیرقابل پیش بینی بود و قریب به اتفاق فعالان، براساس نظرسنجی های قبلی آمریکا و تحلیل کارشناسان بنام بین المللی در انتظار پیروزی کیلینتون بودند اما با پیروزی قریب به یقین ترامپ روبرو شده اند.

با این جریان، بورس تهران نیز مانند دیگر بازارهای مالی جهان در همان شروع معاملات با سیر نزولی قیمت سهام اکثر شرکت ها روبرو شد و شاخص بورس با ریزش حدود 1068 واحدی در 30دقیقه اول ، نشان داد تا چه حد به موضوع انتخابات آمریکا حساس بوده و از آینده اقتصاد جهان با ریاست جمهوری ترامپ نگران است.

به این ترتیب در حالی سهام اکثر شرکت های بزرگ مخصوصا"خودروسازان صف فروش شده اند که اثر منفی کاهش قیمت شرکت های چون ملی مس ، فولاد مبارکه ، پالایشگاه های بندرعباس، اصفهان و تهران ، پارسان و توسعه معادن و فلزات و ... موجب شده تا شاخص بورس با سقوط 1068 واحدی به رقم 78,8039 واحد برسد.

با این حال برحی کارشناسان معتقدند این جریان دور از انتظار و فشار روانی ناشی از رفتارهای هیجانی زود گذر بوده و طی روزهای آینده بورس تهران به مدار طبیعی باز خواهد گشت. اما گروهی دیگر بر این باورند تا مشخص شدن سیاست های عملی ترامپ ، آینده مبهم اقتصاد جهانی و واکنش های منفی نیز ادامه خواهد داشت.



در گفتگو با مدیرعامل شرکت سبد گردان هدف مطرح شد:
بررسی رویدادهای اثرگذار بر وضعیت آتی بازار سرمایه

به نظر می رسد در شرایطی که اقتصاد کشورمان از شفافیت بالایی برخوردار نیست حرکت وزارت اقتصاد به سمت شفافیت اطلاعاتی و حساب های بانکی موجب می شود تا در رویه فعالیت نهادها و بنگاه های اقتصادی که تمایلی به شفافیت ندارند و از پرداخت مالیات فرار می کنند، تغییر و تحولاتی اعمال گردد.

آیین نامه بررسی حساب های بانکی جهت محاسبه مالیات در حالی طی روز گذشته از سوی سازمان امور مالیاتی مطرح شد که به زعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی اجرای این برنامه می تواند موجب خروج بخشی از نقدینگی از بازار پول و روانه شدن آن به سایر بازارهای موازی با آن همچون بورس شود.

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت سبد گردان هدف در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به نظر می رسد در شرایطی که اقتصاد کشورمان از شفافیت بالایی برخوردار نیست حرکت وزارت اقتصاد به سمت شفافیت اطلاعاتی و حساب های بانکی موجب می شود تا در رویه فعالیت نهادها و بنگاه های اقتصادی که تمایلی به شفافیت ندارند و از پرداخت مالیات فرار می کنند، تغییر و تحولاتی اعمال گردد. به هر حال آنچه که مسلم تلقی می شود این است که اجرای این آئین نامه به نفع بازار سرمایه است، هر چند که این اتفاق برای برخی از افراد که از شرایط اقتصادی فعلی و عدم شفافیت اقتصادی و مالیاتی ذینفع می شوند، خوشایند نیست.

عباسعلی حقانی نسب در خصوص اعمال تبعات مثبت اجرای دستور العمل سازمان امور مالیاتی بر وضعیت بازار سرمایه و واکنش سهامداران نسبت به طرح این موضوع گفت: بورس کشورمان در مقایسه با بورس های کشورهای خارجی بسیار کوچک و کم عمق است و عملاً طرح چنین موضوعاتی آنطور که باید و شاید بر وضعیت بازار سرمایه موثر واقع نمی شود. آنچنان که بازار سرمایه در حالی در بخش شناوری در بازارهای مختلف نقش حداکثر سه درصدی ایفا می کند که می بایست این رقم 30 تا 35 درصد باشد و رقم فعلی بسیار ناچیز محاسبه می شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه همچنین به اثرات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر وضعیت بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: به طور قطع این موضوع بازار سرمایه را دستخوش تغییراتی می کند و با توجه به دیدگاه های سیاسی و اقتصادی دو کاندید دموکرات و جمهوری خواه واکنش سهامداران نسبت به فرد منتخب متفاوت خواهد بود.

بر این اساس، با توجه به دیدگاه هیلاری کلینتون در خصوص گسترش روابط بین المللی با کشورمان و تداوم طرح برجام انتظار می رود تا سهامداران در صورت انتخاب وی بر کرسی ریاست جمهوری واکنش مثبت از خود به نمایش بگذارند. حال آنکه به نظر می رسد دونالد ترامپ نیز به دلیل محدودیت ها و سیاست های اعمالی ممکن است در برخی از مواقع همگرایی منطقه ای خود را کاهش دهد و عملاً شرایطی ایجاد گردد که به نفع کشورمان تمام شود.

مدیرعامل شرکت سبد گردان هدف افزود: در شرایط فعلی بسیاری از بانک ها و سرمایه گذاران خارجی منتظر هستند تا پس از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا فعالیت های جدید خود را در اقتصاد و بازار سرمایه کشورمان آغاز کنند. از این رو به نظر می رسد از این پس شرایط شفاف تر و با ثبات تر می شود. بدین ترتیب می توان گفت موارد مذکور در کنار اتفاقات رخ داده در موصل و سوریه از جمله رویدادهای مثبتی هستند که به نفع کشورمان است و تبعات مثبتی بر اقتصاد در پی خواهد داشت.


یک کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد:
آثار کوتاه مدت انتخابات آمریکا بر بورس ایران

به نظر می رسد در میان مدت با مشخص شدن سیاست های خارجی هر رئیس جمهور منتخبی که روی کار بیاید، در تعامل با ایران با شرایط فعلی چندان فرقی نداشته باشد، از طرفی بعید به نظر می رسد با انتخاب شدن ترامپ، به طو مثال تعرفه واردات از چین به طرز قابل توجهی افزایش یابد یا فدرال رزرو سیاست های خود را تغییر فاحشی شد.

طی چند روز اخیر شاهد ایجاد جوی روانی در بازار سرمایه پیرو انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودیم که به نظر می رسد این نوسانات تا زمان روشن شدن نتیجه و سیاست های رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا ادامه داشته باشد.

کارشناس بررسی طرح ها و سرمایه گذاری های بازنشستگی کشوری در همین ارتباط در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به نظر می رسد در میان مدت با مشخص شدن سیاست های خارجی هر رئیس جمهور منتخبی که روی کار بیاید، در تعامل با ایران با شرایط فعلی چندان فرقی نداشته باشد، از طرفی بعید به نظر می رسد با انتخاب شدن ترامپ، به طو مثال تعرفه واردات از چین به طرز قابل توجهی افزایش یابد یا فدرال رزرو سیاست های خود را تغییر فاحشی شد. بنابراین جو فعلی چیزی جز هیجان وارد شده به بازار نمی باشد و بورس در شرایط فعلی تنها به دنبال یک بهانه برای نوسان می باشد.

نادر اسراری در ادامه افزود: هر چند که خوش بینی ها از آینده بازارهای جهانی در صورت انتخاب هیلاری کلینتون بیشتر می باشد اما موضع دونالد ترامپ نیز به طور کامل مشخص نیست، چرا که وی طی چند مدت اخیر حرف های ضد و نقیض بسیاری زده است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بازارها اکثراً به حالت سردرگمی رسیده اند و این امر نه تنها مختص کشور ما نمی باشد. چرا که بازار طلا و فلزات اساسی و بازارهای مالی کشورهای دیگر در حال حاضر نشان دهنده این موضوع نیست که رئیس جمهور جدید که احتمال برد آن نیز بیشتر است، چه سیاست هایی در نظر دارد که البته این سردرگمی ایجاد شده اصلاً موضوع عجیبی نمی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: واقعیت این است که طی چند هفته اخیر بازار حجم معاملات قابل توجهی نداشته که تعیین کننده ورود یا خروج پول باشد، بنابراین بعید به نظر می رسد طی چند روز آینده نیز شاهد خروح پول و ایجاد فشار فروش در بازار باشیم اما از طرف دیگر با توجه به خوش بینی های ایجاد شده در صورت انتخاب شدن هیلاری کلینتون، احتمال ایجاد یک روند صعودی در کوتاه مدت وجود دارد و روی مثبت این جریان روشن تر است و احتمال افت کم تر می باشد.

اسراری در خاتمه خاطرنشان کرد: به سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه پیشنهاد می شود به گروه های وابسته به اقتصاد جهانی که از وضعیت مناسبی برخوردار می باشد روی آورده و تمرکز کنند و از طرفی دیگر افق دید و سرمایه گذاری خود را طولانی تر کنند و از نوسانگیری و دیدگاه کوتاه مدت فاصله بگیرند تا سود و بازدهی بالاتر از بازدهی بازا بدون ریسک کسب کنند.

