سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیدایش ارز شیبا + تفاوت شیبا و دوج کوین + صرافی های ارز شیبا

نظر

تعداد افرادی که وارد دنیای رمزارزها می‌شوند و به خرید و فروش آنها می‌پردازند در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده و به دنبال آن تنوع کوین‌های موجود در این بازار هم روز به‌ روز بالاتر می‌رود.

قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین رمزارز موجود در بازار بیت‌کوین است که در سال 2009 منتشر شد. در این مقاله ارز دیجیتال ما قصد داریم شما را با ارز دیجیتال شیبا آشنا کنیم که شاید کمتر اسم آن را شنیده باشید و چندان از ویژگی‌های آن مطلع نباشید.

ما در این مقاله به بررسی تمام جوانب رمزارز شیبا می‌پردازیم و به شما تصویری جامع از آن ارائه می‌کنیم. بعد از خواندن این مقاله شما می‌توانید با چشمانی باز نسبت به ورود به بازار این ارز دیجیتال و خرید و فروش آن اقدام کنید. پس توصیه می‌کنیم حتماً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

داستان عجیب پیدایش ارز شیبا


داستان عجیبی در پس پرده ایجاد شیبا اینو نهفته است. این رمزارز نخستین‌بار در سال 2020 (مرداد 1399) توسط شخص ناشناسی با اسم مستعار Ryoshi پایه‌گذاری و وارد بازار شد. شیبا اینو از همان ابتدا با ورود خود دوج‌کوین را به چالش کشید. تصویر نمادین این رمزارز همان تصویر سگ معروف دوج‌کوین بود. این تصویر در ابتدا برای شوخی و به‌عنوان میم در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده بود.

شیبا اینو بر بستر بلاک‌چین اتریوم بنا شده و به همین دلیل نمی‌توان آن را در دسته کوین‌ها جا داد و توکن است. شیبا اینو خود را قاتل دوج‌کوین معرفی کرده است. در آغاز پیدایش ارز شیبا بسیاری از سرمایه‌گذاران توانستند با خرید و فروش آن به سودهای کلانی دست یابند که علت آن رشد انفجاری و بسیار سریع آن بود. اساساً خیلی از کارشناسان باور دارند که شیبا یک شت‌کوین (ارز دیجیتال کم‌ارزش) است و در ابتدا هم به آن مثل یک جوک و شوخی نگاه می‌شد.

شیبا کار خود را با انتشار 1 کوآدریلیون (10 به توان 15) توکن شروع کرد که نصف این مقدار را برای توزیع بر روی شبکه اتریوم قرار داد و نصف دیگر آن به ارزش یک میلیارد دلار را در اختیار بنیان‌گذار اتریوم یعنی ویتالیک بوترین قرار داد. بوترین بعدها برای کمک به مهار بیماری کرونا در هند این توکن‌ها را به این کشور اهدا کرد که این عمل باعث افت 50 درصدی شیبا در یک روز شد.

اما بوترین از این عمل شیبا اینو چندان رضایت نداشت و هشدار داد که چنانچه در آینده کسی رمزارزی ساخت و خواست که در سیستم مدیریتی این پروژه به او قدرتی اعطا کند یا اینکه کوین به او هدیه دهد به‌هیچ‌وجه این کار را بدون رضایت او انجام ندهد و در عوض این کوین‌ها را مؤسسات خیریه ببخشد (البته برای آن هم باید از خیریه اجازه بگیرد).

شیبا اینو هم مانند دوج‌کوین از تصویر سگ ژاپنی استفاده کرده است.

تفاوت‌های ارز دیجیتال شیبا و دوج‌کوین


پیش‌تر هم گفتیم که شیبا خود را رقیب سرسخت دوج‌کوین می‌داند و حتی به خود لقب قاتل دوج‌کوین هم داده که جای بحث دارد ولی این دو ارز فارغ از شباهت‌هایی که دارند از جمله نماد سگ ژاپنی، ولی تفاوت‌هایی هم دارند. درواقع می‌توان گفت بیشتر تفاوت دارند تا شباهت. از جمله تفاوت‌های اساسی این دو ارز موارد زیر هستند:

  •     همین‌طور که قبلاً هم گفته شد شیبا اینو به دلیل اینکه بلاک‌چین اختصاصی ندارد کوین به شمار نمی‌رود و توکن است ولی دوج‌کوین بلاک‌چین اختصاصی خودش را داراست از همین رو در دسته کوین‌ها قرار می‌گیرد.
  •     تعداد توکن‌های شیبا محدود است ولی دوج‌کوین محدودیتی ندارد.
  •     هدف از ایجاد شیبا بررسی رفتار ارزی دیجیتال بدون پشتوانه مالی و تبلیغاتی بود در حالی که دوج‌کوین از ابتدا تنها برای سرگرمی خلق شده بود.

