سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جزییات بزرگترین تامین مالی صنعت برق با 200 میلیارد تومان

نظر

شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

رمزگشایی حرکت امواج در "شنفت"

در تحلیل حاضر موج شماری نمودار قیمتی سهام شرکت نفت پارس با نقطه شروع 15 اکتبر 2011 انجام گرفته که نتایج نشان می‌دهند موج قیمتی اخیر حداقل تا 640 تومان ادامه خواهد داشت. نحوه نتیجه گیری مذکور در متن تحلیل به صورت مستند ارائه شده است.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، در موج شماری نشان داده شده در شکل1، که سعی شده تمامی قوانین موجی رعایت شوند مشاهده می‌شود؛ یک روند ایمپالس (جنبشی) صعودی از نقطه START آغاز و با موج سه ای انبساطی (پنج موجی) ادامه و موج پنجی کوتاه شده در قالب الگوی اندینگ دیاگونال (Ending Diagonal) به اتمام رسیده است. سپس روندی با جنس کارکشن (اصلاحی) که در شکل، با لیبل های A،B و C نشان داده شده است تشکیل شده است. همچنین در نقطه C، فازی جدید از رشد قیمتی آغاز شده که مهمترین بخش تحلیل برای پیش بینی رفتار آتی قیمت به حساب می آید. در ادامه به بررسی جنس فاز جدید پرداخته می شود.

 

رمزگشایی حرکت امواج در
 

 

 

همانطور که در شکل 2 مشخص شده است پس از اتمام یک سه موجی اصلاحی در نقطه C، در درجه ی موجی پایین تر به ترتیب یک پنج موجی (1 or A) و یک سه موجی با ساختار کارکشن کامپلکس یا ترکیبی (2 or B) و در نهایت موج اخیر که هم اکنون در حال پیشرفت می باشد تشکیل شده اند.

 

رمزگشایی حرکت امواج در
 

 

 

مطابق قوانین امواج در روایات مختلف، احتمالاتی برای آینده روند قیمتی مطرح می باشد که در ادامه طرح و بررسی می شوند.

 

1) موج افزایشی آغاز شده از نقطه C، یک ساختار زیگ زاگ به عنوان جز دوم از یک پهنه (Flat) بلند مدت (آغاز شده از نقطه (5) در نمودار) باشد: این سناریو، سناریوی قابل دفاعی می باشد که در این صورت با توجه به تکمیل دو موج از سه موجی مد نظر (موج اول پنج تایی و موج دوم کامپلکس)، تنها ساختار مورد انتظار یک پنج موجی در قالب موج آخر از یک زیگ زاگ با آرایش 5:3:5 خواهد بود که ریزموجِ یک این پنج موجی خاتمه یافته و قیمت داخل ریزموج دوم قرار دارد و موقعیت خرید مناسبی برای استفاده از رشد قیمت در ریزموج های سوم و پنجم را فراهم آورده است. مقاومت اول پیش رو پس از تکمیل ریزموج دو، 640 تومان خواهد بود.

 

2) موج آغاز شده از نقطه C، یک ایمپالس میان مدت باشد: این سناریو نیز از طریق قوانین قابلیت وقوع دارد. به این نحو که موج حاضر را یک موجِ سه یِ پنج تایی از یک ایمپالس پنج موجی تصور کرد که در این حالت با ادبیات تخصصی الیوت قیمت هم اکنون در موج دو از سه قرار دارد و اهداف پیش رو احتمالی، 640 تومان و 837 تومان خواهند بود.

 

3) موج آغاز شده از نقطه C، یک کارکشن با الگوی مثلث باشد: این سناریو رد می شود چراکه آرایش امواج در مثلث ها (Triangle) به صورت 3:3:3:3:3 بوده و با توجه به آرایش پنج موجی موج اول بعد از نقطه C و ساختار موج دوم، تصور تشکیل مثلث دور از ذهن می باشد. ضمنا مثلث ها در کارکشن های کامپلکس نمی توانند جز دوم به شمار روند و موج دوم در کامپلکس ها معمولا ساختار زیگ زاگ دارد.

 

نتیجه گیری تحلیل امواج "شنفت"

 
  • چه در سناریو اول و چه در سناریو دوم که قابلیت تحقق دارند حکومت یک ریزموج پنج تایی مورد توافق بوده و می توان اهداف 640 یا 837 تومانی را برای موج اخیر متصور بود.
  • سرمایه گذاران می توانند با هدف اولیه 640 تومانی و با حد ضرر 491 تومانی به صورت پله ای وارد موقعیت خرید شوند.
  • در صورت موفقیت قیمت در شکست محدوده قیمتی 640 تومان، به منظور حفظ سود به دست آمده، حد ضرر به 640 تومان منتقل خواهد شد.
 
 
 

 

 

 تحلیل های کارگزاری نهایت نگر

 
 

تحلیلگر: هادی پورحامدی

شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

مس و روی جهانی از دریچه تکنیکال

در ماه‌های قبل و در تحلیل‌هایی که برای روند قیمتی فلزات اساسی در بازارهای جهانی ارائه شده بود، به پتانسیل‌های رشد قیمت در این خانواده اشاره کرده بودیم. حالا اما شرایطی از بازار را تجربه می‌کنیم که قیمت در مسیر رشد قرار گرفته است و برای بسیاری از فعالان، دانستن مسیر آتی قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای شروع اجازه بدهید در ابتدا به سراغ قیمت جهانی فلز روی در تایم هفتگی برویم. همان طور که در تصویر نیز مشخص است، فلز روی در ماه‌های اخیر پس از کف سازی در کانال 1400 دلار، در مسیر رشد قرار گرفته است و آرایش صعودی قیمت در این مسیر به گونه‌ای است که عملاً ما را به رشد بیشتر در آینده امیدوار می‌کند.

 

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، اما آنچه اهمیت دارد این است که در هفته‌های گذشته قیمت در محدوده 2400 دلار به خط روند نزولی رسیده بود و این خط که در گذشته نیز بارها واکنش قیمت را به دنبال خود داشت، سطح مقاومتی مهمی پیش روی قیمت ایجاد نموده بود و واکنش قیمت را در این محدوده شاهد بودیم. اما اخیراً و در یک حرکت کاملاً صعودی شاهد عبور قیمت از این سطح و خط روند بوده‌ایم. سقف‌های قبلی شکسته شده است و باید بگوییم عملاً قیمت از کمند کانال نزولی تشکیل شده با این خط روند رها شده است. از منظر کلاسیک انتظار داریم حالا که این کانال شکسته شده است، حرکت رشد قبلی در طول این کانال یک بار دیگر تکرار شود و قیمت بتواند رفته رفته خود را به هدف 4300 دلار برساند اما سطح 2900 الی 3000 دلار اهمیت مقاومتی بالایی پیش روی قیمت داشته و در میان مدت قطعاً این سطح که منطبق بر سقف کانال نزولی قیمت است، مانع از رشد ممتد قیمت خواهد شد.

مس و روی جهانی از دریچه تکنیکال
 

اما در تصویر بعدی حرکات قیمت روی در تایم ماهیانه را شاهد هستیم. آنچه در این تصویر اهمیت دارد، رشد پیوسته قیمت در 11 ماه اخیر است که نشان از عزم راسخ قیمت برای صعود داشته و دارد!

مس و روی جهانی از دریچه تکنیکال
 

تصویر بعدی اما نمودار قیمت مس جهانی را در تایم هفتگی نشان می‌دهد. مس در هفته اخیر توانست بر روند نزولی بلند مدت خود غلبه کرده و ضمن خروج از محدوده تراکمی تشکیل شده در هفته‌های اخیر، از خط روند نزولی نیز خارج شود. به لحاظ کلاسیک در این تایم فریم این خط روند شکسته شده است اما برای بررسی بیشتر جزییات اجازه بدهید از نمای نزدیک‌تر به بررسی روند قیمت در تایم ماهیانه بپردازیم.

مس و روی جهانی از دریچه تکنیکال
 

در تایم فریم ماهیانه همان گونه که نشان داده شده است، قیمت 78.6 درصد حرکت صعودی 6000 دلاری خود را که طی 26 ماه تشکیل شده بود، در طی 69 ماه اصلاح نموده است. این افت کند قیمت نسبت به مدت زمان صعود، خود حکایت از عدم تمایل بر ریزش بیشتر داشته و انتظار بر کف‌سازی و برگشت قیمت به مسیر صعود را تقویت می‌کند. اما آنچه در این تصویر به دنبال نمایش آن هستیم، خروج قیمت از روند نزولی 69 ماه اخیر است. کندل‌ها در تایم ماهیانه رسم شده‌اند و برای بسته شدن کندل ماهیانه باید حدود سه هفته دیگر صبور باشیم. چنانچه قیمت بتواند در طی سه هفته آینده به رشد خود ادامه داده و قیمت بسته شدن کندل ماهیانه در جهت تأیید شکست روند نزولی باشد (در بالای سطح 6000 دلار باشد)، انتظار ما بر رشد بیشتر قیمت تقویت شده و در بلند مدت قیمت می‌تواند به سقف قبلی باز گردد!

 

بار دیگر به تصویر قبل باز گردیم. در تصویر قبلی یک تبدیل سطح در محدوده 6400 الی 6500 دلار داشتیم. در میان مدت باید از این سطح به عنوان نزدیک‌ترین سطح مقاومتی یاد کنیم.

مس و روی جهانی از دریچه تکنیکال
 

جمع بندی:

قیمت مس و روی جهانی هر دو در مسیر رشد قرار دارد و در بلند مدت، هر دو فلز، اهداف صعودی خوبی را پیش رو دارند. رشد قیمت مس در صورت تأیید خاتمه روند نزولی قیمت می‌تواند تا سقف تاریخی قبلی در محدوده 9000 دلار و رشد قیمت روی می‌تواند تا محدوده 4300 دلار ادامه یابد.