 



نظر نماینده مجلس درباره علت کاهش شاخص بورس / مجمع سایپا کاشان به

نظر

مدیرعامل شرکت کارگزاری جهان سهم عنوان کرد:
بورس چشم انتظار نتیجه انتخابات آمریکا / منفی شدن بازارهای بین المللی با انتخاب ترامپ

بازارهای بین المللی در حال حاضر چشم انتظار روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می باشند که تحت تأثیر این موضوع بورس ایران نیز با نوسانات منفی همراه شده است.


در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد شکل گیری روندی منفی و اصلاح عقب نشینی شاخص کل بورس بودیم که این امر تحت تأثیر ریسک سیاسی حاکم بر بازار سرمایه و بازارهای بین المللی می باشد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری جهان سهم ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بازارهای بین المللی در حال حاضر چشم انتظار روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می باشند که تحت تأثیر این موضوع بورس ایران نیز با نوسانات منفی همراه شده است.

فرشید اردبیلیون جهانی در ادامه افزود: از بین دو کاندید ریاست جمهوری آمریکا، صحبت ها و وعده های دونالد ترامپ، از هم گسسته، متناقض و غیر قابل پیش بینی می باشد که در صورت انتخاب شدن وی می تواند اثری منفی بر بازارهای بین المللی و بازار سرمایه کشور بگذارد، چرا که آینده این بازارها را غیر شفاف و غیر قابل پیش بینی خواهد کرد، اما از طرفی محبوبیت هیلاری کلینتون در بین فعالان اقتصادی طبق نظرسنجی هایی که صورت گرفته بیشتر می باشد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر این ریسک سیاسی ایجاد شده بر تمامی بورس های جهان، قیمت نفت و کالاهای اساسی اثر گذار بوده است، هر چند که تاکنون آنچه از آمارهای منتشر شده بر می آید، رأی بیشتر را کلینتون به خود اختصاص داده اما ترس از انتخاب شدن ترامپ به عنوان شخصی با نظرات غیر قابل پیش بینی ریسک بازار را افزایش داده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه هفته جاری مشخص خواهد شد و به مروز زمان تأثیر این ریسک سیاسی بر بازارهای بین المللی و بازار ایران کمرنگ می شود.

اردبیلیون جهانی گفت: اگر ترامپ رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا شود، قطعاً نوسانات مثبت و منفی در بازارهای بین المللی شدت بیشتر می گیرد، اما به طور کل با توجه به آنکه تاکنون آرا برای انتخاب هیلاری کلینتون پیشی گرفته خوش بینی ها در این رابطه نیز شدت بیشتری پیدا کرده است.

وی در خاتمه به سهامداران و سرمایه گذاران فعالان در بازار بورس پیشنهاد کرد: با توجه به نظرسنجی ها و آرایی که تاکنون انجام شده، به نظر می رسد هیلاری کلینتون که فعالان اقتصادی نظر مثبتی نسبت به آن دارند، انتخاب شود پس بنابراین در شرایط فعلی به سهامداران و سرمایه گذاران پیشنهاد می شود در خرید و فروش سهام خود صبر کنند و به جای ایجاد فشار فروش، نسبت به نگهداری سهام خود اقدام کنند.


با کسب بازدهی بیش از 220 درصدی طی دو ماه اخیر
"شلیا" از نگاه ناظر بازار پنهان مانده است

سهام شرکت مواد ویژه لیا که از شهریور ماه سال گذشته در قیمت 136 تومان در بازار عادی فرابورس برای نخستین بار عرضه شد تاکنون روندی قابل توجه و صعودی را پشت سر گذاشته است و طی این یکسال بازدهی قیمتی بیش از 490 درصدی را ثبت کرده است که بیش از 220 درصد آن تنها مربوط به بازه زمانی شهریور 95 تاکنون می باشد.

شرکت مواد ویژه لیا از اواسط شهریور ماه تاکنون از حوالی قیمت 250 تومان روندی صعودی و شارپی را آغاز کرده و در حال حاضر بعد از ثبت رشد بیش از 220 درصدی در محدوده 812 تومان همچنان با صف خرید همراه است.

به گزارش بورس نیوز، سهام شرکت مواد ویژه لیا که از شهریور ماه سال گذشته در قیمت 136 تومان در بازار عادی فرابورس برای نخستین بار عرضه شد تاکنون روندی قابل توجه و صعودی را پشت سر گذاشته است و طی این یکسال بازدهی قیمتی بیش از 490 درصدی را ثبت کرده است که بیش از 220 درصد آن تنها مربوط به بازه زمانی شهریور 95 تاکنون می باشد.

"شلیا" که این روزها بدون وقفه به رشد خود ادامه می دهد، طی چند هفته اخیر با اقبال از طرف سهامداران عمده حقوقی و حقیقی خود نیز همراه شده است، چرا که در روزهای ابتدایی آبان ماه بود که چند شخص حقیقی به جمع سهامداران درصدی آن اضافه شده و برخی از سهامداران حقوقی نیز درصد مالکیت خود را با خرید سهم، افزایش داده و در صدد حمایت از روند صعودی "شلیا" برآمده اند.

بر اساس این گزارش، روند صعودی قیمت سهام شرکت مواد ویژه لیا در حالی است که این سهم کوچک فرابورسی از دید ناظر بازار پنهان مانده است. در حالی که در اکثر موارد شاهد دخالت ناظر، توقف نماد معاملاتی و درخواست ارائه اطلاعات از شرکت هایی که روند صعودی قابل توجه دارند، هستیم. به طور مثال می توان به "آکنتور"، "مرقام"، "کسرا" و موارد مشابه بسیاری که تاکنون شاهد بودیم اشاره کرد.

با وجود تماس های مکرر خبرنگار ما برای شفاف شدن روند قیمتی سهم و برنامه های شرکت، مسئولین و مدیران مجموعه مواد ویژه لیا از انجام مصاحبه سر باز زدند و برنامه های این شرکت خبر ساز را روشن و واضح خواندند. البته طی چند روز گذشته این مجموعه شفاف سازی در خصوص عدم نیاز به پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 96 روی سامانه اطلاع رسانی کدال منتشر کرد که در این گزارش تأکید شده بود درآمد هر سهم سال 96 "شلیا" همچنان به قوت خود باقیست و رویدادی که منجر به تغییر با اهمیت اطلاعات مالی این شرکت گردد رخ نداده است. در حالی که در 2 ماهه منتهی به مهر، 18 درصد از مقدار تولید و 43 درصد از مقدار فروش بودجه خود را پوشش داده که به صورت ریالی نزدیک به نیمی از فروش پیش بینی شده شرکت طی 2 ماه محقق شده است.

در پایان گفتنی است، با توجه به تمامی موارد ذکر شده، هر چند که بارها طی گزارشات مختلفی در خصوص عدم توقف نمادهای معاملاتی که با صف فروش قابل توجهی همراهند، از سوی نهاد ناظر تهیه و منتشر کرده ایم و بر این امر تأکید کرده ایم که چرا متولیان این بازار تنها جلوی رشد و صف خرید سهام پر تقاضا را با توقف نمادشان می گیرند، اینبار نیز رشد بیش از حد نماد معاملاتی "شلیا" این سوال را در ذهن فعالان این حوزه ایجاد کرده است که آیا خون "شلیا" که طی مدت دو ماه و نیم اخیر 220 درصد رشد قیمتی را پشت سر گذاشته از دیگر شرکت هایی که به محض صف خرید شدن متوقف می شوند، رنگین تر است؟ بهتر است مسئولین نگاهی عمیق تر به شرکت های کوچک و بزرگ بازار سرمایه داشته باشند و از این شرایط استثنایی نیز غافل نشوند.

به منظور واگذاری 50 درصد سهام به سیتروئن:
مجمع سایپا کاشان به خروج از بازار سهام رای داد

سایپا کاشان که از آبان 93 در فرابورس درج نماد شده بود، با رای مجمع فوق العاده ، از بازار سهام و تحت نظارت سازمان بورس خارج می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سایپا کاشان با سرمایه 250 میلیارد تومانی در حالی از آبان سال 93 به عنوان صد و هفتاد و دومین نماد در بازار پایه فرابورس درج شده که قصد خروج از بازار سهام و نظارت سازمان بورس کرده است.

براساس این گزارش، در پی قرارداد واگذاری 50 درصد سهام "خکاشا" بین سایپا و سیتروئن، این شرکت ظهر دوشنبه گذشته مجمع فوق العاده ای برگزار کرد و طی آن مقرر شد سایپا کاشان از بازار سهام و فهرست شرکت های تحت نظارت سازمان بورس خارج شود.

پیش از این نیز سایپا کاشان، بعد از دریافت مجوز افزایش سرمایه 117 درصدی (از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ) از سازمان بورس در 31 شهریور ، زمان برگزاری مجمع فوق العاده ساعت 14 روز دوشنبه 19 مهر تعیین کرده بود اما این مجمع را لغو کرد.

به این ترتیب ، مقدمات انتقال عملی نیمی از سهام این شرکت به سیتروئن فرانسه فراهم شد.