 

اجزای تشکیل‌دهنده اکوسیستم شیبا اینو


اکوسیستم شیبا اینو متشکل از سه توکن است و کاربران را قادر می‌سازد تا از خدمات متنوع آن استفاده کنند. سه توکن موجود در اکوسیستم شیبا اینو عبارتند از:

  •     شیبا اینو (SHIB): این ارز ارز اصلی پروژه به‌شمار می‌رود. این توکن کل اکوسیستم شیبا اینو را تامین می‌کند و مجموع عرضه آن 1 کوادریلیون (Quadrillion) است.
  •     لیش (LEASH):  دومین توکن در اکوسیستم شیبا اینو توکن لیش نام دارد و نمایانگر طرف دیگر شیبا است. مجموع عرضه این توکن 107،646 واحد است که بسیار کمتر از تریلیون‌ها توکن شیبا اینو است.
  •     بون (BONE): بون توکن حکمرانی اکوسیستم شیبا اینو است که در آینده نزدیک، امکان مشارکت در اداره سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) شیبا اینو را برای اعضای جامعه آن فراهم خواهد کرد و به کاربران این امکان را داده تا در مورد پیشنهادات آینده رای دهند. این توکن همچنین مجموع توکن‌های بون 250 میلیون واحد است. کارابران هرچه تعداد بیشتری از این توکن‌ها در اختیار داشته باشند، از حق رأی بیشتری هم برخوردار خواهند بود.



از جنبه‌های دیگر اکوسیستم شیبا به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

    شیبا سواپ (ShibaSwap): یک صرافی یا پلتفرم تبادل غیرمتمرکز در اکوسیستم شیبا اینو است که کاربران را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به احراز هویت و تنها با اتصال کیف پول خود، توکن‌های خود را در آن مبادله کنند. کاربران همچنین می‌توانند نقدینگی صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ را تأمین و در ازای آن پاداش دریافت کنند.


    انکوباتور (Inkubator): شیبا اینو همچنین یک ابتکار به نامShiba Artist Incubator  (مرکز رشد هنرمندان شیبا) ارائه کرده که نوعی بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT) است و برای کشف راه‌هایی برای ارج نهادن به خلاقیت هنرمندان خارج از هنرهای سنتی طراحی شده است.
    این نوآوری از همه هنرمندانی که به سگ‌های شیبا اینو علاقه‌مند هستند دعوت می‌کند آن دسته از آثار هنری خود که به این سگ‌ها مرتبط‌اند را به این بازار NFT بیاورند و در آن به نمایش بگذارند و هدف اصلی آن پرورش سازندگان واقعی هنر و سایر محتواها است.
     شیبوشی (Shiboshi): توکن‌های غیرمثلی (NFT) منحصربفردی ‌که به میزان 10،000 واحد در اکتبر سال 2021 توسط تیم توسعه‌دهنده پروژه شیبا اینو بر روی بلاک‌چین اتریوم توسعه داده شد. بنیاد شیبا همچنین اعلام کرد که قصد دارد یک بازی NFT با نام شیبوشی گیم (Shiboshi Game)  را نیز عرضه کند.

کیف پول‌های ارز دیجیتال شیبا


همانطور که می‌دانید برای ذخیره و نگهداری توکن ها و ارزهای دیجیتال داشتن یک کیف پول دیجیتالی ضروری است. ازآنجاکه شیبا یک توکن اتریومی است، از همه کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اتریوم می‌توان برای نگهداری آن استفاده کرد.

از جمله کیف پول‌هایی که از رمز ارز شیبا اینو پشتیبانی می کنند به کیف پول‌های نرم‌افزاری تراست والت، مای اتر ولت، متامسک، اتمیک و کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور می توان اشاره کرد.
کیف پول‌های ارز دیجیتال شیبا اینوکیف پول‌های ارز دیجیتال شیبا اینو

مزایا و معایب ارز دیجیتال شیبا


از آنجا که هر رمزارزی معایب و مزایای خودش را دارد که برای شناخت بهتر باید به آنها توجه کنید. اجازه بدهید مزایا و معایب ارز شیبا را برایتان بگوییم:

مزایا

    نوسانات بالا: رمز ارز شیبا به دلیل نوسانات زیادی که دارد به سرمایه‌گذاران خود این امکان را داده تا با سرمایه گذاری‌های کوتاه‌مدت سود خوبی از این ارز به دست آورند.
    قیمت پایین: این ویژگی به کسانی که امکان خرید ارزهای با قیمت‌های بالا مثل بیت‌کوین را ندارند این امکان را داده تا به این بازار ورود کنند. ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ارزش و بهای شیبا در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.
    قابلیت همه‌گیرشدن: به این معنی که کارکردن با این توکن ساده و آسان است و می‌تواند در بستر شبکه غیرمتمرکزی که فعالیت می‌کند ارتباطات مالی مختلفی را از نقاط گوناگون دنیا به هم پیوند بدهد. وجود ارزی جهانی که زیر نظر دولت‌ها و ملت‌ها و قواعد زمان‌بر و سخت‌گیرانه فعالیت نمی‌کند، ارتباطات مالی و پولی در دنیا را به‌شدت آسان و جذاب می‌کند. حجم ثابت و بی‌نوسان معاملاتی که تاکنون با شیبا انجام شده، نشان می‌دهد گزینه خوبی برای جهانی‌شدن است.

