سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شفاف سازی \شراز\ در خصوص عدم ارائه صورت های مالی 3 ماهه سال 95

نظر

شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

شاه نشین بندر به قیمت مقاومت نزدیک شد

"شبندر"، در حالی از کمند محدوده تراکمی خود فرار کرده است که 68 روز زمان صرف ساختن این الگو کرده بود و اکنون در حالی به استقبال مقاومت 550 تومانی خود می‌رود که این موج صعودی را از 50 درصد فیبوناچی ریتریسمنت استارت زده است.
در روزهای اخیر در نمادهای گروه نفتی با لیدری شرکت‌های پالایشی شاهد تحرکات مثبت و رشد قیمت هستیم. پالایشی‌ها که در کوتاه مدت بازدهی خوبی را نصیب سهامداران خود نموده‌اند، در روزهای جاری با سطوح مقاومتی مهمی رو به رو می‌شوند که پتانسیل بالایی برای کشیدن ترمز رشد این گروه دارد. در ادامه به تحلیل نماد شبندر به عنوان یکی از لیدرهای این گروه می‌پردازیم.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، شبندر در حالی از کمند محدوده تراکمی خود فرار کرد که 68 روز زمان صرف ساختن این الگو کرده بود و اکنون در حالی به استقبال مقاومت 550 تومانی خود می رود که این موج صعودی را از 50 درصد فیبوناچی ریتریسمنت استارت زده است.

 

چنانچه قیمت موفق به شکست این سطح شود انتظار می رود قیمت در میان مدت خود را به سقف کانال فرضی و همپوشانی تراز 100 اکسپنشن و 200 درصد اکستنشن برساند. صعود قیمت با همان زاویه و شیب موج صعودی قبلی در نوع خود جالب است. همچنین قیمت با قدرت خود را بالای اجزای ایچیموکو تثبت کرده است و کمو را وادار به تغییر حالت از نزولی به صعودی کرده که نشان از قدرت موج شکل گرفته دارد. مادامی که قیمت بالای کی جن سن قرار دارد می توان با صعود قیمت همراه بود و در میان مدت انتظار رشد بیشتر را داشت اما در کوتاه مدت مقاومت 550 تومان را پیش رو داریم.

 
شاه نشین بندر به قیمت مقاومت نزدیک شد
 

 

شاه نشین بندر به قیمت مقاومت نزدیک شد

لیدر پالایشگاه‌ها اطلاعات 3 ماهه بدون گزارش مالی داد و آماده بازگشت به بورس شد

پالایشگاه بندرعباس آمار تولید سه ماه اول سال و فروش دو ماهه را بدون گزارش مالی ارایه کرد تا مقدمات بازگشایی نماد این لیدر پالایشگاه ها فراهم شود.
 

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، پالایشگاه بندرعباس که مجمع سالانه هفته پیش را با تقسیم سود 20 تومانی هرسهم برگزار کرده ، آمار تولید سه ماه اول سال و فروش دو ماهه را ارایه کرد تا مقدمات بازگشایی نماد این لیدر پالایشگاه ها فراهم شود.

براساس این گزارش، "شبندر" 1.3 هزار میلیارد تومانی که سود هر سهم سال مالی جاری را 150 ریال پیش بینی کرده، گزارش عملکرد سه ماه اول سال را به دلیل عدم دریافت نرخ فروش خوراک و فروش فراورده ها اعلام نکرده است.

محمدرضا صدری مدیرمالی این شرکت با ارسال نامه ای به سازمان بورس ضمن ارایه آمار تولید و فروش درباره عدم امکان ارایه گزارش سه ماه توضیح داده است:

 

شفاف سازی "شراز" در خصوص عدم ارائه صورت های مالی 3 ماهه سال 95

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، شرکت پالایش نفت شیراز براساس گزارش شفاف سازی اطلاعات در خصوص عدم ارائه صورت های مالی 3 ماهه سال 95 اعلام نموده که با توجه به عدم دریافت اطلاعات مقداری فروش فرآورده ها و اطلاعات مربوط به نرخ های نفت خام و میعانات گازی و فرآورده ها در سال 1395 از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، تهیه گزارشات مالی سه ماهه اول سال 95 امکان پذیر نمی باشد.

 همچنین به علت عدم محاسبه عملکرد و سود و زیان سه ماهه اول سال 95، امکان مقایسه عملکرد واقعی با پیش بینی اولیه وجود ندارد و مفروضات مربوط به اولین پیش بینی در سال مالی منتهی به 1395/12/30 کماکان به قوت خود باقی است. بدیهی است به محض دریافت اطلاعات گزارش مزبور سریعا تهیه و جهت اطلاع کلیه سهامداران در سامانه کدال منتشر می گردد.

 شفاف سازی "شپنا" در خصوص دلیل عدم ارائه پیش بینی 3 ماهه 95

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، شرکت پالایش نفت اصفهان براساس گزارش شفاف سازی اطلاعات در خصوص دلیل عدم ارائه پیش بینی 3 ماهه 95 اعلام نموده که این شرکت بطور مستمر پیگیر دریافت اطلاعات مالی از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران جهت نهایی سازی گزارش پیش بینی سال 95 بر اساس عملکرد 3 ماهه اول سال می باشد.

 لذا به محض دریافت اطلاعات، گزارش مزبور تهیه و در اختیار سهامداران و سازمان قرار خواهد گرفت. بدیهی است تا زمان دریافت اطلاعات جدید پیش بینی قبلی عملکرد سال 95 از نظر این شرکت معتبر می باشد.



مدیران عامل 4 شرکت مهم نفتی / دلیل اصلی روند صعودی شاخص / یکسان

نظر


دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد:

شفافیت اقتصادی با تک نرخی شدن ارز / لزوم ارتقاء صادرات فولاد تا 50 درصد از کل تولید

ارز واحدی که بانک مرکزی تعیین خواهد کرد می تواند بر اساس تقاضا در کشور بالاتر یا کمتر از نرخ ارز آزاد فعلی باشد و بر این اساس به نظر می رسد شرکت ها می بایست پس از اجرایی شدن این دستور العمل عوامل مختلف را بررسی کنند و سیاست بلند مدت و رقابتی را در پیش بگیرند.

زمزمه تک نرخی شدن ارز در حالی از سال های گذشته مطرح شده بود که رییس بانک مرکزی در تازه ترین اظهارات خود از قوی تر شدن احتمال یکسان سازی نرخ ارز در کشور خبر داد. موضوعی که در صورت اجرایی شدن آن تبعات مثبت یا منفی را بر صنایع مختلف بورسی همچون فولاد در پی خواهد داشت.

در همین ارتباط، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی موجود در کشورمان عدم شفافیت اقتصادی است که به نظر می رسد در صورت تداوم آن تبعات منفی را در بلند مدت و میان مدت بر اقتصاد کشور اعمال خواهد کرد.

رسول خلیفه سلطان در خصوص یکسان سازی نرخ ارز اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن این موضوع هزینه ها و درآمد ها شفاف می شود و شرکت های تولید کننده ارز واحدی را برای مصارف و درآمد های ارزی خود در نظر خواهند گرفت. بر این اساس می توان گفت مهمترین دستاورد این دستورالعمل افزایش قدرت برنامه ریزی تولیدکنندگان است.