10 اقدام بانک مرکزی برای پیشگیری از جرایم مالی فتا
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، برنامه های پیش گیرانه در مبارزه با جرایم سایبری را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بانک مرکزی، داوود محمدبیگی در جلسه کمیته پیشگیری از جرایم سایبری،گفت: در کنار آماده سازی زیرساخت های لازم برای تسهیل مراودات و مبادلات حوزه مالی، همکاری ها و تعاملات با سایر دستگاه های اجرایی و شبکه بانکی به ویژه در حوزه تراکنش های الکترونیک، افزایش می یابد.

وی با برشمردن اقدام های بانک مرکزی و شبکه بانکی در مسیر وظایف تعیین شده در سند پیشگیری از جرایم مالی فتا گفت: طی یک سال گذشته بانک مرکزی تلاش کرده در کنار آماده سازی زیرساخت های لازم برای تسهیل مراودات و مبادلات حوزه مالی، همکاری ها و تعاملات را با سایر دستگاه های اجرایی و شبکه بانکی به ویژه در حوزه تراکنش های الکترونیک، افزایش دهد.

وی ضمن اشاره به دستاوردهای بانک مرکزی در این زمینه گفت: در این سند 10 اقدام کلان بر عهده بانک مرکزی گذاشته شده است. از جمله این موضوعات  می توان به اتصال شعب بانک‌ها به سامانه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال برای احراز هویت اشاره کرد. این موضوع طی بخشنامه های متعددی به بانک ها ابلاغ شده  و در حال حاضر تمامی بانک ها برای ارائه خدمت به مشتریان از این امکان استفاده می کنند. همچنین به منظور ایجاد نظام یکپارچه و واحد در کشور برای سایر مشتریان بانکی، بانک مرکزی اقدام به توسعه زیرساخت ها و ایجاد و سامانه های اطلاعاتی متعددی از جمله نهاب، ثبت احوال و نظام هویت الکترونیک بانکی کرده است.

محمدبیگی ایجاد و بهره‌برداری مرکز صدور گواهی الکترونیک برای شبکه بانکی را از دیگر دستاوردهای این سند دانست و گفت: در حال حاضر مرکز گواهی ریشه بانکی کشور، به طور خاص به شبکه بانکی اختصاص یافته و هم اکنون بانک ها موظفند برای دریافت خدمت از برخی از سامانه های ملی بین بانکی با معرفی افراد به این بانک، مشخصات هویتی مشتریان را ثبت و اقدام به دریافت گواهی امضای دیجیتال کنند. بر این اساس گسترش و توسعه استفاده از ابزارهای الکترونیک در کشور در دستور کار بانک مرکزی و نظام بانکی کشور قرار دارد. در حال حاضر در سراسر کشور 40 دفتر پیشخوان اقدام به اعطای این گواهی می کنند و به نظر می‌رسد این تعداد دفتر پیشخوان پاسخگوی نیازهای فعلی بانک ها باشد. براساس توافق‌های صورت گرفته با برخی اپراتورها، امیدواریم از ظرفیت های فضای امن موجود در سیم کارت ها برای ارائه امضای الکترونیک استفاده کنیم.

این مقام مسئول بانک مرکزی افزایش امنیت را زمینه ساز اعتماد عمومی به نظام بانکی دانست و گفت:  بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه هایی، بانک ها را ملزم کرد تمام خودپردازهای خود را به ماژول‌های امنیتی (مانند آنتی‌اسکیمر) مجهز کنند که آمارهای دریافتی و نظارت های میدانی حاکی از عملکرد مطلوب بانک ها در این زمینه است.

محمدبیگی راه‌اندازی پرتال کاشف را از دیگر اقدامات اساسی بانک مرکزی در این راستا دانست و تصریح کرد: پرتال کاشف در سال 94 آماده شده اما به صورت عمومی در دسترس دستگاه ها قرار نگرفته است. همچنین ایمن سازی سامانه تعاملی کاشف و نیز شناسایی و ایجاد شبکه نمایندگان امنیت بانک ها و موسسات مالی و اعتباری از جمله فعالیت های بانک مرکزی برای افزایش ضریب امنیت بوده است. ایجاد نظام تعاملی موثر بین بانک ها، بانک مرکزی و دستگاه های ذی ربط از جمله اهداف مهم استقرار این سامانه در کشور است.

وی از رشد 100 ‌درصدی ارائه برخی خدمات بین بانکی نظیر چکاوک و رشد 30 درصدی سایر ابزارها در حوزه بانکداری الکترونیک خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر شاهد گسترش بهره برداری از فضا و خدمات الکترونیک هستیم  این امر حاکی از استقبال عمومی از خدمات الکترونیکی بانکی است.

محمدبیگی از عزم نظام بانکی برای ساماندهی فعالیت سایت‌های تجارت الکترونیک و کسب و کارهای اینترنتی خبر داد و گفت: در سال 95 ، اقدامات مفیدی برای ساماندهی این بازار با همکاری سازمان توسعه تجارت و قوه قضاییه انجام شده، امیدواریم تا پایان سال بتوانیم با هماهنگی سایر عوامل ذی ربط چارچوب های مناسبی برای فعالیت در این عرصه مهم فراهم کنیم.

وی با مهم خواندن فعالیت های آموزشی در پیاده سازی قوانین و پیشگیری از جرایم سایبری گفت: از اواخر سال 94 روابط عمومی بانک مرکزی با تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش، اقدامات بسیاری را در راستای انتشار محتوای آموزشی انجام داده است. همچنین ساماندهی سایت های الکترونیک، تشکیل و فعال‌سازی گروه های واکنش و هشدار رایانه ای (گوهر) در شبکه بانکی و پیاده‌سازی و اجرای سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) در سیستم بانکی را از جمله فعالیت های مهم بانک مرکزی و نظام بانکی کشور برای کمک به عملیاتی شدن اهداف سند پیشگیری از جرایم مالی فتا دانست.

قانون زیاد داریم، اجرای درست و کامل قانون مهم است

در این جلسه علیرضا ساوری مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه با اشاره به تجارب سایر کشورها در زمینه وضع قوانین گفت: کشور فرانسه با سابقه طولانی در زمینه قانون گذاری ظرف مدت 200 سال گذشته 2 هزار قانون به تصویب رسانده اما طی حدود 100 سال گذشته 11 هزار قانون توسط ایران به تصویب رسیده است. با این نگاه ما در ایران با حجم انبوهی از قوانین مترقی و فاخر روبرو هستیم و بر این اساس بخش عمده ای از قوانین پیشگیرانه در دسته بندی فاخر جای می گیرد که به واسطه اجرای صحیح آن می توان از جرایم بسیاری جلوگیری کرد.

وی اجرای درست و کامل قانون را زمینه ساز کاهش خسارات وارده به دستگاه ها دانست و گفت: در اجرای صحیح قوانین باید این نکته را در نظر داشت  هر یک از دستگاه های اجرایی دارای وظایفی هستند. علاوه بر این، اهتمام دستگاه‌ها به رعایت و اجرای صحیح قوانین، می تواند زمینه ساز کاهش خسارت ها و فرسایش های ناشی از اجرای نادرست قوانین باشد. بانک های جامع اطلاعاتی بسیاری در کشور موجود است اما به دلیل تبادل نامناسب اطلاعات میان دستگاه ها، چرخش اطلاعات در این باره صورت نمی گیرد. هم اکنون 30 ماه از اجرایی شدن وظایف تعیین شده دستگاه های اجرایی در سند پیشگیری از جرایم مالی فتا می‌گذرد و نیاز است تا با هم افزایی دستگاه ها به عملیاتی شدن این طرح و اجرای کامل آن جامه عمل بپوشانیم.

نظر نماینده مجلس درباره علت کاهش شاخص در شهریور و پیش بینی بورس
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام علت کاهش شاخص در شهریور ، برای آینده بورس رونق پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد انارکی محمدی در خصوص وضعیت آینده بازار سرمایه کشور به خانه ملت گفت: به طور طبیعی برای رونق اقتصادی کشور باید به رونق بورس توجه شود.

وی ادامه داد: بورس در شهریور ماه با افت شاخص همراه بود که یکی  از دلایل آن پایان سال مالی بخش قابل توجهی از کارگزاری هابود.

انارکی محمدی با پیش بینی تقویت بورس در ماه های آینده با توجه به موضوع پسابرجام و برنامه ریزی های اقتصادی ، افزود: در چند روز گذشته شاخص بورس با افزایش هایی روبرو بود. البته برای رونق واقعی بورس باید اقتصاد کشور تقویت شود.

وی گفت:یکی از مشکلات اقتصاد کشور در سال های گذشته رونق بازار دلالی کاذب بوده که این مشکل باید رفع شود. کمیسیون اقتصادی مجلس از رونق بورس حمایت می کند البته رشد شاخص بورس زمانی مطلوب است که نتیجه سودآوری شرکت ها بورسی باشد.

انارکی محمدی اظهار داشت:یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از رونق بازار دلالی کاذب در اقتصاد کشور، تقویت بورس است . همچنین باید شرایط برای جذب سرمایه ها در این بازار فراهم شود.