 

از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر

 
 

تحلیلگر: مجید حصاری



با بررسی روند ارزش معاملات بورس طی چند وقت اخیر:
متولیان بازار سرمایه آدرس غلط به سهامداران می دهند / لزوم نمایش ارزش واقعی معاملات

حجم و ارزش معاملات در حالی طی ماه های اخیر بموجب روند نزولی و کسالت بازار معاملات در بورس با افت قابل توجهی همراه شد که طی چند وقت اخیر شاهد روند رو به رشد این متغیر بوده ایم.

از دیدگاه سرمایه گذاران ارزش معاملات در هر بازاری از جمله بازار سرمایه از جمله مهمترین مولفه ها برای سنجش قدرت آن بازار به شمار می رود و روند رو به رشد آن بیانگر ورود نقدینگی جدید از طریق سرمایه گذاران می باشد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، حجم و ارزش معاملات در حالی طی ماه های اخیر بموجب روند نزولی و کسالت بازار معاملات در بورس با افت قابل توجهی همراه شد که طی چند وقت اخیر شاهد روند رو به رشد این متغیر بوده ایم. به طوریکه در شرایطی که پیشتر ارزش معاملات بازار سرمایه در هر دو بازار بورس و فرابورس به زحمت به رقم هایی همچون 200 میلیارد تومان می رسید، این روزها ارزش معاملات روزانه در مجموع به عددهایی همچون 500 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که بررسی روند و حجم معاملات سهام شرکت ها چندان موید ورود نقدینگی جدید به بورس نیست که این امر بدان معناست که افزایش ارزش معاملات از طریق معامله اوراقی به جز اوراق بهادار در حال رقم خوردن است. آنچنان که طی چند وقت اخیر شاهد اجرای برنامه های مختلف سازمان بورس جهت توسعه بازار بدهی از طریق انتشار انواع اوراق مشارکت و صکوک هستیم و به نظر می رسد اجرای این سیاست در نهایت سبب رشد ارزش معاملات بازار سرمایه نسبت به دوره های گذشته شده است.

به عنوان مثال در حالی طی یکشنبه هفته جاری ارزش معاملات بازار بورس حدود 400 میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس 167 میلیارد تومان محاسبه می شود که بررسی جدول نمادهایی که بیشترین سهم را در ارزش معاملات روز گذشته داشته اند حاکی از آن است که از 400 میلیارد تومان ارزش معاملات بورس، 51 میلیارد تومان به اوراق شرکت ملی نفت ایران اختصاص دارد و بخش دیگری نیز از طریق معاملات بلوکی در نمادهای "کروی"، "بترانس"، "فاراک" و "وپخش" رقم خورده است و در مقابل معاملات نمادهایی همچون "فملی"، "فاذر" و "ثاژن" سهم کوچکی داشته اند.

در بازار فرابورس نیز روند به همین منوال است و از مجموع ارزش معاملات 167 میلیارد تومانی این بازار در روز گذشته حدود 140 میلیارد تومان ناشی از معاملات اوراق اجاره و انواع اسناد خزانه بوده است و ارزش معاملات "ذوب"، "فزرین" و " شاوان" نقش کمتری در ارزش معاملات حدود 200 میلیارد تومانی فرابورس ایفا کرده اند.


از این رو می توان گفت رشد چند وقت اخیر این مولفه نه تنها به واسطه معاملات بازار سرمایه این است که رشد چند وقت اخیر این مولفه نه تنها به واسطه ورود نقدینگی جدید و پویایی این بازار نبوده بلکه معاملات انواع اوراق بخش قابل توجهی از نقدینگی را بتدریج از آن خود نموده است. بدین ترتیب به نظر می رسد رفته رفته نگاه و توجه سهامداران و اهالی بازار سرمایه که با هدف کسب بازدهی مناسب از سرمایه گذاری در بورس وارد این بازار شده اند به سمت بازار بدهی و از همه مهمتر کسب بازدهی مناسب بدون ریسک سوق یافته و سهامداران و فعالان بازار سرمایه به جای انتخاب سهام پر پتانسیل بر اساس تحلیل و بررسی وضعیت بنیادی شرکت ها تمایل بیشتری به خرید اوراق دارند.

به طور قطع در شرایطی که در بازار سرمایه بستری برای کسب بازدهی مناسب بدون ریسک فراهم شده دیگر سهامداران رغبتی برای خرید سهام شرکت در شرایط حاکمیت روند نزولی نوسانی بر بورس نخواهند داشت و از آنجا که افق روشنی برای آینده این بازار وجود ندارد و متولیان بازار سرمایه خود بر توسعه بازار بدهی و انتشار انواع اوراق معتقدند، دیگر بازار سرمایه قدرت مانوری برای بالندگی و شکوفایی نخواهد داشت.

از این رو بهتر به نظر می رسد تا حداقل ارزش معاملات بورس و فرابورس آنطور که در واقعیت هست برای سهامداران به نمایش گذاشته شود و ارزش معاملات اوراق بهادار از معاملات بلوکی و انواع اوراق تفکیک شود تا آدرس غلط به سهامداران داده نشود و اهالی بازار سرمایه بدانند که در شرایط فعلی ارزش معاملات تغییر با اهمیتی نیافته است.


با توجه به سیاست های ترامپ پیش بینی شد:
3 سناریو گلدمن‌ساکس از آینده اقتصاد آمریکا /عامل مهم رشد بورس بعد از انتخابات

مؤسسه گلدمن‌ساکس با اعلام عامل اصلی رشد بورس آمریکا بعد از انتخاب ترامپ، آینده اقتصادی این کشور را در 3 سناریو پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بنابر اعلام بلومبرگ، رونق کوتاه مدت در ازای بحران اقتصادی بلند مدت" تعبیری است که از سوی کارشناسان اقتصادی مؤسسه بانکی گلدمن‌ساکس آمریکا از سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ ارائه شده است.

بنا به اعتقاد این کارشناسان، اگرچه سیاست‌های اقتصادی رئیس جمهور جدید این کشور در کوتاه مدت به اقتصاد آمریکا رونق می‌بخشد اما در بلند مدت نه‌تنها رشد مورد نظر را از بین برده بلکه اقتصاد این کشور را دستخوش بحران خواهد کرد.

با پیروز شدن غیر منتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بورس این کشور روندی افزایشی را در پیش گرفت. از مهمترین دلایل این مسئله، روشن‌تر شدن انتظار بازار نسبت به چشم‌انداز افزایش نرخ تورم ناشی از اجرای برخی سیاست‌های اقتصادی از سوی ترامپ است.

ترامپ قصد دارد با کاهش مالیات، افزایش تمرکز بر زیرساخت‌ها و همچنین افزایش بودجه دفاعی، رشد اقتصادی آمریکا را به متوسط 3.5 درصد در سال افزایش دهد اما به نظر می‌رسد اجرای برخی دیگر از سیاست‌ها نظیر لغو برخی قراردادهای اقتصادی و همچنین تغییر رویکرد دولت آمریکا در پذیرش مهاجران می‌تواند به بروز رکود تورمی منجر شود.
بنا به اعلام کارشناسان گلدمن، اقدامات ترامپ در کاهش مالیات و همچنین تمرکز بر زیرساخت‌ها می‌تواند به رشد اقتصادی این کشور در کوتاه مدت بیانجامد.دیگر سیاست‌های ترامپ می‌تواند به افزایش موانع تجارت و همچنین مهاجرت به این کشور منجر شده و در بلند مدت بر اقتصاد این کشور تأثیر منفی بگذارد.

با توجه به ابهامات موجود در اجرای سیاست‌های اعلامی ترامپ، گلدمن ساکس 3 سناریو را پیش روی آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ پیش‌بینی کرده است.

اولین سناریو اجرای تمام وعده‌های انتخاباتی از سوی ترامپ از افزایش هزینه کرد گرفته تا ایجاد موانع تجارت است.

در دومین سناریو نیز تنها اجرای سیاست‌های مالی ترامپ در نظر گرفته شده است اما در سناریوی سوم روند کنونی تجارت و مهاجرت در این کشور محدود شده و از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا به سیاست‌های خود در افزایش بهره دلار شدت بیشتری می‌بخشد.

اجرای کامل بسته سیاسی ترامپ می‌تواند به افزایش 0.2 درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا در نیمه دوم سال آینده منجر شود. اما اجرای این سیاست‌ها در سال 2018 به کاهش 0.5 درصدی آمریکا در سال 2018 و 2019 و همچنین افزایش نرخ بهره دلار در این کشور به 2.3 درصد منجر خواهد شد.

اجرای سناریوی دوم اقتصاد آمریکا را به طور متوسط بین سالهای 2017 تا 2019 ، 0.5 درصد رشد داده و تورم حاشیه‌ای را در این کشور افزایش می‌دهد، اما رکود تورمی می‌تواند یکی از عواقب اجرای سناریوی سوم باشد چرا که اجرای آن رشد حقیقی تولید ناخالص داخلی آمریکا را در سال‌های 2018 و 2019 به 0.8 درصد کاهش داده و همچنین تورم این کشور را در اوایل سال 2019 به 2.3 درصد افزایش خواهد داد. این در حالیست که نرخ بیکاری در این کشور نیز به 5.3 درصد خواهد رسید.

در صورت اجرای این سناریو، پیش بینی می شود بانک مرکزی آمریکا با هدف کاهش تورم در این کشور تا سال 2019 نرخ بهره دلار را به شدت افزایش داده اما در سال 2019 این اقدام را متوقف خواهد کرد تا بتواند با کاهش رشد اقتصادی و کاهش اشتغال در این کشور مقابله کند.