وی افزود: ارز واحدی که بانک مرکزی تعیین خواهد کرد می تواند بر اساس تقاضا در کشور بالاتر یا کمتر از نرخ ارز آزاد فعلی باشد و بر این اساس به نظر می رسد شرکت ها می بایست پس از اجرایی شدن این دستور العمل عوامل مختلف را بررسی کنند و سیاست بلند مدت و رقابتی را در پیش بگیرند.

در شرایط فعلی اقتصاد کشور دستوری است و برنامه ریزی دقیقی در خصوص نرخ ارز یا سایر فاکتورهای مهم اقتصادی وجود ندارد. به گونه ای که مهمترین مشکل اقتصاد روزمرگی است و می بایست از این شرایط خارج شویم.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد به صادرات تولیدات فولاد اشاره کرد و ابراز داشت: در حالی سرانه مصرف فولاد در کشور بیش از 16 میلیون تن می باشد که تولید فولاد طی سال های آینده به 24 تا 29 میلیون تومان خواهد رسید. از این رو طبیعی به نظر می رسد که حدود 50 درصد از تولیدات داخل به کشورهای خارجی صادر شود. همچنان که برای سال جاری صادرات حدود شش میلیون تن محصولات فولادی معادل 30 درصد از کل تولید برآورد شده و می بایست این رقم به 50 درصد از کل تولیدات داخلی ارتقاء یابد.

خلیفه سلطان در خاتمه افزود: با تک نرخی شدن ارز شرکت های صادرات محور و نیز مصرف کننده ارز می توانند اطلاعات دقیقی از درآمدها و مصارف خود در دست داشته باشند که این امر به طور قطع دستاوردهای مهمی را برای شرکت های مذکور به همراه خواهد داشت که البته در این خصوص پس از مشخص شدن ابعاد اجرای این دستورالعمل می توان اظهار نظرهای بیشتری داشت.


مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز عنوان کرد:
اثر مثبت یکسان سازی نرخ ارز بر پالایشگاه های سود ده

برای تحلیل تأثیر تک نرخی شدن ارز بر سودآوری و درآمد شرکت های فعال در حوزه پالایش نفت چند عامل را باید در نظر گرفت که مهمترین آن نرخی است که ارز در آن سطح تک نرخی و ارز مبادله ای و آزاد یکسان می شود و باید دید یکسان سازی نرخ ارز منجر به کاهش یا افزایش نرخ ارز مبادله ای می گردد.

این روزها انتشار خبرهایی مبنی بر تک نرخی شدن نرخ ارز در آینده ای نزدیک باعث شده تا علاوه بر اینکه هر دلار آمریکا در بازار آزاد با روندی صعودی ملایم همراه شود، فعالان و کارشناسان بازار بورس نیز به تحلیل تأثیر ارز تک نرخی بر سودآوری صنایع مختلف پرداخته و برخی معتقدند بیشترین و قابل لمس ترین تأثیر را بر شرکت های فعال در حوزه پالایش نفت خواهد داشت.

مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: برای تحلیل تأثیر تک نرخی شدن ارز بر سودآوری و درآمد شرکت های فعال در حوزه پالایش نفت چند عامل را باید در نظر گرفت که مهمترین آن نرخی است که ارز در آن سطح تک نرخی و ارز مبادله ای و آزاد یکسان می شود و باید دید یکسان سازی نرخ ارز منجر به کاهش یا افزایش نرخ ارز مبادله ای می گردد.

ناصر تنگستانی در ادامه افزود: در حال حاضر شرکت های پالایشگاهی بخش اعظم فرآورده ها و محصولات خود را با نرخ دلار مبادله ای به دولت می فروشند، بخشی که در بورس نیز عرضه می شود نیز بر مبنای قیمت پایه با نرخ ارز مبادله ای می باشد و از طرفی مواد اولیه مورد نیاز خود را هم بر مبنای نرخ ارز مبادله ای که بانک مرکزی اعلام می کند تأمین و به ریال تسعیر می کنند.

وی تأکید کرد: به این ترتیب تمامی عملیات شرکت های پالایشی با نرخ ارز مبادلاتی صورت می گیرد و کاهش و افزایش این نر قطعاً اثر گذار خواهد بود اما سطحی که ارز در آن تک نرخی خواهد شد مهم می باشد.

این مقام مسئول گفت: اگر در نهایت ما به تفاوت عملیات شرکت پالایشی به سود برسد با رشد نرخ ارز مبادلاتی سودآوری آن افزایش خواهد یافت، اما بالعکس اگر زیان ده شود با رشد ارز مبادلاتی قطعاً زیان آن نیز افزایش می یابد، بنابراین باید دید شرکتی که اثر این موضوع را بر سودآوری آن بررسی می کنیم مجموعه سودآور است یا زیان ده تا میزان تأثیر آن را از این موضوع مشخص شود.

نظر یک کارگزار در مورد رئیس جدید سازمان بورس و دلیل اصلی روند صعودی شاخص

مدیرعامل یک شرکت کارگزاری ضمن اظهارنظر در مورد رئیس جدید سازمان بورس، دلیل اصلی روند صعودی شاخص را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره برنامه‌های رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار ایران به ایسنا گفت: توسعه ابزارهای مالی به درستی و به جا در برنامه‌های شاپور محمدی قرار داشت اما فکر می‌کنم باید در توسعه اوراق بدهی دقت و بازنگری صورت گیرد.

وی افزود: در هفته‌های گذشته بعضی از اوراق بدهی که سررسید شده بودند، نکول شدند و این کار ممکن است در بازار سرمایه تسری پیدا کند. علاوه بر این امکان دارد انتقال بخشی از بدهی بازار پول به بازار سرمایه و آحاد سرمایه‌گذاران در آینده به دغدغه بزرگی تبدیل شود.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به سمت پیشین شاپور محمدی خاطر نشان کرد:‌ شناخت و تجربه‌ای که رئیس و هیأت مدیره جدید سازمان بورس دارند، می‌تواند نقطه قوتی برای بازار سرمایه باشد. علاوه بر این کاهش سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی به رونق بازار سرمایه کمک می‌کند . این دو مورد در کنار هم می‌تواند شرایط مساعدتری را برای بورس فراهم کند.

آقابزرگی در پاسخ به اینکه رئیس جدید سازمان بورس برای عملی کردن برنامه‌هایش چقدر زمان نیاز دارد؟ گفت:‌ برنامه‌هایی که شاپور محمدی مطرح کرد نکاتی نیست که از این تاریخ به بعد بخواهیم آن‌ها را پیگیری کنیم. از گذشته هم دنبال این موضوعات بودیم. در نتیجه بستر تحقیقاتی و مطالعاتی آن فراهم است. انتظار داریم همان‌طور که در قانون دیده شده در 5 سال آتی این برنامه‌ها محقق شود. اعتقاد دارم چنانچه اراده جدی برای تحقیقات این برنامه‌ها وجود داشته باشد 5 سال زمان، مدت مناسبی است.

