سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واکنش مدیر معروف به بازگشت مجدد به سازمان بورس / \تلیسه\ با قیمت

نظر

در گفت وگو با بورس پرس اعلام شد:
واکنش مدیر معروف به بازگشت مجدد به سازمان بورس

زمزمه هایی بازگشت مجدد محمود خواجه نصیری به سازمان بورس تایید نشد و وی اعلام کرد چنین برنامه ای ندارد.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، محمود خواجه نصیری درحالی اواسط خرداد سال گذشته از مدیریت اداره بورس ها و بازارهای سازمان بورس کناره گیری کرده و بعد از 13 سال از نهاد ناظر بازار سرمایه خداحافظی کرده که طی روزهای اخیر برخی زمزمه ها از بازگشت مجدد وی به سازمان بورس حکایت داشتند.

در این رابطه وی که از همان خرداد 94 مدیرعامل شرکت تامین سرمایه آرمان ( وابسته به بانک توسعه صادرات و بانک شهر ) شده در گفت وگوی کوتاه با بورس پرس اعلام کرد: برنامه ایی برای بازگشت به سازمان بورس ندارم.

قدیمی ترین شرکت بورس ایران درخواست افزایش سرمایه 100 درصدی دارد
نفت پارس قدیمی ترین شرکت بورس ایران که اخیرا" اقدامی کم سابقه کرده، برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نفت پارس که 8 اسفند سال گذشته با برگزاری مجمع فوق العاده ایی در 8 اسفند سال گذشته اقدام به افزایش سرمایه 33 درصدی کرده ، در صدد افزایش سرمایه دیگری برآمده است.

براساس این گزارش، هیات مدیره "شنفت" طبق مصوبه 16 تیر گزارش توجیهی افزایش سرمایه 100 درصدی را به حسابرس ارسال کرده تا در صورت تایید و سپس مجوز سازمان بورس، سرمایه اسمی 100 میلیاردی را از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به 200 میلیارد تومان برساند.

این شرکت اولین شرکت بورس 49 ساله ایران است که از 15 بهمن 1346 به همراه بانک صنعتی و معدنی وارد بازار سهام شده و دو ماه بعد از مجمع سالانه تیر در اقدامی کم سابقه بین شرکت های بورسی، تصمیم به کاهش 400 میلیون تومانی پاداش هیات مدیره گرفته است.

عرضه 3.5 میلیون از 7 میلیون سهم:
"تلیسه" با 530 تومان کشف قیمت شد/ فاصله زیاد دو طرف عرضه و تقاضا/ P/E هشتمین شرکت

با عرضه 3.5 میلیون از 7 میلیون سهم قابل واگذاری شرکت کوچک و فرابورسی دامداری تلیسه نمونه ، هر سهم هشتمین شرکت جدید بازار سهام 530 تومان کشف قیمت شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دقایقی قبل فرایند عرضه اولیه 10 درصد سهام شرکت دامداری تلیسه نمونه در بازار دوم معاملات فرابورس انجام و طی آن با عرضه 3.5 میلیون از 7 میلیون سهم قابل واگذاری، هر سهم آن 530 تومان کشف قیمت شد.

در این عرضه برخی متقاصیان خواهان خرید حدود 200 تومان تا 260 و حداکثر 300 تومانی هر سهم بودند اما سهامدار عمده آن در نهایت با 530 تومان اقدام به عرضه کردند که با توجه به پیش بینی 828 ریالی هر سهم ، نسبت P/E این شرکت جدید حدود 6.4 مرتبه برآورد شده که از نسبت P/E حدود 8.9 مرتبه گروه پایین تر است.

3.5 میلیون سهم دیگر هم مانند دیگر عرضه ها و احتمالا" از ساعت 12:40 برای معامله گران آنلاین عرضه م شود.

در این عرضه سهمیه هر کارگزار با همه شعب 35 هزار سهم بوده و هیچ یک از صندوق های سرمایه گذاری مشترک نمی توانند اقدام به خرید کنند.

این شرکت بعد از 6 شرکت فرابورسی کاغذ پارس، سرمایه مسکن الوند، حمل و نقل پارسیان ، انرژی امید تابان هور، سرمایه گذاری توسعه گوهران امید، آتیه داده پرداز و شرکت بورسی واسپاری ملت، هشتمین شرکت جدید در سال جاری بشمار می رود.

گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس و بنیاد مستضعفان با مالکیت 51 و 34 درصدی به عنوان سهامداران اصلی حضور دارند.



با اعلام پیغام ناظر بازار طی معاملات روز جاری:
"تلیسه" با قیمت 5300 ریال وارد فرابورس شد

تعداد هفت میلیون سهم شرکت دامداری تلیسه در حالی امروز در بازار فرابورس عرضه شد که فعالان بازار سرمایه با توجه به کشف قیمت 5300 ریالی آن و سود برآوردی 828 ریالی برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 95 نسبت پی بر ای 6.4 مرتبه را برای هر سهم آن برگزیدند.

با اعلام پیغام ناظر بازار فرابورس 10 درصد از سهام شرکت دامداری تلیسه نمونه با سرمایه 70 میلیارد ریالی طی معاملات روز جاری عرضه شد و در نهایت هر سهم "تلیسه" 5300 ریال قیمت خورد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، تعداد هفت میلیون سهم شرکت دامداری تلیسه در حالی امروز در بازار فرابورس عرضه شد که فعالان بازار سرمایه با توجه به کشف قیمت 5300 ریالی آن و سود برآوردی 828 ریالی برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 95 نسبت پی بر ای 6.4 مرتبه را برای هر سهم آن برگزیدند.

همچنین این شرکت فعال در گروه زراعت و خدمات وابسته طی عملکرد سه ماهه نخست سال مالی جاری سود 242 ریالی معادل 29 درصد از سود برآوردی خود را محقق کرده است


مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار:
روند افشای اطلاعات سهامداران متخلف ادامه دارد/ برخورد با متخلفین جهت جلوگیری از آسیب کارگزاری ها

کمیته تخلفات بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه ماده 99 اجازه دارد تا اسامی متخلف را اعلام کند و افشای اطلاعات سهامداران متخلف با تأئید شواری عالی بورس و اطلاعات مجرمین با دستور قضایی امکان پذیر است.

اسامی چهار نفر از سهامداران حقیقی که معاملات آنها مشکوک بوده در حالی طی هفته گذشته از سوی مدیریت پیگیری تخلفات سازمان بورس به طور رسمی اطلاع رسانی شد که در پی این امر این سوال مطرح می شود که آیا روند افشای اطلاعات سهامداران حقیقی متخلف ادامه دارد و آیا برخورد این چنینی با سهامداران متخلف شامل سهامداران یا مدیران حقوقی شرکت ها نیز می شود؟

در همین ارتباط، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: کمیته تخلفات بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه ماده 99 اجازه دارد تا اسامی متخلف را اعلام کند و افشای اطلاعات سهامداران متخلف با تأئید شواری عالی بورس و اطلاعات مجرمین با دستور قضایی امکان پذیر است.

پرویز شیری زاد افزوده: پیشتر افشای اطلاعات سهامداران به صورت عمومی نبوده و تنها به کانون کارگزارن و شرکت های کارگزاری ابلاغ می شد تا با احتیاط رفتار کنند و معمولاً معاملات این گونه سهامداران محدود یا ممنوع شده است. بر این اساس با توجه به تخلفات متعدد چهار سهامدار مذکور اقدام به اطلاع رسانی عمومی نمودیم تا از تخلفات بیشتر و آسیب شرکت های کارگزاری پیشگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات سهامداران حقوقی متخلف نیز از این پس افشاء می شود، گفت: تخلف سهامداران و مدیران حقوقی می بایست به صورت قطعی اثبات شود و طبق بند (ز) ماده 99، سازمان بورس موظف به افشای اطلاعات و سوابق مدیران در طول مدیریت آنها است. علاوه بر این، افشای اطلاعات می بایست زمانی انجام شود که شک و تردیدی در تخلف مدیران یا سهامداران حقوقی وجود نداشته باشد و به هر حال افشای اطلاعات یا معرفی سهامداران متخلف عامل باز دارنده ای به منظور جلوگیری از تخلفات است. چرا که به طور قطع اگر سهامداران بدانند که با ارتکاب خطا اسامی آنها در بازار سرمایه فاحش می شود از تخطی از قوانین اجتناب می ورزند.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس در خاتمه افزود: بخش نامه ای از سوی هیأت مدیره پیشین سازمان بورس در این خصوص تصویب شد که طی آن برخی از سهامداران ممنوع المعامله می شوند یا محدودیت هایی در معاملات آنها همچون عدم امکان سفارش گیری خرید و فروش سهام به صورت آنلاین یا تلفنی و نیز عدم اعطای اعتبارات شرکت های کارگزاری به آنها اعمال می شود تا سهامداران متخلف در محل شرکت کارگزاری حضور یابند و اوراق مربوط به معاملات خود را امضا کنند. حال آنکه در مورد اخیر کمیته تخلفات و سازمان بورس فراتر عمل نمودند و اقدام به افشای اطلاعات رسمی آنها به صورت عمومی کردند که این امر صحیح و عقلانی به نظر می رسد و می بایست روند آن برای کلیه سهامداران متخلف ادامه یابد.