درگفت وگوی یک مسئول با بورس پرس اعلام شد:
جزییات بزرگترین تامین مالی صنعت برق ایران / ابزارهای مالی جدید و جذاب در راه

مدیربازارگردانی و فروش تامین سرمایه امین جزییات بزرگترین تامین مالی صنعت برق با 200 میلیارد تومان در بورس انرژی را اعلام کرد و از عرضه ابزارهای مالی جدید و جذاب در آینده ایی نزدیک خبر داد.

اسماعیل بی نائی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره جزئیات بزرگترین تامین مالی صنعت برق کشور گفت: این تامین مالی به ارزش 200 میلیارد تومان و از طریق عرضه اوراق سلف موازی استاندارد نیروگاه سنندج مپنا انجام خواهد شد.

وی افزود: این عرضه از روز چهارشنبه جاری به مدت 5 روز کاری و با ارائه 523 هزار و 471 قرارداد که ارزش هر یک از آن 382 3 هزار و 65 تومان است، آغاز خواهد شد. این اوراق با نماد سنندج 961 در بورس پذیرش شده و نماد ثانویه آن نیز حداکثر 10 روز کاری پس از عرضه اولیه، در بورس انرژی گشایش خواهد یافت.

این مقام مسئول ادامه داد: تامین سرمایه امین در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی خود در جلب همکاری مجموعه فعالان بازارسرمایه، تعهد پذیره نویسی این اوراق را با مشارکت صندوق بازارگردانی مپنا صورت داده است.

بی نائی در مورد جذابیت این اوراق برای سرمایه گذاران بازار سرمایه توضیح داد: نرخ سود روزشمار این اوراق 21 درصد است و نرخ تضمین شده آن در سررسید اوراق نیز 22 درصد است که تا سقف 23 درصد قابل پرداخت خواهد بود.

وی پیش بینی کرد حجم بالای تقاضا در روز اول عرضه کاملا قابل تصور است و جذابیت این اوراق در شرایط فعلی بازارسرمایه، نوید یک عرضه موفق را می دهد.

به گفته وی با توجه به تجربه استقبال سرمایه گذاران از ابزارهای مالی جدید و جذاب، تامین سرمایه امین به زودی اوراق دیگری را نیز با نرخ های مشابه عرضه خواهد کرد که موعد و شرایط آنها متعاقبا اعلام خواهد شد.


 

 



برنامه مالک 16 درصدی \سمگا\ برای واگذاری بلوک 8 درصدی / شرایط کل

نظر

 "وغدیر" اروپایی می شود

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر در نشست خبری روز جاری از افزایش سرمایه از 4600 میلیارد تومان به 7200 میلیارد تومان خبر داد.


به گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، غلامرضا سلیمانی امیری در خصوص جزئیات این افزایش سرمایه گفت: 875 میلیارد تومان از این مبلغ آورده سهامداران و 1600 میلیارد تومان از محل اندوخته است که در قالب سهام جایزه به سهامدارانی که تا امروز سهامدار غدیر بودند، تعلق می گیرد.

وی افزود: با این افزایش سرمایه تلاش شده از سهامداران مطالبه نقدینگی کمتری شود و حدود یک سوم از حجم افزایش سرمایه را سهامدار پرداخت می کند و باقی از محل اندوخته سرمایه شرکت تامین می شود، به این ترتیب سهامداران با این پرداخت می توانند سه برابر سهام را مالک شوند که نوعی همکاری شرکت برای بالابردن ارزش افزوده سهامداران است.

مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر با تاکید بر اینکه پس از این افزایش سرمایه، غدیر در فهرست شرکت های بزرگ بازار سرمایه از نظر میزان سرمایه خواهد بود گفت: مبلغ 7200 میلیارد تومان سرمایه مناسب و قابل قبولی برای شرکت های ایرانی است که معادل دو میلیارد دلار می شود. طبیعی است که میزان سرمایه، در زمان مذاکره برای قراردادهای بزرگ در بخش نفت، پتروشیمی، معادن و برق در بازارهای جهانی بحث مهمی است. همچنین، برای شرکت‌های بزرگ که به صورت مشارکت یا تامین مالی با شرکت های بزرگ بین المللی همکاری می کنند سرمایه مبحث مهمی است.


به گفته وی سرمایه ثبت شده شرکت به نوعی فرصتی است برای مذاکره قوی تر و بهتر با شرکت های خارجی است.

سلیمانی امیری در ادامه با اشاره بر اینکه این میزان سرمایه در بازار جهانی مبلغ زیادی نیست، گفت: در دنیا شرکت هایی با سرمایه های بیش از 10 تا 20 میلیارد یورو فعال هستند که مبلغ فروش آنها بالای صد میلیارد یورو است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه شرکت امتیازی برای مذاکره با شرکت های بزرگ است گفت: از آنجایی که شرکت غدیر پروژه محور است و حدود 13 میلیارد یورو پروژه در بخش های مختلف پتروشیمی، معدن، نیروگاه و ICT دارد برای تامین منابع از داخل و خارج از کشور باید تلاش کند.

به گفته وی تامین مالی در بخش داخلی از طریق افزایش سرمایه، منابع بانکی و بازار سرمایه انجام می شود و بخش مهمی از تامین منابع از شرکت های خارجی و فاینانس است.

مدیرعامل شرکت غدیر اظهار امیدواری کرد: افزایش سرمایه فرصتی است برای مجموعه غدیر تا بتواند با شرکت های بین المللی قراردادهای مناسب تری را منعقد کند.

سلیمانی امیری در ادامه این جلسه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پروژه های شرکت گفت: پروژه های مجموعه غدیر عمدتا در بخش نفت، پتروشیمی، گاز، انرژی، نیروگاه های گازی و بخار، نیروگاه خورشیدی، آب و معدن است و افزایش سرمایه اخیر شرکت برای تامین منابع این پروژه ها است.

وی همچنین درباره نحوه تامین مالی پروژه ها گفت: تلاش می شود تامین مالی پروژه ها وقتی با شرکت های بین المللی انجام می شود معمولا 15 درصد از محل آورده نقدی و 85 درصد از محل تامین منابع از شرکت های بین المللی است و تا امروز در این مذاکرات موفق بوده ایم.

وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه های شرکت گفت: پروژه های زیادی در دست اجراست مانند پالایشگاه صد هزار بشکه ای شیراز، پتروشیمی کیان، کیفی سازی پالایشگاه شیراز، نیروگاه 9 هزار و 300 مگاوات بایتی لامه، آب شیرین کن قشم و نیروگاه نما و هرمز پروژه هایی است که در دست اقدام است. و برخی قراردادهای آنها بسته و کار آغاز شده است برخی از این قراردادها در سطح بیسیک و مهندسی قرار دارد.

سلیمانی امیری ادامه داد: تعدای از پروژه های یاد شده تا پایان سال امسال به بهره برداری می رسد از جمله آن نیروگاه خورشیدی اصفهان است که در دی ماه امسال به بهره برداری می رسد، فولاد نی ریز استان فارس در بخش تولید آهن اسفنجی نیز امسال افتتاح خواهد شد. بخش گازی نیروگاه بهبهان نیز با حضور مقامات در ماه آینده به طور رسمی به بهره برداری می رسد. در عین حال، پتروشیمی پردیس در دهه فجر امسال با سرمایه گذاری 1800 میلیارد تومان در عسلویه به طور رسمی افتتاح می شود که سالیانه یک میلیون تن به تولید اوره و آمونیاک کشور می افزاید.

مدیرعامل شرکت غدیر تصریح کرد: با افتتاح پتروشیمی پردیس تولید 80 درصد اوره و آمونیاک کشور در غدیر انجام می شود که با این میزان تولید در منطقه نیز اول است.

وی از نهایی شدن 1.5 میلیارد یورو قرارداد خبر داد و گفت: برخی از این قراردادها در بحث فاینانس در مرحله مذاکره است اما قرارداد با شرکت منعقد شده و شرکت بین المللی کار را آغاز کرده است. همچنین حدود یک میلیارد یورو هم در حال مذاکره هستیم که در مجموع 2.5 میلیارد یورو جذب سرمایه خارجی برای پروژه های غدیر انجام می شود که عمده آنها از کشورهای آلمان، ایتالیا، یونان، اسپانیا و چک است.

سلیمانی امیری درباره تاثیر این پروژه ها بر پیش بینی سود (EPS)شرکت گفت: پروژه هایی که شروع می شود در بخش پالایشگاهی و پتروشیمی حدود چهار تا پنج سال زمان می برد. بخش نیروگاه سه سال و بخش معدن به دو سال زمان برای بهره برداری نیاز دارد به همین دلیل تامین مالی این قراردادها مهم است و چنین پروژه هایی به یک باره بر سودآوری شرکت تاثیر ندارد. همچنین سهامداران غدیر نیز فرق بزرگی با سایر سهامدران دارند. به طوری که سهامداران غدیر نگاهی بلند مدت به سهم داشته و با ادبیات پروژه محوری آشنا هستند. با به نتیجه رسیدن این پروژهاEPSنیز افزایش می یابد.

وی یکی از این پروژه های مهم را آلومینیوم جنوب ایران دانست و گفت: این پروژه 1200 میلیون دلار ارزش دارد.

غدیر اروپایی می شود

مدیر عامل غدیر در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت پذیرش این مجموعه در بورس لندن گفت: در لندن دو بازار اصلی و فرعی وجود دارد که بازار فرعی برای شرکت های کوچک 10 تا 15 میلیون دلاری است و با توجه به افزایش سرمایه فعلی شرکت به دو میلیارد یوروو ارزش بازار حدود 6 میلیارد یورو نمی توانیم در بازار فرعی حضور داشته باشیم. بر همین اساس مقرر شد با اخذ شرایط وارد بازار اصلی بورس لندن شویم که مهمترین شرط ورود به این بازار تهیه صورت های مالی به صورتIFRSاست. البته صورت های مالی به این صورت تهیه و برای راستی آزمایی ارسال شده است که برای این مرحله نیز با دو موسسه بزرگ بین الملی جلساتی را برگزار کردیم تا صورت های مالی شرکت ارزیابی شود و پس از این مرحله پروسه پذیرش شرکت در بورس لندن آغاز خواهد شد.