دلیل اصلی روند صعودی شاخص


وی با اشاره به روند افزایش دماسنج بازار در هفته‌های اخیر اظهار کرد: شخصا انتظار ندارم شاخص بورس روزی 700 تا 1000 واحد رشد کند، چرا که در این صورت شرایط، غیرطبیعی خواهد بود اما معتقدم تبعات سیاست پولی اتخاذ شده توسط دولت دیر یا زود خود را نشان خواهد داد و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه جذاب‌تر خواهد شد.

این کارگزار بورس درباره علل عمده رشد نماگر بازار در روزهای گذشته توضیح داد: اگر جابه‌جایی مدیریت سازمان بورس در جهت مثبت باشد، واکنش مثبت اهالی بازار را در پی دارد. این موضوع در برهه زمانی کوتاه مدت در روند صعودی شاخص تأثیر خواهد داشت اما عمده چرخش بازار به موضوع سیاست‌های پولی دولت برمی‌گردد. در یک سال گذشته این تصمیمات در بازار سرمایه رویت شده و فعالان انتظار داشتند رفته رفته اثرات مثبت سیاست‌های پولی اتخاذ شده در بورس ظهور کند.

آقابزرگی ادامه داد:‌ شاخص بورس همچنان بالا نخواهد رفت و تعدیل خواهد شد. البته نه به این معنی که بورس به روند منفی گذشته برمی‌گردد بلکه به این معنا که تعادل، ذات بازار سرمایه است و نباید انتظار داشته باشیم شاخص پی‌در پی رشد کند.

وی اضافه کرد: عمده هیجاناتی که در سال‌های گذشته چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی در بورس تهران حاکم بود به علت اثرات تصمیمات سیاسی در حوزه بین‌الملل، برجام و موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن تصمیمات مرتبط با بحث هسته‌ای بود. اتکای بیش از حد به این موضوعات نوسانات و ریسک بازار را افزایش می‌دهد.

به گفته وی با توجه به نامگذاری امسال با نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" باید بیشتر به اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب توجه شود و اتکای بیش از حد به مسائل بیان شده کاهش پیدا کند.

مدیران عامل 4 شرکت مهم نفتی به زودی تغییر می‌کنند

در جریان تغییر و تحولات صنعت نفت در یک ماه اخیر ، ظاهرا مدیران عامل 4 شرکت مهم نفتی به زودی تغییر می‌کنند.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، در جریان تغییر و تحولات صنعت نفت در یک ماه اخیر ظاهرا این تغییرات قرار است به زودی به شرکت های شرکت های فلات قاره ایران، پتروایران، نفت خزر و مهندسی و توسعه نفت(متن) برسد.

بنابر اخبار رسیده قرار است در پی این تغییرات آقایان تورج دهقان به سمت مدیر عامل شرکت پتروایران، رهام قاسمی مدیر عامل فلات قاره، سعید حافظی مدیر عامل نفت خزر و محمد مشکین فام سرپرست فعلی مهندسی و ساختمان pogc به سمت مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) منصوب شوند.

در حال حاضر سعید حافظی مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره، رهام قاسمی مدیرعامل شرکت پتروایران، فرهنگ خطیبی سرپرست شرکت نفت خزر و عبدالرضا حاجی حسین نژاد که از بازنشستگان صنعت نفت محسوب می شود به عنوان مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه صنعت نفت مشغول به کار هستند.

گرچه تغییر در مدیرات شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران در راستای عدم به کارگیری بازنشستگان در صنعت نفت صورت می گیرد ولی ظاهرا تغییر در مدیریت دیگر شرکت ها به دلایل دیگری است که از جمله می توان به پویا تر شدن این شرکت ها اشاره کرد.



عرضه اولیه \اپرداز\ در فرابورس / جلسه مهم برای تکلیف مجمع و تقسی

نظر

 

در اولین نشست خبری رییس کل بیمه مرکزی مطرح شد:

آخرین دستاوردهای صنعت بیمه / بازپس گیری 1.6 میلیارد تومان پرداختی مدیران ارشد با فیش های حقوقی نجومی

اولین نشست خبری رییس کل بیمه مرکزی در آستانه روز خبرنگار با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد تا این مقام مسئول آخرین دستاوردهای صنعت بیمه و برنامه های آتی جهت رشد و بالندگی این صنعت را تشریح کند.

اولین نشست خبری رییس کل بیمه مرکزی در آستانه روز خبرنگار با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد تا این مقام مسئول آخرین دستاوردهای صنعت بیمه و برنامه های آتی جهت رشد و بالندگی این صنعت را تشریح کند.

بر اساس گزارش خبرنگار بورس نیوز، عبدالناصر همتی، رییس کل بیمه مرکزی در ابتدا ضمن تجلیل و گرامیداشت روز خبرنگار پنج محور اصلی وظایف صنعت بیمه را عنوان کرد و گفت: تنظیم و هدایت بیمه، حمایت از حقوق بیمه شدگان و بیمه گذاران، اعمال نظارت دولت بر فعالیت های بیمه، ارشاد، هدایت و نظارت بر شرکت های بیمه و حمایت از آنها و در نهایت تنظیم امور هماهنگی و دلالی(کارگزاری) بیمه و جلوگیری از رقابت های ناسالم که در رشته های درمان، آتش سوزی، باربری و مسئولیت رقابت های ناسالمی وجود دارد از جمله مهمترین وظایف بیمه مرکزی به شمار می رود و این نهاد می بایست به انجام آنها بپردازد.

وی به عملکرد سه ماهه نخست سال جاری صنعت بیمه اشاره کرد و اظهار داشت: طی عملکرد سه ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته حق بیمه رشد بیش از 20 درصدی داشته که این امر نوید تداوم رشد حق بیمه تا پایان سال جاری را می دهد. آنچنان که بررسی روند رشد حق بیمه در سنوات گذشته نشان دهنده این امر است.

این مقام مسئول با ابراز امیدواری نسبت به افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور، در این خصوص افزود: ضریب حق نفوذ بیمه در سال 93 در حالی 11.9 درصد محاسبه می شود که این فاکتور در منطقه منا حدود دو درصد و در سطح جهانی 6.5 درصد است. از این رو امیدواریم که ضریب حق نفوذ بیمه در سال های آتی افزایش یابد. آنچنان که در دوره فعالیت بنده در سال های 73 تا 84 از 0.34 درصد به 1.4 درصد ارتقاء یافته بود و در پی افزایش تولید ناخالص ملی روند کاهشی را در پیش گرفت.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: طی دوره مذکور نسبت خسارت به حق بیمه به 62.5 درصد رسیده که این میزان به دلیل افزودن برخی از هزینه ها چندان مناسب به نظر نمی رسد. علاوه بر این، رشته های شخصی ثالث، زندگی و درمان بیشترین سهم را در صنعت بیمه دارند و جمعاً 74 درصد از حق بیمه را در سه ماهه اول امسال به خود اختصاص می دهند. همچنین از نظر سهم دولتی 32 درصد به تنها شرکت بیمه دولتی یعنی بیمه ایران اختصاص دارد و مابقی یعنی 68 درصد به شرکت های بیمه غیر دولتی.