زمان مجمع سالانه آزمایش/ فعلا" خبری از افزایش سرمایه 914 درصدی نیست
شرکت آزمایش که فعلا" قادر به دریافت مجوز افزایش سرمایه 914 درصدی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها نشده ، سهامداران را به مجمع سالانه دعوت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت آزمایش که زمانی یکی از سهام مطرح بورسی یوده اما هم اکنون در بازار پایه فرابورس حضور دارد ، با اتمام سال مالی 31 شهریور، زمان مجمع سالانه را ساعت 09:30 روز شنبه 29 آبان تعیین کرده که در تالار اندیشه معلم واقع در شهرک غرب برگزار خواهد شد.

این مجمع درحالی برگزار می شود که مدیران آن بعد از مصوبه 27 بهمن سال گذشته، پیگیر افزایش سرمایه 914 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها (از 21.7 به بیش از 220 میلیارد تومان) بودند اما تا به امروز  قادر به دریافت مجوز قانونی سازمان بورس نشده اند.

 

 



قیمت های جدید خوراک در بلند مدت صدمات متعددی به پتروشیمی ها وارد

نظر

قائم مقام انجمن پتروشیمی عنوان کرد:

لزوم شفاف سازی وزارت نفت پیرامون قیمت گذاری ها / دولت نرخ ها را تعیین کند

در دوره خصوصی سازی علیرغم وضع قوانینی برای قیمت گذاری خوراک اما چشم انداز مشخصی برای صنعت پتروشیمی وجود نداشته که این امر نهایتاً منجر به این شد که این صنعت با وجود برخورداری از ظرفیت های بالقوه نتواند آنطور که باید و شاید رشد کند.

وزارت نفت در حالی طی چند وقت اخیر فرمول محاسبه قیمت اتان را تعیین و اعلام نمود که انتقادهای متعددی از سوی متولیان صنعت پتروشیمی در خصوص نحوه قیمت گذاری مطرح شد و بسیاری از کارشناسان این صنعت معتقدند که قیمت های جدید در بلند مدت صدمات متعددی را بر پیکره این گروه وارد می کند. این در حالی است که طی روزهای اخیر تقاضا برای خرید سهام به سمت گروه پتروشیمی جلب شده است.

 

در همین ارتباط، قائم مقام انجمن صنفی پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در دوره خصوصی سازی علیرغم وضع قوانینی برای قیمت گذاری خوراک اما چشم انداز مشخصی برای صنعت پتروشیمی وجود نداشته که این امر نهایتاً منجر به این شد که این صنعت با وجود برخورداری از ظرفیت های بالقوه نتواند آنطور که باید و شاید رشد کند.

 

فریبرز کریمایی افزود: مزیت صنعت پتروشیمی، خوراک مصرفی آن است که این مزیت بصورت قیمت گذاری صحیح در صنعت نمایان می شود و باید قانونی وضع شود تا طی آن قیمت خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی تعیین گردد و سرمایه گذاران بتوانند بر اساس آن سرمایه گذاری کنند. این در حالی است چنین قانونی وضع شده اما تعیین قیمت نهایی از طریق آن بیش از یک سال به طول انجامیده و سرانجام در شرایطی که انتظار می رفت تا قیمت اتان در کشورمان همچون کشورهای خارجی در چارچوب ارزش حرارتی و متناسب با قیمت متان و گاز طبیعی تعیین گردد، اما وزارت نفت این روش را بکار نگرفت و فرمول و قیمتی را اعلام کرد که واقعاً منشأ و مبنای آن بر واحدهای پتروشیمی مشخص نیست. بر این اساس به نظر می رسد در شرایط فعلی وزارت نفت می بایست در این خصوص شفاف سازی کند و در ارتباط با چارچوب و مبنای تعیین قیمت ها توضیح دهد. به عبارت دیگر حداقل خواسته واحدهای پتروشیمی این است که وزارت نفت دلایل و توضیحات خود را در خصوص اینکه معیارهای جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه صنعت را چگونه در فرآیند قیمت گذاری لحاظ کرده است، ارائه دهد.

 

وی ادامه داد: نکته قابل تأملی که وجود دارد این است که در دوره گذار از اقتصاد دولتی به بخش خصوصی می بایست قواعد بازی را در نظر گرفت و نباید تنها از سیاست های خاصی پیروی نمود. به نظر می رسد وزارت نفت می بایست نگاه و دیدگاه خود را نسبت به خصوصی سازی تغییر دهد و در جایگاه حاکمیت در اقتصاد بخش خصوصی بازنگری شود.

 

قائم مقام انجمن صنفی پتروشیمی با بیان اینکه وزارت نفت در حوزه خوراک انحصارگر است، در این خصوص اظهار داشت: صنعت پتروشیمی به طور بالقوه ظرفیت های متعددی دارد و باید این موضوع را پذیرفت که وزارت نفت در حوزه خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی انحصار گر است و در چارچوب انحصار نمی تواند تعیین کننده قیمت باشد چرا که این امر خلاف قانون اصل 44 است. قیمتی که برای اتان مصرفی شرکت های پتروشیمی تعیین شده هیچ شباهتی به قانون ندارد و جذابیتی برای جلب سرمایه گذاران خارجی و رقابت پذیری ایجاد نمی کند. از سوی دیگر در شرایطی که انحصار خوراک مصرفی در اختیار وزارت نفت است، نباید این وزارت خانه تعیین کننده قیمت ها باشد و می بایست این امر به عهده دولت قرار بگیرد.

 

کریمایی به تغییر ارز مبادله ای به ارز آزاد در قیمت گذاری خوراک مصرفی اشاره کرد و گفت: هفته گذشته نرخ هایی بر اساس ارز آزاد اعلام شد که به نظر بنده فاجعه در صنعت پتروشیمی است. اگرچه سیاست های اقتصادی دولت به درستی یکسان سازی ارز را هدف گرفته اما دولت به آرامی این موضوع را اجرایی می کند تا شرایط و بسترهای لازم برای تحقق اهداف در راستای تک نرخی شدن ارز فراهم شود. به عبارت دیگر دولت هیچ گاه به یکباره اقدام به یکسان سازی ارز نمی کند بلکه سیاست های خود را به آرامی در این خصوص اجرا می کند.

 

حال آنکه وزرات نفت یک شبه و بصورت دفعتی اقدام به تغییر ارز در قیمت گذاری خوراک مصرفی و اعمال افزایش نرخ در محصولات صنایع پایین دستی نموده است. به نظر می رسد این امر اقدام شوک آوری است که فضای بی اعتمادی را ایجاد می کند.

 

از سوی دیگر اجرای این برنامه از سوی وزارت نفت بر خلاف قانون است. چرا که در بند الف قانون ماده یک هدفمندی یارانه ها لحاظ شده که قیمت فروش بنزین و سایر مشتقات نفت باید با شرایطی تعیین شود. علاوه بر این در تبصره دو ماده یک لحاظ شده که می بایست قیمت حامل های انرژی بر اساس ارز تعیین شده در بودجه تعیین گردد که ارز مبادله ای در بودجه سال 95 کل کشور لحاظ شده است. بر این اساس می توان گفت قیمت گذاری خوراک بر اساس ارز آزاد صحیح نیست و بر خلاف قانون می باشد.

 

وی در پایان پیرامون افزایش تقاضا برای خرید سهام در گروه پتروشیمی اظهار داشت: بازار سرمایه طی دو سال اخیر وضعیت با ثباتی نداشته و تقاضا و عرضه در آن بر مبنای منطق و تحلیل نبوده است. علاوه بر این اثرات منفی ناشی از اتفاقات اخیر در صورت های مالی شرکت ها نمود پیدا می کند و در کوتاه مدت نمی توان اظهار نظر درستی کرد.

 

شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

اما و اگرهای "فسرب" از نگاه تحلیلی

عمده بدهی شرکت را پرداختنی های تجاری تشکیل می دهد و می توان گفت وضعیت نقدینگی شرکت در سال 95 طور بوده که منجر به اخذ تسهیلات گردیده است.
معرفی شرکت

شرکت ملی سرب و روی ایران در تاریخ 1360.9.24 تحت شماره 940 بصورت شرکت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی زنجان به ثبت رسیده و در تاریخ 1371.5.26 بهره برداری از کارخانه تولیدی سرب آغاز گردیده است. عملیات اجرائی کارخانه تولید روی با ظرفیت 15 هزار تن در سال نیز از مرداد ماه 1375 شروع که در تاریخ 1378.4.25 به بهره برداری رسید. شرکت در تاریخ 1379.2.31به سهامی عام تبدیل و در تاریخ 1379.10.12 در سازمان بورس اوراق بهادر تهران پذیرفته شده است. مرکز اصلی شرکت در زنجان، کیلومتر 12 جاده قدیم زنجان – تهران می‌باشد. ضمنا با توجه به ترکیب سهامداران شرکت ملی سرب و روی ایران از جمله شرکت های فرعی شرکت توسعه معادت روی ایران (سهامی عام) محسوب می‌گردد.

 
 

بررسی وضعیت شرکت

 

دارایی:

از سال 92 با توجه به تعطیلی کارخانه سرب جمع دارایی های شرکت روند نزولی داشته است. بخش اعظمی از دارایی را موجودی های کالا و دریافتنی های تجاری تشکیل داده است. این موجودی ها شامل مواد اولیه و ملزومات مصرفی می باشد. تفاوت نسبت های جاری و آنی نیز از همین موضوع حکایت دارد.