وی همچنین از آمادگی هلدینگ سیمانی غدیر برای ورود به بورس خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت سیمان در انتظاریم با بهبود وضعیت بازار این کالا سهام این هلدینگ را در بورس عرضه کنیم همچنین مجموعه نیروگاه گیلان که در چند سال اخیر سوددهی مناسبی داشته در حال طی مراحل پذیرش و آماده سازی برای ورود به بورس است.

سلیمانی امیری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پروژه های آبی کشور گفت: آینده کشور ما با بحران آب مواجه است و شرکت های بزرگ باید از هم اکنون برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در بخش های آب شیرین کن، تبدیل پساب به آب کشاورزی و انتقال آب را داشته باشند و به چنین پروژه هایی به عنوان یک پروژه ملی توجه کنند. هر چند که از لحاظ اقتصادی بازدهی زیادی در این پروژه ها وجود دارد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری غدیر نیز با ورود به این پروژه ها علاوه بر اهداف ملی هدف اصلی مجموعه که افزایش سود و ثروت سهامداران است را پیگیری می کنند. در این عرصه، مدیریتی در هلدینگ انرژی ایجاد و فعال شده است. به علاوه شرکت مشترکی با یک شرکت ایتالیایی ایجاد کردیم که در بخش آب شیرین کن، تکنولوژی اروپایی وارد کشور و پروژه های خوبی اجرا می شود.

این مقام مسئول در خصوص صادرات سنگ آهن نیز این گونه گفت: در بحث معدن معتقدیم نباید خام فروشی انجام شود، بلکه باید زنجیره تولید تکمیل شود به همین دلیل در این حوزه در بخش گندله سرمایه گذاری شده که به نفع زنجیره تولید فولاد کشور است.

سلیمانی امیری در خصوص آخرین وضعیت هلدینگ ساختمانی غدیر گفت: با توجه به رکود در این بخش تصمیم گرفتیم تا سرمایه گذاری بیشتری در بحث مسکن انجام نشود و پروژه های نیمه تمام هم نهایی شود.

وی معتقد است در ایران باید نگاه اقتصاد مقاومتی را در نظر بگیریم چرا که با این نگاه تکانه های جهانی ما را متاثر نمی کند.

سلیمانی امیری در خصوص تاثیر تک نرخی شدن ارز بر مجموعه غدیر نیز گفت: در بخش هایی از غدیر که خوراک گاز با نرخ مبادله ای دریافت می شود تک نرخی شدن ارز قیمت تمام شده را افزایش و سود ناویژه را کاهش می دهد. اما در سایر بخش ها مانند معدن و نیروگاه تاثیر منفی ندارد.

وی همچنین در مورد چشم انداز بازار سرمایه با توجه به انتخابات سال آینده کشور گفت: به نظر من انتخابات رییس جمهوری سال آینده تاثیری بر بازار سرمایه و اقتصادی ندارد؛ چرا که در ماه های باقی مانده با توجه به سیاست های حمایتی دولت از صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد تحولی ایجاد می شود و دورنمای اقتصاد کشور مثبت است.

وی ادامه داد: با توجه با آغاز حرکتی مثبت بر همه بخش های مختلف صنعتی باید منتظر ماند تا نتایج آن بر بازار سرمایه دیده شود هر چند که بنظر من پروژه های صنعتی حداقل دو سال زمان برای بهره برداری نیاز دارد.

این مقام مسئول درباره نرخ بانکی و تامین مالی از بانک ها گفت: نرخ بانکی همچنان برای صنعت گران است و باید سیاست تعدیل کارمزد تسهیلات پیگیری شود. در جهانی که رکود اکثر کشورها را در برگرفته و در حالی که در کشورهای اروپایی نرخ های بانکی بین یک تا سه درصد است نرخ 20 درصد در ایران بسیار بالا و غیر معقول است. با توجه به مهار تورم بازدهی صنایع به کمتر از 20 درصد رسیده و بر همین اساس نرخ تامین مالی نیز باید کاهش قابل توجهی یابد و نرخ تامین مالی 20 درصدی غیر اقتصادی است.

برنامه مالک 16 درصدی "سمگا" برای واگذاری بلوک 8 درصدی

چهارشنبه جاری بیش از 8 درصد سهام سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران معروف به "سمگا" توسط صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر عرضه می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران که بعد از افزایش سرمایه 150 درصدی بهمن سال گذشته ، در صدد تامین مالی دیگر و 50 درصدی بر آمده و از اواخر شهریور  هم با بازارگردانی سهام در فرابورس همراه بوده، چهارشنبه جاری 26 آبان شاهد عرضه بلوکی خواهد بود.

به این ترتیب متولی صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر که 16.2 درصد سهام "سمگا" را در اختیار دارد، 8.13 درصد این شرکت 200 میلیارد تومانی را عرضه می کند.

این بلوک شامل 162 میلیون 600 هزار سهم است که به قیمت پایه هر سهم 4034 ریال و به ارزش 65.5 میلیارد تومان به صورت 70 درصد نقد، توسط کارگزاری بانک توسعه صادرات در بازار اول معاملات فرابورس انجام می شود.

توقف نماد بانک بورسی و یک سرمایه گذاری برای افزایش سرمایه و مجمع


"خارزم" زمان و شرایط عرضه 14.7 درصد یک سیمانی را اعلام کرد

سرمایه گذاری خوارزمی زمان و شرایط عرضه 14.7 درصد سهام سیمان خزر را اعلام کرد تا در صورت فروش از ترکیب سهامداری این شرکت بورسی خارج شود.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت 1250میلیاردی سرمایه گذاری خوارزمی که دوم آبان چهارمین سالروز عرضه سهام در بورس را جشن گرفته ، در صدد عرضه 14.7 درصد سهام سیمان خزر برآمده تا در صورت فروش از ترکیب سهامداری این شرکت 23 میلیارد تومانی خارج شود.

در این عرضه که 9 آذر در بازار اول معاملات بورس و توسط کارگزاری آینده نگر خوارزمی انجام می شود، بیش از 33 میلیون 900 هزار سهم "سخزر" به قیمت پایه هر سهم 3135 ریال و به ارزش بیش از یک میلیارد تومان، به صورت یکجا و نقد روانه میز فروش می شود.

در کنار "خارزم"، سیمان فارس وخوزستان مالک 58 درصدی سیمان خزر است.

در پایان معاملات امروز رخ می دهد:
توقف نماد بانک بورسی و یک سرمایه گذاری برای افزایش سرمایه و مجمع

نماد یک بانک بورسی و یک شرکت سرمایه گذاری در پایان معاملات امروز برای افزایش سرمایه و مجمع سالانه بسته می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پایان معاملات امروز نماد بانک بورسی اقتصاد نوین و سرمایه گذاری اعتبار ایران برای افزایش سرمایه و مجمع سالانه بسته می شود.

بانک اقتصاد نوین که نخستین بانک ایرانی بشمار می رود ، تا دیروز موفق به کسب مجوز از سوی سازمان بورس برای افزایش سرمایه 18 درصدی ( از 1.1 به 1.33 هزار میلیارد تومان و از محل سود انباشته) نشده بود اما دیروز این مجوز را دریافت کرد تا مجمع فوق العاده ساعت 16 چهارشنبه 26 آبان ماه را برگزار کند.

به همین منظور "ونوین" که این روزها با کاهش قیمت و افزایش عرضه روبرو است، پیشنهاد افزایش سرمایه از 1.1 به 1.33 هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته اعلام کرده تا در صورت مجوز سازمان بورس این تصمیم را عملی کند.

همچنین "ونوین" در همان روز، مجمع عادی به طور فوق العاده ای با موضوع تعیین پاداش هیأت مدیره و اتخاذ تصمیم نسبت به تخصیص و تقسیم سود سهام عملکرد سال مالی اسفند برگزار خواهد کرد.

نماد سرمایه گذاری اعتبار ایران به همراه نماد حق تقدم نیز برای برگزاری مجمع سالانه ساعت 16 چهارشنبه و تصویب صورت های مالی 31 تیر در هتل سیمرغ بسته می شود.

مدیرعامل یک کارگزاری درگفت و گو با بورس پرس اعلام کرد:
شرایط کلی بورس بعد از حضور ترامپ و نظر درباره 4 صنعت

مدیرعامل کارگزاری تأمین سرمایه نوین شرایط کلی بازار سهام با توجه به حضور ترامپ را بررسی و درباره صنایع معدنی ، فلزی، خودرو و بانکی اظهار نظر کرد.

ساسان اله قلی مدیرعامل کارگزاری تأمین سرمایه نوین در گفت و گو با بورس پرس به ابهامات به وجود آمده با روی کار آمدن نامزد حزب جمهوری خواه اشاره کرد و اظهار داشت: برای پیش بینی وضعیت بازار و شاخص بورس در کوتاه مدت باید علل و عوامل ایجاد نوسان بازار با انتخاب ترامپ بررسی شود. چون ممکن است رئیس جمهور جدید آمریکا تغییراتی مثل افزایش زیرساخت ها در نظر داشته باشد که در صورت محقق شدن این تحولات، بازار کالا تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی آمریکا و سیاست ایجاد ثبات نرخ تورم در ایران ، ممکن است نرخ بهره تغییر کند. همچنین تغییرات اخیر آمریکا بازارهای کالا را نیز تحت تأثیر قرار داده و با افزایش همراه کرده است.