همتی با اشاره به پرتفوی صنعت بیمه ، در این خصوص اظهار داشت:12 درصد از پرتفوی صنعت در بیمه زندگی سرمایه گذاری شده که 70 درصد از مقدار مذکور به بیمه اندوختگی اختصاص داده شده است. به عبارت بهتر هشت درصد از کل پرتفوی سرمایه گذاری صنعت در حوزه بیمه زندگی سرمایه گذاری شده که این رقم با توجه به سهم 25 درصدی آن در پرتفوی سرمایه گذاری صنعت بیمه در منطقه منا و نیز سهم 55 درصدی در سطح جهان بسیار ناچیز به نظر می رسد و می بایست با اجرای سیاست ها و برنامه هایی به رقم قابل قبولی افزایش یابد.

وی در واکنش به این سوال که سرنوشت پرداخت حقوق و تسهیلات قابل توجه به برخی از مدیران شرکت های بیمه چه شد؟، ابراز داشت: بخشی از حقوقی ها قانونی و بر اساس مقررات بوده و بخشی نیز اشتباه بوده که بنده معتقدم می بایست تصحیح شود. علاوه بر این بر اساس قانون رییس کل می تواند تا 45 برابر و هیأت عامل 40 برابر حقوق قانونی خود وام دریافت کند و در حالی که برای میزان وام پرداختی به کارمندان سقف تعیین شده، اما برای تسهیلات هیأت عامل سقفی تعیین شده است. بر این اساس بنده به محض شروع به کار در صنعت بیمه از کلیه مدیرانی که تسهیلات قابل توجه دریافت کرده بودند، درخواست باز پس دادن تسهیلات را ارائه کردم و در پی آن حدود یک میلیارد و 640 میلیون تومان از سوی مدیران به حساب بیمه مرکزی واریز شد و 210 میلیون تومان نیز بابت اضافه کاری ها در شب عید واریز شد.

وی در خاتمه پیرامون افزایش سرمایه شرکت های بیمه گفت: بر اساس قانون سرمایه شرکت های بیمه مختلط می بایست 150 میلیارد تومان و سرمایه شرکت های بیمه اتکایی 250 میلیارد تومان باشد و به این مجموعه ها مهلتی جهت افزایش سرمایه داده می شود.


طی معاملات روز جاری:

"اپرداز" با قیمت 3650 ریال پا به فرابورس گذاشت.

شرکت آتیه داده پرداز که به عنوان اولین نماد معاملاتی در گروه اطلاعات و ارتباطات در بازار عادی فرابورس قرار گرفته، بر اساس عملکرد سه ماهه نخست سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه سال 95 با تحقق 246 ریال سود موفق به پوشش 35 درصدی سود برآوری708 ریالی برای سال مالی جاری خود شده است.
طی معاملات روز جاری با اعلام پیغام ناظر بازار فرابورس تعداد 27 میلیون سهم شرکت آتیه داده پرداز با سرمایه 300 میلیارد ریالی برای اولین بار در بازار فرابورس عرضه شد و در نهایت هر سهم "اپرداز" 3650ریال قیمت خورد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شرکت آتیه داده پرداز که به عنوان اولین نماد معاملاتی در گروه اطلاعات و ارتباطات در بازار عادی فرابورس قرار گرفته، بر اساس عملکرد سه ماهه نخست سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه سال 95 با تحقق 246 ریال سود موفق به پوشش 35 درصدی سود برآوری708 ریالی برای سال مالی جاری خود شده است. بر این اساس فعالان بازار سرمایه با توجه به کشف قیمت 3650 ریالی برای هر سهم "اپرداز" و سود برآوردی 708 ریالی آن نسبت پی بر ای 5.16مرتبه را برای هر سهم این مجموعه برگزیدند.

بین مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برگزار می شود:

جلسه مهم برای تکلیف مجمع و تقسیم سود بانک ها / چشمان نگران سهامداران

درشرایطی توقف نماد بانکهای صادرات، ملت و تجارت ادامه دار شده که بعدازظهر امروز جلسه مهمی بین مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تشکیل می‌شود تا شاید این گره باز شود و نگرانی سهامداران برطرف.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی تاکید و دستور بانک مرکزی مبنی بر رعایت استانداردهای بین المللی (IFRS) ، مجمع سالانه بانک های بزرگی چون صادرات ، ملت و بانک تجارت به تنفس کشیده و قرار است نوبت دوم مجمع این بانک ها و برخی دیگر در روزهای آینده برگزار شود که در آن احتمال تکرار به تنفس کشیده شدن مجمع دور از ذهن نیست.

این جریان و تاکید بانک مرکزی که با نظر مخالف سازمان حسابرسی روبرو شده، باعث ادامه توقف نماد این بانک های بورسی و نگرانی سهامداران و به خطر افتادن کاهش تقسیم سود و به تعویق افتادن دریافت سود شده اما تا به امروز نتیجه ایی روشن به دست نیامده است.

در این رابطه یک مقام آگاه از برگزاری جلسه مشترک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای ایجاد تفاهم بر سر صورت مالی بانک‌ها در بعداز ظهر امروز به فارس خبر داده است.

در صورت نتیجه بخش بودن این جلسه می توان به برگزاری مجمع نوبت دوم سالانه بانک ها امیدوار بود. در این صورت موضوع درصد تقسیم سود به دغدغه اصلی سهامداران تبدیل خواهد شد. اما اگر توافقی بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ( در اصل سازمان حسابرسی) حاصل نشود ، باید به ادامه دار شدن ابهامات و توقف نماد بانک ها چشم دوخت.

با این اوصاف انتظار می رود بانک مرکزی که بر رعایت صورت های مالی مدنظر خود توسط بانک ها تاکید دارد، انعطاف به خرج دهد تا تکلیف بانک ها مشخص شود و سرمایه های مردم بلوکه نشود.

هر چند تاکید این نهاد ناظر درست هم باشد نباید به جای چند ماه تاخیر ، در تصمیمی با زمان محدود، دست و پای بانک ها بست. چرا که بانک مرکزی می توانست خواسته های خود را از ماه ها قبل از حسابرسی شدن صورت های مالی بانک ها و در گزارش های میاندوره ایی و حتی قبل از اعلام سود هرسهم اعلام کند نه بعد از تهیه صورت های مالی و در آستانه برگزاری مجمع سالانه.



کمبود نقدینگی، چالش اساسی بازار سرمایه / افزایش جذابیت بازار سرم

نظر

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

افزایش جذابیت بازار سرمایه از نیمه دوم سال جاری

با اینکه رشد اخیر قیمت سهام در بازار سرمایه تحت تأثیر اخبار مثبت بود، اما انتظارات ایجاد شده، باید اندکی تعدیل می شد، زیرا با آنکه تحریم های بین المللی بانک ها برطرف شده، اما هنوز موانع زیادی بر سر راه افزایش مراودات و نقل و انتقال پول در این صنعت وجود دارد، بر این اساس بهبود بخش واقعی اقتصاد نیاز به زمان دارد و نباید در کوتاه مدت انتظار ایجاد تحولی بزرگ را داشت.