 

اما و اگرهای
 

 

 

بدهی:

عمده بدهی شرکت را پرداختنی های تجاری تشکیل می دهد و می توان گفت وضعیت نقدینگی شرکت در سال 95 طور بوده که منجر به اخذ تسهیلات گردیده است.

 

حقوق صاحبان سهام:

شرکت در سال های اخیر با سرمایه ثابتی فعالیت نموده و طی7 سال گذشته تنها در سالهای 89،90 و 91 سودآور بوده است. این شرکت در 6 ماهه نخست سال، زیان انباشته ای معادل 99097 میلیون ریال اعلام نموده که درسال 94 و بابت عملکرد این سال ایجاد گردیده است.

 

* فرآیند تولید

 

اما و اگرهای
 
 
 

نرخ جهانی سرب و روی و همچنین نرخ دلار از جمله عوامل اثر گذار بر شرکت می باشد .قابل ذکر است نحوه قیمت گذاری کنسانتره سرب و روی (مواد مصرفی )از دیگر عوامل اثر گذار بر سودآوری شرکت می باشد.

 

تامین مواد از طرق خرید خاک و به صورت 100% داخلی و عمده فروش محصولات به صورت داخلی (77% ) و به شرکت کالسیمین و شرکت فرآوری مواد معدنی ایران می باشد.

 

* نمودار حاشیه سود : همانطور که از نمودرا مشخص است پس از تعطیلی کارخانه سرب و سودآوری شرکت با شکل قابل ملاحظه ای کاهش یافته است که امید است با راه اندازی مجدد و افزایش نرخ های جهانی این روند اصلاح گردد.

 

اما و اگرهای
 

 

 
 

* سایر نسبت های مالی

 

اما و اگرهای
 
 

 

 
 

پیش بینی سودآوری سال 95

 

اما و اگرهای
 

 

 
 

* با توجه به افزایش نرخ دلار ، برای 6 ماه باقی مانده نرخ دلار 3600 تومان پیش بینی گردیده است.

 

* همچنین با توجه به تثبیت نسبی قیمت های جهانی برای باقی مانده سال نرخ سرب معادل 2000 و برای روی 2250 دلار در نظر گرفته شده است. لازم به توضیح است که با توجه به وضعیت انبارهای جهانی این محصولات و تحلیل های صورت گرفته در این راستا کاهش قیمت جهانی این دو محصول بعید بوده و چشم انداز مثبت به نظر می رسد.

 

* با توجه به راه اندازه مجدد کارخانه سرب و با وجود ظرفیت تولیدی این کارخانه ( 900 تن به صورت اسمی ) ، میزان فروش شمش سرب علی رغم فروش ناچیز در سه ماهه دوم مطابق با بودجه شرکت لحاظ شده است. طبق اخرین اخبار تولیدات شرکت روزانه 20 تن بوده که در حال افزایش به 23 تن می باشد.

 

* هزینه های کارخانه سرب براساس سال 91 و با در نظر گرفتن تورم و سایر متغیر های مرتبط پیش بینی گردیده است.

 

محاسبه سود هر سهم

 

اما و اگرهای
 

 

 
 

نتیجه گیری:

 

با توجه به مفروضات کارشناسی که درآن میانگین نرخ شمش روی و سرب برای سال 95، 2250 دلار و 2000 دلار در نظر گرفته شده است، سود هر سهم معادل 319 ریال پیش بینی می گردد.

 

لازم به توضیح است کارخانه سرب کار خدمات تولید دستمزدی سرب را نیز انجام می دهد که تا کنون فروشی از این بابت برای شرکت صورت نگرفته است، بدیهی است چنانچه شرکت برای باقی مانده سال پیشنهادی از این بابت دریافت نماید، شاهد افزایش سود برآوردی شرکت خواهیم بود.

 

با توجه به افزایش تقاضای جهانی برای محصولات سرب و روی و تغییرات مداوم قیمتی این محصولات میزان تاثیر پذیری سود شرکت نسبت به این محصولات بدین صورت می باشد.

 

اما و اگرهای
 
 

 

 
 

با دو خبر و در یک روز اعلام شد:
تسویه بدهی 33.6 هزار میلیارد تومانی دولت با بانکها و تأمین اجتماعی


در دو خبر اعلام شد دولت 33.6 هزار میلیارد تومان از بدهی را تسویه کرده که 29 هزار میلیاردتومان مربوط به بانک ها و 4.6 هزار میلیارد تومان مربوط به تأمین اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دیروز در دو خبر اعلام شد دولت 33.6 هزار میلیارد تومان از بدهی را تسویه کرده که 29 هزار میلیاردتومان مربوط به بانک ها و 4.6 هزار میلیارد تومان مربوط به  تأمین اجتماعی است.

این موضوع باعث شد تا گروهی از فعالان و اقتصاد دانان این سئوال را مطرح کنند که این حجم از بدهی به بانک ها به چه ترتیبی و با استفاده از کدام منابع و یا از چه مکانیزمی تسویه شده است.

تهاتر 4.6 هزار میلیارد تومامی بدهی تامین اجتماعی

براساس این گزارش، درحالی طی روزهای آینده این موضوع روشن خواهد شد که تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت 4.6 هزار میلیارد تومان از بدهی حدود 100 هزار میلیاردتومانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در قالب تهاتر اموال خبر داد.

وی توضیح داد: 18 بنگاه اقتصادی سودآور از جمله 60 درصد سهام لاوان، 100 درصد سهام قطار رجاء، 6درصد سهام بانک رفاه و 100 درصد نیروگاه خلیج فارس از دولت به تأمین اجتماعی واگذار شده است.

تسویه بدهی 290 هزار میلیاردی به بانک‌ها

از سوی دیگر خبرگزاری فارس با انتشار ابلاغیه اصلاح لایحه بودجه 95 توسط رئیس جمهور، از تسویه بدهی 29 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها خبر داد.

طبق اعلام بانک مرکزی دولت تا پایان سال گذشته بیش از 119 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار بود.

به این ترتیب حسن روحانی با ابلاغ اصلاح لایحه بودجه 95 دستورات لازم را به جهت تسویه مطالبات قانونی بانک‌ها از دولت و حداقل افزایش سرمایه دولت در بانک‌ها و همچنین حداکثر تسویه مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها را صادر کرد.

در این قانونی که روحانی برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده آمده است : پیرو ابلاغیه قانون اصلاح قانون بودجه 95 کل کشور به شماره 72469 مورخ 95/6/15 به پیوست ابلاغیه مجلس شورای اسلامی در جدول شماره یک قانون مذکور موضوع نامه شماره 118/53417 مورخ 1395/7/24 در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

مورخ 95/6/15 به پیوست ابلاغیه مجلس شورای اسلامی در جدول شماره یک قانون مذکور موضوع نامه شماره 118/53417 مورخ 1395/7/24 در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

 

برنامه افزایش سرمایه 110 درصدی بانکی که آماده دو مجمع است
بانک پارسیان که هفته آینده دو مجمع فوق العاده و عادی بطور فوق العاده دارد، برنامه افزایش سرمایه حدود 110 درصدی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک پارسیان در حالی هفته پیش زمان دو مجمع فوق العاده و عادی بطور فوق العاده (انتخاب اعضای هیئت‌مدیره) را ساعت 9 و 11 صبح دوشنبه 17 آبان در مجتمع فرهنگی آدینه تعیین کرده که عصر دیروز برنامه افزایش سرمایه حدود 110 درصدی را اعلام کرد.

براساس این گزارش، "وپارس" در نظر دارد در صورت صدور مجوز سازمان بورس سرمایه اسمی 2.37 هزار میلیارد تومانی را از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته به 5 هزار میلیارد تومان برساند تا قادر به بهبود نسبت کفایت سرمایه و ظرفیت تسهیلات و تعهدات کلان شود.

کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان ، اواسط شهریور ماه اعلام کرده برای بانک پارسیان مجوز افزایش سرمایه (از 2.3 هزار میلیارد تومان کنونی) به 5 هزار میلیارد تومان را دریافت کرده که با مجوز سازمان بورس نهایی می شود.



چشم انداز مشخصی برای صنعت پتروشیمی وجود نداشته / تسویه بدهی 33.6

نظر

قائم مقام انجمن پتروشیمی عنوان کرد:

لزوم شفاف سازی وزارت نفت پیرامون قیمت گذاری ها/ دولت نرخ ها را تعیین کند

در دوره خصوصی سازی علیرغم وضع قوانینی برای قیمت گذاری خوراک اما چشم انداز مشخصی برای صنعت پتروشیمی وجود نداشته که این امر نهایتاً منجر به این شد که این صنعت با وجود برخورداری از ظرفیت های بالقوه نتواند آنطور که باید و شاید رشد کند.

وزارت نفت در حالی طی چند وقت اخیر فرمول محاسبه قیمت اتان را تعیین و اعلام نمود که انتقادهای متعددی از سوی متولیان صنعت پتروشیمی در خصوص نحوه قیمت گذاری مطرح شد و بسیاری از کارشناسان این صنعت معتقدند که قیمت های جدید در بلند مدت صدمات متعددی را بر پیکره این گروه وارد می کند. این در حالی است که طی روزهای اخیر تقاضا برای خرید سهام به سمت گروه پتروشیمی جلب شده است.