واکاوی یک پروژه:
بر باد رفتن آرمان بورس با تکیه بر گروهی سخت / اهالی تالار در انتظار چراغ سبز لیدر قدیمی

فعالیت قابل توجه و البته قابل تقدیر چند حقوقی فعال در بازار سرمایه به جهت بازگرداندن جو مثبت و روندی صعودی به بورس با تزریق نقدینگی جدید به بازار سرمایه همراه شد اما در نهایت آنچه که امروز مشخص است این اقدام نتوانست نتیجه مورد نظر را حاصل کند چرا که بنظر می رسد در برنامه ریزی انجام گرفته توسط این حقوقی ها نکته ای مغفول مانده بود که از قضا آن نکته شاه کلید بازگشایی قفل بازار سرمایه بود.

همزمان با تغییرات ایجاد شده در سازمان بورس و روی کار آمدن شاپور محمدی به عنوان سکاندار جدید سازمان بورس شاهد تغییر و تحولاتی در بازار سرمایه بودیم که ماحصل آن رشد حدوداً سه هزار واحدی شاخص کل بود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، فعالیت قابل توجه و البته قابل تقدیر چند حقوقی فعال در بازار سرمایه به جهت بازگرداندن جو مثبت و روندی صعودی به بورس با تزریق نقدینگی جدید به بازار سرمایه همراه شد اما در نهایت آنچه که امروز مشخص است این اقدام نتوانست نتیجه مورد نظر را حاصل کند چرا که بنظر می رسد در برنامه ریزی انجام گرفته توسط این حقوقی ها نکته ای مغفول مانده بود که از قضا آن نکته شاه کلید بازگشایی قفل بازار سرمایه بود.

بنابراین گزارش، از آنجاییکه نقدینگی وارد شده به بورس صرف خرید سهام گروهی شد که یکی از خسته ترین سهامداران را داشت این جو مثبت مقطعی ایجاد شده بر این گروه فرصتی شد برای خروج از سهام شرکت های معدنی و فلزی بجا مانده از سال های قبل در پرتفوی اهالی تالار تا نه تنها جو مثبتی از روند صعودی مقطعی شکل گرفته در سهام معدنی بر بازار سرمایه ایجاد نشود بلکه عرضه های سنگین و بی امان حقیقی ها و حقوقی های خسته در این نمادها باعث ایجاد ترس و نگرانی دو چندان بر اهالی تالار و فعالان بازار سرمایه گردد اتفاقی که با عدم تداوم روند صعودی در نمادهای این گروه و بازگشت آنها به مدار نزولی بیش از پیش شدت گرفت. این در حالی است که نکته منفی دیگر این اتفاق آن است که در این اقدام نقدینگی برخی از اهالی تالار نیز در این گروه ها قفل شده است.

به هر حال آنچه که از روند و اتفاقات پیش آمده به دست می آید آن است که برآورده شدن آرمان های بازار سرمایه با گروه مذکور قابل دسترس نیست و این پروژه با تمامی تلاش ها و اقدامات شکل گرفته تنها به علت یک خطای محاسباتی به نوعی به شکست منجر شده است تا بورس همچون گذشته بدون لیدر در مسیر پر پیچ و خم خود لنگان لنگان به حرکت ادامه دهد.

البته فراموش نکنیم که یکی از بزرگترین علت های به سرانجام نرسیدن این پروژه نا هم صدایی دیگر حقوقی هایی بود که از این آب گل آلود ماهی گرفتند شاید هم صدایی دیگر حقوقی ها می توانست آرمان های بورس را به سرانجام برساند.

لذا بنظر می رسد بازار سرمایه در انتظار چراغ سبز لیدر موفق ماه های گذشته خود است، گروه خودرویی بورس اگرچه حرف و حدیث های زیادی را از سوی اهالی تالار به جهت ارزنده بودن یا نبودن در روند صعودی خود می شنید اما در نهایت امر نشان داد که از توانایی و قابلیت بالایی در بدست گرفتن لیدری بورس برخوردار است و می تواند به تنهایی لوکوموتیو قدرتمندی برای بازار سرمایه باشد زیرا همانطور که در معاملات روز گذشته و امروز هم شاهد بودیم کوچکترین حرکت صعودی سهام این گروه کلیت بازار سرمایه را در حالت نیم خیز قرار می دهد.

از همین رو به نظر می رسد در شرایط فعلی که اهالی تالار یک خاطره خوب از عملکرد ماه های گذشته گروه خودرو و یک خاطره بد از عملکرد ناموفق سهام معدنی و فلزی طی هفته های اخیر برای به دست گرفتن لیدری بورس دارند تنها یک چراغ سبز لیدر گذشته بورس کافیست تا مجدداً شاهد حرکت صعودی بازار سرمایه باشیم.

در پایان آنچه که از اهمیت فراوانی برخوردار است، موفقیت بازار سرمایه در جذب نقدینگی جدید و نشان دادن پتانسیل های این بازار در تأمین مالی برای اقتصاد کشور می باشد و لیدر بودن یک یا چند گروه خاص تنها بهانه ای است برای دستیابی به این مهم.



تکرار رفتار چراغ خاموش شرکت مهم بازار سرمایه / \خپارس\ یک گام دی

نظر

زمان قطعی عرضه اولیه هشتمین شرکت مشخص شد/ جزییات واگذاری "تلیسه"

زمان قطعی عرضه اولیه اولیه 10 درصد سهام شرکت کوچک و فرابورسی دامداری تلیسه نمونه به همراه جزییات واگذاری مشخص شد.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، در پی درج نماد شرکت دامداری تلیسه نمونه در بهمن سال گذشته و برگزاری جلسه معارفه شنبه گذشته ، قرار بود دوشنبه گذشته 10 درصد از سهام آن در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه شود که به گفته یک منبع آگاه به دلیل نگرانی مسئولان از اختلال مجدد هسته معاملات بازار سهام ، به نعویق افتاد.

براساس این گزارش، با این اوصاف، امروز مسئولان فرابورس زمان قطعی عرضه 10 درصد سهام "تلیسه" را برای فردا یکشنبه 25 مرداد تعیین کرده اند.

به این ترتیب از 7 میلیون سهم قابل عرضه ، 3.5 میلیون از طریق کارگزاران و برای کشف قیمت و 3.5 میلیون سهم دیگر برای معامله گران آنلاین عرضه م شود.

در این عرضه سهمیه هر کارگزار با همه شعب 35 هزار سهم بوده و هیچ یک از صندوق های سرمایه گذاری مشترک نمی توانند اقدام به خرید کنند.

این شرکت بعد از 6 شرکت فرابورسی کاغذ پارس، سرمایه مسکن الوند، حمل و نقل پارسیان ، انرژی امید تابان هور، سرمایه گذاری توسعه گوهران امید، آتیه داده پرداز و شرکت بورسی واسپاری ملت، هشتمین شرکت جدید در سال جاری بشمار می رود.

براساس این گزارش، "تلیسه" با سال مالی 29 اسفند ، در زیر گروه کشاورزی و خدمات دامپروری به جز دامپزشکی و در گروه زراعت و خدمات وابسته درج شده و دارای سرمایه اسمی 7 میلیارد تومانی است.

این شرکت که در مجمع سالانه 26 تیر اقدام به تصویب تقسیم سود 65 تومانی هر سهم کرده ، سود هر سهم سال مالی جاری 828 ریال پیش بینی کرده و طی سه ماه اول سال هم 242 ریال از این سود را محقق کرده است.

در ترکیب سهامداری "تلیسه" که از سال 64 تاسیس و دارای 153 نیروی انسانی ( تاشهریور سال گذشته ) است، گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس و بنیاد مستضعفان با مالکیت 51 و 34 درصدی به عنوان سهامداران اصلی حضور دارند.

مدیرعامل شرکت خبر داد:
یک خبر از اولین شرکت تأمین سرمایه بورسی / نخستین ادغام و تملیک بانکی و عرضه 600 میلیاردی

مدیرعامل اولین شرکت تأمین سرمایه بورسی و آماده عرضه اولیه سهام، از افزایش سرمایه مرحله دوم، نخستین ادغام و تملیک در صنعت بانکداری و عرضه 600 میلیارد تومان اوراق تا 3 ماه آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حبیب ­رضا حدادی مدیرعامل تامین سرمایه امید که به عنوان اولین بنگاه فعال درصنعت تأمین سرمایه در فهرست نرخ های بازار دوم بورس ثبت و آماده عرضه اولیه سهام است از یک رویداد در این تامین سرمایه خبر داد و گفت: افزایش سرمایه مرحله اول از 317.6 به 400 میلیارد تومان از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی انجام شده و از طریق صدور سهم جدید به ارزش اسمی هر سهم 100 تومان و آگهی استفاده از حق تقدم ، در حال طی مراحل اجرایی است.

وی ادامه داد: با توجه به تفویض مرحله دوم سرمایه افزایش سرمایه به هیات مدیره، پس از ثبت مرحله اول افزایش سرمایه نزد اداره ثبت شرکت ­ها، افزایش سرمایه مرحله دوم در دستور قرار گرفته و تا پایان سال 95 سرمایه این شرکت به 500 میلیارد تومان خواهد رسید.

این مقام مسئول درخصوص عملکرد تأمین سرمایه امید به عنوان نخستین شرکت پذیرش شده در بورس و نماد نوآوری در تأمین مالی گفت: در حوزه مدیریت دارایی ها در راستای نوآوری ، نخستین صندوق­ های با قابلیت ورود سرمایه گذاران خارجی بنام های بذر امید آفرین و گنجینه امید ایرانیان طراحی شده است. صندوق بذرامید آفرین بزرگترین صندوق سرمایه گذاری مشترک سهام از نظر سقف واحدهای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران است.