اله قلی افزود: به نظر می رسد در صورت ادامه روند فعلی و با در نظر گرفتن گزارش های 6 ماهه که تاکنون از سوی شرکت ها منتشر شده و همچنین قیمت جهانی سنگ آهن و صنایع فلزی مانند فولاد ، این صنایع در صورت تزریق منابع مالی توسط دولت وضعیت مناسبی در بازار سهام داشته باشند.

این کارگزار بورس درخصوص وضعیت سهام خودروسازان نیز اظهار داشت: در صورت محقق و اجرایی شدن برنامه ها و قرارداد با خودروسازان خارجی ، سهام این صنعت با اقبال سرمایه گذاران روبرو خواهد شد. بانک ها نیز می توانند در صورت ارائه گزارش های منطقی برای 6 ماهه دوم سال و با بیان چگونگی نحوه حضور در بازار سهام برای سال جدید ، مورد وثوق سهامداران قرار گیرند.

اله قلی ادامه داد: با تک نرخی شدن ارز، رانت صنایع از بین خواهد رفت و شرکت هایی که از اختلاف نرخ ارز استفاده می کنند متضرر و برخی نیز منتفع خواهند شد.


 



یک سهامدار حقوقی بیمه ملت برنامه عرضه بلوک 12.5 درصدی در پیش گرف

نظر

مستطیل شیشه ای تالار
رنگ سبز با طعم فلز

بورس تهران پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا و روی کار آمدن نامزدی که کمتر کسی توقع پیروزی آن را داشت امروز بعد از فروکش کردن جو هیجانی و منفی روز چهارشنبه امروز رنگ سبز با طعم فلز را چشید طعمی که مواد تشکیل دهنده آن اتفاقات مثبت شکل گرفته در بازارهای کالایی طی اواخر هفته گذشته بود.

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.08.22 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 694 واحد افزایش به رقم 56066 واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 250 واحد کاهش عدد 168275 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 212 واحد افزایش به رقم 27884 واحد رسید.

همچنین در این روز "فملی" با 114 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 76 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 16 واحد افزایش به رقم 835 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 4057 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 3229 میلیارد ریال رسید.

بورس تهران پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا و روی کار آمدن نامزدی که کمتر کسی توقع پیروزی آن را داشت امروز بعد از فروکش کردن جو هیجانی و منفی روز چهارشنبه امروز رنگ سبز با طعم فلز را چشید طعمی که مواد تشکیل دهنده آن اتفاقات مثبت شکل گرفته در بازارهای کالایی طی اواخر هفته گذشته بود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری بازار سرمایه صنایع سنگ آهنی، معدنی و فولادی توانستند با جلب توجه نظر فعالان بازار سرمایه روز سراسر سبز و همراه با تقاضای خرید قابل توجه را به خود اختصاص دهند در همین راستا درگروه فلزات اساسی سهام شرکت ملی مس توانست با صف خرید بیش از 100 میلیون سهمی بالاترین میزان درخواست خرید را به خود اختصاص دهد همچنین فولاد مبارکه و فولاد خوزستان نیز جزو دیگر سهامی بودند که از تقاضای خرید و حجم معاملات قابل توجه برخوردار شدند.

البته در نماد "فولاد" امروز سهامداران حقوقی جولان دادند و با عملکرد خود گویی که از آخرین فرصت فروش سهم استفاده کردند اما در گروه روی اتفاقات به گونه دیگری بود امروز نمادهای فعال این گروه با لیدری فرآوری مواد معدنی توانستند معاملات بسیار قابل قبولی را پشت سر گذارند این گروه نیز با توجه به گذر قیمت جهانی روی از مرز 2550 دلار تحلیل های جدیدی را پیش پای اهالی تالار از وضعیت آینده خود قرار داده است، اهالی تالار نسبت به تداوم روند افزایش سود برآوردی این گروه تا گزارش 12 ماهه بسیار خوش بین هستند.


خروج موقت یک شرکت بورسی برای تقسیم سود و افزایش سرمایه

از سوی دیگر گروه سنگ آهنی بورس نیز به تبع رشد قیمت جهانی توانست روز خوبی را پشت سر گذارد در این گروه دوقلوهای سنگ آهنی در معاملات روز جاری لیدری گروه بدست گرفتند و نهایت واکنش به اتفاقات تغییرات قیمت جهانی را به نمایش گذاشتند.

اهالی تالار معتقدند در صورت تداوم روند صعودی در نرخ های جهانی می توان به ادامه رشد قیمت های سهام گروه های مذکور امیدوار بود، اما در صورتیکه نرخ های جهانی نتواند به تبع اظهار نظرهای مشاورین و سخنگوهای حاضر در کنار رییس جمهور آمریکا به روند صعودی ادامه دهد احتمالاً شرایط متفاوت تری برای گروه های مذکور رقم خواهد خورد.

اما در گروه خودرویی امروز شاهد چپ کردن تمامی نمادهای فعال در نماد خودروسازها بودیم. اما سهام شرکت ایران خودرو که از اخبار مثبت برجامی و اتفاقات حضور تفاهمات خارج مرزی انگار بویی به مشامش نرسیده بود و بی تفاوت به همه این موارد مسیر نوسان نزولی را طی می کرد امروز به واسطه احتمال ایجاد مشکل بر سر توافق برجام پس از انتخابات آمریکا با صف فروش و افت قیمت حداکثری مواجه شد. واقعاً متوجه نشدیم که چرا شرکتی همانند "خودرو" که اتفاقات برجامی تأثیری بر قیمت سهامش نداشته باید امروز اینگونه برجام شود. حالا اگر سایپا بود یک حرفی می شد زد.

در پایان فعلاً برای هر گونه قضاوت در خصوص روند آتی بورس زود است هنوز بازار سرمایه درگیر تلاطم امواج ایجاد شد. به واسطه رییس جمهور جدید آمریکا است. باید کمی صبر کرد تا حداقل هیجان فعلی بازار فروکش کرده و شرایط با ثبات تری برای بورس پدید آید.

درگفت و گو با بورس پرس مطرح شد:
تحلیل یک کارشناس از بورس و دو صنعت دارای ظرفیت

یک تحلیلگر بازار سهام با ارایه تحلیلی از وضعیت کنونی و آینده بورس با تکیه بر متغیرهای موثر مانند ارز تک نرخی، دو صنعت دارای ظرفیت را معرفی کرد.

فراز مسافری راد در گفت و گو با بورس پرس، به روند صعودی قیمت سهام بعد از فروکش کردن شوک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: تاثیر منفی انتخاب ترامپ بر بورس ایران کوتاه مدت بود اما به هرحال عکس العمل بازار را نسبت به این موضوع شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه مسائلی مانند آینده صنعت خودرو در تعیین جهت بورس موثر است، افزود: در این میان برخی بازارها مثل خودرو به دلیل وضعیت فعلی و تا اجرای قراردادهای منعقده با خودروسازان بین المللی مانند پژو فرانسه با چالش هایی دست و پنجه نرم کرده و به آرامی حرکت می کنند.

این کارشناس به رشد منطقی ارز همانند سال گذشته و عدم تأثیر انتخابات اخیر آمریکا در این متغیر اشاره کرد و ادامه داد: از زمان آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکنون شاهد افزایش صعودی نرخ طلا در بازار بودیم .پیش بینی می شود این وضعیت برای بازه زمانی کوتاهی ادامه داشته باشد اما طبق گزارش فدرال رزرو آمریکا برای تغییر نرخ بهره بانکی در بلندمدت می تواند تأثیرگذار باشد و بازارهای کالایی را نیز تضعیف کند.

مسافری راد ادامه داد:با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران، دولت با اجرای سیاست کلی پرهیز از رشد تورم، سعی می کند تحرکاتی در بازار به وجود آورد اما در هر صورت تغییر ناگهانی قیمت ها اجتناب ناپذیر است و دولت چاره ای جز برگرداندن رونق نه به معنای افزایش قیمت بلکه با عنوان سهولت و روانی در معاملات نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که کدام صنایع دارای ظرفیت رشد مناسب تری در بازار سهام هستند؟ به بورس پرس گفت: از ابتدای سال تاکنون شاهد افزایش رشد گروه فلزات اساسی و جذابیت شرکت های انفورماتیک هستیم که به نظر می رسد سال خوبی را پشت سر خواهند گذاشت اما در مقابل بانک ها سال سختی را طی خواهند کرد.

وی افزود: تک نرخی شدن ارز علاوه بر شفافیت اقتصادی و متأثر کردن بازار کالایی بر بازار صنایعی مثل پالایشگاه، خرید مواد اولیه و فروش مثبت ارزیابی می شود و به تبع در پتروشیمی این وضعیت مطلوب نخواهد بود. در یک جمع بندی کلی می توان گفت صنایعی که از رانت بین ارز مبادلاتی و آزاد استفاده می کنند با اجرای ارز تک نرخی متضرر خواهند شد.

توسط یک کارگزاری ارایه شد:
برآوردی از سود شرکت دارای صف خرید دیروز که برای اولین بار وارد کانال جدید شد

یک کارگزاری برآوردی از سود آینده ملی مس کرد که دیروز دارای صف خرید بود و برای اولین بار در سال جاری وارد کانال 200 تومانی قیمت هر سهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ملی مس در عملکرد 6 ماهه اول سال اقدام به تعدیل 20 درصدی سود ( از 142 به 171 ریال) و پوشش 74 درصدی کرد و بعد از توقف نماد در 28 مهرماه به دلیل ابهام در ارایه اطلاعات و بازگشایی نماد در 8 آبان ، روند صعودی قیمت سهام را همراه با نوسان در پیش گرفت.

این شرکت 5 هزار میلیارد تومانی دیروز با معامله حدود 35 میلیون سهمی ، با صف خرید بیش از 92 میلیون سهمی روبرو و برای برای اولین بار در سال جاری وارد کانال 200 تومانی شده است.