بازار سرمایه کشور اکنون در حال ورود به شرایط خاص و جدیدی می باشد که شروعش با تورم تک رقمی، هدف قرار دادن نرخ رشد اقتصادی 5 درصدی و ثبات قیمت های جهانی نفت و کامودیتی ها کلید خورده است.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: پس از اجرای برجام بخش زیادی از ریسک های سیاسی بازار برطرف شد و انتظار می رود از این پس ریسک های دیگر موجود در بازار نیز کاهش یابد.

حسین صالحی در ادامه افزود: متأسفانه دید اغلب فعالان بازار سرمایه به نوسانگیری و دیدگاه کوتاه مدت تغییر کرده و به طوریکه شاخص کل که طی چند ماه پایانی سال حدود 30 درصد رشد کرده بود، 4 ماه است که وارد فاز خنثی و نوسانی شده است.

وی گفت: با اینکه رشد اخیر قیمت سهام در بازار سرمایه تحت تأثیر اخبار مثبت بود، اما انتظارات ایجاد شده، باید اندکی تعدیل می شد، زیرا با آنکه تحریم های بین المللی بانک ها برطرف شده، اما هنوز موانع زیادی بر سر راه افزایش مراودات و نقل و انتقال پول در این صنعت وجود دارد، بر این اساس بهبود بخش واقعی اقتصاد نیاز به زمان دارد و نباید در کوتاه مدت انتظار ایجاد تحولی بزرگ را داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: در حال حاضر با گذشت زمان خوشبختانه انتظارات فعالان بازار اندکی تعدیل و منطقی شده است و اغلب سهام به قیمت هستند و بهتر است سهامداران اندکی صبر به خرج دهند تا نتیجه رخدادهای مثبت اقتصادی در صورت های مالی شرکت ها آشکار شود.

وی گفت: به نظر می رسد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نیمه دوم سال جاری، بازار بورس را جذابتر کند و از طرفی با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز احتمال آن وجود دارد که دولت تثبیت و رونق نسبی در اقتصاد ایجاد کند و با رسیدن به نرخ رشد اقتصادی و تزریق پول به بازار سرمایه جذابیت این بازار را افزایش دهد.

صالحی در خاتمه در خصوص گزارش ها و عملکرد 3 ماهه شرکت ها در سال جاری خاطرنشان کرد: نسبت به بودجه های محتاطانه ای که شرکت های فعال در بازار سرمایه برای سال مالی جاری ارائه کرده بودند، عملکرد مثبتی را از خود به ثبت رساندند و انتظار روندی نوسانی و مثبت در بورس طی روزهای آینده ایجاد کرده است، اما برای بهبود کامل شرایط اقتصادی و روند حرکتی قیمت سهام در بازار سرمایه، به سهامداران و سرمایه گذاران پیشنهاد می کنم اندکی صبور باشند چرا که پاداش اصلی را سرمایه گذاران با دیدگاه بلند مدت اخذ می کنند.


مدیر معاملات شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان عنوان کرد:
کمبود نقدینگی، چالش اساسی بازار سرمایه

کمبود نقدینگی در اقتصاد کشور اصلی ترین مشکل موجود بر سر راه وضعیت شرکت ها و بازار سرمایه است و یکی از مهمترین عوامل اثر گذار بر وضعیت فعلی بورس به شمار می رود. چرا که انتظار می رفت تا با اجرای طرح برجام و در پی آن انعقاد قراردادهای همکاری مشترک با سرمایه گذاران خارجی نقدینگی جدید وارد اقتصاد و بازار سرمایه شود که این امر تاکنون با توجه به طولانی شدن زمان اجرای برجام محقق نشده است.

روند کلی بازار سرمایه به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به عدم برآورده شدن انتظارات فعالان بازار سرمایه از اجرای طرح برجام و اعمال تبعات مثبت آن بر وضعیت اقتصادی و سودآوری صنایع اشاره کرد.

مدیر معاملات شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: کمبود نقدینگی در اقتصاد کشور اصلی ترین مشکل موجود بر سر راه وضعیت شرکت ها و بازار سرمایه است و یکی از مهمترین عوامل اثر گذار بر وضعیت فعلی بورس به شمار می رود. چرا که انتظار می رفت تا با اجرای طرح برجام و در پی آن انعقاد قراردادهای همکاری مشترک با سرمایه گذاران خارجی نقدینگی جدید وارد اقتصاد و بازار سرمایه شود که این امر تاکنون با توجه به طولانی شدن زمان اجرای برجام محقق نشده است.

مجید بهرامی افزود: طولانی شدن مراحل اجرای کامل طرح برجام موجب شده تا سهامداران دریابند که برآورده شدن انتظارات مثبت از بهبود و رونق اقتصادی به راحتی و در سریعترین زمان ممکن اتفاق نمی افتد و به گذر زمان احتیاج دارد. بر این اساس این موضوع سبب شده تا شاخص کل و ارزش سهام شرکت ها که طی سه ماهه پایانی سال گذشته رشد قابل توجهی یافتند، با روندی نزولی همراه شوند.

وی روند کلی بازار سرمایه طی ماه های طی آتی را مثبت برآورد کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی رفتار سهامداران منطقی تر شده و انتظار می رود تا شاهد روند مثبت بازار سرمایه طی ماه های آتی با شیب ملایم باشیم و برای رونق بورس می بایست اتفاقاتی در حوزه سیاسی و اقتصادی رخ دهد تا سرمایه گذاران خارجی با اطمینان سرمایه گذاری کنند و نقدینگی جدید وارد بازار سهام شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر نیاز بازار سرمایه به ورود نقدینگی جدید، افزود: در شرایط فعلی علیرغم انتشار اخبار مثبت، اما شاهد روند نوسانی و نزولی بازار سرمایه هستیم و به نظر می رسد بخش عمده ای از مشکلات نقدینگی با ورود سرمایه گذاران خارجی مرتفع شود. چرا که در شرایطی که بخش اعظمی از سرمایه جامعه در بازار پول و اوراق سرمایه گذاری شده، اما سرمایه گذاران خارجی تمایل به تزریق نقدینگی در بخش تولید و صنعت دارند.

علاوه بر این، کاهش نرخ تسهیلات بانکی و در پی کاهش نرخ سود بانکی امری لازم به نظر می رسد و بانک ها می بایست این دستورالعمل را به طور کامل اجرایی کنند تا شرکت ها بتوانند وام بانکی با بهره کم دریافت کنند و هزینه مالی آنها کاهش یابد.