حدادی به حوزه خدمات و سرمایه گذاری از برخی افزایش­ سرمایه ­های انجام شده از قبیل چادرملو، آهن و فولاد ارفع، پگاه خراسان، پگاه اصفهان، کابل البرز، گوهر انرژی سیرجان، امید تابان آسیا و شرکت بیمه امید اشاره کرد و گفت: پذیرش بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی در بازار دوم بورس تهران بخشی از اقدامات انجام شده این حوزه است.

به گفته وی به منظور معرفی و فرهنگ سازی ابزارهای جدید، نخستین کتاب کاربردی ادغام و تملیک در بازار سرمایه با همت کارشناسان این شرکت ترجمه و منتشر شده است.

حدادی از در جریان بودن انعقاد قرارداد بخشی از سهام یکی از بانک­ ها در قالب نخستین قرارداد ادغام و تملیک خبر داد و گفت: با توجه به انعقاد قرارداد بیش از 2 هزار میلیارد تومانی در حوزه تأمین مالی، بزودی خبرهای خوشی در حوزه تأمین مالی در راه است و حداکثر طی 3 ماه آتی حدود 600 میلیارد تومان آن در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

"خپارس" یک گام دیگر برای افزایش سرمایه 237 درصدی برداشت و صف خرید شد

ارسال گزارش حسابرس پارس خودرو درباره افزایش سرمایه 237 درصدی موجب صف خرید چند میلیون سهمی این شرکت خودرویی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پارس خودرو که به رغم اعلام برنامه افزایش سرمایه ، تا به امروز درخواستی به سازمان بورس ارسال نکرده بود، امروز اقدام به ارسال گزارش حسابرس مبنی بر افزایش سرمایه 237 درصدی به سازمان کرد و با صف خرید چند میلیون سهمی روبرو شد.

براساس این گزارش، " خپارس "، 25 فروردین سال جاری برنامه افزایش سرمایه 110 درصدی قبلی را به 237 درصد تغییر داد و سپس در خرداد ار دیگر این برنامه را با یک تغییر مهم به جریان انداخت و اعلام کرد قصد دارد علاوه بر مطالبات سهامداران و آورده نقدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نیز اقدام کند.

در صورت تایید و مجوز سازمان بورس، سرمایه بیش از 677 میلیارد تومانی این شرکت خودرویی با حدود 237 درصد افزایش به بیش از 2 هزار و 277 میلیارد تومان خواهد رسید. هدف از این تامین مالی، خارج شدن شرکت از شمولیت ماده 141 قانون تجارت ،اصلاح ساختار مالی ،تامین سرمایه در گردش مورد نیاز اعلام شده است.

سایپا بهمن سال گذشته برای این شرکت و 6 زیر مجموعه دیگر اعلام کرد قصد افزایش سرمایه و کاهش سرمایه دارد و طبق جدولی که به سازمان بورس ارایه کرد ، برای پارس خودرو برنامه افزایش سرمایه 750 میلیارد تومانی داشت و قرار بود 20 اسفند با برگزاری مجمع فوق العاده ایی این تصمیم را نهایی کند که به نتیجه ایی نرسید.

همچنین سایپا در آن جدول اعلام کرده 10 شهریور سال جاری ، سرمایه "خپارس" را کاهش خواهد داد.

یک منبع آگاه به بورس پرس خبر داد:
علت عدم عرضه اولیه هفته گذشته / تکرار رفتار چراغ خاموش شرکت مهم بازار سرمایه

در حالی رفتار چراع خاموش مدیران شرکت مهم بازار سرمایه یعنی مدیریت فناوری بورس تهران تکراری شده که یک منبع آگاه علت عدم عرضه اولیه 10 درصد سهام "تلیسه" در هفته گذشته را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به رغم گذشت بیش از 10 روز از قطع شدن 1.5 ساعته هسته معاملات در چهارشنبه دو هفته پیش که موجب اعتراض فعالان و زیان برخی سهامداران شد، هنوز مدیران شرکت مدیریت فناوری بورس تهران هیچ توضیحی نداده اند تا مشخص شود اولا" چرا چنین رویدادهایی تکرار می شود و دوما" چه برنامه بنیادی و اساسی برای آینده و جلوگیری از این رویداد ناخوشایند دارند؟

در این رابطه پیگیری های بورس پرس از مسئول مستقیم این موضوع به نتیجه ایی نرسید و معاون فنی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در سخنانی کوتاه گفت: این مشکل سراسری درحالی برطرف شده که بهتر است موضوع و علت اختلال را از روابط عمومی بورس پیگیری کنید.

در همان روز یعنی چهارشنبه دو هفته پیش ، مرتضی آنالویی مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران هم با اعلام اختلال در عملکرد سامانه معاملات، به عذرخواهی از فعالان بازار سرمایه و اعلام تلاش برای برطرف کردن مشکل بسنده کرد تا عدم پاسخگویی این شرکت مهم بازار سرمایه که حاضر به ارتباط با رسانه ها و برگزاری حتی یک نشست خبری سالانه نیست، تکراری شود.

براساس این گزارش، در پیگیری از روابط عمومی سازمان بورس هم اعلام شد توضیحاتی درحال آماده شدن است که تا دقایقی دیگر منتشر می شود اما تا به امروز خبری از توضیحات مدیریت فناوری نشده است

با این وجود در شرایطی انتظار به تغییر رویه و پاسخگویی مسئولان می رود که در برابر عدم پاسخ گویی مدیران  شرکت مهم بازار سرمایه یعنی مدیریت فناوری بورس تهران ، یک منبع آگاه علت عدم عرضه اولیه هفته گذشته 10 درصد سهام شرکت دامداری تلیسه نمونه را ناشی از نگرانی مسئولان در تکرار قطعی هسته معاملات اعلام کرد و به بورس پرس گفت: همه شرایط لازم برای عرضه 7 میلیون سهم این شرکت در دوشنبه گذشته فراهم بود اما مسئولان بازار سرمایه به دلیل نگرانی از اختلال در روند عادی معاملات ، موقتا" از این تصمیم منصرف شدند.

وی ادامه داد: بنابراین فعلا" زمان عرضه اولیه 7 میلیون سهم "تلیسه" مشخص نیست.

براساس این گزارش، این شرکت که از بهمن سال گذشته در بازار دوم معاملات فرابورس درج شده بود ، بعد از برگزاری جلسه معارفه شنبه پیش و اعلام آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت کوچک توسط مدیران ، آماده عرضه اولیه بود.


مدیر عامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان عنوان کرد:
افزایش قدرت وام دهی بانک ها با اتخاذ سیاست های انبساطی دولت

طبق مصوبه اخیر دولت که رأی گیری مجدد قرار گرفت به صورت مشروط تصویب شد، بخشی از بدهی دولت باید به سیستم بانکی پرداخت شود که حدود 120 هزار میلیارد تومان می باشد و برآورده شده 45 هزار میلیارد تومان آن از محل تسعیر ارز تأمین شود.

لایحه ای که دولت به مجلس طی چند ماه گذشته ارائه کرده بود از چند بخش مهم تشکیل شده که یک بخش آن مربوط به تک نرخی شدن بنزین و قسمت دیگر آن مربوط به پرداخت بخشی از بدهی دولت به بانک ها می باشد.

مدیر عامل شرکت سبدگردانی سرمایه ایرانیان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: طبق مصوبه اخیر دولت که رأی گیری مجدد قرار گرفت به صورت مشروط تصویب شد، بخشی از بدهی دولت باید به سیستم بانکی پرداخت شود که حدود 120 هزار میلیارد تومان می باشد و برآورده شده 45 هزار میلیارد تومان آن از محل تسعیر ارز تأمین شود.

مصطفی صفاری در ادامه افزود: اجرای این مصوبه و پرداخت بدهی بانک ها از طریق تسعیر دارایی ها ی ارزی دولت نزد بانک مرکزی به صورت کاغذی می باشد، تا در افزایش سرمایه بانک ها لحاظ شود. بخش دیگری از این لایحه مربوط به انتشار 40 هزار میلیارد تومان اوراق صکوک خزانه برای پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران می باشد. این دو عامل باعث افزایش مخارج دولت به اندازه 85 هزار میلیارد تومان خواهد شد. با توجه به اینکه ضریب فزاینده در اقتصاد کشور 4 تا 5 است، حدود 330 هزار میلیارد تا 400 هزار میلیارد تومان تقاضا در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

وی تأکید کرد: این تصمیم تیم اقتصادی دولت یک سیاست انبساطی مالی می باشد که در کنار سیاست انبساطی پولی مبنی بر کاهش نرخ بهره و تسهیلات بانک ها در جهت خروج از رکود و حرکت به سمت ایجاد رونق و افزایش تقاضا اتخاذ شده است و قطعاً اثر مثبتی در اقتصاد کشور طی یک سال باقی مانده از دولت یازدهم خواهد داشت.

صفاری گفت: همانطور که عنوان شد مصوبه تسعیر دارایی های ارزی دولت نزد بانک مرکزی و پرداخت بخشی از بدهی های بانک ها، مقدار نقدینگی به بانک ها تزریق می کند که قدرت وام دهی آنها به بخش خصوصی را افزایش می دهد چرا که اگر 45 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک ها از روش مذکور پرداخت شود و بانک ها از این طریق افزایش سرمایه دهند با توجه به نسبت کفایت سرمایه قدرت وام دهی آنها افزایش خواهد یافت.