در همین ارتباط، قائم مقام انجمن صنفی پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در دوره خصوصی سازی علیرغم وضع قوانینی برای قیمت گذاری خوراک اما چشم انداز مشخصی برای صنعت پتروشیمی وجود نداشته که این امر نهایتاً منجر به این شد که این صنعت با وجود برخورداری از ظرفیت های بالقوه نتواند آنطور که باید و شاید رشد کند.

فریبرز کریمایی افزود: مزیت صنعت پتروشیمی، خوراک مصرفی آن است که این مزیت بصورت قیمت گذاری صحیح در صنعت نمایان می شود و باید قانونی وضع شود تا طی آن قیمت خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی تعیین گردد و سرمایه گذاران بتوانند بر اساس آن سرمایه گذاری کنند. این در حالی است چنین قانونی وضع شده اما تعیین قیمت نهایی از طریق آن بیش از یک سال به طول انجامیده و سرانجام در شرایطی که انتظار می رفت تا قیمت اتان در کشورمان همچون کشورهای خارجی در چارچوب ارزش حرارتی و متناسب با قیمت متان و گاز طبیعی تعیین گردد، اما وزارت نفت این روش را بکار نگرفت و فرمول و قیمتی را اعلام کرد که واقعاً منشأ و مبنای آن بر واحدهای پتروشیمی مشخص نیست. بر این اساس به نظر می رسد در شرایط فعلی وزارت نفت می بایست در این خصوص شفاف سازی کند و در ارتباط با چارچوب و مبنای تعیین قیمت ها توضیح دهد. به عبارت دیگر حداقل خواسته واحدهای پتروشیمی این است که وزارت نفت دلایل و توضیحات خود را در خصوص اینکه معیارهای جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه صنعت را چگونه در فرآیند قیمت گذاری لحاظ کرده است، ارائه دهد.

وی ادامه داد: نکته قابل تأملی که وجود دارد این است که در دوره گذار از اقتصاد دولتی به بخش خصوصی می بایست قواعد بازی را در نظر گرفت و نباید تنها از سیاست های خاصی پیروی نمود. به نظر می رسد وزارت نفت می بایست نگاه و دیدگاه خود را نسبت به خصوصی سازی تغییر دهد و در جایگاه حاکمیت در اقتصاد بخش خصوصی بازنگری شود.

قائم مقام انجمن صنفی پتروشیمی با بیان اینکه وزارت نفت در حوزه خوراک انحصارگر است، در این خصوص اظهار داشت: صنعت پتروشیمی به طور بالقوه ظرفیت های متعددی دارد و باید این موضوع را پذیرفت که وزارت نفت در حوزه خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی انحصار گر است و در چارچوب انحصار نمی تواند تعیین کننده قیمت باشد چرا که این امر خلاف قانون اصل 44 است. قیمتی که برای اتان مصرفی شرکت های پتروشیمی تعیین شده هیچ شباهتی به قانون ندارد و جذابیتی برای جلب سرمایه گذاران خارجی و رقابت پذیری ایجاد نمی کند. از سوی دیگر در شرایطی که انحصار خوراک مصرفی در اختیار وزارت نفت است، نباید این وزارت خانه تعیین کننده قیمت ها باشد و می بایست این امر به عهده دولت قرار بگیرد.

کریمایی به تغییر ارز مبادله ای به ارز آزاد در قیمت گذاری خوراک مصرفی اشاره کرد و گفت: هفته گذشته نرخ هایی بر اساس ارز آزاد اعلام شد که به نظر بنده فاجعه در صنعت پتروشیمی است. اگرچه سیاست های اقتصادی دولت به درستی یکسان سازی ارز را هدف گرفته اما دولت به آرامی این موضوع را اجرایی می کند تا شرایط و بسترهای لازم برای تحقق اهداف در راستای تک نرخی شدن ارز فراهم شود. به عبارت دیگر دولت هیچ گاه به یکباره اقدام به یکسان سازی ارز نمی کند بلکه سیاست های خود را به آرامی در این خصوص اجرا می کند.

حال آنکه وزرات نفت یک شبه و بصورت دفعتی اقدام به تغییر ارز در قیمت گذاری خوراک مصرفی و اعمال افزایش نرخ در محصولات صنایع پایین دستی نموده است. به نظر می رسد این امر اقدام شوک آوری است که فضای بی اعتمادی را ایجاد می کند.

از سوی دیگر اجرای این برنامه از سوی وزارت نفت بر خلاف قانون است. چرا که در بند الف قانون ماده یک هدفمندی یارانه ها لحاظ شده که قیمت فروش بنزین و سایر مشتقات نفت باید با شرایطی تعیین شود. علاوه بر این در تبصره دو ماده یک لحاظ شده که می بایست قیمت حامل های انرژی بر اساس ارز تعیین شده در بودجه تعیین گردد که ارز مبادله ای در بودجه سال 95 کل کشور لحاظ شده است. بر این اساس می توان گفت قیمت گذاری خوراک بر اساس ارز آزاد صحیح نیست و بر خلاف قانون می باشد.

وی در پایان پیرامون افزایش تقاضا برای خرید سهام در گروه پتروشیمی اظهار داشت: بازار سرمایه طی دو سال اخیر وضعیت با ثباتی نداشته و تقاضا و عرضه در آن بر مبنای منطق و تحلیل نبوده است. علاوه بر این اثرات منفی ناشی از اتفاقات اخیر در صورت های مالی شرکت ها نمود پیدا می کند و در کوتاه مدت نمی توان اظهار نظر درستی کرد.

 

شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

اما و اگرهای "فسرب" از نگاه تحلیلی

عمده بدهی شرکت را پرداختنی های تجاری تشکیل می دهد و می توان گفت وضعیت نقدینگی شرکت در سال 95 طور بوده که منجر به اخذ تسهیلات گردیده است.
معرفی شرکت

شرکت ملی سرب و روی ایران در تاریخ 1360.9.24 تحت شماره 940 بصورت شرکت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی زنجان به ثبت رسیده و در تاریخ 1371.5.26 بهره برداری از کارخانه تولیدی سرب آغاز گردیده است. عملیات اجرائی کارخانه تولید روی با ظرفیت 15 هزار تن در سال نیز از مرداد ماه 1375 شروع که در تاریخ 1378.4.25 به بهره برداری رسید. شرکت در تاریخ 1379.2.31به سهامی عام تبدیل و در تاریخ 1379.10.12 در سازمان بورس اوراق بهادر تهران پذیرفته شده است. مرکز اصلی شرکت در زنجان، کیلومتر 12 جاده قدیم زنجان – تهران می‌باشد. ضمنا با توجه به ترکیب سهامداران شرکت ملی سرب و روی ایران از جمله شرکت های فرعی شرکت توسعه معادت روی ایران (سهامی عام) محسوب می‌گردد.


بررسی وضعیت شرکت

دارایی:

از سال 92 با توجه به تعطیلی کارخانه سرب جمع دارایی های شرکت روند نزولی داشته است. بخش اعظمی از دارایی را موجودی های کالا و دریافتنی های تجاری تشکیل داده است. این موجودی ها شامل مواد اولیه و ملزومات مصرفی می باشد. تفاوت نسبت های جاری و آنی نیز از همین موضوع حکایت دارد.

 

اما و اگرهای


بدهی:

عمده بدهی شرکت را پرداختنی های تجاری تشکیل می دهد و می توان گفت وضعیت نقدینگی شرکت در سال 95 طور بوده که منجر به اخذ تسهیلات گردیده است.

حقوق صاحبان سهام:

شرکت در سال های اخیر با سرمایه ثابتی فعالیت نموده و طی7 سال گذشته تنها در سالهای 89،90 و 91 سودآور بوده است. این شرکت در 6 ماهه نخست سال، زیان انباشته ای معادل 99097 میلیون ریال اعلام نموده که درسال 94 و بابت عملکرد این سال ایجاد گردیده است.

* فرآیند تولید

 

اما و اگرهای


نرخ جهانی سرب و روی و همچنین نرخ دلار از جمله عوامل اثر گذار بر شرکت می باشد .قابل ذکر است نحوه قیمت گذاری کنسانتره سرب و روی (مواد مصرفی )از دیگر عوامل اثر گذار بر سودآوری شرکت می باشد.

تامین مواد از طرق خرید خاک و به صورت 100% داخلی و عمده فروش محصولات به صورت داخلی (77% ) و به شرکت کالسیمین و شرکت فرآوری مواد معدنی ایران می باشد.

* نمودار حاشیه سود : همانطور که از نمودرا مشخص است پس از تعطیلی کارخانه سرب و سودآوری شرکت با شکل قابل ملاحظه ای کاهش یافته است که امید است با راه اندازی مجدد و افزایش نرخ های جهانی این روند اصلاح گردد.

 

اما و اگرهای



* سایر نسبت های مالی

 

اما و اگرهای




پیش بینی سودآوری سال 95


اما و اگرهای



* با توجه به افزایش نرخ دلار ، برای 6 ماه باقی مانده نرخ دلار 3600 تومان پیش بینی گردیده است.