مدیر معاملات شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان در ادامه به استقبال سهامداران از گروه فلزات اساسی و افزایش تقاضا برای خرید سهام در این گروه اشاره کرد و گفت: روند افزایشی قیمت جهانی فلزات اساسی همراه با رشد بهای جهانی نفت در حالی از ماه های گذشته آغاز شده که در تداوم روند صعودی قیمت ها ابهام وجود داشت و در حال حاضر با توجه به تحولات اقتصادی در کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فلزات در کنار اتفاقات و حواشی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اغلب کارشناسان تداوم روند صعودی قیمت ها را پیش بینی می کنند که به طور قطع این امر بر وضعیت سودآوری شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی تأثیر گذار خواهد بود. چرا که اغلب این مجموعه قیمت فروش محصولات تولیدی خود را در بودجه سال مالی جاری کمتر از نرخی که در حال حاضر در بازار به فروش می رسانند، برآورد کرده اند.

بهرامی در خاتمه پیرامون گروه خودرو ابراز داشت: ارزش سهام شرکت های خودروساز در حالی افزایش قابل توجهی یافته که این امر متناسب با شرایط عملیاتی این مجموعه ها نبوده و از این رو به نظر می رسد نباید انتظار رشد قیمت سهام این شرکت ها را طی ماه های آتی داشت و رشد ارزش سهام شرکت های خودروساز در گروه انعقاد رسمی قرارداد همکاری مشترک با شرکت های خارجی هم گروه و اعمال اثرات مثبت آن بر وضعیت سودآوری آنها است.

تحلیل یک کارگزار از علت رشد شاخص/ پیش بینی بازار + 2 صنعت مقبول روزهای اخیر

یک کارگزار با تحلیل معاملات هفته های اخیر، مهمترین عامل رشد شاخص بورس و ورود به کانال 75 هزار واحدی و شرط تداوم این روند را همراه با پیش بینی بازار و دو صنعت مقبول روزهای اخیر را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، همایون دارابی مدیر صندوق کارگزاری بانک آینده با اشاره به تاثیر قابل توجه قیمت بازارهای جهانی بر روند معاملات بازار سهام داخلی به ملت بازار گفت: بورس در روز جاری همانند روز گذشته با تمرکز روی گروه فولادی و فلزات اساسی همراه بود و نمادهای این گروه همچون ملی مس، فولاد مبارکه و گل گهر تاثیر قابل توجهی بر شاخص کل و ورود آن به کانال 75 هزار واحد داشتند.

وی افزود: به دنبال رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی شاهد تعدیل مثبت سودآوری در شرکت های گروه فولاد و فلزات داخلی هستیم که در صورت تداوم این روند می توان شاهد رشد شاخص در روزهای آتی بود. توقف نمادهای تولید کننده سرب و روی در هفته جاری و همچنین چند تعدیل خوب از سوی فولاد سازانی نظیر ارفع و فولاد خوزستان و سنگ آهنی ها توجه را به این سمت برگردانده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به ورود مجدد شاخص به کانال 75 هزار واحدی می توان به ادامه این مسیر امیدوار بود، گفت: خوشبختانه امروز شاخص با رشد 249 واحدی توانست مجددا کف 75 هزار تایی را به دست آورد و به بالای آن صعود کند.

دارابی افزود: چنانچه با بازگشایی بازارهای جهانی از امشب روند رو به رشد قیمت کالاهای اساسی و قیمت نفت ادامه داشته باشد و متغیرهای موثر بر وضعیت کلان اقتصاد جهانی با تغییر قابل ملاحظه ای مواجه نشود، پیش بینی می شود جریان مثبت فعلی در گروه فولادی و فلزات حفظ شود و تاتیر مثبت آن را تا پایان هفته بر شاخص کل شاهد باشیم.

وی با اشاره به غیبت شرکت های بزرگ و شاخص بازار سرمایه به منظور برگزاری مجمع سالانه و تاثیر این شرکت ها بر نماگر بازار با برگشت به تالار شیشه ای، اظهار داشت: نماد 14 شرکت بانکی، همچنین دو غول خودروساز و شرکت های پالایشگاهی با توقف نماد روبرو است و تا مادامی که این شرکت ها به بازار برنگردند و با توجه به ابهامات موجود در هر یک از این صنایع نمی توان پیش بینی از روند معاملات آنها ارایه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه چه راهکارهایی برای بهبود وضعیت معاملات و برگشت اعتماد و رغبت به سرمایه گذاری در بورس پیشنهاد می دهید؟ گفت: در مرحله نخست بازار نیازمند سازماندهی مجدد در حوزه قوانین و مقررات به ویژه در بخش اعتباری و دامنه نوسان است. چراکه پدیده صف نشینی و صف های خرید و فروش به بازار ما آسیب جدی زده است. همچنین افزایش محرک های مثبت در بازار به ویژه از سر گیری عرضه شرکت های جدید در بازار دارای اهمیت است.

وی گفت: با توجه به نام گذاری سال جاری به نام «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» جا دارد تقویت تولید، مردمی سازی اقتصاد از طریق بازار سرمایه و تامین سرمایه شرکت های دانش بنیان به عنوان اصول اساسی اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد و بازار در این مسیر هدایت شود.

دارابی افزود: به دنبال اصلاح قوانین، بورس تهران نیازمند توسعه ابزارهاست. از این نظر بورس تهران یک بورس کمتر توسعه یافته است که در آن ابزارهایی مانند قراردادهای آتی و اختیار معامله وجود ندارد. علاوه بر این بستر نرم افزاری بورس نیز ضعف های عمده ای دارد. با اصلاح این موارد و همچنین در صورتی که اقتصاد واقعی ما نیز از رکود خارج شود می توانیم به یک رشد پیوسته و مناسب در بازار امیدوار باشیم. در این فضا توسعه بازار بدهی و هدایت منابع بازار به سمت شرکت های بورسی در جهت کاهش هزینه تامین مالی بنگاه های عمده بورسی از اهمیت برخوردار است.

وی گفت: خوشبختانه استقبال فعالان بازار از بازار بدهی نوید دهنده ظهور یک بازار قابل توجه در این بخش از بازار سرمایه است. در بورس های عمده دنیا نیز حجم ابزار بدهی ده ها برابر حجم سهام است و از این رو هدایت مناسب این بازار می تواند ظرفیت های خوبی را پیش روی بازار سرمایه قرار دهد.

این فعال بازار سرمایه گفت: افزایش سهم تامین مالی شرکت ها از بازار سرمایه، تنوع ابزارهای سرمایه گذاری و امنیت بالای ابزار بدهی مهمترین فاکتورهای قابل توجه بازار سرمایه است.

دارابی آخرین راهکار برای بهبود وضعیت معاملات و برگشت رونق به آن را اینگونه تشریح کرد: همچنین جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه حضور بلند مدت این گروه از طریق صندوق های سرمایه گذاری نیز به عنوان یک راهکار مناسب باید مدنظر قرار گیرد. در همین حال جا دارد مسوولان برای تجهیز سرمایه گذاران خرد، افزایش ابزارهای سرمایه گذار کم ریسک نظیر صندوق ها را مورد توجه قرار دهند.


زمان افزایش سرمایه و مجمع سالانه نوبت دوم 4 شرکت مشخص شد

دو شرکت زمان مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه 33 و 43 درصدی و دو شرکت دیگر مجمع سالانه نوبت دوم را تعیین کردند.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، اخرین تحولات مربوط به برگزاری مجامع نشان می دهد دو شرکت داروسازی فارابی و سرمایه گذاری اعتلاء البرز زمان مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه 33 و 43 درصدی را مشخص کرده اند.