این کارشناس ارشد اقتصادی در خاتمه خاطر نشان کرد: با توجه به این تصمیمات تیم اقتصادی دولت در کنار کاهش مجدد نرخ بهره بانک ها در آبان ماه و انتشار عملکرد 6 ماهه نخست سال جاری شرکت ها که کاهش هزینه های مالی آنها را در بر خواهد داشت، بازار سرمایه نیز با روندی صعودی ملایمی همراه خواهد شد.


با انتشار گزارش توجیهی افزایش سرمایه
"خپارس" ناجی خودرویی ها شد؟

گزارش توجیهی افزایش سرمایه 236 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی این خودروساز روی کدال نشست و به مدد آن سهم پس از معامله 23.5 میلیون سهمی به صف خرید رسیده و حدود 17.5 میلیون تقاضای بدون پاسخ نیز برای آن در سیستم معاملات به چشم می خورد.

در پی انتشار گزارش توجیهی و بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه شرکت پارس خودرو روند معاملات این سهم و نیز کلیت خودروسازان پس از مدت ها نوسان، به مدار مثبت بازگشت.

به گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، طبق اطلاعیه "خپارس"، گزارش توجیهی افزایش سرمایه 236 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی این خودروساز روی کدال نشست و به مدد آن سهم پس از معامله 23.5 میلیون سهمی به صف خرید رسیده و حدود 17.5 میلیون تقاضای بدون پاسخ نیز برای آن در سیستم معاملات به چشم می خورد.

در پی شکل گیری این صف پر تقاضا در نماد "خپارس" گروه خودروسازی سایپا و سایر زیر مجموعه ها و نیز دیگر خودرویی ها پس از آنکه مدت ها نوسانات مقطعی و گذرا را شاهد بودند، وارد مدار مثبت قیمت سهام شدند تا شاید با انتشار این اطلاعیه شاهد شکل گیری روندی جدید از این گروه باشیم.

گرچه نکته حائز اهمیت اینجاست که تداوم این روند بستگی به انتشار سایر اخبار و گزارش های آتی خودروسازان دارد؛ در غیر این صورت احتمال آنکه روند پر قدرتی در کل گروه شکل گیرد، ضعیف به نظر می رسد.

قطعه سازان نیز امروز در حالی معاملات هفته جاری را از سر گرفته اند که با افزایش تقاضا و رشد نسبی قیمت سهام خود خودرویی ها را همراهی می کنند تا همزمان با شکل گیری این روند، شاخص صنعت خودرو نیز تمایل به رشد داشته باشد.


 



ایجاد جوی مثبت تنها با تزریق 10 درصد نقدینگی / تعهد 80 میلیاردی

نظر


مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک ملی عنوان کرد:

سرمایه گذاری در صنایع بنیادی، اولویت سهامداران

 

به طور قطع بازار سرمایه بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. چرا که از یک سو میزان عرضه در بازار مسکن زیاد است و از سوی دیگر افزایش قیمت مسکن به دلیل اثر تورمی آن دور از انتظار است. علاوه بر این دولت تلاش می کند تا مهمترین دستاورد خود در عرصه اقتصادی یعنی کنترل نرخ تورم و تثبیت آن در محدوده 10 درصد را حفظ کند و از این رو علاقه ای برای افزایش قیمت مسکن ندارد.
انتظار می رود تا بخشی از نقدینگی از بازار پول به بورس منتقل شود که این امر با توجه به شرایط فعلی و عدم اجرای دستورالعمل بانک مرکزی توسط بانک ها و موسسات مالی و اعتباری با تأخیر زمانی انجام می پذیرد. این در حالی است که سهامداران حقوقی رفته رفته اقدام به خرید سهام نمودند و به نظر می رسد در صورت تداوم این روند، میل و رغبت سرمایه گذاری در بورس میان سهامداران حقیقی نیز تقویت شود.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانکی ملی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به طور قطع بازار سرمایه بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. چرا که از یک سو میزان عرضه در بازار مسکن زیاد است و از سوی دیگر افزایش قیمت مسکن به دلیل اثر تورمی آن دور از انتظار است. علاوه بر این دولت تلاش می کند تا مهمترین دستاورد خود در عرصه اقتصادی یعنی کنترل نرخ تورم و تثبیت آن در محدوده 10 درصد را حفظ کند و از این رو علاقه ای برای افزایش قیمت مسکن ندارد.

محمدحسن ابراهیمی سروعلیا افزود: هر چند که رونق بازار مسکن موجب بهبود وضعیت سودآوری اغلب صنایع و کاهش نرخ بیکاری می شود، اما در شرایط فعلی کنترل نرخ تورم در اولویت دولت قرار دارد. از این رو می توان گفت بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای مالی گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است.

وی به استقبال سهامداران به سرمایه گذاری در گروه های بنیادی اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی نگاه فعالان بازار سرمایه به سمت شرکت هایی با وضعیت بنیادی مناسب معطوف شده و به نظر می رسد سهامداران سهام مجموعه های سود ده و دارای سود نقدی تقسیمی مناسب را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند. بر این اساس می توان گفت سهامداران رفته رفته نسبت به سهام شرکت های دارای ریسک سرمایه گذاری همچون خودرویی ها بی توجه شده اند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: البته گروه خودرو در صورت انعقاد و اجرای قرارداد همکاری مشترک می تواند طی ماه های آتی به سود دست یابد که این امر تنها موجب پوشش زیان انباشته آنها می شود و سودآوری را برای سرمایه گذاران به دنبال خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک ملی به کمبود نقدینگی سهامداران حقوقی جهت سرمایه گذاری در بورس اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد در صورتی که حقوقی ها نقدینگی کافی در اختیار داشته باشند عملکرد بهتری را در بازار سرمایه به نمایش می گذارند که بخشی از این امر به اعطای اعتبارات شرکت های کارگزاری ارتباط دارد و در شرایط فعلی اصلی ترین نیاز بازار سرمایه نقدینگی است.

ابراهیمی سرو علیا در خصوص صنایع پر پتانسیل بورس ابراز داشت: شرکت های دارویی از جمله مجموعه هایی هستند که همواره و حتی در شرایط رکودی عملکرد خوبی را از لحاظ سودآوری داشته اند و گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری به شمار می روند. علاوه بر این شرکت های فعال در گروه برق، گاز و بخار در کنار برخی از مجموعه های پتروشیمی با وضعیت سودآوری مناسب را می توان در جرگه شرکت ها و صنایع پر پتانسیل بورس قرار دارد. همچنین به نظر می رسد سهام شرکت های سیمانی بسیار کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می شوند و از پتانسیل رشد قیمت سهام برخوردارند.


در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه عنوان شد:

ایجاد جوی مثبت تنها با تزریق 10 درصد نقدینگی حبس شده در صندوق های سرمایه گذاری

 

بعد از رشد هیجانی که در سهام گروه سایپا اتفاق افتاد، انتظار می رفت گروه ایران خودرو نیز راه سایپا را در پیش بگیرد، اما این چنین نشد و کل این گروه در فاز اصلاحی فرو رفت، ولی دیگر گروه ها که از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار هستند با تزریق نقدینگی جدید طی چند روز گذشته از طرف صندوق های با درآمد ثابت با نوسانات مثبتی همراه شده اند.

طی چند ماه اخیر شاهد نوسانات مثبت زیادی در بازار سرمایه بودیم که بخش اعظم آن تحت تأثیر هیجان خریدی بود که گروه خودرویی، خصوصاً گروه سایپا ایجاد شده بود، اتفاقات مثبتی که در سایپا رخ داد باعث شد تا انتظارات زیادی برای سهامداران ایجاد شود و بازار نیز این انتظارات را قبل از به نتیجه رسیدن پیش خور کرد و این امر موجب ایجاد روندی اصلاحی در این گروه که مدتی لیدر بازار بود، شد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بعد از رشد هیجانی که در سهام گروه سایپا اتفاق افتاد، انتظار می رفت گروه ایران خودرو نیز راه سایپا را در پیش بگیرد، اما این چنین نشد و کل این گروه در فاز اصلاحی فرو رفت، ولی دیگر گروه ها که از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار هستند با تزریق نقدینگی جدید طی چند روز گذشته از طرف صندوق های با درآمد ثابت با نوسانات مثبتی همراه شده اند.

فرهاد سلیم در ادامه افزود: صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بیش از 80 هزار میلیارد تومان نقدینگی را در خود حبس کرده اند که اگر 10 درصد از این نقدینگی را به بازار تزریق و بازار سرمایه را با جهش همراه کنند که به نظر می رسد در نیمه دوم با توجه به تغییرات سیاسی و اقتصادی که ایجاد خواهد شد، شاهد روزهای بهتری در بورس باشیم. مدیران این صندوق ها با تزریق نقدینگی خود به بازار و چیدن پرتفوی خود تغییراتی مثبتی را در بازار ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه دولت تصمیم گرفته است ارز را تک نرخی کند، این امر باعث افزایش درآمد در برخی صنایع همچون پالایشگاهی و پتروشیمی خواهد شد، از طرفی صادرات شرکت ها نیز قوت و تولید داخل مورد حمایت قرار می گیرد. همچنین طی 6 ماه دوم سال مالی جاری با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری انتظار اتفاقات مثبت و خوبی را در روند بازار بورس ایجاد کرده که ممکن است همچون دفعات گذشته این رشد به صورت شارپی و در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق افتد که در گروه هایی که در قیمت ها ارزنده قرار دارند شدت بیشتری خواهد داشت.