در این میان در حالی " فملی" نرخ تسعیر دلار 35700 ریال و نرخ هر تن کاتد بر اساس LME (بازار فلزات لندن) 4550 دلار جهت 6 ماهه دوم سال منظور کرده که فرنوش شیخ الاسلامی از کارگزاری بانک توسعه صادرات، با نگاهی برعملکرد 6 ماهه اول سال و براساس مفروضاتی، برآوردی از سود این شرکت بزرگ بورسی کرده است.

نگاهی بنیادی به عملکرد 6 ماهه ملی مس و پیش بینی درآمد

در جدول زیر عملکرد 6 ماهه فملی و پیش بینی بر اساس آن برای سال مالی 95 نشان داده شده است.

با احتساب سرمایه جدید شرکت در شش ماهه منتهی به شهریور سال 95 توانسته 126 ریال معادل 73 درصد از بودجه 95 خود را پوشش دهد.

مفروضات بودجه 95

تولید و فروش

اولین پیش بینی فروش کاتد برای سال 95 شرکت برابر 160.000 تن بوده که با فرض این مقدار فروش مبلغ 4800 میلیارد تومان درآمد شناسایی شده بود اما در پیش بینی جدیدی که براساس عملکرد سه ماهه شرکت داده شده ، درآمد فروش 5700 میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به اولین پیش بینی 18 درصد رشد داشته است.

در آخرین پیش بینی فروش شرکت افزایش یافته و به محدوده 6.000 میلیارد تومان رسیده است.

جزییات فروش شرکت به شرح زیر است:

تولید کاتد شرکت در سه ماهه اول 43.843 تن بوده و پیش بینی برای کل سال 193.000 تن در نظر گرفته شده است. با توجه به گفته های مدیرعامل شرکت مبنی بر فروش موجودی کالا در سه ماهه اول، فروش شرکت در این دوره 79.039 تن بوده که با توجه به آمار گمرک و بورس کالا حدود 55.000 تن مربوط به فروش صادراتی و مابقی در داخل به فروش رسیده است.

در آخرین بودجه شرکت بر اساس شش ماهه مقدار تولید تغییر نکرده و فروش کاتد به 126.342 تن رسیده که 78 هزار تن آن صادراتی بوده است.

حاشیه سود ناخالص

نگاهی به حاشیه سود شرکت در دوره شش ماهه و سال مالی 94 نشان می دهد شرکت همیشه حاشیه سودی در حدودی 30 درصد و بیشتر داشته است. در حالی که در پیش بینی سال مالی 95 این مقدار در حدود 27 درصد در نظر گرفته شده است.

نرخ تسعیر دلار 35.700 ریال و نرخ هر تن کاتد بر اساس 4550 دلار جهت شش ماهه باقیمانده سال منظور شده است.

 

سناریو تحلیلی 95

تولید شرکت در سال 94 حدود 193.000 تن بوده است. با توجه به فروش خوب شرکت در شش ماهه 95 اگر فرض را بر فروش مجموع کل مقدار تولیدی و 30.000 تن موجودی کاتد در نظر بگیریم  با فرض حاشیه سود 29 درصد طبق 6 ماهه، نرخ دلار 3600 تومانی ،نرخ کاتد 5500 دلاری، افزایش 25 درصدی هزینه های اداری، عمومی نسبت به سال94 و دیگر متغیرهای اعلامی در بودجه و همچنین بافرض سرمایه جدید، می­ توان برآورد سود 276 ریال به ازای هرسهم را داشت.

زمان و شرایط عرضه بلوک 12.5 درصدی "ملت" اعلام شد
یک سهامدار حقوقی بیمه ملت برنامه عرضه بلوک 12.5 درصدی در پیش گرفته تا در صورت معامله از ترکیب سهامداری این شرکت 285 میلیارد تومانی خارج شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت بیمه ملت که اواسط شهریور با تغییر مدیرعامل و خداحافظی سعیدحجاریان بعد از 14 سال روبرو شده ، طی روزهای آینده شاهد عرضه بلوکی خواهد بود.

به این ترتیب شرکت توسعه کسب و کار سبا که یکی از سهامداران حقوقی " ملت" است در نظر دارد 12.25 درصد سهام شامل 349 میلیون و 172 هزار سهم را روانه میز فروش کند تا در صورت معامله از ترکیب سهامداری این شرکت 285 میلیارد تومانی خارج شود.

قیمت پایه هر سهم این عرضه 202 تومان و با شرایط 20 درصد نقد و باقی اقساط تعیین شده که 7 آذر توسط کارگزاری بورس بیمه ایران انجام می شود.  
برآوردی از سود شرکت دارای صف خرید دیروز که برای اولین بار وارد کانال جدید شد
در پایان معاملات امروز رخ می دهد:
خروج موقت یک شرکت بورسی برای تقسیم سود و افزایش سرمایه
در پایان معاملات امروز نماد یک شرکت بورسی برای تقسیم سود و افزایش سرمایه بسته می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی اعلام شرکت قند مرودشت برای برگزاری مجمع سالانه و فوق العاده ، نماد این شرکت بورسی در پایان معاملات امروز بسته می شود.

"قمرو" درحالی برنامه افزایش سرمایه 108 درصدی از سود انباشته را داشت که سازمان بورس مجوز 66.6 درصدی را صادر کرد.

این شرکت علاوه بر تصویب صورت های مالی 31 تیر و تقسیم سود در مجمع سالانه 25 آبان، دو موضوع افزایش سرمایه و اصلاح ماده 5 اساسنامه را در مجمع فوق العاده مطرح خواهد کرد.


شاخص مسکن در بورس کالا طراحی می شود
مدیرعامل بورس کالا و رئیس اتحادیه املاک برای طراحی یک شاخص که بیانگر روند قیمت و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن باشد به توافق رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه همشهری، حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک و حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در نشستی مشترک که در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، روش افزایش شفافیت معاملات مسکن را بررسی کردند و برای طراحی یک شاخص که بیانگر روند قیمت و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن باشد به توافق رسیدند.

سال‌هاست که معاملات مسکن در سامانه‌ای با نام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور از طریق مشاوران املاک، ثبت می‌شود. این سامانه کشوری تاکنون توانسته است داده‌های زیادی را از روند معاملات مسکن ثبت و تولید کند که تاکنون کمتر مورد استفاده اقتصاددانان و تحلیلگران مالی قرار گرفته است و می‌تواند منبع مناسبی برای تعیین راهبردهای این صنعت قرار گیرد.

پیشنهاد طراحی شاخص مسکن

مدیرعامل بورس کالای ایران در نشستی مشترک با رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بورس کالا طبق کارکردهای تعریف شده‌اش مایل نیست در حوزه فعالیت مشاوران املاک مداخله کند.

سلطانی‌نژاد در عین حال تأکید کرد: با توجه به اینکه ایجاد یک شبکه عظیم، مشابه آنچه هم‌اکنون از طریق اتحادیه مشاوران املاک ایجاد شده، هزینه گزافی را می‌طلبد، بورس کالا مایل است از داده‌های همین شبکه موجود برای طراحی و عرضه شاخص مسکن استفاده کند. مدیرعامل بورس کالا توضیح داد: معرفی و طراحی شاخص معاملات به کمک سامانه معاملات اتحادیه املاک می‌تواند به شفاف شدن بازار مسکن کمک کند.

استقبال رئیس اتحادیه مشاوران املاک

عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این باره گفت: با هر سازو کاری که موجب تسهیل معاملات و شفاف‌سازی‌ در بازار مسکن شود موافقیم، اما همه این امور باید از طریق مجاری قانونی خودش پیش برود.

مدیرعامل بورس کالا توضیح داد: پیشنهاد ما این است که با همکاری و محوریت اتحادیه املاک شاخص‌های قیمت مسکن طراحی شود و بعد از دریافت مجوز شرعی از کمیته فقهی سازمان بورس، اوراق آپشن یا فیوچرز شاخص‌های قیمت مسکن روی تابلوی بورس کالا قابل معامله شود. عقبایی ضمن استقبال از این طرح گفت: طراحی شاخص مسکن ایده بسیار خوبی است و ما از آن استقبال می‌کنیم و حتما در پیشبرد آن به بورس کالا کمک خواهیم کرد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره دلایل مخالفت‌های قبلی‌اش با ایجاد تابلوی مسکن در بورس کالا گفت: دغدغه اتحادیه مشاوران املاک این بود که بورس کالا قصد دارد جای مشاوران املاک را در بازار مسکن بگیرد اما اگر بورس کالا ابزاری مانند آپشن یا فیوچرز شاخص قیمت مسکن را برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به مردم ارائه دهد، قطعا از آن استقبال می‌کنیم و با مسئولان بازار سرمایه نهایت همکاری و همراهی را خواهیم داشت. سپس سلطانی‌نژاد اضافه کرد: ایده اصلی بورس کالا از یک سال پیش این بود که ابزاری را در اختیار مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران مسکن قرار دهیم که بتوانند ریسک خود را مدیریت کنند.

نحوه همکاری

عقبایی در مورد نحوه همکاری برای طراحی شاخص قیمت معاملات مسکن پیشنهاد ویژه‌ای ارائه داد و گفت: اتحادیه املاک در چارچوب طراحی و انتشار شاخص‌های قیمت مسکن می‌تواند قیمت‌های تحقق‌یافته در سامانه ثبت معاملات املاک را در اختیار بورس کالا قرار دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تأکید کرد: معتقدیم طراحی شاخص قیمت مسکن می‌تواند در عین حال که بازار مسکن را شفاف می‌کند به مردم و سرمایه‌گذاران هم علامت‌های درستی از روند فعلی و آینده بازار مسکن ارائه ‌دهد. او گفت: از سوی دیگر از آنجا که چنین شاخص‌هایی قاعدتا از طریق نهاد معتبری مثل بورس کالا طراحی، معرفی و منتشر می‌شود مردم هم به این شاخص‌ها اعتقاد و اعتماد پیدا می‌کنند.