دو شرکت تامین ماسه ریخته گری و سرمایه گذاری پارس آریان نیز مجمع سالانه نوبت دوم برای سال مالی منتهی به اسفند 94 را تعیین کردند.

به این ترتیب مجمع فوق العاده داروسازی فارابی برای افزایش سرمایه 33 درصدی ( از 30 به 40 میلیارد تومان ) ساعت 9:30 چهار شنبه 13 مرداد  ردمحل دفتر مرکزی و مجمع سرمایه گذاری اعتلاء البرز برای افزایش سرمایه 43 درصدی در دو مرحله ( از 42 به 50 و سپس به 60 میلیارد تومان) از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، ساعت 14 همان روز در محل شرکت تشکیل خواهد شد.

مجمع سالانه نوبت دوم تامین ماسه ریخته گری و سرمایه گذاری پارس آریان 10 و 9 صبح 18 و 12 مرداد در دفتر مرکزی و دانشگاه خاتم برگزار می شود.


 

 



شروع دوباره اجرای طرح توسعه ای \کشرق\ / رفع مشکل کمبود خاک معدن

نظر

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود عنوان کرد:

مذاکرات برای دریافت افزایش نرخ فروش ذغالسنگ/ شروع دوباره اجرای طرح توسعه ای "کشرق"

در شرایط فعلی جلساتی در وزارتخانه و کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص افزایش قیمت فروش ذغالسنگ انجام می شود که تاکنون به نتیجه نهایی منجر نشده و بطور قطع در صورت ابلاغ نتیجه مذاکرات اطلاع رسانی لازم در این خصوص از طریق سامانه کدال صورت می پذیرد و انتظار می رود مذاکرات طی شهریور ماه امسال به مرحله نهایی برسد.

شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود اولین پیش بینی درآمد هر سهم خود را با برآورد سود 25 ریالی را ارائه کرده و بر اساس عملکرد سه ماهه نخست سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 95 سود چهار ریالی محقق نموده است. علاوه بر این، طی روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر افزایش نرخ فروش ذغالسنگ در میان اهالی بازار سرمایه شنیده می شود که تحقق این امر تبعات مثبتی بر وضعیت شرکت های فعال در گروه ذغالسنگ اعمال خواهد کرد. همچنان که سهام شرکت های فعال در این صنعت همچون "کشرق" با اقبال سهامداران برای خرید سهام مواجه شدند.

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در شرایط فعلی جلساتی در وزارتخانه و کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص افزایش قیمت فروش ذغالسنگ انجام می شود که تاکنون به نتیجه نهایی منجر نشده و بطور قطع در صورت ابلاغ نتیجه مذاکرات اطلاع رسانی لازم در این خصوص از طریق سامانه کدال صورت می پذیرد و انتظار می رود مذاکرات طی شهریور ماه امسال به مرحله نهایی برسد.

علی نصیری در خصوص میزان احتمالی افزایش نرخ فروش گفت: شرکت های فعال در گروه ذغالسنگ پیشنهاد افزایش نرخ فروش 30 درصدی ذغالسنگ را به سازمان های مربوطه ارائه کرده اند. در این بین توجه به این نکته حائز اهمیت است که از ابتدای سال 94 تاکنون هیچ گونه افزایشی در نرخ فروش ذغالسنگ اعمال نشده و بودجه سال جاری و گزارش عملکرد سه ماهه امسال "کشرق" بدون اعمال افزایش قیمت فروش ارائه شده است. بر این اساس می توان گفت دریافت مجوز افزایش قیمت فروش به طور مستقیم اثرات مثبتی بر وضعیت سودآوری این مجموعه بر جای می گذارد.

وی در خصوص قیمت فروش ذغالسنگ در بودجه سال مالی جاری "کشرق" اظهار داشت: همچنین قیمت فروش بر اساس استانداردهایی همچون قراردادها و مشخصات تعیین می شود و این نرخ برای محصولات تولیدی "کشرق" بطور متوسط 160 هزار تومان به ازای هر تن می باشد. این در حالی است قیمت فروش بر اساس مشخصات ذغالسنگ می تواند تا 200 هزار تومان نیز افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود به طرح توسعه ای ذغال شویی اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از این پروژه با ظرفیت تولید 400 هزار تن محصولات تولیدی خام طی یک مرحله فرآوری می شود و سپس به فروش می رسد که ارزش افزوده ای را برای این مجموعه در بر خواهد داشت و در حالی که شرکت ذغالسنگ طبس در حوزه استخراج ذغالسنگ و شرکت پرورده طبس در حوزه فرآوری ذغاسنگ فعالیت می کند، شرکت شمالشرق شاهرود می تواند با راه اندازی پروژه مذکور در هر دو حوزه فعالیت کند.

نصیری افزود: اجرای پروژه ذغالشویی از سال های گذشته آغاز شده بود که به دلیل کمبود نقدینگی متوقف گردید و اکنون در نظر داریم تا با انجام مذاکراتی سرمایه لازم جهت راه اندازی این طرح را تأمین کنیم. در همین راستا مذاکراتی با بانک جهت دریافت وام بانکی در حال انجام است و پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت به سهامدار عمده ارائه شده که هنوز با آن موافقت نشده است. بر این اساس انتظار می رود تا پس از رفع مشکل نقدینگی طی شهریور یا مهر ماه امسال مراحل اجرای پروژه مجدد آغاز شود که در صورت تحقق این امر اطلاع رسانی لازم از طریق سامانه کدال انجام خواهد شد.


یک کارشناس فعال در صنعت سرب و روی عنوان کرد:
رفع مشکل کمبود خاک معدنی با بهره برداری از معدن مهدی آباد/ ظرفیت 200 میلیون تنی معدن

در حال حاضر صنعت سرب و روی با مشکل کمبود خاک معدنی مورد نیاز مواجه است و برنده مناقصه روز پنج شنبه هفته جاری می بایست با سرمایه گذاری در معدن مهدی آباد مشکل اصلی صنعت را برطرف کند تا این مجموعه ها بتوانند با ظرفیت اسمی تولید فعالیت کنند.

پاکت های مناقصه واگذاری پروژه معدن سرب و روی مهدی آباد در حالی طی 31 تیر ماه جاری بازگشایی می شود که واگذاری پروژه مذکور به کنسرسیوم مزیت های فراوانی را برای فعالان این صنعت به ارمغان می آورد که از جمله مهمترین آن می توان به تأمین خاک معدنی مورد نیاز شرکت های فعال در این گروه اشاره کرد. بر این اساس در شرایطی که بسیاری از تولید کنندگان به دلیل کمبود خاک معدنی مورد نیاز بسیار کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند، می توانند مواد معدنی مصرفی خود را از معدن مهدی آباد تأمین کنند.