سلیم گفت: امیدواریم این رشد نیمه دوم سال جاری به جای حرکتی شارپی که در کوتاه مدت ایجاد می شود و اصلاح شدید را در پی دارد، به صورت مستمر، مداوم و با شیبی ملایم صورت پذیرد و از هیجان به دور باشد که عواملی همچون از بین رفتن ابهامات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نوسانات قیمت نفت می تواند به یاری آن بشتابد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه خاطرنشان کرد: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن هر یک از دو گروه دموکرات یا جمهوری خواه بر اجرا یا عدم اجرایی شدن برجام تأثیر چندانی نخواهد داشت، چرا که برجام اجماع نظر جامعه جهانی می باشد و در اجرای آن جای نگرانی وجود ندارد. بازار سرمایه نیز که منتظر روشن شدن این ابهام است بعد از اعلام نتیجه نهایی راه خود را در پیش خواهد گرفت و انتظار می رود در نیمه دوم روندی مثبت و بهتر از نیمه اول سال جاری در پیش بگیرد.


بورس نیوز پیشنهاد کرد؛

لزوم پیروی از شیوه مدیریت یک صندوق در بورس/ از مدیران شایسته تقدیر شود

 

میزان نقدینگی و ترکیب سهام موجود در این صندوق ها همیشه مورد توجه معامله گران بوده و افزایش و یا کاهش حجم نقدینگی این صندوق ها سیگنالی می شود برای برخی سرمایه گذاران تا نسبت به عرضه و تقاضای سهام این مجموعه ها آگاهی یابند.
صندوق های سرمایه گذاری مجموعه های که با جمع آوری منابع کوچک مالی از میان عموم مردم اقدام به فعالیت در بازار سرمایه می کنند و با تشکیل سبدی از انواع اوراق بهادار ریسک را برای افراد کم اطلاع و نا آشنا به مکانیزم بورس کاهش می دهند.

به گزارش بورس نیوز، میزان نقدینگی و ترکیب سهام موجود در این صندوق ها همیشه مورد توجه معامله گران بوده و افزایش و یا کاهش حجم نقدینگی این صندوق ها سیگنالی می شود برای برخی سرمایه گذاران تا نسبت به عرضه و تقاضای سهام این مجموعه ها آگاهی یابند.

در این میان در حالی طبق دستورالعمل ها بایستی این صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت حداکثر 10 درصد از منابع و نقدینگی خود را وارد بورس کنند و الزاماتی قانونی توسط آنها رعایت شود که برخی صندوق ها با عملکرد خود و با تزریق همین سقف به بورس، پیشتاز هستند.

بگونه ای که صندوق سرمایه گذاری مشترک گنجینه الماس پایدار وابسته به تأمین سرمایه آرمان طی روزهای اخیر با تزریق نقدینگی و عملکرد خود توانسته پرتفویی تشکیل دهد که سهام موجود در آن در گروه های مورد اقبال بازار فعال است و به دلیل اینکه جلوتر از سایر صندوق ها اقدام به سرمایه گذاری کرده، مسلماً توانسته پیش از شروع روند مثبت و در قیمت هایی به مراتب پایین تر سهام مورد نظر خود را خریداری کند.

اقدامی که به نظر می رسد بایستی الگوی سایر نهادها و مجموعه های حقوقی از جمله صندوق های سرمایه گذاری و نیز شرکت های سرمایه گذاری قرار گیرد.

چرا که پیروی از چنین عملکردهای مثبتی قطعاً نه تنها به نفع سرمایه گذاران این صندوق ها است، بلکه می تواند در بازا سهام نیز شادابی و رونق لازم را ایجاد کند.

بطوریکه تزریق نقدینگی و خرید سهام از گروه هایی همچون معدنی، فلزی و پالایشی موجب شده این صنوق بتواند عملکرد مطلوبی را از خود بر جای گذارد. اما نکته اصلی نوع سهم و گروه انتخابی صندوق مذکور نیست، بلکه نفس کار آن حائز اهمیت است که موجب شده مدیران این صندوق زودتر از سایرین اقدام به تزریق نقدینگی به بورس کنند.

در این راستا حرکت و اقدام این صندوق سرمایه گذاری در تزریق منابع به بازار سهام بگونه ای است که شایسته تقدیر و تشویق می باشد و اگر واقعاً هر صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابتی تنها همان سقف 10 درصد از کل نقدینگی خود را وارد بورس کند، در مجموع منابع مالی پر قدرتی را تشکیل خواهد داد که می تواند علاوه بر اینکه منابع مالی را به دلیل سود بالاتر از سپرده بانکی از بانک ها به سمت بازار سرمایه جذب کند، بلکه می تواند به بازار سهام نیز شور و نشاط جدیدی ارایه کند.

امید است این رویه مثبت از سوی سایر نهادها نیز تقلید شود تا به مدد حضور این بخش از ارکان بازار سرمایه روز به روز شاهد رشد و ترقی بورس و توسعه بیشتر ابعاد و حجم معاملات آن باشیم.

بورس پرس خبر می دهد:

دومین نکول در بازار بدهی ایران / تعهد 80 میلیاردی شرکت بورسی و ضامن

 

برای دومین بار در بازار بدهی ایران یک اوراق مشارکت نکول شد و شرکت بورسی بین الملی توسعه ساختمان و بانک ضامن متعهد به پرداخت اصل مبلغ 80 میلیارد تومانی شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی از زمان شکل گیری بازار بدهی در بازار سرمایه ایران ، اوراق مشارکت گوهر زمین با نکول ( تاخیر در پرداخت اصل پول یا سود ) روبرو شده که اوراق مشارکت بین الملی توسعه ساختمان هم برای دومین بار نکول شد.

در این شرکت 300 میلیارد تومانی حاضر در بورس ، دو شرکت سرمایه گذاری زرین پرشیا و غدیر مالکیت 47.5 و 38 درصدی آن را در اختیار دارند.

براساس این گزارش، 5 مرداد 90 بود که "سهم ثاخت" اقدام به پذیره نویسی 80 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین مالی مجتمع نارجستان با نرخ  سود سالانه 16.5درصدی ، ضمانت بانک گردشگری و تعهد پذیره نویسی تامین سرمایه امین و سر رسید 5ساله و پرداخت سود هر سه ماه در فرابورس کرد.

قرار بود در سررسید این اوراق یعنی 5 مرداد 95 ضمن تسویه با دارندگان ، اصل پول را هم بازگرداند اما از قرار معلوم در پرداخت اصل پول به مشکل برخورده و تاکنون نتوانسته وجوه دارندگان اوراق مشارکت را واریز کند.

پیگیری های بورس پرس نشان می دهد مشکل اصلی در نکول اوراق مشارکت فوق ، کمبود نقدینگی بوده اما شرکت بین الملی توسعه ساختمان و ضامن اوراق یعنی بانک گردشگری به سازمان بورس تعهد داده اند در اولین فرصت اقدام به پرداخت 80 میلیارد تومان اصل پول خواهند کرد.

این درحالی است که به دلیل نا معلوم بودن زمان تامین مالی ، فعلا" زمان مشخصی برای پرداخت مشخص نشده اما مسئولان سازمان بورس اعلام کردند با توجه به تعهد شرکت و ضامن ، مشکلی در پرداخت نخواهد بود و مانند اوراق مشارکت گوهر زمین برطرف خواهد شد.

با این اوصاف باید منتظر اعلام زمان مشخص از سوی شرکت بورسی بین الملی توسعه ساختمان و همچنین سازمان بورس ماند.

برای صدور مجوز افزایش سرمایه 1185 درصدی:

سهامداران "شپلی" به رئیس جدید سازمان بورس نامه نوشتند


به رغم توضیحات اخیر سازمان بورس و درخواست مدیران پلی اکریل، سهامداران این شرکت به رئیس جدید سازمان بورس نامه نوشتند و خواهان صدور مجوز افزایش سرمایه 1185 درصدی شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت پلی اکریل از تابستان سال گذشته پیگیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بود که بعد از دو بار کمبود مدارک، در نهایت درخواست افزایش سرمایه 1185 درصدی به سازمان بورس ارسال شد اما نهاد ناظر بر اساس وضعیت شرکت با افزایش سرمایه 290 درصدی موافقت کرد.

در ادامه این موضوع ، سهامداران نگران "شپلی" اعتراضاتی مطرح و خواهان مساعدت سازمان بورس شدند. سازمان هم روز دوشنبه 18 مرداد نکاتی درباره افزایش سرمایه و زمان مهلت استفاده از مجوز 290 درصدی اعلام کرد و مدیران شرکت هم توضیحاتی دادند.

با این اوصاف در حالی نماد پلی اکریل از 18 فروردین تاکنون بسته مانده که کمیته‌ای ویژه برای رفع بحران مالی پلی اکریل با حضور وزیر صنعت، مدیرکل نساجی، نمایندگان استانداری اصفهان و سهامدار شرکت تشکیل شده و این موضوع در حال پیگیری است.