معایب

    فقدان زیرساخت‌های فنی قوی: با توجه به اینکه ارز شیبا تحت شبکه غیرمتمرکز مخصوص به خودش فعالیت نمی‌کند این مسئله باعث نتواند در آینده با رمزارزهای دیگر به رقابت بپردازد.

آینده ارز دیجیتال شیبا


برخی‌ها بر این باورند که به دلیل استقبال زیاد مردم از این ارز دیجیتال، روند رو به رشد آن می‌تواند تا سال 2028 ادامه پیدا کند. این در حالی است که در مقابل، برخی کارشناسان معتقدند ارز دیجیتال شیبا اینو نمی‌تواند در طولانی مدت پاسخی برای نیاز کاربران باشد.

آنها بدون توجه به روند کنونی آن بر نبودن نشانه‌های مثبت در تحلیل بنیادی این ارز اصرار دارند. به گفته این کارشناسان  امواج روانی و ذهنی که در حال حاضر در مورد ارز دیجیتال شیبا اینو وجود دارد، روزی فروکش خواهد کرد و به این روند مثبت ادامه نخواهد داد و تنها ارزهایی می‌توانند ماندگاری بالایی در بازار داشته باشند که از لحاظ بنیادی قوی و قابل قبول باشند.
آینده ارز دیجیتال شیباآینده ارز دیجیتال شیبا

از دیگر دلایل این افراد این است که میم‌کوین شیبا اینو با الگوبرداری از دوج‌کوین، هیجانات زیادی را ایجاد کرد. در این میان، افرادی هم مثل ایلان ماسک، که فردی مطرح و سرشناس در این حوزه است، در افزایش بهای این توکن بی‌تاثیر نبودند. اما از نظر همین کارشناسان توکن‌هایی که بخاطر جانبداری‌های شخصی پیشرفت و رشد می‌کنند، با کنار رفتن این افراد هم سقوط خواهند کرد و همین مسئله رمز ارز شیبا را به یک توکن غیرقابل‌اعتماد برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.

اما به‌هرحال چون این توکن مبتنی بر اتریوم است، با افزایش قیمت اتریوم انتظار می‌رود شیبا نیز شاهد پیشرفت‌هایی باشد.

آشنایی با صرافی‌های ارز دیجیتال (Shiba Inu) و توکن(Shib)


پلتفرم یونی‌سواپ(Uniswap) به عنوان یک صرافی نامتمرکز، بر روی بلاکچین اتریوم عمل می‌کند و کاربران می‌توانند در این صرافی به تراکنش توکن‌های استاندارد ERC-20 بپردازند. از آنجایی که توکن شیب(Shib) نیز بر مبنای همین اساندارد و در بلاکچین اتریوم ایجاد شده است، پس در صرافی یونی‌سواپ، معامله می‌شود.

در صرافی یونی‌سواپ، فرآیند تراکنش‌های ارز رمز به شکل خودکار، به تنظیم ارزش‌های دارایی می‌پردازند و تقاضا توسط فروشندگان و یا خریداران تعیین نمی‌شود. این یکی از امتیازات ویژه صرافی یونی‌سواپ به شمار می‌آید. به دلیل این که در یان صرافی هیچ گونه احراز هویتی انجام نمی‌شود، بنابراین، تمام دنیا می‌توانند از این صرافی نامتمرکز برخودار شوند و استفاده نمایند.

به جز یونی‌سواپ، صرافی وان اینچ نیز امکان تراکنش‌های رمز ارز شیبا اینو را دارد. این صرافی، به عنوان جمع‌کننده صرافی نامتمرکز دکس(DEX) می‌باشد و ساز وکارش به این طریق است که سفارش‌ها را بین صرافی‌های نامتمرکز دیگر تقسیم می‌کند تا بهترین نرخ ممکن به دست آید. این صرافی در حال حاضر قابلیت پشتیبانی از 20 پروتکل نقدینگی را دارد.

صرافی هاتبیت (Hotbit) نیز صرافی دیگری است که از توکن شیب (Shib) پشتیبانی می‌کند. این صرافی در شهر هونگ‌کونگ و استونیا و در سال 2018 میلادی راه‌اندازی شد. مالکین این صرافی، افرادی با تابعیت چینی، آمریکایی و تایوانی هستند. در حال حاضر، دفتر اصلی این صرافی در شهرهای شانگهای و تایپه قرار دارد. پلتفرم صرافی نیز قابلیت پشتیبانی از زبان‌های چینی، کره، انگلیسی، روسی و ترکی را دارد. جالب است بدانید که این صرافی در تاریخ 15 نوامبر سال 2019 میلادی، از کاربرانش در پروژه گرام(GRAM) کلاهبرداری کرد! این مسئله سبب شد که این صرافی در منظر عموم، غیر قابل اعتماد باشد.