توافق بر سر طراحی شاخص

در پایان نیز مدیرعامل بورس کالا و رئیس اتحادیه مشاوران املاک، توافق کردند که با استفاده از داده‌های سامانه فعلی معاملات مسکن و با سود بردن از مکانیسم‌های بورس کالا، شاخص قیمت مسکن را طراحی و معرفی کنند. این شاخص می‌تواند روند قیمت مسکن را نمایش دهد و قابل پیش‌بینی کند.

فردا انجام می شود:
انتقال رسمی یک شرکت به بورس بعد از 5 سال حضور در فرابورس
شرکت همکاران سیستم بعد از 5 سال حضور در فرابورس ، فردا به بورس منتقل و گشایش نماد می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ،شرکت همکاران سیستم که از 28 شهریور 90 با کشف قیمت هزار و 50 تومانی هر سهم وارد فرابورس شده ، فردا با گشایش نماد در بورس روبرو می شود.

این شرکت 75 میلیارد تومانی سود هر سهم را 552 ریال پیش بینی کرده و آخرین بهای هر سهم آن در فرابورس حدود 595 تومان بود.

"سیستم" به‌عنوان پانصد و چهارمین شرکت بورسی در بخش رایانه و فعالیت های مربوط به آن، گروه و طبقه مشاوره مربوط به نرم افزار و عرضه نرم افزار ، در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.
 


7 تولیدکننده لوازم خانگی غیراستاندارد شدند/جعل نشان شرکت حذف شده

نظر

مدیرعامل ایمیدرو خبر داد:
مذاکره با یک بانک آلمانی برای سرمایه گذاری مستقیم در صنایع معدنی
مدیرعامل ایمیدرو گفت: یک هیات عالیرتبه از بانک BHF فردا وارد تهران خواهد شد و در خصوص همکاری‌های پولی، مالی و سرمایه گذاری مستقیم در صنایع معدنی گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی کرباسیان در گفت و گویی با ایلنا از سفر یک هیئت عالی رتبه بانکی آلمانی به تهران خبر داد.

وی اظهار داشت: یک هیئت عالی رتبه از بانک BHF فردا وارد تهران خواهد شد و با ایمیدرو در خصوص همکاری‌های پولی، مالی و سرمایه گذاری مستقیم در صنایع معدنی گفت‌وگو خواهد کرد.


نظر موسس بزرگترین سایت عمده‌فروش جهان درباره ترامپ
موسس بزرگترین سایت عمده‌فروش جهان، ترامپ را رئیس‌جمهور باهوشی دانست که روابط چین و امریکا را تخریب نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اسپوتنیک‌نیوز، "جک ما" مؤسس و مدیر اجرایی سایت علی‌بابا گفت: اگر ترامپ خواهان بازگرداندن کارخانه‌های فناوری به آمریکا شود در چین فاجعه بزرگی بوقوع می پیوندد.

وی با توجه به صحبت انتخاباتی ترامپ مبنی بر بازگرداندن عظمت آمریکا و بازگرداندن کارخانه‌هایی مانند اپل به این کشور تاکید کرد ترامپ رئیس‌جمهور باهوشی است و بسیار دور از ذهن است بخواهد روابط چین و امریکا را خراب کند زیرا همکاری این دو کشور بسیاری از مشکلات جهان را تاکنون حل کرده است.

در دو ساعت رخ داد:
تحقق پیش بینی ها با جهش 650 واحدی شاخص و کولاک "فولاد"
پیش بینی اکثر کارکاشناسان از برگشت بازار بعد از ثبت بیشترین ریزش شاخص بورس در چهارشنبه گذشته محقق شد و طی دو ساعت معاملات امروز، شاخص بورس 650 واحد پرید و فولادمبارکه کولاک کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بعد از پیروزی غیر قابل پیش بینی ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا، همه بازار های مالی و کالایی به این رویداد جهانی واکنش نشان دادند و در برابر رشد دلار و طلا در بازار ایران ، شاخص بورس در نتیجه جو روانی به شدت منفی ، با ریزش 1459 واحدی ، شاهد منفی ترین و بدترین روز در سال جاری شد.

این جریان ابتدا در بازارهای جهانی و سپس در بازار سرمایه ایران فروکش کرد و با اعلام برخی مواضع ترامپ و تحلیل های کارشناسان از واقعیت های سیاست و اقتصاد جهانی، رویکرد بهتری در پیش گرفته شد و تعطیلی دو روزه آخر هفته ، به آرامش بیشتر کمک کرد.

در این میان اکثر صاحب نظران معتقد بوده و هستند که هر چند ترامپ گزینه بدتری بوده اما مواضع قبل از انتخابات وی در حد همان شعارهای تبلیغاتی باقی خواهد ماند و با توجه به اجماع جهانی و نقش سازمان ملل ،نخواهد توانست مقوله مهمی چون برجام را به هم بزند.

افزایش این نگرش ها و فراگیر شدن امید به بهبود بازار و البته حمایت برخی حقوقی ها، موجب شد تا از همان آغاز معاملات امروز ، سهام گروه های فلزی و معدنی، جلودار برگشت تمام عیار بازار شوند و شاخص را دو ساعت معاملات ( از ساعت 9 تا 11 ) با پرش 650 واحدی به کانال 79 هزار واحدی باز گردانند.

ارزش معاملات نیز رشد معنادار نسبت به چهارشنبه کرده و با بیش از 320 میلیارد تومان همراه شده است.

شرکت های ملی مس، فولادمبارکه، گل گهر ، چادرملو، سرمایه گذاری امید، فولاد خوزستان و توسعه معادن و فلزات بیشترین اثر را گذاشتند و اکثر گروه ها را دنباله خود کردند اما گروه خودرو از این غافله جا ماند.

در این میان فولادمبارکه که عنوان دار بزرگترین شرکت بورسی از لحاظ سرمایه اسمی است، با حجم معاملات 15 میلیارد تومانی 110 میلیون سهم ، کولاک کرد و بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و شرکت ملی مس، چادرملو و گل گهر با صف خرید در حال معامله هستند.

نوبخت از طرف دولت، قدردان بازارسرمایه شد/ تهاتر 12.5 هزارمیلیارد تومانی
سخنگوی دولت بابت تامین 14.7 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی گندم کاران ، از طرف دولت ، قدردان بازار سرمایه شد و از تهاتر 12.5 هزار میلیارد تومانی و تامین مالی 40 هزار میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدباقر نوبخت به اهمیت بازار سرمایه در تأمین مالی دولت اشاره کرد و به سنا گفت: دولت بیش از 14 هزار و 700میلیارد تومان به گندم کاران بدهکار بود که برای پرداخت آن کسری داشت و فرابورس به خوبی این مشکل را حل کرد و دولت قدردان بازار سرمایه است.

وی درباره سهم و فرصتی که بودجه امسال برای بازار سرمایه در نظر گرفته، ابراز داشت: عمدتا هر ساله در تبصره 5 بودجه فرصت هایی برای تعامل با بازار سرمایه دیده می شود. در بندهای این تبصره مشخص می شود حوزه های مختلف صنعت، شهرداری یا بخش های دولتی چطور می توانند منابع خودشان را به جای بازار پول از بازار سرمایه تامین کنند.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه در بودجه امسال بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه تعریف شده، گفت: انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت، 15 هزار میلیارد تومان اوراق صکوک و حدود 7500 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی در نظر گرفته شده است.

 نوبخت ادامه داد: 12.5 هزار میلیارد تومان نیز برای تهاتر دیده شد که مستقیما وارد بازار سرمایه نمی شود ولی بازار سرمایه به ما در این تهاتر کمک می کند.

7 تولیدکننده لوازم خانگی غیراستاندارد شدند/جعل نشان شرکت حذف شده از بورس
مدیرکل استاندارد استان تهران با اعلام نام 7 شرکت تولیدکننده لوازم خانگی غیراستاندارد از معرفی جاعلان نشان استاندارد سه شرکت به دادگاه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مسلم بیات با بیان این‌که تمامی کالاهای مشمول استاندارد اجباری برای تولید و توزیع در بازار باید پروانه کاربرد علامت استاندارد دریافت و براساس آن، استانداردها را رعایت کنند به ایسنا اظهار داشت: برخی از کالاهای مشاهده شده در جریان بازرسی دارای پروانه استاندارد هستند، اما وضعیت کیفی آنها نامناسب است و با انجام بررسی‌ها مشخص می‌شود این کالا استانداردهای لازم را ندارد و کالا توقیف و ممکن است پروانه استاندارد شرکت تولیدی ابطال شود.

وی افزود: از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان، بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد، اقدام به تولید کالا و جعل علامت استاندارد روی آن می‌کنند که این افراد متخلف بوده و قانون را نقض کرده‌اند  به همین دلیل از آنها شکایت شده و به دادگاه معرفی می‌شوند.

بیات با اشاره به جلسات مهرماه کمیته علائم استاندارد گفت: کارشناسان استاندارد با بررسی عملکرد و کیفیت کالاهای تولیدی برخی واحدهای فعال در صنعت لوازم خانگی، پروانه استاندارد فرآورده‌های شیر اجاق گاز با نام تجارتی آلیش به علت بی‌اعتباری پروانه و هود اجاق خوراک پزی با نام تجارتی پویامکث، اجاق گاز خانگی فردار و طرح فر با نام تجارتی نوژن گاز و اجاق گاز رومیزی توکار و طرح فر با نام تجارتی huffer & beroni& zina& oranir را به علت احراز بی‌کیفیتی کالا ابطال کردند.