با این حال سهامداران این شرکت بورسی نامه ایی به رئیس جدید سازمان بورس نوشته و با اعلام نکاتی خواهان رسیدگی شده اند.

در این نامه 4 صفحه ایی که نسخه ایی به بورس پرس ارسال شده ، مواردی در باب توقف و بازگشایی نماد، مجامع و حواشی ، کدال، اظهارات نماینده سازمان و گزارشات رسمی حسابرس معتمد، تخطی ازماده 17 قانون حداکثر  استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور –مصوب سال 1391 مجلس، از شاپور محمدی خواسته شده تا با ورود مستقیم به این پرونده و... نسبت به صدور مجوز افزایش سرمایه 1185 درصدی شرکت پلی اکریل ایران از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اقدام شود.

همچنین تاکید شده حل و فصل این موضوع ، ضمن کمک شایان به شرکت در جهت انجام امور مناسب برای خروج از ماده 141 ( از جمله آورده نقدی ) ، باعث برطرف شدن مشکلات بیش از 2000 نفر بصورت مستقیم و حدود 25000 نفر بصورت غیرمستقیم شده و در نهایت نقش پررنگی در سرپا ماندن بزرگترین کارخانه اکریلیک خاورمیانه ، جلوگیری از انحلال و ورشکستگی ، پیشگیری از زیان سنگین سهامداران کثیر این شرکت در بورس ایران و همچنین عمل به دستورات صریح دین مبین اسلام مبنی بر رعایت انصاف و عدالت در توزیع حقوق انسان ها ایفا خواهد کرد.

 

 



نقش سهامداران حقیقی در بورس / کاهش معاملات بلوکی در شاخص بورس /

نظر

توضیح "کتوکا" بعد از رشد 47 درصدی قیمت در 16 روز کاری

صنایع نسوز توکا بعد از رشد 47 درصدی قیمت سهام در 16 روز کاری در مورد پیش بینی سود هر سهم توضیح داد.
 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت صنایع نسوز توکا که 20 مهر سال گذشته با عرضه اولیه 10 درصد سهام و کشف قیمت 450 تومانی هر سهم، وارد فرابورس شده طی 16 روز کاری با رشد قیمت 47 درصدی از 534 تومان 26 تیر به 789 تومان دیروز رسیده است.

 

بر همین اساس، اداره نظارت بر ناشران فرابورسی از مدیران "کتوکا" خواهان ارایه توضیحاتی شد.

 

محمد جواد کریمی مدیرعامل این شرکت 7.2 میلیارد تومانی در مورد پیش بینی سود هر سهم توضیحی به شرح زیر داد:

 

 

پرجمعیت ترین شرکت بورسی بلوک 20 درصدی "شلیا" را عرضه می کند

در پی عرضه اولیه 15درصد سهام مواد ویژه لیا درسال گذشته، سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران سهامدار اصلی این شرکت قصد واگذاری بلوک 20 درصدی کرده است.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات 16 شهریور سال گذشته و با عرضه اولیه 15 درصد سهام شرکت مواد ویژه لیا در بازار دوم فرابورس (معادل 12 میلیون و 123 هزار سهم) ، هر سهم این شرکت 136 تومان کشف قیمت شد.

حال بعد از گذشت 11 ماه از آن تاریخ و درحالی قیمت هر سهم "شلیا" به 263 تومان رسیده که سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران به عنوان سهامدار اصلی قصد فروش 20 درصد سهام را دارد تا در صورت فروش از ترکیب سهامدارای این شرکت خارج شود.

به این ترتیب روز یکشنبه اول شهریور 16 میلیون و 210 هزار سهم به قیمت پایه هر سهم 300 تومان و به ارزش 4.86 میلیارد تومان روانه میز فروش می شود.

این عرضه به صورت نقد در بازار دوم معاملات فرابورس و از سوی کارگزاری فیروزه آسیا انجام خواهد شد.

سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران با وجود حدود 240 هزار نفر در ترکیب سهامداری به عنوان پرجمعیت ترین شرکت بورسی بشمار می رود.

تحلیلگر بازارهای مالی اعلام کرد:
افزایش نقش سهامداران حقیقی‌ و کاهش معاملات بلوکی در شاخص بورس

یک تحلیلگر بازارهای مالی با بیان بهترین صنایع به لحاظ بازده اعلام کرد دیروز شاخص متاثر از سهامداران حقیقی بود و بلوک‌های مؤثر بر شاخص و کد به کد نقشی در آن نداشت.

به گزارش  بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس،  علی سیدخسروشاهی از تحلیلگران بازارهای مالی درباره حال و هوای بازار سهام در روز گذشته با ارایه مطلبی به روزنامه شرق اعلام کرد: شاخص کل بورس دیروز با 379 واحد افزایش به عدد 78‌هزار‌و 704 واحد رسید. به‌این‌ترتیب سرمایه‌گذاران امروز درحالی پا به تالار معاملات خواهند گذاشت که تمام 11 روز معاملاتی مردادماه، شاخص رشد داشته است.

به‌این‌ترتیب در ماه جاری تا آخر روز گذشته، سرمایه‌گذاران به‌طور میانگین 5،62 درصد بازده کسب کرده‌اند. بهترین صنایع به لحاظ بازده صنایع معادن، فلزات اساسی، پتروشیمی، پالایشی، دارویی، رایانه و سیمان است.

با توجه به بهبود نسبی قیمت‌های جهانی و افزایش انگیزه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه، به نظر نمی‌رسد که این روند صعودی قصد تغییر جهت داشته باشد، فقط ممکن است در چند روز آینده کمی از سرعت آن کاسته شود یا اصلاحی کوتاه‌مدت را تجربه کند.

صنعت سیمان که مدت‌هاست تحرکی نداشته، در دسته صنایع مثبت قرار گرفته تا شاید در روزهای آینده کمی بتواند امیدوارکننده‌تر روند خود را ادامه دهد. احتمال آن می‌رود که در این هفته شاهد عرضه اولیه یک شرکت دامداری در فرابورس باشیم.



مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون عنوان کرد:
انعطاف پذیری "مارون" در مقابل تک نرخی شدن ارز

به نظر می رسد اظهار نظر دقیق در خصوص تبعات تک نرخی شدن ارز به نرخ ارز تعیین شده توسط دولت بستگی دارد و نزدیک بودن این نرخ به نرخ ارز مبادله ای، آزاد یا نرخی مابین آنها اثرات متفاوتی خواهد داشت.

یکسان سازی نرخ ارز یکی از مهمترین برنامه های اقتصادی دولت یازدهم است که اجرایی شدن آن اثرات مهمی بر وضعیت شرکت هایی که در زمینه صادرات یا واردات محصولات فعالیت می کنند، در پی دارد و هر یک از صنایع پالایشی، پتروشیمی، فولاد و معدنی می توانند تأثیرات متفاوتی از این موضوع بپذیرند.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به نظر می رسد اظهار نظر دقیق در خصوص تبعات تک نرخی شدن ارز به نرخ ارز تعیین شده توسط دولت بستگی دارد و نزدیک بودن این نرخ به نرخ ارز مبادله ای، آزاد یا نرخی مابین آنها اثرات متفاوتی خواهد داشت.

مصطفی احمدزاده افزود: تبعات یکسان سازی ارز برای شرکت های صادر کننده محصولات و مصرف کننده نرخ ارز متفاوت خواهد بود. چرا که به طور مثال نسبت فروش به هزینه ها برای شرکت های پتروشیمی صادر کننده دو مرتبه محاسبه می شود. همچنین بررسی ابعاد این موضوع برای شرکت های عرضه کننده محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و خارجی و نوع متقاضیان متفاوت خواهد بود و در مقابل نیز بهای تمام شده تولید شرکت های وارد کننده محصولات با توجه به نرخ تعیین شده دولت می تواند تغییر کند.

وی به اثر پذیری شرکت پتروشیمی مارون از یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه درصد مساوی از کل محصولات تولیدی خود را به فروش صادراتی، بین مجتمع ها و بازار داخلی اختصاص داده و هر یک از این بازارها سهم حدود 33 درصدی از درآمد فروش محصولات دارند. بطوریکه صادرات محصولات با نرخ ارز انجام می شود و فروش محصولات به شرکت های پتروشیمی لاله، امیرکبیر و تند گویان بر مبنای ارز مبادله ای صورت پذیرد و در نهایت محصولات پتروشیمی مارون در بورس کالا نیز با ارز مبادله ای عرضه می شود.

براین اساس می توان گفت در پی یکسان سازی نرخ ارز در صورتیکه نرخ ارز تعیین شده توسط دولت در محدوده نرخ ارز آزاد یا اندکی بالاتر از آن باشد اعمال تبعات مثبت بر درآمدهای ارزی مجموعه دور از انتظار نخواهد بود.

مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون همچنین به مصارف ارزی این مجموعه اشاره کرد و ابراز داشت: ارز حاصل از درآمدهای صادراتی جهت مصارف ارزی بکار برده می شود و از این رو می توان گفت نوسانات نرخ ارز روی یک واحد ارز خرید یا فروش تأثیر چندانی ندارد. حال آنکه بطور کلی 40 درصد از فروش محصولات به خرید خوراک مصرفی اختصاص دارد.

احمدزاده افزود: شرکت پتروشیمی مارون از مزیت تنوع مشتری، محصول و بازار فروش محصولات برخوردار است و این امر موجب انعطاف پذیری این مجموعه در مقابل نوسانات نرخ ارز شده است.