* همچنین با توجه به تثبیت نسبی قیمت های جهانی برای باقی مانده سال نرخ سرب معادل 2000 و برای روی 2250 دلار در نظر گرفته شده است. لازم به توضیح است که با توجه به وضعیت انبارهای جهانی این محصولات و تحلیل های صورت گرفته در این راستا کاهش قیمت جهانی این دو محصول بعید بوده و چشم انداز مثبت به نظر می رسد.

* با توجه به راه اندازه مجدد کارخانه سرب و با وجود ظرفیت تولیدی این کارخانه ( 900 تن به صورت اسمی ) ، میزان فروش شمش سرب علی رغم فروش ناچیز در سه ماهه دوم مطابق با بودجه شرکت لحاظ شده است. طبق اخرین اخبار تولیدات شرکت روزانه 20 تن بوده که در حال افزایش به 23 تن می باشد.

* هزینه های کارخانه سرب براساس سال 91 و با در نظر گرفتن تورم و سایر متغیر های مرتبط پیش بینی گردیده است.

محاسبه سود هر سهم

 

اما و اگرهای



نتیجه گیری:

با توجه به مفروضات کارشناسی که درآن میانگین نرخ شمش روی و سرب برای سال 95، 2250 دلار و 2000 دلار در نظر گرفته شده است، سود هر سهم معادل 319 ریال پیش بینی می گردد.

لازم به توضیح است کارخانه سرب کار خدمات تولید دستمزدی سرب را نیز انجام می دهد که تا کنون فروشی از این بابت برای شرکت صورت نگرفته است، بدیهی است چنانچه شرکت برای باقی مانده سال پیشنهادی از این بابت دریافت نماید، شاهد افزایش سود برآوردی شرکت خواهیم بود.

با توجه به افزایش تقاضای جهانی برای محصولات سرب و روی و تغییرات مداوم قیمتی این محصولات میزان تاثیر پذیری سود شرکت نسبت به این محصولات بدین صورت می باشد.


اما و اگرهای




با دو خبر و در یک روز اعلام شد:
تسویه بدهی 33.6 هزار میلیارد تومانی دولت با بانکها و تأمین اجتماعی


در دو خبر اعلام شد دولت 33.6 هزار میلیارد تومان از بدهی را تسویه کرده که 29 هزار میلیاردتومان مربوط به بانک ها و 4.6 هزار میلیارد تومان مربوط به تأمین اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دیروز در دو خبر اعلام شد دولت 33.6 هزار میلیارد تومان از بدهی را تسویه کرده که 29 هزار میلیاردتومان مربوط به بانک ها و 4.6 هزار میلیارد تومان مربوط به  تأمین اجتماعی است.

این موضوع باعث شد تا گروهی از فعالان و اقتصاد دانان این سئوال را مطرح کنند که این حجم از بدهی به بانک ها به چه ترتیبی و با استفاده از کدام منابع و یا از چه مکانیزمی تسویه شده است.

تهاتر 4.6 هزار میلیارد تومامی بدهی تامین اجتماعی

براساس این گزارش، درحالی طی روزهای آینده این موضوع روشن خواهد شد که تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت 4.6 هزار میلیارد تومان از بدهی حدود 100 هزار میلیاردتومانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در قالب تهاتر اموال خبر داد.

وی توضیح داد: 18 بنگاه اقتصادی سودآور از جمله 60 درصد سهام لاوان، 100 درصد سهام قطار رجاء، 6درصد سهام بانک رفاه و 100 درصد نیروگاه خلیج فارس از دولت به تأمین اجتماعی واگذار شده است.

تسویه بدهی 290 هزار میلیاردی به بانک‌ها

از سوی دیگر خبرگزاری فارس با انتشار ابلاغیه اصلاح لایحه بودجه 95 توسط رئیس جمهور، از تسویه بدهی 29 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها خبر داد.

طبق اعلام بانک مرکزی دولت تا پایان سال گذشته بیش از 119 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار بود.

به این ترتیب حسن روحانی با ابلاغ اصلاح لایحه بودجه 95 دستورات لازم را به جهت تسویه مطالبات قانونی بانک‌ها از دولت و حداقل افزایش سرمایه دولت در بانک‌ها و همچنین حداکثر تسویه مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها را صادر کرد.

در این قانونی که روحانی برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده آمده است : پیرو ابلاغیه قانون اصلاح قانون بودجه 95 کل کشور به شماره 72469 مورخ 95/6/15 به پیوست ابلاغیه مجلس شورای اسلامی در جدول شماره یک قانون مذکور موضوع نامه شماره 118/53417 مورخ 1395/7/24 در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

مورخ 95/6/15 به پیوست ابلاغیه مجلس شورای اسلامی در جدول شماره یک قانون مذکور موضوع نامه شماره 118/53417 مورخ 1395/7/24 در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.


برنامه افزایش سرمایه 110 درصدی بانکی که آماده دو مجمع است
بانک پارسیان که هفته آینده دو مجمع فوق العاده و عادی بطور فوق العاده دارد، برنامه افزایش سرمایه حدود 110 درصدی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک پارسیان در حالی هفته پیش زمان دو مجمع فوق العاده و عادی بطور فوق العاده (انتخاب اعضای هیئت‌مدیره) را ساعت 9 و 11 صبح دوشنبه 17 آبان در مجتمع فرهنگی آدینه تعیین کرده که عصر دیروز برنامه افزایش سرمایه حدود 110 درصدی را اعلام کرد.

براساس این گزارش، "وپارس" در نظر دارد در صورت صدور مجوز سازمان بورس سرمایه اسمی 2.37 هزار میلیارد تومانی را از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته به 5 هزار میلیارد تومان برساند تا قادر به بهبود نسبت کفایت سرمایه و ظرفیت تسهیلات و تعهدات کلان شود.

کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان ، اواسط شهریور ماه اعلام کرده برای بانک پارسیان مجوز افزایش سرمایه (از 2.3 هزار میلیارد تومان کنونی) به 5 هزار میلیارد تومان را دریافت کرده که با مجوز سازمان بورس نهایی می شود.



مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز عنوان کرد: افزایش سودآوری

نظر

یک کارگزاری با بررسی دو متغیر و معرفی صنایع برتر اعلام کرد:
پیش بینی شکست مقاومت های محکم شاخص و شتاب ورود نقدینگی در هفته جاری

یک کارگزاری با بررسی اثر دو متغیر نرخ دلار و قیمت های جهانی محصولات بر بازار و معرفی صنایع برتر، مقدمات شکست مقاومت های محکم شاخص و شتاب ورود نقدینگی جدید را پیش بینی کرد.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، درحالی روند صعودی شاخص بورس منجر به ورود شاخص بورس به کانال 79 هزار واحدی در هفته گذشته شده که کارگزاری آبان درباره وضعیت این هفته بازار و صنایع برتر پیش بینی کرد با توجه به جهت گیری فعالین بازار بسمت سهام مرتبط با نرخ دلار و ارز و با توجه به ادامه رشد قیمت های جهانی اکثر کامودیتی ها بخصوص سنگ آهن، زغال سنگ و آلومنییوم،  انتظار می رود گروه های فلزی، معدنی، پالایشگاهی و برخی تک نمادهای مرتبط با قیمت های جهانی همچنان دادوستدهای پرتقاضا و مثبتی را تجربه کنند.

موضوعی که می تواند مقدمات شکسته شدن مقاومت های محکم پیش روی شاخص کل را فراهم آورده و آهنگ ورود نقدینگی جدید را با شتاب بیشتری مواجه گرداند.

همچنین به نظر می رسد اکثر شرکت های گروه های سیمانی، کاشی و سرامیک و ساختمانی در شروع هفته پیش رو پرتقاضا و مثبت دنبال شوند. در این بین افزایش احتمالی نرخ فروش محصولات گروه سیمانی و بهتر شدن شرایط فروش آنها می تواند نماد های این گروه را از تقاضای به مراتب بالاتری برخوردار کند.

انتظار داریم نمادهای گروه آی تی همچنان پرتقاضا و همراه با صف خرید دنبال شوند. دراین میان، احتمالا نمادهای "مداران، آپ، رانفور، اپرداز و رکیش" از اقبال به مراتب بیشتری برخوردار خواهند بود.

طی چهارشنبه گذشته گروه های لاستیک سازی و کانی های غیر فلزی مورد توجه فعالین بازار قرار داشتند. موضوعی که احتمالا همچنان در هفته پیش رو تداوم خواهد داشت.

اما نماد شلیا در گروه کانی های غیر فلزی با توجه به رشد بالا و بدون توقف قیمت سهم،با افزایش ریسک همراه بوده که باید مد نظرسهامداران قرار گیرد.

زمان بورسی شدن رکورددار گرانترین سهم مشخص شد
زمان انتقال و گشایش نماد پالایشگاه تهران از فرابورس به بورس که رکورددار گرانترین سهم ایران است، مشخص شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی موافقت 21 اردیبشهت سال جاری هیات پذیرش ، پالایشگاه تهران 17 مهر به‌عنوان پانصد و دومین شرکت در بازار دوم معاملات بورس و با همان نماد "شتران" درج شد تا  از فرابورس به بورس منتقل شود.