به گفته وی، بازرسان استاندارد در جریان بازرسی‌های منظم از واحدهای تولیدی، کولر آبی با نام تجارتی صنایع نیرو تهویه را در واحد تولیدی در شهرک صنعتی پرند و پنکه رومیزی با نام تجارتی ارج در واحد تولیدی در کیلومتر 5 جاده مخصوص کرج را به علت تولید بدون مجوز استاندارد و سماور برقی و کتری روگازی با نام تجارتی عالی نسب در واحد تولیدی در شهرک صنعتی صفادشت را به دلیل جعل نشان استاندارد، توقیف و از متخلفان به دادگاه شکایت کردند.

وی اعلام کرد در جلسات کمیته علائم برای سه فرآورده از قبیل ظروف آلومینیوم با پوشش نچسب با نام تجارتی ظروف نچسب مهبد، اجاق گاز خانگی با نام تجارتی گلاره و آلوارس و هود آشپزخانه برقی با نام تجارتی بی مکث پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شده است.

براساس  این گزارش، شرکت ارج در حالی سال 1316 توسط سه برادر بنام ارجمند با 3 سر واژه آهنگری، ریخته‌گری و جوشکاری به عنوان اولین شرکت لوزام خانگی تاسیس شده که اوایل سال جاری، بعد از گذشت حدود 80 سال رسما" تعطیل شد.

این شرکت اوایل سال 70 با کشف قیمت 1200 تومانی هر سهم وارد بورس شده بود و بعد از نزول به قیمت های حدود 105 تومانی هر سهم در اواخر سال 84 ، به دلیل زیاندهی، عدم انطباق با شرایط و مقررات، عدم توان مالی برای بهبود وضعیت و... سال 87 با سرمایه 6.6 میلیارد تومانی رسما" از بورس اخراج شده بود.



ریزش در بازارهای جهانی و سپس در بازار سرمایه ایران فروکش کرد

نظر

در دو ساعت رخ داد:
تحقق پیش بینی ها با جهش 650 واحدی شاخص و کولاک "فولاد"


پیش بینی اکثر کارکاشناسان از برگشت بازار بعد از ثبت بیشترین ریزش شاخص بورس در چهارشنبه گذشته محقق شد و طی دو ساعت معاملات امروز، شاخص بورس 650 واحد پرید و فولادمبارکه کولاک کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بعد از پیروزی غیر قابل پیش بینی ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا، همه بازار های مالی و کالایی به این رویداد جهانی واکنش نشان دادند و در برابر رشد دلار و طلا در بازار ایران ، شاخص بورس در نتیجه جو روانی به شدت منفی ، با ریزش 1459 واحدی ، شاهد منفی ترین و بدترین روز در سال جاری شد.

این جریان ابتدا در بازارهای جهانی و سپس در بازار سرمایه ایران فروکش کرد و با اعلام برخی مواضع ترامپ و تحلیل های کارشناسان از واقعیت های سیاست و اقتصاد جهانی، رویکرد بهتری در پیش گرفته شد و تعطیلی دو روزه آخر هفته ، به آرامش بیشتر کمک کرد.

در این میان اکثر صاحب نظران معتقد بوده و هستند که هر چند ترامپ گزینه بدتری بوده اما مواضع قبل از انتخابات وی در حد همان شعارهای تبلیغاتی باقی خواهد ماند و با توجه به اجماع جهانی و نقش سازمان ملل ،نخواهد توانست مقوله مهمی چون برجام را به هم بزند.

افزایش این نگرش ها و فراگیر شدن امید به بهبود بازار و البته حمایت برخی حقوقی ها، موجب شد تا از همان آغاز معاملات امروز ، سهام گروه های فلزی و معدنی، جلودار برگشت تمام عیار بازار شوند و شاخص را دو ساعت معاملات ( از ساعت 9 تا 11 ) با پرش 650 واحدی به کانال 79 هزار واحدی باز گردانند.

ارزش معاملات نیز رشد معنادار نسبت به چهارشنبه کرده و با بیش از 320 میلیارد تومان همراه شده است.

شرکت های ملی مس، فولادمبارکه، گل گهر ، چادرملو، سرمایه گذاری امید، فولاد خوزستان و توسعه معادن و فلزات بیشترین اثر را گذاشتند و اکثر گروه ها را دنباله خود کردند اما گروه خودرو از این غافله جا ماند.

در این میان فولادمبارکه که عنوان دار بزرگترین شرکت بورسی از لحاظ سرمایه اسمی است، با حجم معاملات 15 میلیارد تومانی 110 میلیون سهم ، کولاک کرد و بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و شرکت ملی مس، چادرملو و گل گهر با صف خرید در حال معامله هستند.

نوبخت از طرف دولت، قدردان بازارسرمایه شد/ تهاتر 12.5 هزارمیلیارد تومانی
سخنگوی دولت بابت تامین 14.7 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی گندم کاران ، از طرف دولت ، قدردان بازار سرمایه شد و از تهاتر 12.5 هزار میلیارد تومانی و تامین مالی 40 هزار میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدباقر نوبخت به اهمیت بازار سرمایه در تأمین مالی دولت اشاره کرد و به سنا گفت: دولت بیش از 14 هزار و 700میلیارد تومان به گندم کاران بدهکار بود که برای پرداخت آن کسری داشت و فرابورس به خوبی این مشکل را حل کرد و دولت قدردان بازار سرمایه است.

وی درباره سهم و فرصتی که بودجه امسال برای بازار سرمایه در نظر گرفته، ابراز داشت: عمدتا هر ساله در تبصره 5 بودجه فرصت هایی برای تعامل با بازار سرمایه دیده می شود. در بندهای این تبصره مشخص می شود حوزه های مختلف صنعت، شهرداری یا بخش های دولتی چطور می توانند منابع خودشان را به جای بازار پول از بازار سرمایه تامین کنند.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه در بودجه امسال بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه تعریف شده، گفت: انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت، 15 هزار میلیارد تومان اوراق صکوک و حدود 7500 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی در نظر گرفته شده است.

 نوبخت ادامه داد: 12.5 هزار میلیارد تومان نیز برای تهاتر دیده شد که مستقیما وارد بازار سرمایه نمی شود ولی بازار سرمایه به ما در این تهاتر کمک می کند.

7 تولیدکننده لوازم خانگی غیراستاندارد شدند/جعل نشان شرکت حذف شده از بورس
مدیرکل استاندارد استان تهران با اعلام نام 7 شرکت تولیدکننده لوازم خانگی غیراستاندارد از معرفی جاعلان نشان استاندارد سه شرکت به دادگاه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مسلم بیات با بیان این‌که تمامی کالاهای مشمول استاندارد اجباری برای تولید و توزیع در بازار باید پروانه کاربرد علامت استاندارد دریافت و براساس آن، استانداردها را رعایت کنند به ایسنا اظهار داشت: برخی از کالاهای مشاهده شده در جریان بازرسی دارای پروانه استاندارد هستند، اما وضعیت کیفی آنها نامناسب است و با انجام بررسی‌ها مشخص می‌شود این کالا استانداردهای لازم را ندارد و کالا توقیف و ممکن است پروانه استاندارد شرکت تولیدی ابطال شود.

وی افزود: از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان، بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد، اقدام به تولید کالا و جعل علامت استاندارد روی آن می‌کنند که این افراد متخلف بوده و قانون را نقض کرده‌اند  به همین دلیل از آنها شکایت شده و به دادگاه معرفی می‌شوند.

بیات با اشاره به جلسات مهرماه کمیته علائم استاندارد گفت: کارشناسان استاندارد با بررسی عملکرد و کیفیت کالاهای تولیدی برخی واحدهای فعال در صنعت لوازم خانگی، پروانه استاندارد فرآورده‌های شیر اجاق گاز با نام تجارتی آلیش به علت بی‌اعتباری پروانه و هود اجاق خوراک پزی با نام تجارتی پویامکث، اجاق گاز خانگی فردار و طرح فر با نام تجارتی نوژن گاز و اجاق گاز رومیزی توکار و طرح فر با نام تجارتی huffer & beroni& zina& oranir را به علت احراز بی‌کیفیتی کالا ابطال کردند.

به گفته وی، بازرسان استاندارد در جریان بازرسی‌های منظم از واحدهای تولیدی، کولر آبی با نام تجارتی صنایع نیرو تهویه را در واحد تولیدی در شهرک صنعتی پرند و پنکه رومیزی با نام تجارتی ارج در واحد تولیدی در کیلومتر 5 جاده مخصوص کرج را به علت تولید بدون مجوز استاندارد و سماور برقی و کتری روگازی با نام تجارتی عالی نسب در واحد تولیدی در شهرک صنعتی صفادشت را به دلیل جعل نشان استاندارد، توقیف و از متخلفان به دادگاه شکایت کردند.

وی اعلام کرد در جلسات کمیته علائم برای سه فرآورده از قبیل ظروف آلومینیوم با پوشش نچسب با نام تجارتی ظروف نچسب مهبد، اجاق گاز خانگی با نام تجارتی گلاره و آلوارس و هود آشپزخانه برقی با نام تجارتی بی مکث پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شده است.

براساس  این گزارش، شرکت ارج در حالی سال 1316 توسط سه برادر بنام ارجمند با 3 سر واژه آهنگری، ریخته‌گری و جوشکاری به عنوان اولین شرکت لوزام خانگی تاسیس شده که اوایل سال جاری، بعد از گذشت حدود 80 سال رسما" تعطیل شد.

این شرکت اوایل سال 70 با کشف قیمت 1200 تومانی هر سهم وارد بورس شده بود و بعد از نزول به قیمت های حدود 105 تومانی هر سهم در اواخر سال 84 ، به دلیل زیاندهی، عدم انطباق با شرایط و مقررات، عدم توان مالی برای بهبود وضعیت و... سال 87 با سرمایه 6.6 میلیارد تومانی رسما" از بورس اخراج شده بود.