 



از واگذاری یک دارایی تا تأثیر در سودآوری \والبر\ / افزایش 44 درص

نظر


معاون پیشین اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی بررسی کرد:
امکان افزایش عواید بانک‌ها از آزادسازی نرخ ارز

براساس این بخشنامه، بانک ها می توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را به نرخ آزاد خریداری کنند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با استناد به قانون پولی و بانکی کشور مصوب 18 تیرماه 1351 و همچنین ماده (81) قانون برنامه پنجم توسعه، «دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ آزاد» را به بانک های عامل ابلاغ کرد.

به گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، این دستورالعمل درصدد است عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را به کانال بانکی هدایت و ریسک عملیاتی فعالان اقتصادی را کاهش دهد.

براساس این بخشنامه، بانک ها می توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را به نرخ آزاد خریداری کنند.

براساس ترتیبات جدید، بانک ها می توانند ارزهای خریداری شده موضوع این دستورالعمل را در چارچوب مجموعه مقررات ارزی و یا از طریق صرافی های معتبر به فروش برسانند، ضمن اینکه فروش ارز خریداری شده به سایر بانک ها و صرافی ها نیز مجاز است و نرخ خرید و فروش ارز بر اساس توافق بانک و مشتری تعیین خواهد شد.

از همین رو، پیرامون تأثیر این دستورالعمل بر درآمدزایی و سودآوری بانک ها به گفتگو با صدیقه رهبر معاون پیشین اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی پرداختیم که شرح این گفتگو در ادامه آمده است.

وی پیرامون نکات مهم این دستورالعمل اظهار داشت: در ابتدا بهتر است نگاهی به کلیت بخشنامه داشته باشیم. دستورالعمل صادره برای صدور مجوز خرید و فروش ارز توسط بانک ها، مشابه همان دستورالعملی است که سال گذشته برای معاملات ارز توسط صرافی ها ابلاغ شده است. با این تفاوت که ارز قابل معامله به نرخ آزاد، به طور مشخص احصا شده، مواردی مثل درآمد های ارزی حاصل از صادرات غیر نفتی اشخاص حقیقی وحقوقی،ارز حاصل از صادرات و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را شامل می شود.

وی ادامه داد: ثبت نرخ معاملات در سامانه ها و استفاده از این اطلاعات برای آگاهی بانک مرکزی از میانگین نرخ معاملات در هر روز از دیگر نکات مهمی است که در هر دو بخشنامه مورد توجه قرار گرفته است. البته، بخشنامه اخیر از ویژگی هایی هم برخوردار است. از جمله این که، بانک هایی مجاز به انجام این گونه فعالیت های ارزی با نرخ بازار آزاد شده اند که مجوز مرحله سوم فعالیت عملیات ارزی را دریافت کرده و نیز عضو بازار بین بانکی باشند. فروش ارز بین بانک و مشتری به صورت توافقی است. ولی نرخ بازار رسمی و نرخ بازار بین بانکی محدوده ای است که در فاصله آن این توافق شکل می گیرد.

جدای از خرید و فروش توافقی ارز بین بانک ها و مشتریان، چنین به نظر می رسد که معاملات بین یک بانک با بانک دیگر باید در بازار بین بانکی انجام شود. در چنین شرایطی، یک خوانش می تواند این باشد که نرخ های بازار بین بانکی باید به همین نرخ های توافقی بین بانک ها تغییر داده شود.این رویداد را به نوعی باید افزایش نرخ در بازار بین بانکی قلمداد نمود که در مرحله اول می تواند هزینه تامین مالی از این بازار را برای بانک های دارای کمبود ارز، افزایش دهد.

این کارشناس بازنشسته بانک مرکزی تأکید کرد: بنابراین، آنچه در این بین اهمیت می یابد حفظ ثبات این بازار و ایجاد بسترهایی برای تسهیل جریانات ورودی ارز بر اساس تعریف مندرج در بخشنامه و نیز توانایی بانک مرکزی برای فرونشاندن ناپایداری های احتمالی بازار در صورت بروز هرگونه بی ثباتی در آن است.

وی در خصوص آثار و نتایج اجرای این دستورالعمل بر بانک ها گفت: از نظر عواید این فعالیت گفتنی است، خرید و فروش ارز یکی از منابع درآمدی خوب بانک ها محسوب می شود، شاید تعدادی از بانک ها ترجیح دهند که این کار توسط صرافی های زیرمجموعه شان انجام شود. در این صورت هرگونه سود و یا زیان حاصل از این عملیات عاید صرافی وابسته به بانک خواهد شد.

مگر این که مستقیم توسط شعب ارزی بانک ها انجام شود. در مورد ارایه خدماتی مانند گشایش اعتبار اسنادی، شرایط متفاوت خواهد بود؛ به این ترتیب که طبیعی است این انتظار وجود داشته باشد که بانک از افزایش کارمزد آن بهره مند شده، اثر مثبتی بر سودآوریش به وجود آید. ولی باید توجه داشت، فعالیت های ارزی در کشور ما علاوه بر ریسک های معمول که ناشی از نوسانات نرخ ارز است، از ریسک سیاستی قابل توجهی برخوردار است.

نمونه بارز آن چرخش های سیاستگذاران در سال های پیش و تحمیل هزینه های سنگین به بنگاه ها از طریق تغییر مفاهیم متداول در این حوزه، مانند مفهوم ارز مرجع است. از این رو، شاید لازم باشد که بانک ها پیش از هر گونه اقدامی از وجود درک و برداشت یکسان با سیاست گذار، اطمینان حاصل کرده نسبت به رفع هرگونه ابهام احتمالی اقدام نمایند. به عنوان مثال زمانی که بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی برای تنظیم نرخ وارد بازار می شود، این بازار چه جایگاهی خواهد داشت؟

آیا عرضه ارز در این بازار هم انجام خواهد شد؟ یا صرفا از طریق صرافی ها ارز در بازار عرضه خواهد شد. درصورتی که بانک مرکزی در این بازار ارز بفروشد، معامله با بانک خریدار ارز چه شرایطی خواهد داشت؟ منطقا معامله باید قطعی تلقی شود. ولی تجربه سال های پیش حکایت از این دارد که بانک مرکزی این معاملات را قطعی تلقی نکرده و در زمان افزایش نرخ ارزها در بازار های غیر رسمی مابه التفاوت نرخ ها را از بانک ها مطالبه می کند.

رهبر درباره درجه منتفع شدن بنگاه های اقتصادی از این دستورالعمل به ویژه اینکه صادرکنندگان به جای سرمایه گذاری های پرریسک در خارج از کشور نزد بانک های کشور سپرده گذاری کنند، اظهار داشت: از دیدگاه بنگاه های اقتصادی صادر کننده، عایدات ارزی و سپرده گذاری این عایدات نزد بانک ها، یک سرمایه گذاری نسبتاً کم ریسک محسوب می شود )کم ریسک، نه بدون ریسک، چون در هر حال همواره این نگرانی وجود دارد که به دلیل نبود روش های هجینگ برای پوشش ریسک های آینده، بانک ها به موجب بخشنامه های بانک مرکزی از این اختیار برخوردار باشند که به جای ارز، معادل ریالی آن را به سرمایه گذار پرداخت نمایند).

وی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: باید به این نکته نیز توجه داشت که جذب سپرده های ارزی، در صورتی برای بانک سود آور خواهد بود که برای آن مصرف وجود داشته باشد. بنابراین، چنانچه، به دلیل شرایط اقتصادی، بانک ها نتوانند از سپرده های ارزی گردآوری شده از طریق ارایه خدمات اعتباری، به طور موثر درآمد کسب کنند، گردآوری این سپرده ها صرفاً موجب افزایش هزینه ها، کاهش سود آوری و افزایش ریسک بازار آن ها خواهد شد.


نایب رییس هیأت مدیره شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا عنوان کرد:
افزایش رغبت سهامداران به خرید سهام با وضعیت بنیادی مناسب

در شرایط فعلی ارتباط سوئیفت بانکی برقرار نشده و این موضوع بسیاری از فعالیت ها و سرمایه گذاری های تولید کنندگان و سرمایه گذاران را تحت الشعاع قرار داده است و به نظر می رسد در صورت رفع این مشکل شاهد بهبود وضعیت سودآوری و عملیاتی شرکت ها باشیم.

به نظر می رسد انتظارات فعالان بازار سرمایه از اثرات مثبت ناشی از تحولات سیاسی و اجرای برجام برآورد نشده و گرچه گشایش روابط بین المللی اتفاقات خوبی را از لحاظ عدم تشدید اعمال تحریم های بین المللی رقم زده، اما تغییرات اساسی به طور واقعی در بخش اقتصاد کشور ایجاد نکرده است.

نایب رییس هیأت مدیره شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا با این این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در شرایط فعلی ارتباط سوئیفت بانکی برقرار نشده و این موضوع بسیاری از فعالیت ها و سرمایه گذاری های تولید کنندگان و سرمایه گذاران را تحت الشعاع قرار داده است و به نظر می رسد در صورت رفع این مشکل شاهد بهبود وضعیت سودآوری و عملیاتی شرکت ها باشیم.