بر این اساس ، مهدی پارچینی مدیر عملیات بازار نقد شرکت بورس ، زمان این انتقال و گشایش نماد را فردا یکشنبه 9 آبان اعلام کرد.

این پالایشگاه درحالی اردیبهشت سال جاری سرمایه اسمی را از محل سود انباشته از 800 به 1200 میلیارد تومان رسانده و سود هر سهم را به 219 ریال اصلاح کرده که 19 مهر 91 با سرمایه اندک 6.1 میلیارد تومانی وارد فرابورس شد و با کشف قیمت 7500 تومانی هر سهم، عنوان گران ترین سهم در میان همه عرضه های اولیه و شرکت های مشمول اصل 44 را به خود اختصاص داد.

سپس بعد از توقف حدود 7 ماهه، با بازگشایی نماد در 10 اریبشهت 92 و افزایش بی سایقه قیمت هر سهم به 79 هزار تومان و سپس به بیش از 127 هزار تومانی روبرو شد تا شاید برای همیشه گرانترین و شگفت آورترین سهم تاریخ بازارسهام ایران باشد.

معاون صادرات:
اولین محصول سایپا با شرکای خارجی صادر شد/ قیمت تقریبی آریو در عراق

معاون صادرات سایپا از صادرات اولین محصول مشترک سایپا با شرکای خارجی خبر داد و قیمت تقریبی آریو در عراق را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن جوان با اشاره به توسعه سبد محصول سایپا در بازارهای صادراتی و با هدف افزایش تولیدات جدید از صادرات اولین محصول مشترک سایپا با شرکای خارجی به عراق خبر داد و گفت: اولین محموله مربوط به 100 خودروی آریو اتوماتیک براساس تقاضای 1000 دستگاهی بود که به عراق صادر شد و و طی ماه های آینده مابقی تقاضا ارسال خواهد شد.

به گفته وی قیمت تقریبی این محصول در عراق احتمالا حدود 15 هزار دلار خواهد بود اما نماینده سایپا بر اساس شرایط و مطالعات بازار، قیمت نهایی را تعیین خواهد کرد.

وی به حضور دیرینه سایپا در عراق و صادرات بیش از 150 هزار دستگاه خودرو به این کشور اشاره کرد و گفت: در طول یک دهه گذشته صادرات به عراق در قالب CBU بود اما با توجه به استقبال بسیار مردم عراق از محصولات سایپا و طبق قرارداد کنسرسیوم سه جانبه ، تولید محصولات سایپا از آخر سال 93 به صورت کامل در عراق آغاز و در مرحله اول تولید خودروهای گروه ایکس 200 شروع شده و به زودی محصولات جدیدی مانند آریو در عراق تولید خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه از اول سال تاکنون مجموع صادرات خودرو و قطعات منفصله خودرو  سایپا بالغ بر 30 میلیون دلار بوده ، ادامه داد: با طرف لبنانی به توافق رسیده و در این کشور حضور جدی خواهیم داشت و اولین نمایشگاه را هم افتتاح کردیم.

جوان در خصوص سایت های تولیدی سایپا در کشورهای هدف گفت: عراق، سوریه، ونزوئلا، سودان و سنگال از سایت های فعال تولیدی سایپا است که فقط در سوریه به دلیل شرایط خاص آن کشور فعالیت کمی صورت می گیرد. در کشور عراق نیز به علت تغییر قوانین آن کشور با وقفه ای روبرو شدیم و پیش بینی ما این است که از ماه جاری شرایط تولید سایپا در این کشور بهتر خواهد شد .

وی گفت: عرضه محصول جدید آریو به بازار عراق از چند جهت قابل اهمیت است. چرا که اولین باری است که محصول اتوماتیک به بازار و مشتریان وفادارمان در عراق صادر می کنیم . نکته دوم این که آریو اولین محموله صادراتی محصول مشترک سایپا با شرکای خارجی است و در حال کسب تجربه در این زمینه هستیم که با سرمایه گذار خارجی در ایران تولیداتی انجام شود که نه تنها برای بازار داخل بلکه به بازارهای صادراتی منطقه نیز صادر شود.

جوان گفت: بازار دیگر مشابه کشور عراق، بازار بزرگ الجزایر در شمال آفریقاست که با حضور مقامات عالی رتبه دو کشور قراردادهای بین گروه سایپا و طرف الجزایری به امضا رسیده است و در حال آماده سازی سایت تولیدی مان در الجزایر هستیم  و این سایت در سه ماه اول سال 2017 راه اندازی خواهد شد و بازار الجزایر نیز همانند عراق می تواند برای سایپا به یکی از بازارهای بزرگ صادراتی تبدیل شود.


مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز عنوان کرد:
افزایش سودآوری دارویی ها با یکسان سازی ارز / بدهی دولت به تولیدکنندگان، مشکل اصلی صنعت

به نظر می رسد برنامه یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال جاری به اجرا در می آید که در این بین می توان چند سناریو برای ارز واحد در نظر گرفت. به طوریکه از یک سوی نرخ ارز واحد می تواند نزدیک به ارز مبادله ای یا آزاد تعیین شود و از سوی دیگر کمی بیشتر از ارز آزاد یا مابین مبادله ای و آزاد در نظر گرفته شود.

یکسان سازی ارز در حالی یکی از مهمترین برنامه های دولت و بانک مرکزی به شمار می رود که اجرای آن تبعات متفاوتی را بر صنایع مختلف همچون دارو در پی خواهد داشت. بطوریکه بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقدند که تک نرخی شدن ارز موجب افزایش بهای تمام شده تولید محصولات شرکت های دارویی ناشی از رشد هزینه واردات مواد مصرفی آنها خواهد شد و در نهایت تبعات منفی بر وضعیت سودآوری آنها اعمال خواهد کرد.

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به نظر می رسد برنامه یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال جاری به اجرا در می آید که در این بین می توان چند سناریو برای ارز واحد در نظر گرفت. به طوریکه از یک سوی نرخ ارز واحد می تواند نزدیک به ارز مبادله ای یا آزاد تعیین شود و از سوی دیگر کمی بیشتر از ارز آزاد یا مابین مبادله ای و آزاد در نظر گرفته شود.

محمد علی میرزا کوچک شیرازی افزود: به هر حال آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که در صورتی که تک نرخی شدن ارز سبب افزایش بهای تولید شرکت های دارویی گردد ، به طور قطع وزارت بهداشت نیز قیمت فروش محصولات را افزایش خواهد داد. با توجه به شرایط فعلی تعیین ارز واحد در محدوده ارز آزاد یا کمی بیشتر از آن دور از انتظار نیست و این موضوع سبب رشد سودآوری شرکت های دارویی خواهد شد و بر خلاف تصور اغلب افراد برای این مجموعه ها سبب افزایش سودآوری خواهد شد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی تفاوت چندانی میان ارز مبادله ای و آزاد وجود ندارد و تعیین ارز مبادله ای به عنوان ارز واحد متحمل نیست. از این رو با توجه به تجربه سال های گذشته هر چه نرخ ارز بالاتر در نظر گرفته شود، سودآوری تولید کنندگان دارویی از محل دریافت افزایش نرخ فروش محصولات نیز بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز در خصوص چشم انداز صنعت دارو گفت: به طور قطع رشد اقتصادی بر کلیه بخش ها و صنایع اثر مثبت می گذارد و هر چه مبادلات مالی بهتر انجام شود خرید مواد اولیه نیز با سهولت بیشتری صورت می پذیرد.

این در حالی است که مشکل اصلی صنعت دارو حجم قابل توجه بدهی دولت به آن است که نسبت به سال های قبل افزایش یافته و عمدتاً ناشی از عدم پرداخت وجه از سوی بیمارستان های دولتی و داروخانه ها است. در این بین دولت به منظور تسویه بخشی از این بدهی ها اقدام به انتشار اوراق برای وزارت بهداشت نموده که باید دید سهم دارو و شرکت های تولید کننده آن از مبالغ ناشی از عرضه این اوراق چه میزان است. به هر حال این صنعت با مشکل جدی کمبود نقدینگی مواجه شده و دولت می بایست برای رفع آن چاره ای بیاندیشد.

شیرازی پیرامون افزایش قیمت فروش محصولات تولیدی اظهار داشت: این موضوع از شهریور ماه سال جاری آغاز شد و عمده افزایش نرخ فروش در مهر و آبان ماه هر سال انجام می شود که مقدار آن روی هر محصول متفاوت است.

وی در پایان در خصوص امکان توسعه صادرات محصولات دارویی به کشورهای خارجی گفت: از یک سو بسترهای لازم جهت صادرات محصول دارویی وجود ندارد و از سوی دیگر هزینه های قابل توجه فروش خارجی و پایین بودن قیمت فروش دارو در کشورهای دیگر نسبت به در بازار داخلی سبب شده تا تنها سه تا پنج درصد از کل فروش شرکت ها به صادرات اختصاص یابد و به دلایل مذکور بخش عمده ای از تولیدات در بازار داخلی عرضه می شود.