در همین ارتباط، یک کارشناس فعال در صنعت سرب و روی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در حال حاضر صنعت سرب و روی با مشکل کمبود خاک معدنی مورد نیاز مواجه است و برنده مناقصه روز پنج شنبه هفته جاری می بایست با سرمایه گذاری در معدن مهدی آباد مشکل اصلی صنعت را برطرف کند تا این مجموعه ها بتوانند با ظرفیت اسمی تولید فعالیت کنند.

ابراهیم جمیلی با بیان اینکه بهره برداری از معدن مهدی آباد موجب افزایش 30 تا 40 درصدی ظرفیت اسمی تولید کنندگان صنعت سرب و روی می شود، ادامه داد: هفت کنسرسیوم شامل پنج کنسرسیوم داخلی و دو کنسرسیوم خارجی در این مناقصه شرکت کرده اند و در این بین برنده شدن سرمایه گذاران خارجی در مناقصه 31 تیر ماه جاری محتمل نیست. چرا که تاکنون سرمایه گذاران خارجی در صنعت سرب و روی سرمایه گذاری قطعی نکرده اند و تمام مذاکرات در حد حرف بوده است.

وی در خصوص میزان ذخیره و عیار مواد معدنی مهدی آباد اظهار داشت: مقدار ذخائر معدن مهدی آباد بسیار بیشتر از معدن انگوران است و در مقابل عیار آن کمتر است. در این بین توجه به این نکته حائز اهمیت است که معدن انگوران یکی از بهترین معادن در دنیا است و امثال معادن این چنینی در سطح جهان کمتر یافت می شود.

این کارشناس صنعت سرب و روی افزود: عیار خاک معدنی معدن انگوران در حالی به طور متوسط 24 می باشد که عیار معدن مهدی آباد حدود شش الی هشت است که البته این رقم با سرمایه گذاری کنسرسیوم برنده در مناقصه فردا می تواند به محدوده های بالاتری برسد. در مقابل اما طبق پیش بینی های انجام شده میزان ذخائر معدن مهدی آباد 200 میلیون تن می باشد که ظرفیت استحصال مواد معدنی تا 25 سال را دارد. همچنین ظرفیت معدن انگوران هشت تا 10 میلیون می باشد.

جمیلی در خاتمه گفت: واگذاری معدن مهدی آباد به کنسرسیوم تبعات مثبتی را برای تولید کنندگان در پی خواهد داشت و می تواند تحولی در صنعت ایجاد کند که البته این امر به حمایت دولت از سرمایه گذاری ها در این بخش و تلاش و همت کنسرسیوم بستگی دارد.

یک کارشناس بازارسرمایه به بورس پرس اعلام کرد:
علت تعدیل مثبت 230 درصدی سود یک شرکت در عملکرد سه ماهه + نکته جالب

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی عملکرد سه ماهه معادن بافق، علت تعدیل مثبت 230 درصدی سود هر سهم این شرکت بورسی را همراه با نکته ایی جالب اعلام کرد.

وحید طباطبایی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره گزارش عملکرد سه ماهه شرکت بورسی معادن بافق که با تعدیل مثبت 230 درصدی و افزایش سود هر سهم از 171 به 564 ریال همراه شده ، اظهار داشت: علت این تعدیل مثبت، افزایش مبلغ فروش و صرفا ناشی از افزایش نرخ فروش و ثابت ماندن بهای تمام شده است.

وی ادامه داد: معمولا برای شرکت هایی که مواد اولیه را از خارج شرکت خریداری می کنند، افزایش نرخ محصولات موجب افزایش نرخ مواد اولیه هم می شود و این شرکت ها فقط به اندازه موجودی انبار مواد اولیه و محصولات و بصورت مقطعی از افزایش نرخ ها بهره مند می شوند اما در خصوص شرکت هایی مثل "کبافق" که مواد اولیه را از معادن متعلق به خود استخراج کرده و فقط هزینه تقریبا ثابت استخراج و حمل پرداخته می کند ، قضیه متفاوت بوده و همگام با افزایش نرخ محصول، سود این شرکتها هم افزایش می بابد.

وی افزود: بنابراین این امر به وضوح در صورت مالی "کبافق" مشهود است که با افزایش نرخ ، بهای تمام شده تقریبا ثابت مانده و سایر اقلام صورت سود و زیان تغییر قابل توجهی نداشته است.

طباطبایی با اشاره به مکته جالب در خصوص صورت های مالی 3 ماهه این شرکت که با تحقق 16 ریال زیان با وجود پیش بینی سود 564 ریالی برای کل سال همراه بوده، ادامه داد: علت تحقق زیان ، عدم فروش محصول طی 3 ماهه اول بوده و به مانند سال گذشته میزان پوشش 3 ماهه فروش صفر درصد است.

وی ادامه داد: علت عدم تحقق فروش هم این است که کل فروش شرکت حدود 18 هزار تن طی سال است و همه آن هم صادر می شود. لذا "کبافق" جهت کاهش هزینه های ثابت از جمله هزینه های حمل و بهینه کردن آن ، محصولات را ابتدا انبار کرده و پس از رسیدن حجم محصول به حد نصاب لازم ، اقدام به فروش آن می کند.

به گفته طباطبایی با این اوصاف این شرکت طی 3 ماهه، فروش محصولی نداشته و زیان تحقق یافته و صرفا بابت هزینه های عمومی و اداری دوره بوده است.

در پایان معاملات امروز رخ می دهد:
توقف نماد شرکت بورسی برای افزایش سرمایه 1436 درصدی

در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکتی برای مجمع فوق العاده و افزایش سرمایه خیره کننده 1436 درصدی بسته می شود.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، در پی صدور مجوز افزایش سرمایه دو مرحله ایی 1436 درصدی شرکت کشاورزی‌ و دامپروی‌ مگسال‌ توسط سازمان بورس در 15 تیر، نماد این شرکت کوچک بورسی در پایان معاملات امروز بسته می شود.

مجمع فوق العاده "زمگسا" ساعت 14 سه شنبه 5 مرداد در محل شرکت واقع در قزوین برگزار خواهد شد.

این شرکت کوچک بورسی قبلا" برنامه عملی کردن این تامین مالی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را داشت اما محل تامین آن را به مطالبات سهامداران و آورده نقدی تغییر داده است.

به این ترتیب، "زمگسا" در مرحله اول اقدام به افزایش سرمایه 300 درصدی خواهد کرد و طی آن سرمایه 3 میلیارد تومانی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به 12 میلیارد تومان خواهد رساند. در مرحله دوم نیز سرمایه اسمی آن به 46.1 میلیارد تومانی خواهد رسید.

این تامین مالی برای اصلاح ساختار مالی و رفع موانع مربوط به حداقل سرمایه شرکت‌های بورسی است.

شرکت کشاورزی‌ و دامپروی‌ مگسال‌ فعال در کلیه امور کشاورزی، زراعت، دامداری، باغذاری، پرورش طیور، زنبورعسل، ماهی و هرگونه حیوان دیگر به منظور استفاده از پشم، کرک، گوشت، پوست، شیر و سایر فرآورده های پروتئینی در کیلومتر 15 جاده قزوین تهران واقع شده است.