میر رضا صادقی به وضعیت بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: اهالی بازار سرمایه به پتانسیل های گروه خودرو برای رشد قیمت سهام و افزایش سودآوری بسیار امیدوار بودند و این در حالی است که این گروه نتوانسته انتظارات سهامداران را برآورده کند. چرا که در حالی که سهامداران انتظار بهبود وضعیت سودآوری خودروسازان را دارند، مدیران ارشد این مجموعه ها از تغییر و تحولات در وضعیت سودآوری شرکت ها طی اواخر سال 95 یا اوایل سال 96 سخن می گویند و این موضوع سبب کاهش حجم و ارزش معاملات این گروه شده است.

وی افزود: در این شرایط با توجه به کاهش نرخ برابری دلار و افزایش بهای فلزات اساسی در بازارهای جهای اقبال به سمت گروه معدنی و فلزی روی آورده و موجب افزایش قیمت سهام این شرکت ها و رشد حجم و ارزش معاملات آنها شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص گروه پالایشی ابراز داشت: روند معاملات و سودآوری شرکت های پالایشی طی سال های گذشته نشان داده که این مجموعه ها برای سرمایه گذاری چندان قابل اعتماد نیستند. چرا که قیمت فروش فرآورده های نفتی و بهای خرید نفت و در نهایت سودآوری آنها توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی مدیریت می شود و این مجموعه با ابهامات فراوانی مواجه هستند که موجب شده تا گزینه های مناسب و قابل اعتمادی برای سرمایه گذاران نباشند.

نایب رییس هیأت مدیره شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا افزود: به نظر می رسد با توجه به افزایش نرخ جهانی فلزات اساسی نگاه فعالان بازار سرمایه به سمت شرکت های مرتبط با این موضوع معطوف شده و در شرایط فعلی سهامداران برای خرید سهام شرکت های دارای وضعیت بنیادی و نسبت پی بر ای مناسب تمایل بیشتری دارند. بر این اساس امیدواریم تا با برقراری آرامش سیاسی درکشور و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شاهد روند متعادل و صعودی بازار سرمایه باشیم.


مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری البرز عنوان کرد:
از واگذاری یک دارایی تا تأثیر در سودآوری "والبر"

برای زمین متعلق به گروه سرمایه گذاری البرز واقع در استان گیلان شهر رشت چند خریدار اعلام آمادگی کرده اند و توافق لازم نیز حاصل شده، ولی هنوز قرارداد آن منعقد نشده است.

با توجه به تصمیم هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری البرز، مقرر شد تا زمینی به مساحت بیش از 16 هزار متر مربع با قیمت پایه مزایده در ازای هر متر مربع 3.5 میلیون تومان به فروش رسانده شود، که این امر باعث ایجاد تغییر در سودآوری "والبر" خواهد شد.

مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری البرز ضمن اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: برای زمین متعلق به گروه سرمایه گذاری البرز واقع در استان گیلان شهر رشت چند خریدار اعلام آمادگی کرده اند و توافق لازم نیز حاصل شده، ولی هنوز قرارداد آن منعقد نشده است.

علیرضا خسروانی در خصوص آثار فروش این زمین توضیح داد: در صورت فروش دارایی مذکور سود حاصل از انجام معامله حدود مبلغ 374 هزار میلیون ریال خواهد بود که در ازای هر سهم معادل 143 ریال می باشد و در بودجه پیش بینی شده برای سال مالی جاری لحاظ نشده است و در صورتی که شرکت های زیر مجموعه گروه سرمایه گذاری البرز عملکردی مطابق با آنچه برآورد شده، رقم بزنند سود هر سهم "والبر" با تعدیل مثبت به میزان اعلام شده همراه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: گروه سرمایه گذاری البرز در حال حاضر افزایش سرمایه 260 میلیارد تومانی را در دستور کار دارد که هنوز ثبت نشده است، علاوه بر این افزایش سرمایه دیگری نیز به میزان 50 میلیارد تومان معادل 19 درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران در برنامه های مجموعه قرار گرفته که در حال تهیه گزارش توجیهی آن هستیم و سعی بر آن است تا طی سال مالی جاری مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه را برگزار گردد.

خسروانی در خصوص موضوع افزایش سرمایه شرکت توضیح داد: موضوع افزایش سرمایه مذکور، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر و حفظ موقعیت شرکت می باشد، چرا که اکثر شرکت های سرمایه پذیر طی چند مدت اخیر افزایش سرمایه داشته اند، بنابراین "والبر" نیز باید سرمایه خود را متناسب با آنها افزایش دهد.

خسروانی در رابطه با برنامه های "والبر" برای سال مالی جاری گفت: گروه سرمایه گذاری البرز به منظور حفظ رشد و سودآوری خود به اجرای طرح های توسعه ای و به روز نمودن خطوط تولید خود پرداخته است که از بین مهمترین آنها می توان به اتمام احداث کارخانه تولید مواد اولیه دارویی اوپیوئیدی شرکت صالحان شیمی که طی سال جاری به مرحله سودآوری رسیده و همچنین احداث کارخانه محصولات hazardous شرکت البرز زاگرس که در مرحله خرید ماشین آلات و تجهیزات است، اشاره کرد. علاوه بر این در حال احداث یک کارخانه داروسازی در کردان کرج نیز می باشد.

این مقام مسئول در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه "والبر" طی سال های گذشته ثابت کرده است که همواره عملکردی بالاتر از بودجه محقق می کند و همچنین برنامه فروش زمین واقع در شهر رشت، پیش بینی می کنم عملکرد سال 95 شرکت سرمایه گذاری البرز بهتر از سال مالی 94 باشد. از طرفی اگر نرخ سود سپرده و تسهیلات بانک ها در مرحله عمل نیز کاهش یابد و مبادلات بین المللی شرکت ها با خارجی ها تسهیل گردد، نه تنها می توان نسبت به آینده "والبر" بلکه صنعت و اقتصاد کشور نیز امیدوارتر بود.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:
افزایش 44 درصدی تسهیلات و تنگنای مالی بانک ها/ جدیت در یکسان سازی ارز

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام جدی بودن یکسان سازی ارز در سال جاری از افزایش 44 درصدی تسهیلات در 3 ماه اول سال خبر داد و گفت: بانک ها با تنگنای مالی و محدودیت منابع روبرو هستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ولی الله سیف در نشست عصر دیروز استانداران با معاون اول رئیس جمهور که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: در حالی سال گذشته 417 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شد که طی 3 ماهه اول سال جاری این متغیر سبت به سال گذشته پیش 44 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با این وجود بانک ها با تنگنای مالی و محدودیت منابع روبرو هستند.

سیف افزود: یکسان سازی نرخ ارز در سال 95 از سوی بانک مرکزی با جدیت دنبال می شود و بانک مرکزی هم اکنون پیش نیازهای اجرای این برنامه را دنبال می کند

معاون اقتصادی و مالی فولادمبارکه به بورس پرس خبر داد:
آخرین وضعیت بزرگترین شرکت بورسی و دلایل رشد روزهای اخیر سهام

معاون اقتصادی و مالی فولادمبارکه آخرین وضعیت بزرگترین این شرکت بورسی و دلایل رشد روزهای اخیر سهام را اعلام کرد و درباره آخرین وضعیت فروش فولاد هرمزگان به سرمایه گذاران خارجی توضیح داد.

امیرحسین نادری در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره آخرین وضعیت شرکت فولاد مبارکه که با سرمایه اسمی 7.5 هزار میلیارد تومانی بزرگترین شرکت بازار سهام ایران بشمار می رود و طی روزهای اخیر با توجه سرمایه گذاران و رشد قیمت سهام مواجه شده ، اظهار داشت: علاوه بر بهبود وضعیت فروش محصولات شرکت در ماه های اخیر، قیمت های جهانی نیز نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است.

وی ادامه داد: همچنین وضع تعرفه های جدید واردات فولاد که از پایان سال گذشته اجرایی شد، موجب شده تا اثر این رویداد در سال جاری مشهود شود. علاوه بر این طی سال جاری هزینه های مالی نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده است.

این مقام مسئول از در جریان بودن برنامه جایگزین کردن وام های کم بهره با وام های گذشته خبر داد و به بورس پرس گفت: در حالی از سود هزار و 200 میلیارد تومانی سال گذشته بین 300 تا 400 میلیارد تومان صرف سود تسیهلاتی می شد که یکی از برنامه های فولاد مبارکه اخذ وام های کم بهره است.

نادری با اشاره به استقبال قابل توجه سرمایه گذاران از اوراق مرابحه 100 میلیارد تومانی فولاد مبارکه با نرخ سود 20 درصدی خاطر نشان کرد: علاوه بر انتشار این اوراق ، یکی از برنامه هایی مدنظر هیات مدیره فولاد مبارکه انتشار اوراق سلف موازی به ارزش 600 میلیارد تومان است که در آینده ایی نزدیک مورد پذیره نویسی قرار خواهد گرفت.

وی درباره آخرین وضعیت فروش سهام شرکت 1500 میلیارد تومانی فولاد جنوب هرمزگان به سرمایه گذاران خارجی هم توضیح داد: بعد از ارایه نامه شفاف سازی در اوایل اسفند سال گذشته ، تاکنون رویدادی رخ نداده است. در آن شفاف سازی اعلام شده بود که مذاکراتی با طرف خارجی انجام شده اما به مبایعه ایی امضاء نشده است.

به گفته وی وضعیت تولید و فروش محصولات "هرمز" در ماه های مناسب است.